PDA

View Full Version : JTM45 mods vragen



Ijselrobo 07
3 januari 2013, 23:21
Omdat ik er weinig over kon vinden, maar even een nieuw topic..

Mijn Marshall JTM45 Reissue is echt een geweldige bak. helemaal het geluid dat ik nodig heb. Toch ben ik er over aan het denken om 2 kleine mods te laten uitvoeren:
- Een effectsloop: Zo veel (slechte) pedalen heb ik tegenwoordig niet meer, maar het lijkt me (nu ik meer verstand heb van effecten en sound dan vroeger toen ik wel nog, op de Blackstar HT-20, een loop had) leuk om toch weer gebruik te kunnen maken van een effectsloop. En dan niet met een knopje voor + of - zo veel Db (zoals op de HT-20) of met volumepots of weet ik wat. gewoon een loop out en rechts/links in (als dat mogelijk is tenmiste)

- Minder snelle oversturing; de cleane sound van de JTM45 is geweldig, maar ik merk toch op de repetities en gigs (ik gebruik kanaal 2 (het normale kanaal), bij de repetities met een 1x12 30w cab en meestal bij de gigs mijn 4x12 met greebacks) dat het volume rond 12u. staat, en dan komt er al een lichte oversturing in, welke steeds meer wordt naarmate hoe lang de amp aan staat. Het liefste heb ik dat de JTM wat langer clean blijft. maar dit lijkt me wat eerder buizen verwisselen de bias afstellen dan een mod?

Dan komt er ook nog bij dat de amp op kanaal 1 (High treble kanaal) nagekeken moet worden, omdat deze ruist (probleem is al langer, maar heb er nog niks aan laten doen :hide:)

Weet iemand of deze mod's/aanpassingen gedaan kunnen worden/realistisch? Misschien met adres van een goede amptech (het liefst ook niet te ver weg).
En hoe veel zou zo'n "grapje" kosten?

Groet,
Luc

Mr. Dynamite
3 januari 2013, 23:55
Al eens een ander preamp buisje geprobeerd? Kan misschien de oplossing zijn, en kun je zelf verhelpen :)
Zelfde geld voor het cleane blijven, probeer eens een at7 of zelfs au7 buisje in de preamp dat zal veel schelen.

Beetje amp tech kan er zat een fx loop in bouwen lijkt me, de plexi reissues hebben dit ook.
Wat het gaat kosten hangt sterk af van degene die hem erin bouwt, zou je toch moeten vragen.

Overigens, als je hem echt cleaner gaat maken heb je misschien niet eens meer een fx loop nodig.

allochthomas
4 januari 2013, 01:58
Dat is de rede waarom ik mijn clean krijg door met mijn volume knop te werken. Zit er aan te denken om mijn c-type(jtm45 based) te laten draaien op 6550 buizen voor wat meer power en headroom maar ik weet niet zeker of de trafo's dat trekken.

http://www.raw-sewage.net/jtm45ri_mods.html
Lijst met mods die je kan doen bij een jtm45ri

the sure thing
4 januari 2013, 08:09
Zo te lezen heb je de fx loop niet echt nodig.... Ik zou deze niet laten inbouwen.

Ijselrobo 07
4 januari 2013, 09:20
Hhmmm.. eens kijken wat er voor het bouwen van de fxloop gevraagd wordt, anders laat ik dat idee maar vagen.

En alle pre amp buisjes heb ik al eens vervangen, en het probleem is nog niet verholpen. Dus er zal ergens een rot draadje of slechte soldeerverbinding zijn.

Fireburst
4 januari 2013, 10:03
Een 4x12 met greenbacks zal wel fantastisch klinken, maar het rendement is laag en dus moet je volume omhoog.
Met speakers met een hoger rendement kan je volume iets omlaag en ga je cleaner blijven.

Gearjunkie
4 januari 2013, 11:00
De negatieve feedback vergroten.

vidar
5 januari 2013, 09:56
Waarom zou je in hemelsnaam een stereo in willen? Je hebt een mono versterker dus dan moet het toch weer worden teruggemixt naar mono, laat dat maar aan je pedaaltjes over, dan hoef je ook gewoon maar met 1 kabel de return in. Dat scheelt weer rommel op het podium.

Mitch
5 januari 2013, 11:21
De meesten willen juist dat die reissues wat soepeler opbreken, jij wil 'm juist cleaner :) Negatieve feedback verhogen is een optie, andere speakers in je kast is een optie. Loop kan ook wel worden gerealiseerd in zo'n ding, maar stereo terug: dan snap je het niet helemaal, je hebt maar één eindtrap hè, niet twee.

Hendriks
5 januari 2013, 11:31
Iets met een brightcap? In mijn LC heb ik de brightcap schakelbaar , zonder die cap breekt hij minder snel op.

guitarnijboer
5 januari 2013, 12:23
Hoe je het ook wend of keert, je versterker heeft maar een beperkt vermogen.
Je draait je volume op totdat het volume niet echt meer op loopt en alles wat je er daarna bijdraait aan volume overstuurt je fasedraaier en eindtrap. Een preampbuisje met minder versterking verander hier niets aan. Natuurlijk kun je de volumeknop verder open zetten voordat de versterker gaat oversturen, maar je moet hem ook verder open zetten om hetzelfde volume te krijgen, dus uiteindelijk veranderd alleen je regelbereik van de volumepotmeter. Verder niets.

Meer vermogen uit je versterker halen is wat je eigenlijk zou willen, maar dit wordt beperkt door het maximale vermogen dat door je uitgangstrafo kan en je voeding. Afhankelijk van de eindbuizen die je nu gebruikt zou er een verbetering in vermogen mogelijk zijn als deze nu niet matchen met de impedantie van de trafo en/of een te lage versterking hebben waardoor de fasedraaier eerder overstuurt dan het maximale vermogen van eindbuizen geleverd wordt.

Wat ook kan helpen is richten op de voeding en je buisgelijkrichter vervangen door diodes waardoor de voedingspanning verhoogd wordt en deze ook veel minder daalt als er vermogen wordt gevraagd. Hierdoor blijft de versterker wat langer clean en zal hij ook minder snel meer gaan oversturen als hij warmer wordt. Je geluid veranderd hierdoor wel iets en wordt wat scherper en tja hoe zeg je dat... Minder organisch of zo ( beetje een zweef term, maar als je het hoort begrijp je het)

De beste optie is al genoemd en zijn andere speakers. Als je de huidige G12M speakers omwisselde voor bijvoorbeeld G12H speakers dan wordt je vermogen efficiënter omgezet in geluid waardoor je Versterker veel harder klinkt en je dus je volume lager kunt houden waardoor de versterker niet overstuurd. Er zijn zelfs speakers met een nog hoger rendement dan de G12H, maar dit ligt het dichts bij de speakers die je nu hebt.

allochthomas
5 januari 2013, 13:29
Misschien ook eens de low input proberen van de jtm45

Rinze
5 januari 2013, 13:33
Een tweede versterker erbij en dan met een mixertje aansturen :ok:

Gearjunkie
5 januari 2013, 13:45
Een tweede versterker erbij en dan met een mixertje aansturen :ok:

Verdomd Rinze, het ei van Columbus!

Mitch
5 januari 2013, 13:48
Een tweede versterker erbij en dan met een mixertje aansturen :ok:
Houd ik me met heel veel moeite in, wordt -ie toch ingekopt :jam:

big dooley
5 januari 2013, 14:09
negatieve feedback zou ik van af blijven... een JTM45 heeft al erg veel feedback
ik zeg: 5751 in V1 en/of V2 en een 12AT7 of 12AY7 in V3... een 12AU7 haalt weer teveel weg
jou JTM heeft 5881's? is een verwant van de 6L6... dat duurt wel ff eer die verzadigd raken, en zeker in vergelijk met de EL34

als dat nog niet genoeg is kun je een solid state gelijkrichter gebruiken ipv de buis
tonefactory verkoopt die dingen:
http://www.tonefactory.nl/shop2/solid-state-rectifier-5ar4gz345y3-p-3699.html

Ijselrobo 07
6 januari 2013, 17:49
Inderdaad, ik had er niet over nagedacht dat er toch maar één eindversterker in zit en dat zo'n stereo ingang geen nut heeft :D

Ik ga 'm in ieder geval naar een amp tech brengen (kanaal 1 moet toch nagekeken) en dan laat ik er nieuwe buizen in zetten die voor een cleanere klank zorgen. ook zal ik eens kijken naar andere speakers/een nieuwe kast.
@allochtomas; ik ga 't eens proberen!

B-stone
7 januari 2013, 17:30
Hey,

Mocht je je greenback cab weg willen doen, pm me effe :D
Woon niet erg ver van je vandaan xD

E-J
7 januari 2013, 18:20
Ik voorzie een nieuwe versterker in de nabije toekomst :soinnocent:

Even serieus. Hoe luid is je versterker met het volume op 12 uur? Is de oversturing niet te verhelpen door gewoon de volumeknop op je gitaar wat terug te draaien (op voorwaarde dat je drummer niet het type is dat 'ie om de 15 minuten een drumstok kapot slaat)? Gebruik je humbuckers met een zeer hoge output?

Gearjunkie
7 januari 2013, 20:23
Ik voorzie een nieuwe versterker in de nabije toekomst :soinnocent:

Even serieus. Hoe luid is je versterker met het volume op 12 uur? Is de oversturing niet te verhelpen door gewoon de volumeknop op je gitaar wat terug te draaien (op voorwaarde dat je drummer niet het type is dat 'ie om de 15 minuten een drumstok kapot slaat)? Gebruik je humbuckers met een zeer hoge output?

Dat zou echt jammer zijn, ik ben er niet van overtuigd dat deze Marshall de zwakste schakel is in dezen.

7ender
7 januari 2013, 22:39
Ik wel ,....die Marshall is op zich de zwakste schakel .

Meet de hoogspanning op aan de kathode van de gelijkrichter . ( wat geeft je multimeter aan ? )

Ijselrobo 07
8 januari 2013, 07:21
Als de versterker op 12u. staat gaat 'ie best hard en is er al snel een redelijk randje, zonder dat ik gebruik maak van pedalen.
Meestal gebruik ik m'n Fender strat met texas specials in neck en middle en een SD pearly gates plus in de brug. andere gitaar is 'm Ibanez RG560 (HSS) en ook die heeft niet echt hoge output. m'n Blade dayton heeft dan wel weer een DiMarzio Super Distortion in de brug.
Maar dan moet ik ook toegeven dat de drummer hard slaat (ierse rock band). bij andere bands haalt de marshall 't nog wel zonder dat 'ie op 12u. hoeft.

@7ender; ik heb niet echt verstand van het technische gedeelte van een versterker. dus ik zou niet echt weten wat de kathode is/waar die zit :hide:

Gearjunkie
8 januari 2013, 09:54
Ik wel ,....die Marshall is op zich de zwakste schakel .

Meet de hoogspanning op aan de kathode van de gelijkrichter . ( wat geeft je multimeter aan ? )
Ijsselrobo is geen techneut... Adviseer hem aub niet om hoogspanningen te gaan meten.

7ender
8 januari 2013, 13:45
oh,...oke ,...sorry ! Niet meten in dat ding IJselrobo ,...is gevaarlijk ! :stop:

Ik zal 't anders zeggen :
Laat het versterker-vermogen opmeten ,.....te weinig vermogen heeft als bijkomstigheid dat 't ding gaat krijsen waardoor men denkt een goeie harde versterker te hebben.

Helaas is 't met tal van moderne Marshall amps , die zijn uitgerust met 2 X EL34 buizen treurig gesteld qua afgegeven vermogen.
Een dergelijke buis-versterker hoort te werken op een behoorlijke spanning. ( die er mogelijk helaas niet is )

Waarom Marshall dit zo aflevert is me een raadsel .

Ik heb door de jaren heen hele bergen van die dingen moeten opvoeren om 'r werkbare amps van te maken , die wat meer aankonden dan alleen scheurende blues )

guitarnijboer
8 januari 2013, 18:08
oh,...oke ,...sorry ! Niet meten in dat ding IJselrobo ,...is gevaarlijk ! :stop:

Ik zal 't anders zeggen :
Laat het versterker-vermogen opmeten ,.....te weinig vermogen heeft als bijkomstigheid dat 't ding gaat krijsen waardoor men denkt een goeie harde versterker te hebben.

Helaas is 't met tal van moderne Marshall amps , die zijn uitgerust met 2 X EL34 buizen treurig gesteld qua afgegeven vermogen.
Een dergelijke buis-versterker hoort te werken op een behoorlijke spanning. ( die er mogelijk helaas niet is )

Waarom Marshall dit zo aflevert is me een raadsel .

Ik heb door de jaren heen hele bergen van die dingen moeten opvoeren om 'r werkbare amps van te maken , die wat meer aankonden dan alleen scheurende blues )

Ik begrijp werkelijk niets van je stellingen 7ender, zeker niet in relatie tot de versterker waar het hier om gaat.
Het gaat om een JTM45 reissue met 2 x 5881 buisjes en een GZ34 gelijkrichter. Het opgegeven vermogen is 30 watt RMS. Ik denk dat dit best eens zou kunnen kloppen.

In tegenstelling tot alle verhalen over 5 watt versterkertjes en hoe je hiermee prima in bandjes zou kunnen spelen, heb je in de echte wereld toch zeker een wattje of 30 nodig. Minimaal dus. Met een gesloten cab en 96db speakers kom je simpelweg vermogen tekort om goed clean te kunnen blijven.

Het punt is ook dat de meeste mensen deze versterker juist kopen om olderwets te rocken en dan gaat het wel goed, maar wil je clean spelen in een wat luidere band, dan moet je op zoek naar een echte oplossing.

7ender
8 januari 2013, 22:58
Zal ik je vertellen :

Meet 'm maar op ,...en dan denk ik dat ie 'r net zo under-powered af gaat komen als bijv een "Blues-braker",
met een 22 - tot 24 Watt RMS ( hooguit ) , omdat de spanning helemaal instort rond/onder 360 volt oid

Tja ,...ik vind 't zo fabrieks-af niks hoor, sorry :confused:

Het is wel op te lossen ,...en dan is 't pas een fijn ding te noemen ;)

Dosmanos
10 januari 2013, 23:37
In je openingspost lees ik dat de de amp meer gaat crunchen naarmate hij warmer wordt (aan staat). Dat is een bekend fenomeen en je kunt dat verhelpen door een fan (koeling van eindbuizen en elco's) of tussen de sets door de amp uit te zetten. Werkt echt, althans voor mij :-)

7ender
11 januari 2013, 08:07
In je openingspost lees ik dat de de amp meer gaat crunchen naarmate hij warmer wordt (aan staat). Dat is een bekend fenomeen en je kunt dat verhelpen door een fan (koeling van eindbuizen en elco's) of tussen de sets door de amp uit te zetten. Werkt echt, althans voor mij :-)

Dat is een waardeloze "peppie & kokkie"-oplossing . :dontgeti:

Dit betekent dat er ergens een defect in zit , ....hetzij in het roosternegatief/instelling , voedings/afvlakking, etc....

Ijselrobo 07
12 januari 2013, 17:00
Dinsdag had ik henk van HBamps uit urmond een mail gestuurd, helaas nog geen antwoord op. het kan dat er wat mis is gegaan dus daarom vandaag nogmaals een mail gestuurd.
Ik laat de versterker controleren op het vermogen/RMS, ik laat er nieuwe buisjes in zetten, de versterker laat ik controleren (door de ruis) en er komt misschien een effectsloop op (ligt aan de prijs)

Ook ben ik er over aan het denken om mijn 1960TV om te ruilen voor een standaard 1960A/B met 75w speakers. ik kan me herinneren dat ik, toen ik de amp uitteste, over een 1960A speelde en dat dat heerlijk en heel clean klonk!
Of ik moet de speakers vervangen, dat is ook een mogelijkheid.

Dreverhaven
12 januari 2013, 17:02
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je met een fxloop moet als je je amp toch clean afstelt. Maar ik heb nooit een loop gehad, dus dat kan ook meespelen.

Ijselrobo 07
12 januari 2013, 17:12
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je met een fxloop moet als je je amp toch clean afstelt. Maar ik heb nooit een loop gehad, dus dat kan ook meespelen.

Die FX loop is meer om wat te kloten met pedaaltjes dan voor het serieuze werk. op een Blackstar HT-20 die ik ooit had, zat ook een FX loop en ik vond 't altijd leuk om daarmee te kloten. al had ik toen wat minder verstand van pedaaltjes, hoe ze gebruikt werden en een GOED geluid (ik had vroeger bijv. max gain erin gedraaid, een mengpaneel tussen de pedalen en 2 digitech's aan het draaien; een RP300R en een BP80. ondertussen gebruik ik alleen nog; Gitaar --> Korg DT-10 --> Ibanez BB9 --> Dunlop Classic Wah --> Vox Satchurator --> Line6 FM4 --> Amp. er moet nog eens een reverb en chorus pedaaltje bij komen maar dan is het ook goed geweest)

Mitch
12 januari 2013, 17:15
Ook ben ik er over aan het denken om mijn 1960TV om te ruilen voor een standaard 1960A/B met 75w speakers. ik kan me herinneren dat ik, toen ik de amp uitteste, over een 1960A speelde en dat dat heerlijk en heel clean klonk!
Of ik moet de speakers vervangen, dat is ook een mogelijkheid.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die willen ruilen, hun T75 cab voor jouw M25 cab.

Dreverhaven
12 januari 2013, 17:23
Ik zou een andere amp overwegen als ik het zo hoor. Eentje met 100 watt, dan heb je tenminste headroom, en al helemaal met een cab met efficientere speakers. Zelf wil ik ook m'n amp clean houden en speel met veel pedalen, en dat gaat prima met een Fender Bassman 100 met 2x12 met JBL K120's erin. 100 buizenwatts aan speakers met 101db rendement, daar speel je de pannen mee van het dak als het moet.

Mitch
12 januari 2013, 17:28
Da's dan weer het andere uiterste. Als deze sound 'm op zich bevalt dan moet -ie die amp lekker houden en efficiëntere speakers eraan hangen, óf aan een vergelijkbare, hoger vermogende amp.

Dreverhaven
12 januari 2013, 18:03
Da's dan weer het andere uiterste. Als deze sound 'm op zich bevalt dan moet -ie die amp lekker houden en efficiëntere speakers eraan hangen, óf aan een vergelijkbare, hoger vermogende amp.

Ja, ik bedoel ook niet dat hij voor een Fender moet gaan hoor. Ik gaf dat voorbeeld alleen vanwege meer headroom, dat dat makkelijker te behalen is met een hoger wattage en efficientere speakers.

Thiez
12 januari 2013, 19:02
JTM100 of een fender bassman zoeken

the sure thing
12 januari 2013, 19:20
Een JTM100 zoeken? Succes met vinden.... En met je bankrekening...

Thiez
12 januari 2013, 19:38
Een JTM100 zoeken? Succes met vinden.... En met je bankrekening...

i know, bassman zal ook niet meevallen (het oude model tenminste, waar de plexi van afgekeken is). Twas ook niet echt een heel serieuze post :P Meer als zijnde JTM45 met meer headroom.

7ender
12 januari 2013, 20:32
Wat Ijsselrobo het beste kan doen ,...is :

- geen fx-loop laten inbouwen .

- wél een fatsoenlijke voedingstrafo laten inbouwen ,....waardoor de voedings-spanning, gelijkgericht , een flink stuk hoger komt te liggen .

Het is mét gebruik van een gelijkrichtbuis gewoon mogelijk om een vermogen van 50 Watt RMS te realiseren ,
(en zonder die gelijkrichtbuis bijv heel erg makkelijk 65 Watt RMS ,.... méér kan ook , maar da's echt niet nodig )