PDA

View Full Version : ESP Horizon blijft onstemmen, wat te doen?



pinchaholic
4 januari 2013, 14:58
Lieve GN'ers, hier mijn schokkende relaas ;)

na een aantal instapmodelletjes te hebben gehad heb ik vorig jaar dan toch echt een echte grote mensen gitaar gekocht, een ESP Horizon NT II STBK, oftewel, de superstrat van mijn dromen.


Mooie gitaar met prima specs:

mahogany body
maple top (See through black)
string through body
verlijmde hals
SD JB + Jazz pick-ups met coil tap
Gotoh Magnum Locking tuners
Ivoorkleurige binding (ben niet zo kapot van de abalone binding optie)



*Edit: Omdat ik nooit een HNGD heb gedaan, hier wat matig gelukte foto's voor het idee. :supercool:





http://www.fotothing.com/photos/213/213b98ef194befc64d6e365746bdf563_a62.jpg




http://www.fotothing.com/photos/663/6630cf180c2b9f28ab264592f5e0c432_a8e.jpg



http://www.fotothing.com/photos/bf4/bf4a11582a03a93acbd1aeaf30f12537_09a.jpg




Mijn bescheiden thuis set-upje:

http://www.fotothing.com/photos/d55/d5585fced996e063ea0ba55522031404.jpg


Heb de gitaar bij Jan Morien te Delft gekocht, terwijl deze nou niet echt lekker speelde. (dikke fretbuzz boven de 12e fretten, snel ontstemmend) op mijn vraag of de gitaar afgesteld zou worden afgeleverd bij de verkoop werd mij verteld eerst de gitaar een tijd “in te spelen” en daarna langs te brengen voor afstelbeurt. Tevens is mij verteld dat ik de gitaar altijd langs mocht brengen voor een gratis afstelbeurt, klonk fantastisch, was voor mij de doorslaggevende factor om de gitaar daar te kopen.

Resultaat: ik had een gloednieuwe, dure gitaar hangen waar ik amper op speelde, omdat ik andere, veel goedkopere gitaren had die wel fijn speelden en ik niet tegen heug en meug op een gitaar wilde spelen die niet lekker speelt. Daar dit toch echt van de zotte is, heb ik de gitaar na een aantal maanden in Delft langsgebracht voor een afstelbeurt. Sodemieters, mijn Horizon speelde zowaar heerlijk!


Toch merk ik nog een aantal dingen:
Gitaar ontstemt snel, met name de G & B snaren na bends.
Volume en toonknoppen zit speling op en kraken bij gebruik.
Er ratelt iets als ik rond de 7e fret van de A & D snaar speel, lijkt de trussrod cover te zijn. Aandraaien hielp niet, dus ik heb em er nu maar afgehaald. (minor issue, toch irriterend)


Wat denken jullie dat de oorzaak van het ontstemmen is?

Wat kan ik het beste doen? Nogmaals gratis langsbrengen bij Morien of toch maar, betalend, ergens anders?

Nobler
4 januari 2013, 15:06
Voor je iets anders doet zou ik de snaren stuk voor stuk even losdraaien zodat de spanning er af is en dan met een potlood (bij voorkeur een zachte, dus met aanduideing 2B of een hoger getal met B) wat grafiet in de groefjes van de topkam krassen zodat de snaren goed door de groefjes kunnen schuiven. In mijn ervaring lost dat een hoop stemproblemen op en het kost niets (hoogstens een potlood).

D3nnis
4 januari 2013, 15:32
Dat potlood is een goede tip.
Maar had degene die de gitaar afgesteld heeft dit niet moeten signaleren? Vind het wat slordig geloof ik.
Het is ook geen gitaar van 100 euro of zo (en dan nog...).

stijnkenens
4 januari 2013, 15:41
te krap uitgevijlde topkam en of brug. Waardoor de snaar klemt in de groef, grafiet helpt, maar lost de oorzaak niet op ...



s.

Markmoos
4 januari 2013, 15:59
De volume- en toonpotmeters moeten vervangen worden, en inderdaad de topkam goed ingevijld. Welke snarendikte heb je er op liggen?

pinchaholic
4 januari 2013, 16:10
Zelfde dikte als waar de ESP mee geleverd werd, standaard setje, geloof 0.46-0.10.

Maarre potmeters vervangen op nieuwe gitaar? Kraken kan dus ook optreden bij gitaren die nog niet bespeeld zijn? stof?


De volume- en toonpotmeters moeten vervangen worden, en inderdaad de topkam goed ingevijld. Welke snarendikte heb je er op liggen?

allochthomas
4 januari 2013, 16:38
De methode waarop je de snaar om de tuners wikkelt wil ook vaak helpen. Te veel windingen en de snaar kan gaan slippen. Grafiet tussen de topkam helpt een hoop om de gitaar op stemming te houden. check eerst even of de snaren niet klemmen in de topkam, anders moet die bijgevijld worden. Opzicht dingen die je thuis ook kan doen als je een beetje handig bent maar als je een gratis afstel beurt tegoed hebt zou ik daar gebruik van maken. Persoonlijk stel ik al mijn gitaren persoonlijk af, de laatste keer dat ik het in een winkel heb laten doen was de actie zo laag dat alle noten dood sloegen.

Krakende potmeters is niet iets wat zou moeten mogen op een nieuwe gitaar.

pinchaholic
4 januari 2013, 16:52
True story, maar deze gitaar heeft Locking Tuners waardoor er eigenlijk geen winding optreed; klik maar eens op de eerste foto in mijn post, dan zie je dat er slechts ongeveer een halve winding nodig is.



De methode waarop je de snaar om de tuners wikkelt wil ook vaak helpen. Te veel windingen en de snaar kan gaan slippen. Grafiet tussen de topkam helpt een hoop om de gitaar op stemming te houden. check eerst even of de snaren niet klemmen in de topkam, anders moet die bijgevijld worden. Opzicht dingen die je thuis ook kan doen als je een beetje handig bent maar als je een gratis afstel beurt tegoed hebt zou ik daar gebruik van maken. Persoonlijk stel ik al mijn gitaren persoonlijk af, de laatste keer dat ik het in een winkel heb laten doen was de actie zo laag dat alle noten dood sloegen.

Krakende potmeters is niet iets wat zou moeten mogen op een nieuwe gitaar.

allochthomas
4 januari 2013, 16:59
Dan is dat dus geen probleem. Rek je je snaren ook goed op als je er nieuwe op legt? Jammer dat je niet in de buurt van utrecht woont, ander had ik wel effe naar willen kijken, heb laatst de ltd mh1000 van mijn huisgenoot een volledige afstel beurt gegeven en die speelt nu ook weer als een zonnetje(wat een belachelijk lage actie kan je krijgen op die gitaren zeg)

polviggen
4 januari 2013, 20:37
bij locking tuners moet je de snaar helemaal niet rond de tuner winden, gewoon straktrekken, locken, en klaar.
onstemmen bij bends ligt puur aan de nut.

en die pots zou ik gewoon vervangen door betere kwaliteit (cts bv), is niet zoveel werk om te doen.

Grafiet is maar een lapmiddel, bij een goed uitgeveilde nut is dat niet nodig, je hebt waarschijnlijk iets dikkere snaren gelegd ?

pinchaholic
6 januari 2013, 11:40
bij locking tuners moet je de snaar helemaal niet rond de tuner winden, gewoon straktrekken, locken, en klaar.
onstemmen bij bends ligt puur aan de nut.

en die pots zou ik gewoon vervangen door betere kwaliteit (cts bv), is niet zoveel werk om te doen.

Grafiet is maar een lapmiddel, bij een goed uitgeveilde nut is dat niet nodig, je hebt waarschijnlijk iets dikkere snaren gelegd ?


Nee hoor, nog steeds de 0.10-0.46 set, zelfde als waar de gitaar mee is geleverd.

Maar goed, ik begin te begrijpen dat het niet zo zeer aan de Gotoh Locking Tuners ligt, maar meer aan een te krappe nut.

ik heb nog twee vragen:

1. Beetje lullige vraag, maar is Morien in Delft wel het juiste adres voor dit soort werkzaamheden?
Denk er namelijk over om de gitaar langs te brengen bij Ad Vermeer (top, maar niet goedkoop)

2. Hoe kan het dat de potmeters kraken terwijl er amper op gespeeld is?

harrie-beton
6 januari 2013, 13:18
gitaar van +1700 euro die krakende potmeters heeft en niet goed te stemmen is zou ik na laten kijken. Eerste keus de man waar hij gekocht is maar als dat niet een ervaren gitaartech is, zou ik in de buurt van Rotterdam vast een betere kunnen vinden toch?
Je woont niet bepaald in een gat.

FruscianteFan
6 januari 2013, 13:24
Een gitaar is slecht afgesteld en dan wordt ze niet voor aflevering even nagekeken? slechte zaak.

Malle Eppie
6 januari 2013, 15:13
Zou hem zeker nogmaals aanbieden bij de winkel waar je hem gekocht hebt voordat je naar een ander gaat.

Off-topic; Wat een gave ESP!!! Bij de eerste foto schrok ik me de krampen! Dacht dat 'ie 'Gold Chrome' was maar dat was de weerspiegeling. Anders had ik hem van je overgenomen voor een schrikbarend geldbedrag.

pinchaholic
7 januari 2013, 13:29
Zou hem zeker nogmaals aanbieden bij de winkel waar je hem gekocht hebt voordat je naar een ander gaat.

Off-topic; Wat een gave ESP!!! Bij de eerste foto schrok ik me de krampen! Dacht dat 'ie 'Gold Chrome' was maar dat was de weerspiegeling. Anders had ik hem van je overgenomen voor een schrikbarend geldbedrag.

Ha, bedankt voor de lovende woorden. :ok:
Ik ben er ook weg van, dikke specs, tijdloze looks en een fantastisch geluid. Ik heb lang getwijfeld over actief vs passief, en ben blij dat ik toch voor passief ben gegaan. Ik zal binnenkort nog wat nieuwe foto's maken en posten. Maarre, jij zou terug gaan naar de winkel, vermoedende dat gitaren afstellen nou niet echt hun forte is?

Sanderltd
7 januari 2013, 15:13
1) Gitaar van 1700 euro en hij vertoont gebreken? Direct terugbrengen en het probleem uitleggen. Je betaalt niet voor niets zo veel geld. Hoort gewoon bij de service van de winkel. Daarbij heb je wettelijk het recht op vergoeding als de gitaar gebreken vertoont. Dus zeker doen.

2) 80% van de winkels of verkopers kunnen gewoonweg geen gitaren afstellen. Dat is nu eenmaal zo en is best jammer, want het is niet moeilijk.

Quadrifoglio
7 januari 2013, 15:27
... 80% van de winkels of verkopers kunnen gewoonweg geen gitaren afstellen. Dat is nu eenmaal zo en is best jammer, want het is niet moeilijk.

Hier ben ik het ook mee eens. In mijn beleving worden gitaren in winkels afgesteld volgens de norm van de gitarist/verkoper die daar werkt en dat is inderdaad in 80% van de gevallen niet volgens de specs van de fabrikant

Mooie ESP maar ik ben het met Sander eens: een gitaar voor dat bedrag dat niet aan de verwachtingen voldoet zou ik gewoon terug brengen en kijken of er een gepaste oplossing voor te vinden is. Fixen of omruilen voor een instrument dat wel voldoet

JohnLord
7 januari 2013, 15:43
Nee hoor, nog steeds de 0.10-0.46 set, zelfde als waar de gitaar mee is geleverd.



Nog nooit de snaren vervangen? Oude snaren worden instabiel en zijn onmogelijk op stemming te houden.

pinchaholic
7 januari 2013, 15:56
Hier ben ik het ook mee eens. In mijn beleving worden gitaren in winkels afgesteld volgens de norm van de gitarist/verkoper die daar werkt en dat is inderdaad in 80% van de gevallen niet volgens de specs van de fabrikant

Mooie ESP maar ik ben het met Sander eens: een gitaar voor dat bedrag dat niet aan de verwachtingen voldoet zou ik gewoon terug brengen en kijken of er een gepaste oplossing voor te vinden is. Fixen of omruilen voor een instrument dat wel voldoet

Omruilen? nou nou, dat is wel erg resoluut! :)

Ik heb de gitaar volgens mij gekocht eind 2010 / begin 2011, maar zie het niet zitten mijn Horizonnetje om te ruilen, ik glimlach nog steeds iedere keer als ik die koffer open doe. True effin story.

Er komt nog net geen goud licht en engelengezang bij als ik de koffer open doe. :supercool:
Maarre, ik denk serieus dat dit een gitaar voor het leven is en wil deze absoluut houden.


Hoe dan ook, ik ga nog eens denken over wat ik ga doen: terug naar de winkel of lokale expert naar laten kijken.

Quadrifoglio
7 januari 2013, 16:28
... Hoe dan ook, ik ga nog eens denken over wat ik ga doen: terug naar de winkel of lokale expert naar laten kijken.

Sorry, ik had niet door dat je deze gitaar al enige tijd bezit. Het is inderdaad een plaatje van een gitaar en als je er binding mee hebt zou ik hem inderdaad niet meer omruilen. Ik baseerde mijn mening op een nieuw instrument en die had ik zonder meer teruggebracht. In het verleden heb ik ook eens gedurende dik elf maanden geprobeerd om een gitaar in mijn hart te kunnen sluiten maar drie dagen voor het einde van de garantie ben ik hem terug gaan brengen en heb ik hem uiteindelijk toch maar geruild tegen een beter instrument.

Op dit moment zou ik zeggen: breng dat ding naar een expert en probeer (als dat garantietechnisch nog mogelijk is) de kosten hiervan te verhalen op de winkel waar je de gitaar gekocht hebt

Malle Eppie
7 januari 2013, 20:47
Maarre, jij zou terug gaan naar de winkel, vermoedende dat gitaren afstellen nou niet echt hun forte is?

Ja, je moet de verkoper de kans bieden om hetgeen je niet tevreden over bent te herstellen. Als hij in alle eerlijkheid zegt; ' dat gaat me boven mijn pet' kan je samen tot een oplossing komen.
Maar als het euvel aan de topkam ligt lijkt het me een "appeltje eitje"!

angl2k
8 januari 2013, 13:08
Ik heb ook een Horizon en deze ontstemt bijna nooit. Een goed ingevijlde topkam zou geen problemen moeten opleveren.

Online besteld bij een Duitse webshop en hij kwam eigenlijk al perfect uit de verpakking (geen idee of ze hem bij ESP al afstellen?). Klein beetje fretbuzz wat je uiteindelijk niet hoort als je versterkt speelt. Actie was bruut laag :)

Verder heb ik een krakende volumepot maar die gebruik ik toch bijna nooit. Wat contactspray zou dit kunnen verhelpen.

Bij het verwisselen van snaren trek ik gewoon de snaar door de body en door het stemmechaniek zo strak mogelijk. Daarna begin ik met draaien aan de tuner tot deze op stemming is. Daarna knip ik de rest af.

Ik zou de gitaar (correct) laten afstellen en desnoods de topkam vervangen. In die prijscategorie hoort dit imo gewoon bij de service die je van de zaak kan verwachten...