PDA

View Full Version : Tot 20! Marshall jcm 900 SL-X



Mr. Dynamite
2 januari 2013, 23:17
Dag collega's,

Hnad! Het moest er maar weer eens van komen, een nieuw speeltje in huize Dynamiet. :cheerup:
Bluesbreaker verkocht, gave amp maar niet praktisch voor mij met zijn gewicht en formaat en gebrek aan fx loop.
Goed, wat anders dan. Zocht een dikke britse crunch, niet high gain maar wel net genoeg compressie.
Wat ik erg gaaf vind is de sound van Joe bonamassa, zoiets zocht ik maar met net ff wat meer bite.
Paar amps op het lijstje staan, een Soldano Lucky 13, de SL-X en de Ace van Kool & Elfring.

Allereerst de Soldano, had hoge verwachtingen en dat werd bevestigd toen hij van standby af ging.
Prachtig dynamisch clean kanaal, lekker direct en eerlijk. Dik inorde.
Dan snel naar het od kanaal, maar dit viel me tegen. Modern gevoiced high gain kanaal, niet iets wat ik zocht.

Dan de Marshall, had er wel eens wat over gelezen en leek me wel interessant.
Was een backline amp, de 50 watt versie. Beetje indraaien en tada een lekkere klassieke marshall crunch.
Instellen is wel cruciaal, met de controls op 12 klinkt het niet, maar met de preamp open en de gain op 1-2 erg lekker. Wel een one trick pony, maar hij doet dit wel goed. :ok:
Kon er met gemak een sound als de silver jubilee van Joe uit halen, zit wel snor.
Ik vind dat hij wat onderschat is, misschien door het jcm 900 labeltje.
Voor mij meer gain dan ik ooit nodig ga hebben, maar dit is goed te temmen. (ga ook nog een at buisje proberen)

Dan op aanraden nog de Ace getest. Veel positiefs over gehoord en was niks overdreven.
Wat een klasse amp, super dynamisch en aanslag gevoelig. Stak er echt wel bovenuit.
Te gek, maar zat eigenlijk al boven mn budget, en dan moest er ook nog een fx loop in.
Vond het al met al niet het prijsverschil waard, en ben voor de slx gegaan.
Houd hiermee ook wat centjes over voor een toekomstige 2e amp, wat me wel erg gaaf lijkt.

Eind van het verhaal, een erg nette 100 watter gescoord, prima zo.
Wel even wennen om 3x zoveel vermogen beschikbaar te hebben.
Staat nu op een 2x12 half open kastje met G12 65s erin en dat klinkt!
Dik tevreden! :satisfie:

Plaatje bij het praatje:
https://lh6.googleusercontent.com/-dk57_lMHMUY/UOSo8OZN5GI/AAAAAAAAA1E/0PD1pPbbUbE/s640/closeup.jpg

Buzzel
3 januari 2013, 00:04
Als hij maar niet harder gaat als mijn setup :p Ben benieuwt hoe het klinkt (naast het testhokje van tags)!

macwilliams
3 januari 2013, 00:19
Fijn dat men de JCM900 begint te appreciëren, het is een toffe amp. Gefeliciteerd :)

Mr. Dynamite
3 januari 2013, 00:20
Als hij maar niet harder gaat als mijn setup :p Ben benieuwt hoe het klinkt (naast het testhokje van tags)!

Mwaa de bassman zal nog wel koning zijn maar de rocker blijft ver achter ;)
Heel anders dan het hokje, grotere ruimte en meer power (die je ook open kunt trekken) maar wel positief.


Fijn dat men de JCM900 begint te appreciëren, het is een toffe amp. Gefeliciteerd :)

Vergis je niet, dit is wel een heel ander beestje dan de dual reverbs. Die laatste zijn wel wat fizzyier (?) maar ook daar valt wel een prima sound uit te halen.

the sure thing
3 januari 2013, 06:09
Hoe reageert de SL-X op pedaaltjes?

Mr. Dynamite
3 januari 2013, 12:34
Hoe reageert de SL-X op pedaaltjes?

Goed, de bluesbreaker hapte ze beter maar deze stond altijd redelijk clean. Vooral op een tubescreamer reageert hij erg goed, instant 80s hard rock sound.
Een vibe in de fx loop werkt niet, ervoor prima. Delay en chorus ook gewoon goed. Heb wel het idee dat het signaal in de fx loop best hoog is, ook met de pot op low (hij is volgens mij parallel?)

Heb hem toen als referentie nog naast een dsl gehad, en vond de slx toch echt wel beter klinken. Net even wat puurder en eerlijker, waar de dsl toch wat meer met de sound van je gitaar doet. De DSL is wel een stuk veelzijdiger maar dit was voor mij geen punt.

almarvk
3 januari 2013, 12:44
Vette amp hoor, toevallig gekocht bij iemand uit Limburg?

polviggen
3 januari 2013, 14:54
Ik heb ook lang een sl-x gehad, het was mijn eerste buizenversterker, na een valvestate, en werd toen in de tijd door Marshall geadverteerd als hun metalamp, met Kerry King in de Marshall boekjes die een SL-X boven zijn hoofd hield. Echt heel geschikt voor metal was die versterker niet, daar was de gain wat te onduidelijk voor.

een SL-X klinkt zeer vettig en rauw, ik hou als het op marshalls aankomt nog altijd wat meer van de jcm800 2203 met boostpedaal, die krijg je gedefiniëerder.

Maar 't is zeker een fijne versterker, lekker brutaal.

Mr. Dynamite
3 januari 2013, 15:50
Vette amp hoor, toevallig gekocht bij iemand uit Limburg?

Jep, is de amp die op marktplaats stond. ;) (daar zal je hem waarschijnlijk gezien hebben)


Ik heb ook lang een sl-x gehad, het was mijn eerste buizenversterker, na een valvestate, en werd toen in de tijd door Marshall geadverteerd als hun metalamp, met Kerry King in de Marshall boekjes die een SL-X boven zijn hoofd hield. Echt heel geschikt voor metal was die versterker niet, daar was de gain wat te onduidelijk voor.

een SL-X klinkt zeer vettig en rauw, ik hou als het op marshalls aankomt nog altijd wat meer van de jcm800 2203 met boostpedaal, die krijg je gedefiniëerder.

Maar 't is zeker een fijne versterker, lekker brutaal.

Het is wel echt een amp geschikt voor die 80s metal, moderne metal trekt hij zelf niet echt.
Maar hoeft van mij ook niet, dat speel ik er toch niet mee.

Wel zit er een berg gain in (de 2e knop van 10 - 20) die ik niet gebruik.
Ga zo eens experimenteren met een at buisje kijken of dat scheelt.
Naar mijn smaak klinkt hij goed met de 2e pot op 1, maar dat is een beetje behelpen natuurlijk.
Misschien dat het zo wat beter word en anders dan kan ik er ook wel mee leven :)

almarvk
3 januari 2013, 16:02
Die jongen mailde mij omdat hij z'n SL-X had verkocht en mijn JVM wilde overnemen. Bedankt dus! :)

Mr. Dynamite
3 januari 2013, 17:36
Die jongen mailde mij omdat hij z'n SL-X had verkocht en mijn JVM wilde overnemen. Bedankt dus! :)

Haha geen probleem! Hij zei al wel dat ie weer een andere marshall ging proberen ;)

Henri H
6 januari 2013, 23:04
Die jongen mailde mij omdat hij z'n SL-X had verkocht en mijn JVM wilde overnemen. Bedankt dus! :)Haha, van de regen in de drup. ;)

Gefeli Wander, dat je maar lekker mag rocken op die SL-X en Mesa Rocket!