PDA

View Full Version : Fender Blues Deluxe i.c.m. Line 6 PodXT



sandert1978
3 januari 2013, 08:30
Ik speel sinds ruim een jaar (live en rep) over een Fender Blues Deluxe 40 watt buizencombo. Ik gebruik een aantal pedalen(TS9, Boss DD5, booster en een Vox Satchurator) om mijn geluid mee te kleuren en 'that's it'. De meest gebruikte gitaren zijn 2 Fender Strats, Epiphone Sheraton en 2 Ibanez gitaren. Een superset-up en makkelijk om te verplaatsen en werkt voor mij in 9 van de 10 gevallen.

Nu heb ik nog een PodXT (1e gen) heb liggen, die ik steeds weer vaker pak sinds ik een nieuwe Ibanez Prestige heb gekocht, omdat de gitaar vraagt om gains en drives en effecten die ik uit mijn Fender combo en pedalen niet kan halen, zeker niet thuis.

Nu heb ik een tijdje terug al een Vox Satchurator gekocht om i.c.m. de Epi of strats een Marshall-achtige drive te halen. Dit lukt prima voor de meeste van onze rock-songs, maar soms wil je meer...

Om nou niet weer een nieuwe amp te gaan kopen, omdat ik hem a) voor het meeste werk niet nodig heb en b) het 'gitarenpotje' volgens mijn vriendin wel weer even leeg is nu er een kleine is, wil ik gebruikmaken van wat ik heb.

Zijn er forumleden die ervaring hebben met een PodXT of vergelijkbare variant qua modeling over de poweramp van een Fender buizencombo? En ook op hoge volumes, dus live en in oefenruimte. Ik weet dat een Ibanez Prestige over een Fender tweedversterker nou niet de meest voor de hand liggende combi is, maar voor die ene van de 10 keer;)

Ik wil de (mono)output van de PodXt dus direct in de eindtrap (FX return) van de Fender prikken omdat ik dan volledig gebruik zou maken van de mogelijkheden van de Pod en de buizen eindversterkig van de Fender heb zonder preamp. Of zijn er andere interessante (aansluit)mogelijkheden?

Morgen wil ik het sowieso op hoog volume in de oefenruimte uitproberen, maar hoor graag of er nog tips zijn.

PS: Ik zie nu dat ik dit bericht misschien beter in de rubriek 'modeling' had kunnen posten :S

FruscianteFan
3 januari 2013, 10:23
Lijkt me typisch iets wat je moet uitproberen, zeker als je de spullen al hebt. Al wist ik niet dat de Blues Deluxe een FX loop had?

Ik zou in eerste instantie gewoon proberen of het metal genoeg kan klinken als je de boel gewoon voor de versterker hangt. Maar eventueel zou je ook voor het echte metalwerk de Pod op de PA kunnen aansluiten (ervan uitgaande dat die een speakersim heeft)

harrie-beton
3 januari 2013, 11:10
Ik heb jaren terug een pod xt gehad maar aansluiten op een combo is niet een goed idee vind ik. In theorie is een pod xt ontworpen om recht versterkt te worden. Zoals je thuis dus doet, dan heb je het meeste rendement met dat ding. Een combo maakt een bepaalde toon en dat valt niet onder rechtdoor versterken. Je hebt dus op je combo niet de sounds die je thuis hebt.
Een pod xt versterken is een hele kunst, dat is met alle modelers zo, de axe fx jongens worstelen ook altijd met dit probleem: Je hebt een goede neutrale monitor (met veel cleane headroom) nodig of in-ear.

Sluit maar eens een CD aan op je combo en je weet wat ik bedoel.

Mocht je alleen de pre amp of paar effecten uit de line6 podxt gebruiken moet je in het menu de speaker simulatie uitschakelen en dan gebruik je de podxt als effectendoos. Dat kan wel maar de kracht van een podxt is dat het een goede totaal modeler is van een gitaarsound en zonder de amp simulatie gebruik je maar een klein gedeeltje van wat de bedoeling is.
Denk dan na over de aanschaf van een M11 ofzo.

sandert1978
3 januari 2013, 22:00
Harrie, bedankt voor je waardevolle reactie. Ik ga het morgen toch eens uitproberen onder het mom van 'baat het niet, dan schaadt het niet' en zal mijn bevindingen hier posten. Ik heb morgen de luxe van apparatuur en tijd dus kan het ook over de mixer proberen.