PDA

View Full Version : Cabinet Marshall JCM800



DarkFire
3 januari 2013, 18:51
Hoi allemaal,

Ik heb een Marshall JCM800 4211 Combo uit '86 (2x12, 100 watt, 2-kanaals versie), waar ik al jaren super tevreden mee ben. Nu speel ik sinds jaar en dag in een coverband, waarmee we alles van classic tot hardrock spelen. De sound van de JCM-800 past er perfect in, maar ik mis gewoon net de 'oemph'. Misschien komt het doordat de combo een open-back is, of door de 2x12.. misschien wel een combinatie. In ieder geval denk ik dat het met een 4x12 een stuk meer richting mijn doel komt. Maar dan de vraag: welke 4x12?

Ik heb al aardig wat rond gekeken, maar ik kom er niet uit. Dus vandaar dat ik hier graag wat adviezen/gebruikerservaringen met cabs hoop te krijgen! Het belangrijkste vind ik dat de versterker wat meer doordrukt in het laag, en dat het geheel strakker wordt. Nu klinkt het al snel wat rommelig bij veel oversturing. Het mag ook wat minder agressief in het mid/hoog dan de originele speakers. De bedoeling met de cab is dat hij waar mogelijk mee gaat naar (grotere) optredens, en dan in de plaats van de combospeakers fungeert. Bij de kleine optredens gebruik ik dan gewoon mijn combo los.

Lang verhaal, maar ik hoop dat er mensen zijn met nuttige adviezen, aangezien ik er zelf gewoon niet uitkom.. Ik heb namelijk ook niet echt de mogelijkheid om ergens verschillende cabs te testen.

Alvast bedankt!

Mr. Dynamite
3 januari 2013, 19:36
Een 1960B kast uit de 800 serie met g12-65's erin, dan heb je wel een hele bult 'oempf' tot je beschikking.
Een kastje met greenbacks is ook erg gaaf, wat minder oempf en meer scheur. De standaard 75s ben ik zelf geen fan van.

Verder, het blijft smaak. Budget scheelt ook een boel, staan trouwens tegenwoordig vaak scherp geprijste 'high end' kasten op de 2ehands sites. Orange, Bogner, Kool & Elfring, HOOK, allemaal puik spul. (wel zwaar ;))

the sure thing
3 januari 2013, 20:08
Welke speakers heb je nu in je combo?

DarkFire
4 januari 2013, 15:44
Welke speakers heb je nu in je combo?

Er zitten nu 2 Celestion G12-75 speakers in.

Even een idee: zou de speakers van de combo wisselen ook een idee zijn? Of krijg ik door de open achterkant nog geen strak geluid? En iemand heeft mij ook wel eens verteld dat ik er een plaat MDF met een klein basgat erin kon schroeven om hem dicht te maken. Wat zou dat voor effect hebben?

DarkFire
4 januari 2013, 16:33
Na een beetje rondgekeken te hebben lijken die G12-65's wel wat voor mij.. Enig idee of dat goed gaat klinken in een open combo? En of ik daarmee een beetje mijn doel bereik?

driesp
4 januari 2013, 17:21
G12-65's zijn super, maar onvindbaar. Denk dat je niet zo goedkoop en gemakkelijk een 1960 cab met G12-65's vind. Ik heb ze in paren uit UK gehaald, gaan super met JCM800's.

HaroldA
4 januari 2013, 17:37
G12-65's zijn super, maar in een combo geeft dat maar enkele % meer oemph dan T75's. Zeker de oude T75's lijken nog best wel op de 65.

DarkFire
4 januari 2013, 17:49
Ik zie dat ze ook nog nieuw te koop zijn.. Klinkt dat een beetje of moet je echt wel de oude hebben?

En heeft iemand ooit gehoord over dat idee om een open combo dicht te maken? Zou dat zorgen voor een wat strakker geluid?

HaroldA
4 januari 2013, 17:51
En heeft iemand ooit gehoord over dat idee om een open combo dicht te maken? Zou dat zorgen voor een wat strakker geluid?

Zie de 5150 combo ;)

http://www.bazaar-world.com/uploads/amp/44/290266559185-6.jpg

Wat die reissues betreft: er is daar over op dit forum al heel wat geschreven.

DarkFire
4 januari 2013, 17:54
Wat die reissues betreft: er is daar over op dit forum al heel wat geschreven.

Ok ik zal eens zoeken dan. Met dat dichtmaken bedoelde ik niet of er dichte combo's zijn, dat wist ik wel. Wat ik bedoel is: zou het zin hebben om mijn JCM800 van achter dicht te maken. Wat voor invloed heeft dat op het geluid en vooral, heeft dat een beetje het effect wat ik wil? (met name een strakker geluid)

driesp
4 januari 2013, 18:39
Ik zie dat ze ook nog nieuw te koop zijn.. Klinkt dat een beetje of moet je echt wel de oude hebben?

En heeft iemand ooit gehoord over dat idee om een open combo dicht te maken? Zou dat zorgen voor een wat strakker geluid?

Die nieuwe zijn naar mijn mening niet te vergelijken. Geld trouwens voor greenbacks ook etc, maar dat is elk zijn mening natuurlijk.

Waar je wel nog heel veel de oude tegenkomt zijn in de JMP combo's en de eerste JCM's als je geluk hebt.
Volgens mij zou 70's greenback of blackback cabinet ook wel het geen zijn dat je zoekt.

HaroldA
4 januari 2013, 18:39
Ok ik zal eens zoeken dan. Met dat dichtmaken bedoelde ik niet of er dichte combo's zijn, dat wist ik wel. Wat ik bedoel is: zou het zin hebben om mijn JCM800 van achter dicht te maken. Wat voor invloed heeft dat op het geluid en vooral, heeft dat een beetje het effect wat ik wil? (met name een strakker geluid)

Het zal zeker strakker worden, maar tenzij je een leuk koelsysteem bedenkt zal dat van korte duur zijn ;)

the sure thing
4 januari 2013, 19:38
... Het nadeel van een open back is dat je het laag niet veel strakker gaat krijgen dan dat het nu is, met andere speakers. Een combo dicht maken kan een optie zijn, maar zou ik (vanwege de verzamelwaarde) niet doen. Je kan beter voor een gesloten 2e hands 2x12 of 4x12 gaan kijken. Mijn voorkeur zou een 2x12 zijn, daar is prima oeemmpphhh uit te halen.

Over de genoemde speakers: de oude g12-65 speakers klinken heel goed, maar de heruitgave van de g12-65 komen heel goed in de buurt!! Live in een band zal ik t verschil niet meer horen. Bij de greenback is het anders: ook de G12M-20heritage klinkt te anders dan de oude greenback. Maarrrr.... Persoonlijk vind ik de G12M-20heritage beter klinken voor algemeen gebruik dan de oude greenback, zodoende dat ik al meer dan 10 jaar een setje van deze speakers heb en ze regelmatig meeverhuizen naar een andere 2x12.

DarkFire
4 januari 2013, 22:06
Het zal zeker strakker worden, maar tenzij je een leuk koelsysteem bedenkt zal dat van korte duur zijn ;)

http://img69.imageshack.us/img69/5135/4211back.jpg

Zoals je hier vrij goed kan zien zit er boven bij de versterker en de buizen zelf een sleuf waardoor hij voornamelijk koelt. Ik had het meer over een plankje zagen wat dat gat achter de speakers dicht, zo dat enig effect hebben? En dat heeft geen effect op de koeling neem ik aan?

JohnLord
4 januari 2013, 22:26
Alleen de sleuf lijkt mij te weinig. Warme lucht gaat domhoog door de sleuf, koudere lucht achter de speakers weer naar binnen. Ik zou het zeker niet dichtmaken.

HaroldA
4 januari 2013, 22:39
Zoals je hier vrij goed kan zien zit er boven bij de versterker en de buizen zelf een sleuf waardoor hij voornamelijk koelt. Ik had het meer over een plankje zagen wat dat gat achter de speakers dicht, zo dat enig effect hebben?

Discht = dicht, niet met een sleuf. Er zijn zelfs mensen die de naden van hijn Marshall1960 cab dichtkitten om meer druk te krijgen.



Alleen de sleuf lijkt mij te weinig. Warme lucht gaat domhoog door de sleuf, koudere lucht achter de speakers weer naar binnen. Ik zou het zeker niet dichtmaken.

Ik vermoed ook dat het een flinke warmtekamer gaat worden. Bij de 5150 zitten de speakers niet in dezelfde ruimte als de versterker.

Henri H
5 januari 2013, 01:34
Alleen de sleuf lijkt mij te weinig. Warme lucht gaat domhoog door de sleuf, koudere lucht achter de speakers weer naar binnen. Ik zou het zeker niet dichtmaken.Mijn broer zet zijn JMP 50W MV combo strak tegen een wand, en dat gaat tot nu toe al zeker een jaar of 5 goed. De master volume staat rond 3, en dit geeft wel een betere sound volgens hem.
Ik heb trouwens de 4212 gehad (50W split channel), ook met T75's, en ja, met een 4x12 met oude T75's kreeg ik wel degelijk meer "oempf". Ik heb hem zelfs gebruikt met de interne speakers aangesloten, en dan had ik dus een impedantie mismatch.
De interne speakers zitten nl. op 8 Ohm, en de 4x12 zit op 16 Ohm, maar ook dat was geen probleem voor de 4212.

Toch zou ik je adviseren om te zoeken naar een oude (evt. zwaar afgeragde) 1960 kast met G12-65's, met voorkeur voor de B(ottom) variant, want die klinkt magistraal. Soms kom je ze tegen.

Wat betreft oude/nieuwe G12-65's kan ik je niet echt helpen. De één zegt het verschil duidelijk te kunnen horen, de ander vind het wel meevallen, en weer een ander hoort geen verschil.
HOOK heeft ook (2x12) kasten geleverd met 2 G12-65's (reissues) erin, maar ik vond die niet echt lekker klinken bij mijn ex-HOOK Captain. Dat wil niet zeggen dat zo'n kast onder jouw 4211 niet goed zou klinken.

Wat ik ook een erg lekkere combi vond: 2 T75's met 2 greenbacks in x-patroon. Veel bite zit daarin.

Hier een Metallica filmpje van mezelf met die combi: http://www.youtube.com/watch?v=iz8g0mPmYy4
(Is wel met een Marshall 6100 (3e kanaal; komt overeen met JCM800 4211/2210 en JCM900)

the sure thing
5 januari 2013, 10:35
De nieuwe G12-65 hebben wel een lange inspeeltijd nodig, net als de G12M-20H. Ik heb ze ruim 40 uur aan een Robert Cray cd-tje gehangen: CD-speler op repeat :-)

muziekschuur
5 januari 2013, 11:17
Als je een achterwand maakt met een horizontal gedeelte eraan dan sluit je de speakers af en laat je de buizen vrij. Maar ik denk dat een gesloten 2x12 eronder je een strak geluid geeft. Ikzelf vind een gesloten 2x12 met daarboven een open 2x12 zelfs het mooiste geluid geven.

Een Harley Benton met 2x12 is niet duur... Zou wel even kijken naar de breedte. Ik vind het niet mooi als ze niet even breed zijn. (da's voor mij een reden niet te kopen.

http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/198064.jpg

Het lege cabinet van Palmer is een andere optie. Kun je zelf je speakers erin zetten...
http://www.thomann.de/nl/palmer_2_12_cabinet_unloaded.htm
139 euro

http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/300676.jpg

reckless_life
5 januari 2013, 15:59
http://img69.imageshack.us/img69/5135/4211back.jpg

Zoals je hier vrij goed kan zien zit er boven bij de versterker en de buizen zelf een sleuf waardoor hij voornamelijk koelt. Ik had het meer over een plankje zagen wat dat gat achter de speakers dicht, zo dat enig effect hebben? En dat heeft geen effect op de koeling neem ik aan?

Dicht of open, die combo gaat het niet doen.
Je moet een 4x12 cab kopen, dat geeft niet alleen meer "oompf" maar klinkt ook beter dan een combo.

Je kan ook de speakers van je combo loskoppelen en enkel de 4x12 cab aansluiten. Dat werkt prima en geen gezooi met plankjes zagen, en je combo blijft mooi origineel.

DarkFire
5 januari 2013, 17:14
Je kan ook de speakers van je combo loskoppelen en enkel de 4x12 cab aansluiten. Dat werkt prima en geen gezooi met plankjes zagen, en je combo blijft mooi origineel.

Dat is inderdaad het plan. Voor de kleine gigs: alleen combo, grote gigs 4x12. Ik was al bang dat het niet zou werken met een speaker swap in de combo..

Ik ben eruit, ik ga voor de 4x12 of 2x12 met G12-65's kijken en houd mijn combo origineel en open. Bedankt voor de hulp allemaal!