PDA

View Full Version : 70s Celestion Greenback recone, de moeite waard?



JaKemp
2 januari 2013, 19:41
Beste GN'ers,

Ik kan een London City cabinet met 4x12" Celestion Greenbacks uit de seventies op de kop tikken.
Enig probleempje is dat alle 4 de speakers een recone nodig hebben want ze zijn gescheurd.

Mijn vragen zijn: is het de moeite om alle 4 de speakers te laten reconen?
Waar kan ik dat laten doen en hoeveel kost dat?
Is een recone een meerwaarde voor een oude speaker omdat ze weer klinken zoals ze uit de fabriek kwamen, of verliezen ze daardoor helemaal hun waarde omdat ze niet meer origineel zijn?


Greetz, Jasper

guitarnijboer
2 januari 2013, 23:20
Voor zover ik weet is een recone doorgaans niet goed voor de waarde van een speaker. Er is hierbij wel verschil tussen gitaarspeaker, dure HiFi speakers en bijvoorbeeld PA speakers. Maar goed. Het gaat om gitaarspeakers en die zijn niet meer origineel, mojo en whatever dus daalt de prijs. Reconen is daarnaast niet erg goedkoop en er is altijd een klankverschil. Hoeveel hangt af van het gebruikte materiaal en de kwaliteit van degene die de recone uitvoert. Ik heb 1 speaker die volgens mij ooit is gereconed. In vergelijking met een zelfde origineel exemplaar klinkt deze veel scheller en is de ophanging van de conus stugger. Deze speaker zit dus ook niet meer in een speakerkast en ligt al tijden op de plank. Ik heb geprobeert hem flink in te spelen, maar dit mocht niet baten.

waar zijn de speakers gescheurd? soms kan er ook een gedeeltelijke reperatie worden uitgevoerd.
Ik heb zelf een paar LC kasten gehad met G12H30 speakers. Ik heb ook eens een hele kast opgeblazen. Het probleem was dat de centreerringen loslieten van het chassis van de speakers als gevolg van roestvorming. Dit is wel te herstellen zonder volledige recone.

7ender
3 januari 2013, 07:08
da's idd waarheid :

Als bij het "re-conen" NIET precies dezelfde originele conussen en centreer-membramen worden gemonteerd , dan veranderen de parameters van die speakers drastisch .

Het kan dan zelfs zo uitpakken dat deze dan echt volledig waardeloos geworden zijn , ook al zien ze d'r op het oog weer netjes uit.

Ik heb me portie al te vaak gehad :confused:

( een enkel keertje kun je idd nog een ophanging of centreer-membraam weer vastplakken ,....of proberen om een conus van een ouwe basgitaar-luidspreker met glitza-lak nog een beetje te verstevigen ,....maar in de meeste gevallen kun je die klere-zooi maar beter in de vullesbak kieperen , en daarna gewoon maar "verse" aanschaffen :D )

JaKemp
3 januari 2013, 09:40
Ik ga het er toch op wagen denk ik, heb een site gevonden Total-Speaker-Repair. Daar heb ik op het internet toch positieve commentaren over gevonden dus is denk ik wel te vertrouwen... Bovendien hebben ze ervaring met gitaarspeakers.

Tenzij het opeens €200 kost per speaker ga ik toch het gokje wagen!

Misschien zijn er nog andere adresjes die jullie kunnen aanraden?

Dreverhaven
3 januari 2013, 11:40
Scheuren kun je vaak zelf ook nog wel repareren. Ik heb laatst een ouwe JBL K145 gerepareerd met rubberlijm en wcpapier. Daar zat een scheur in vanaf de rand tot 4cm in de conus. Doet het nu weer prima.

reckless_life
3 januari 2013, 12:10
Ik zou het niet doen, toch zeker niet als je alle speakers nog eens moet gaan reconen.

Alle speakers reconen = een cab kopen waarvan je niet weet hoe die zal klinken.

Ter info: voor 777 Euro heb je een nieuwe Marshall cab met greenbacks.

reckless_life
3 januari 2013, 12:11
dubbele post

guitarnijboer
3 januari 2013, 13:04
Ik ga het er toch op wagen denk ik, heb een site gevonden Total-Speaker-Repair. Daar heb ik op het internet toch positieve commentaren over gevonden dus is denk ik wel te vertrouwen... Bovendien hebben ze ervaring met gitaarspeakers.

Tenzij het opeens €200 kost per speaker ga ik toch het gokje wagen!

Misschien zijn er nog andere adresjes die jullie kunnen aanraden?

Total speaker repair ken ik: Hij heeft voor mij twee 6,5 inch GK Pyle speakertjes uit m'n 250ML van nieuwe foamranden voorzien. Keurig werk geleverd dat zeker, maar zoiets is gewoon niet goedkoop. Ik geloof 80 Euro voor beide foamrandjes excl. verzendkosten heen en terug. Totale recone zal duurder zijn, maar hij kan ook de conus misschien repareren. Je weet het pas als je ze opstuurd.

Ik had de kast niet gekocht geloof ik. Je koopt het probleem van een ander. Daarnaast zijn alleen de speakers het enige van waarde want de kast is gemaakt van spaanplaat. Ik denk dat je voor een complete recone minimaal boven de 100,- Euro per speaker zit, maar ik denk nog wel wat meer. Laat maar eens weten wat zoiets kost...

JaKemp
3 januari 2013, 16:15
Ja na nader inzien, en nog meer informatie te hebben gekregen zal ik het inderdaad toch laten voorbijgaan.
Zoals je zegt, een cabinet met G12H30's uit 1971 is prachtig maar als ik voor elke speaker nog is meer dan €100 op tafel moet leggen wordt het me wat te duur! En als ze daarna nog eens niet mijn smaak zijn en minder waard zijn door de recone...

Was sowieso bedoeld om zelf eens te testen wat m'n Tremolux doet met een 4x12" cab, of om gewoon lekker op te knappen en verder te verkopen met een leuk winstje eraan ;)


Bedankt voor de informatie! Wat is gitaarnet toch iets moois! :hippie:

nico verduin
3 januari 2013, 18:54
Als je 4 speakers hebt kan je beter een keer ff heenrijden en kijken wat hij ervan vindt. Een scheur is, mits er nog voldoende vezel is nog te repareren.

Dreverhaven
3 januari 2013, 19:06
Inderdaad, maar je kunt als je geen zin hebt om te rijden dus ook heel makkelijk zelf een reparatie uitvoeren. Als je een sterke, maar flexibele, lijm gebruikt en wat pleepapier of keukenrol, dan kun je een heel eind komen. Behalve dan als er echt materiaal mist van de conus, conusrand, of wat dan ook. Dan wordt het lastiger. Toch, ik zou ze niet zomaar weg gooien zonder het eerst geprobeerd te hebben door naar iemand met verstand van zaken te gaan of zelf te proberen.

Ik heb het ongeveer zo gedaan als de knakker in deze video, alleen had ik geen kwastje, maar heb ik een houten knijper kapot gemaakt en met een halve knijper de lijm uitgesmeerd. De achterkant kun je beter ook doen.


http://youtu.be/Y7RG7rjWIyM

reckless_life
4 januari 2013, 01:14
Ja na nader inzien, en nog meer informatie te hebben gekregen zal ik het inderdaad toch laten voorbijgaan.
Zoals je zegt, een cabinet met G12H30's uit 1971 is prachtig maar als ik voor elke speaker nog is meer dan €100 op tafel moet leggen wordt het me wat te duur! En als ze daarna nog eens niet mijn smaak zijn en minder waard zijn door de recone...

Voor wat het waard is, die G12H30's je noemt zijn geen "greenbacks".
Greenbacks zijn G12M-25.

Als de reparatie 100 Euro per speaker is, dan kan je beter kijken voor nieuwe speakers want die G12M-25 kosten ook zo'n 100 Euro/stuk

harrie-beton
4 januari 2013, 13:01
Ik heb twee keer hoogwaardige speakers laten maken en total speaker repair is wel een vakman. Ik heb ook in Friesland keer gebruik gemaakt van audiolab: http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html
Ook heel goed en het geld waard.

Als de speakers niet zeldzaam of zeer prijzig zijn, is nieuwe speakers het overwegen waard. Buiten de sentimentele waarde doet een g12 niets meer dan lucht in beweging zetten.

zoon van Piet
4 januari 2013, 13:31
Voor wat het waard is, die G12H30's je noemt zijn geen "greenbacks".
Greenbacks zijn G12M-25.


Nou breekt m'n klomp...

Ik weet niet beter dat ik - en iedereen die ik kende- die speakers als greenback of greencaps betitelde, omdat ze groene kappen hebben. En dan ging het altijd om de 30-ers...

ben ik nou gek geworden? :crazyhappy:

Agent_Smith
4 januari 2013, 15:07
In principe wordt er altijd (zover ik weet) de G12M-25 (eerst 20w) mee aangeduid. Ik meen echter dat vroeger (60s/70s) de H30's ook die gekleurde kappen hadden toch?

allochthomas
4 januari 2013, 16:52
Was vroeger nog wel eens een zooitje kwa kleuren die celestion gebruikte. Mijn g12m-25'ers uit 71 hebben een groene kap en zijn dus ook greenbacks.

zoon van Piet
4 januari 2013, 17:05
Dat kwam allemaal voor, idd. Of helemaal geen cap, kon ook...

Maar in de 70s bedoelden we er echt de 30ers mee, de destijds alomtegenwoordig waren en veel vaker voorkomend dan andere modellen. Mijn verbazing gold dan ook de uitspraak dat er tegenwoordig kennelijk iets anders bedoeld wordt dan vroeger..

HaroldA
4 januari 2013, 17:40
Dat kwam allemaal voor, idd. Of helemaal geen cap, kon ook...

Maar in de 70s bedoelden we er echt de 30ers mee, de destijds alomtegenwoordig waren en veel vaker voorkomend dan andere modellen. Mijn verbazing gold dan ook de uitspraak dat er tegenwoordig kennelijk iets anders bedoeld wordt dan vroeger..

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat er "normaal gesproken" de M25's mee bedoeld worden ... Soms idd ook de H30, dus altijd naar de codes vragen!

Zelf heb ik greenbacks, cremebacks en blackbacks ;)

Gearjunkie
4 januari 2013, 18:06
De nieuwe creamback of bestaat daar ook een oude variant van Harold??

HaroldA
4 januari 2013, 18:38
De nieuwe creamback of bestaat daar ook een oude variant van Harold??

1971? Ben het vergeten... Ik mis alleen nog de grayback ;)

reckless_life
4 januari 2013, 20:40
ah, sorry, ik dacht dat met "greenbacks" altijd de G12M-25 bedoeld werd :)

Mitch
5 januari 2013, 13:54
Wordt zowel de H30 als de M20/25 mee bedoeld. Heel stom, want ze zijn behoorlijk verschillend. De nieuwe Creamback is nergens een reissue van, da's een goeie manier geweest om een nieuw product met een historisch 'randje' in de markt te zetten. Lijkt me overigens een uitermate interessant ding, maar dat terzijde.

On topic: zéker proberen te lijmen! Ik ben totaal geen DHZ'ver, maar zelfs mij is dat al eens gelukt.

zoon van Piet
5 januari 2013, 18:04
Wordt zowel de H30 als de M20/25 mee bedoeld. Heel stom, want ze zijn behoorlijk verschillend.

Stom in het huidige licht. Destijds was de G12H gewoon de opvolger van de M25. De groene kap werd niet gewijzigd.

keef
21 januari 2013, 21:09
ah, sorry, ik dacht dat met "greenbacks" altijd de G12M-25 bedoeld werd :)

En dat klopt. Niks sorry hoor. Greenback: M25. Als je tenminste streng in de leer bent (de anal vintage homo zogezeit).

Tja - de H30 (overigens geen vervanger van de M25 - ze zijn altijd naast elkaar geproduceerd) had ook zo'n groen kapje...vooral in het (Nederlandse) spraakgebruik is men die dus ook maar 'greenback' gaan noemen. Maar tism niet...

http://www.google.nl/webhp?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8#q=greenback+h30&hl=nl&tbo=d&rlz=1R2ACPW_nlNL367&ei=_aD9UMS9E8a-0QWPwIDwDA&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=ec16b79966ba8232&biw=1053&bih=657

Chris Winsemius
21 januari 2013, 22:16
En dat klopt. Niks sorry hoor. Greenback: M25. Als je tenminste streng in de leer bent (de anal vintage homo zogezeit).

Dacht dat de GREENBACK M20 eerder verscheen maar meestal wordt de M25 bedoelt als men het over GBs heeft, H30s hadden ook een GB.

Ps Iemand nog één pre Rola M25 te koop? (15 ohm/75Hz)

Agent_Smith
21 januari 2013, 22:28
Dacht al dat ik gek geworden was, pfff! :)

zoon van Piet
23 januari 2013, 10:41
Ja, jullie zijn gek geworden!!!!! ;)

In de 70's, toen al die dingen nog echt waren en niet RI, werd met greenback iedere speaker met een groene cap bedoeld. En dat waren vnl 30's, die tien keer vaker voorkwamen dan 25's (en veel populairder waren).
dat celestion nu aan geschiedvervalsing doet door te stellen dat alleen de 25's zo genoemd mogen worden, doet niks af aan het verleden: de originele 30 is (meestal) een greenback..

Of zoals die google link meteen stelt: so says a mean old man ;)