PDA

View Full Version : Soldeerbout...



groovieguitarguus
2 januari 2013, 23:14
Lange tijd een mooie Weller hier in huis gehad... met 'station'...
Uiteraard wilde de eigenaar deze retour... ;-(((

Wil nu zelf een 'redelijke' kopen... Echter voor circa 40,- tot 60,- euro.

Begreep dat Velleman wel 'goeie' heeft.... maar daarvan het draad van station naar bout wat stug / dik is...
Zag laatst ook nog een andere voorbij komen... ook vrij low-buget... even geen idee meer...

Tips???

Of misschien iemand die nog wat werkeloos heeft liggen / staan / hangen???

JohnLord
2 januari 2013, 23:24
Die laatste zin is vragen om dubbelzinnige antwoorden ;)

groovieguitarguus
2 januari 2013, 23:30
;-)... of je voelt je duidelijk aangsproken.... ;-).... Maar nu ik het zo terug lees... ;-)

7ender
3 januari 2013, 07:33
Lange tijd een mooie Weller hier in huis gehad... met 'station'...
Uiteraard wilde de eigenaar deze retour... ;-(((

Wil nu zelf een 'redelijke' kopen... Echter voor circa 40,- tot 60,- euro.

Begreep dat Velleman wel 'goeie' heeft.... maar daarvan het draad van station naar bout wat stug / dik is...
Zag laatst ook nog een andere voorbij komen... ook vrij low-buget... even geen idee meer...

Tips???

Of misschien iemand die nog wat werkeloos heeft liggen / staan / hangen???

Een Weller Magnastat is de "Rolls Royce" onder de soldeerboutjes ! ;) ,.....
...daarna komt 'r een hele tijd niks ,.....en daarna komt 'r weer een hele tijd niks ,....
en daarna komt er pas iets anders :D

( als je zo-nu-en-dan wat te solderen hebt , dan volstaat een Ersa-boutje wel )

Hendriks
3 januari 2013, 08:08
Ik heb nu 5 jaar een Velleman station , onlangs een nieuwe bout (€12,50) voor aangeschaft en ik ben er zeer tevreden over.Kost nieuw rond de €50.

Little Jay
3 januari 2013, 08:10
Geloof het of niet, maar een eenvoudig BaseTech-stationnetje van 2 tientjes bij Conrad doet bij mij nu al ruim een jaar probleemloos zijn ding: wordt snel warm, koelt niet te snel af en de temperatuur is goed regelbaar:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588415/ZD-99-48-W-analoog-soldeerstation/SHOP_AREA_17589&promotionareaSearchDetail=005

Gearjunkie
3 januari 2013, 14:08
Met mijn Velleman heb ik al vele juweeltjes in elkaar geflanst, vraag maar Cluseau!!

jacky
3 januari 2013, 15:05
Een Weller Magnastat is de "Rolls Royce" onder de soldeerboutjes ! ;) ,.....
...daarna komt 'r een hele tijd niks ,.....en daarna komt 'r weer een hele tijd niks ,....
en daarna komt er pas iets anders :D

( als je zo-nu-en-dan wat te solderen hebt , dan volstaat een Ersa-boutje wel )
Weller magnestat ik zou het de volkswagen onder de soldeer stations willen noemen er is zat beters te vinden Metcal, JBC en ook weller heeft niet stil gezeten ;-)

Maaaaaarrrrrrr voor gewoon hobbywerk wat de poster bedoeld prima inzetbaar en ook voor de vakmana nog steeds en knap stuk gereedschap maar om het een rolls royce te noemen .......

Dirk_Hendrik
3 januari 2013, 18:50
er is zat beters te vinden Metcal, JBC en ook weller heeft niet stil gezeten ;-)


+1

en plus10 tekens...

nico verduin
3 januari 2013, 18:52
+1

en plus10 tekens...ik blijf wel fan van mijn Metcals :) en met een heeeeeeleeebooooeeeeeelll +'en

groovieguitarguus
3 januari 2013, 22:42
Maar het gaat mij idd om een soldeerbout / station tussen de 40,- en 60,-.... af en toe voor een 'projectje'...

Gearjunkie
3 januari 2013, 22:50
Velleman is zoals geopperd een prima ding. Stugge draad heeft de mijne in elk geval niet.

Midwolda
3 januari 2013, 23:00
Ik doe ook maar "af en toe een projectje". Meer zal het ook nooit worden, vrees ik...
Maar ik ben wel stikblij met de Weller WECP-20 die ik pas van MP heb geplukt voor 100 euro.

Psychomantis
4 januari 2013, 16:20
Als 't echt goedkoop moet zijn, neem dan die BaseTech van 20 euro, ik heb hem ook. Hij doet het ook nog goed en ik kreeg er voor die prijs zelfs een desoldeerpompje, wat soldeersel en een nieuwe tip bij.
Je voelt natuurlijk dat het geen topkwaliteit is, het handvat wordt, bij hogere instellingen, erg warm, de draad is vrij stug, en om de X aantal weken moet ik de tip opnieuw vast draaien, maar voor de rest voldoet hij prima voor mij.

7ender
9 januari 2013, 23:19
Weller magnestat ik zou het de volkswagen onder de soldeer stations willen noemen er is zat beters te vinden Metcal, JBC en ook weller heeft niet stil gezeten ;-)

Maaaaaarrrrrrr voor gewoon hobbywerk wat de poster bedoeld prima inzetbaar en ook voor de vakmana nog steeds en knap stuk gereedschap maar om het een rolls royce te noemen .......

Dé "Rolls" ,.....ik heb 'm elke dag aanstaan , en deze is sinds 1981 in m'n bezit .
Het element en de magneet-schakelaar zijn in deze tijd 1 X vervangen .
Als je NIET met de stiften plastic wegbrandt/smelt , dan gaan deze bovendien ook behoorlijk lang mee.
Alle onderdelen van dit ding zijn nog te koop .

Bij twee elektronica-werkgevers had ik ook deze super-boutjes tot m'n beschikking .

Ik WIL niet eens wat anders !

( ennuhhhh ,...ik heb geen aandelen in die fabriek ! :D )

cluseau
10 januari 2013, 08:14
Dé "Rolls" ,.....ik heb 'm elke dag aanstaan , en deze is sinds 1981 in m'n bezit .
Het element en de magneet-schakelaar zijn in deze tijd 1 X vervangen .
Als je NIET met de stiften plastic wegbrandt/smelt , dan gaan deze bovendien ook behoorlijk lang mee.
Alle onderdelen van dit ding zijn nog te koop .

Bij twee elektronica-werkgevers had ik ook deze super-boutjes tot m'n beschikking .

Ik WIL niet eens wat anders !

( ennuhhhh ,...ik heb geen aandelen in die fabriek ! :D )

+1 ..... Kan het niet mooier verwoorden (ik schiet even vol, sorry)







@jacky: Was VW ook niet van Bentley :sssh:

jacky
10 januari 2013, 22:32
+1 ..... Kan het niet mooier verwoorden (ik schiet even vol, sorry)







@jacky: Was VW ook niet van Bentley :sssh:

Ha ha ha ha prima hoor als je tevreden bent lekker mee door solderen je hoort mij niet zeggen dat het slecht is ...er is echter meer ;-)

groovieguitarguus
12 januari 2013, 20:22
Gezien al jullie lovende woorden over de Weller Soldeerstations.... heb ik er vandaag één op Marktplaats gescored... komt loop van de week mijn kant uit...

BamBuFan1
12 januari 2013, 22:51
Gezien al jullie lovende woorden over de Weller Soldeerstations.... heb ik er vandaag één op Marktplaats gescored... komt loop van de week mijn kant uit...

Ga je geen spijt van hebben. Ik heb mijn Magnastat een jaar of vijf terug voor twee tientjes op mp gevonden. Stokoud, volgens de verkoper, maar had hem nog nooit in de steek gelaten. Mij ook niet. HEERLIJK ding!