PDA

View Full Version : Meer headroom nodig dan de AC15



thekid
3 januari 2013, 19:18
Hey

Ik heb nu een tijdje de ac15 twin. lekkere amp endergelijke maar wat me wel stoort is dat hij voor mij te snel openbreekt. dus zoek ik iets met meer headroom. ik dacht zelf aan een drri maar is dit dan niet te dicht tegen de ac15 aan? of uiteraard een bassman, maar is dit dan niet too much? Ik neig toch wel terug naar de fenderstal mede met de ervaringen die ik gehad heb met een twin reverb die geweldig klonk maar alles wegblies wat me lief was.



PS.Mijn speelstijl is vooral rockblues/rockabilly (zoals white stripes/ triggfinger/ blackbox.../ led zep.. eigenlijk vooral waar dat dikke blues geluid inzit.) Maar hou ook wel van hendrix en bv de peppers.

orangerocker
3 januari 2013, 19:29
Als het geluid van de AC15 je bevalt maar je wilt meer headroom dan ligt een AC30 behoorlijk voor de hand ;) (of zelfs misschien een AC50)

Jorikm
3 januari 2013, 19:50
Heb zelf sinds vandaag de Bugera V22 binnen. Erg geschikt voor de stijlen die jij opnoemt en zeker genoeg headroom voor een kleine club/cafe. Weet niet hoeveel harder die gaat dan de AC15 maar het scheelt 7 watt en er zit een vrij efficiente speaker in. Anders heb je ook nog de V55 (55 watt) maar naar horen zeggen heeft deze weer heel andere klankeigenschappen dan de V22.

N.m.i zeker de moeite om te proberen! ;)

Jorik.

arjanb01
3 januari 2013, 19:53
Ik zou een blues deluxe of hotrod deluxe fender amp nemen, precies geschikt voor jou stijlen. Of een peavey delta blues, ook voor een zacht prijsje te krijgen en betere alternatieven dan een bugera.

Chris Winsemius
3 januari 2013, 19:56
misschien vooral handig om eerst eens een stapel versterkers te proberen

wat bedoel je met rockblues?
bij rockabilly moet ik zelf aan witte Bassman topjes, tweed Fenders en Standel versterkers denken

ellisvertellis
3 januari 2013, 19:56
Als het geluid van de AC15 je bevalt maar je wilt meer headroom dan ligt een AC30 behoorlijk voor de hand ;) (of zelfs misschien een AC50)

Meer voor de hand liggend advies lijkt mij moeilijk! :seriousf:

the sure thing
3 januari 2013, 20:07
Ik zou ook voor de AC30 gaan. Zeker als de VOX voicing je bevalt.

Gearjunkie
3 januari 2013, 20:21
Weet niet wat er nu inzit, maar evt efficiëntere speakers erin prakken.

Mitch
3 januari 2013, 21:13
Ja, da's misschien de goedkoopste optie. Zitten 2 M25s in toch? Koop tweedehands bijvoorbeeld een H30 en een V30 en je hebt voor weinig een stuk meer headroom en een wat prikkender sound.

TimS
3 januari 2013, 22:22
Het zal misschien ook aan de speaker liggen (Alnico Blue vs G12H30), maar de DR is niet veel luider dan een AC15, ga je niet veel mee opschieten.

thekid
3 januari 2013, 22:47
Oke,

Wat ik met rockblues bedoel is dus dat vettige bluesig geluid (waarschijnlijk veel fuzz) dat je hoort bij oa the white stripes en triggerfinger. het is niet de bedoeling om een copycat te worden van deze gasten maar heb wel aan het neuzen geweest in hun setup en kom vooral fender tegen of matchless (duur). De ac15 bevalt me wel maar zoals gezegd heb ik een twin reverb bespeelt en die voicing trekt mij meer aan.

Het gaat mij wel niet om luid maar om headroom. zodat ik de ruigere dingen kan spelen (icm met evntueel een pedaal) en gemakelijk het rustige werk ook kan doen.

En indd ik zelf denk bij rockabilly ook vooral aan fender bassmans, maar deze gaan natuurlijk hard.

FruscianteFan
3 januari 2013, 23:17
Oke,

Wat ik met rockblues bedoel is dus dat vettige bluesig geluid (waarschijnlijk veel fuzz) dat je hoort bij oa the white stripes en triggerfinger. het is niet de bedoeling om een copycat te worden van deze gasten maar heb wel aan het neuzen geweest in hun setup en kom vooral fender tegen of matchless (duur). De ac15 bevalt me wel maar zoals gezegd heb ik een twin reverb bespeelt en die voicing trekt mij meer aan.

Het gaat mij wel niet om luid maar om headroom. zodat ik de ruigere dingen kan spelen (icm met evntueel een pedaal) en gemakelijk het rustige werk ook kan doen.

En indd ik zelf denk bij rockabilly ook vooral aan fender bassmans, maar deze gaan natuurlijk hard.
Ja, en dat is precies wat je nodig hebt. Er zullen ook versterkers zijn die loeihard gaan maar gelijk oversturen, maar de bassman is volgens mij toch wel het schoolvoorbeeld van versterkers met headroom. Dat wil zeggen: ja, ze kunnen hard, maar dat is precies wat je nodig hebt want dat is juist die headroom.

Twin Reverb zelf is trouwens ook zo'n versterker waar je doof bent voor hij overstuurt (net nog over gehad met 'n vriend van me, die met zijn band een hammond in de studio heeft gereamped door een cranked twin reverb)

Pepe
3 januari 2013, 23:24
Je zou het speelveld kunnen beperken tot 2x6l6 amps, dat zit boven de 2xel84 en 2x6v6 maar ruim onder de 4x6l6 twin en consorten.
En dan vintage american voiced. In die categorie zitten, het is al genoemd, de Bassman en Delta blues maar best wel een hele hoop andere amps.
Dat vintage vlakt de Engl's, Matchless en Boogies ook uit, dat schiet lekker op zo.

Chris Winsemius
3 januari 2013, 23:53
white stripes twin reverbs en silvertone 1485s.

kijk eens richting fender vibroluxreverb of proreverb, beiden zijn nogal gewild dus niet echt goedkoop maar wel 40-50 Watt en behoorlijk vintage american

oversturing/drive geburt wel op (grote) zaal-volume

the sure thing
4 januari 2013, 08:12
Fender super reverb zou ik er ook bijvoegen

caliban
4 januari 2013, 12:54
Ik heb een reissue bassman combo, gaat luid, maar het verschil met een 100watter is wel heel duidelijk.

Kim Wilson
4 januari 2013, 13:37
Ik zou ook een 2x 6L6 Fender adviseren, en dan het liefst een oude. Ik vind de Hotrods niet dik en vet genoeg voor die lekkere vieze blues. Ik heb nu een Vibrolux Reverb (40 watt, 2x10", lekker handzaam), en die zou heel goed aan de wensen van de topicstarter kunnen voldoen. Meer dan voldoende headroom en verrassend dik geluid voor z'n formaat. Super Reverb kan ook, maar die is loodzwaar en die gaan/moeten wel érg hard. Pro Reverb is ook mooi, 40 watt in 2x12".

ellisvertellis
4 januari 2013, 14:54
Ik vind de Hotrods niet dik en vet genoeg voor die lekkere vieze blues.

Ik zou zo denken dat een Hot Rod dikker klinkt dan een pro reverb, veel minder verfijnd juist?! Een HR klinkt juist altijd "geboost", vind ik...

ieme
4 januari 2013, 15:03
de enige oplossing:
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/75359_10151305468362423_756365833_n_zps7df36a6e.jp g

Kim Wilson
4 januari 2013, 15:08
Ik zou zo denken dat een Hot Rod dikker klinkt dan een pro reverb, veel minder verfijnd juist?! Een HR klinkt juist altijd "geboost", vind ik...

Een Hotrod klinkt harsh, schel. Ik vond het een schreeuwerig ding, niet echt wat ik met oude Fenders associeer. Er komt IMO geen lekker smeuïge bluessound uit.

ellisvertellis
4 januari 2013, 15:42
Een Hotrod klinkt harsh, schel. Ik vond het een schreeuwerig ding, niet echt wat ik met oude Fenders associeer. Er komt IMO geen lekker smeuïge bluessound uit.

Ik ben het volledig met je eens wat schreeuwerigheid betreft. Alleen bedoelde ik dat een HR niet "dun" is van geluid. Verder ben ik blij met mn Pro Reverb!

humbucker
4 januari 2013, 15:56
Damn Ieme, ik wou dat ik ook zo'n muurtje achter me had staan.

Maar ik ken het verhaal van de TS, ik heb mijn AC15 verkocht, 500€ bijgelegd en een handwired AC30 in de plaats gekocht! Nu never nooit geen headroom meer te kort :)

JaKemp
4 januari 2013, 16:34
Ga voor een van de heilige drievuldigheid blackface'rs: Bandmaster, Bassman of Tremolux!! De Showman laat ik hier buiten want eer je die kan laten oversturen sijpelt het bloed al uit je oren.

Je zoekt een vintage Fender voicing, dan lijken deze me de go to amps. Ik was hier ook naar op zoek, lang zitten uitkijken en dan uiteindelijk voor een Tremolux gegaan.
Wordt vaak over gezegd dat ie wat headroom ontbreekt maar dat vind ik niet. Hij breekt sneller uit dan een Bassman of Bandmaster (laat staan Showman) maar komt mákkelijk boven een hele band uit en prikt er lekker door. Ik speel er zelf mee in een band en heb nooit spijt gehad of last gehad van te weinig headroom.

De Tremolux op het normal kanaal breekt pas op rond 7-8 (en dat gaat luid!) terwijl hij op het vibrato kanaal al rond 5-6 overstuurt. Zeer leuk om mee te spelen met een ABY-switch. Je hebt dus the best of both worlds: de beste overdrive die er is op aanvaardbaar volume, én de beste clean die er is tot een zeer hoog volume ;)

Jammere zaak is dat ze zeldzaam zijn...


Conclusie: zoek je gewoon een Bandmaster, Bassman of Tremolux en wat drive en fuzz pedaaltjes! Je gaat het je niet beklagen!

thekid
4 januari 2013, 16:54
Omdat ik zelf ook aan een bassman dacht ga ik opzoek naar zo eentje.
de reissue's zijn die goed?

JaKemp
4 januari 2013, 17:10
Heb je liever een combo of een head + cabinet?

Ik prefereer head + cabinet omdat dat draagbaarder is en je kan als je daar zin in hebt er eens een ander cabinet aanhangen.
In dit geval zou ik een oude Bassman uit midden tot eind jaren 60 kiezen. Kosten als je de markt wat afschuimt voor een nette set zo ongeveer €1100-€1300.

Als je liever een combo hebt zou ik voor een nieuwere gaan omdat als je een oude Tweed bassman wilt je je blauw betaalt. Voor een tweedehandse 'nieuwe' uit de reissue reeks zul je als je een beetje uitkijkt zo rond de €900-€1000 wel een vinden. En ze klinken trouwens ook erg goed, weet ik uit eigen ervaring en de reviews op internet zijn ook algemeen positief.


Ik zou voor een echte oude piggyback Bassman gaan, klinkt beestig goed, is betaalbaar en is bovendien waardevast!

thekid
4 januari 2013, 19:55
De head en cab zijn dan blackface bassman's ofwat? Ik prefereer zelf een combo (maar kan niet zeggen waarom dat zo is ;) )

JaKemp
4 januari 2013, 21:02
De head en cab zijn dan blackface bassman's ofwat? Ik prefereer zelf een combo (maar kan niet zeggen waarom dat zo is ;) )

Zo is dat, blackface of brownface, verschillen in circuit. Sommigen vinden blackface de beste, anderen dan weer de brownface... De brownface is in het algemeen ook duurder.

Staat een mooie bassman combo te koop op marktplaats

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m629748642-reissue-59-fender-bassman.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

thekid
4 januari 2013, 23:15
Ik heb de ad ook al zien staan, is te doen maar wel wat ver.
Komen ze regelmatig voor op tweedehands site's? want dan is het een questie van wachten.

En hoe langer ik ernaar kijk heeft zo'n head en cab ook wel wat.

tillens
5 januari 2013, 16:00
Matchless Nighthawk of spitfire?

thekid
5 januari 2013, 16:10
Matchless is wel netjes maar vooral duur.

Dimitri92
6 januari 2013, 17:14
Spitfire, Matchless (eerste serie) is lang dè amp van Ruben Block geweest. Ik meen gelezen te hebben dat je die sound wel interessant vond vandaar deze bijdrage.

thekid
6 januari 2013, 19:00
Ja inderdaad, heb ik in het verleden ook al achter aan het zoeken geweest.
Maar is buiten budget en moeilijk te scoren imo.

Maar toch bedankt

tillens
7 januari 2013, 12:26
Matchless is wel netjes maar vooral duur.

En vooral ook goed. Beter ff doorsparen voor wat goeds dan 3 keer iets kopen en dan alsnog er achter komen dat je met de Matchless wel blij bent. Haar guitars heeft volgens mij een spitfire combo staan.

Harry
7 januari 2013, 14:34
onze gitarist speelt ook in een rockabilly band, en maakt met zijn Koch Multitone een lekker rockabilly geluid met een randje. Zou je ook eens kunnen proberen...

thekid
7 januari 2013, 18:51
Misschien klopt het wel dat ik kan doorsparen maar met een bassman zit ik ook niet slecht zou ik denken. Op deze moment ben ik mijn collectie aan het uitdunnen en verkoop ik wat versterkers (hint ;) ) dus het opgeleverde bedrag zou moeten dienen om iets nieuw te kopen.

JaKemp
7 januari 2013, 19:12
Misschien klopt het wel dat ik kan doorsparen maar met een bassman zit ik ook niet slecht zou ik denken. Op deze moment ben ik mijn collectie aan het uitdunnen en verkoop ik wat versterkers (hint ;) ) dus het opgeleverde bedrag zou moeten dienen om iets nieuw te kopen.

Natuurlijk is dat niet slecht! Van die Bassman krijg je gegarandeerd geen spijt hoor...

En trouwens moest je later denken van had ik toch maar doorgespaard voor een Matchless, dan verkoop je die Bassman gewoon aan dezelfde prijs of zelfs met winst. Daar ga je echt je broek niet aan scheuren.