PDA

View Full Version : Stalen snaren vs Nylon snaren



anoniem
15 januari 2002, 21:46
Welke voordelen hebben deze snaren ten opzichte van elkaar?


Een Beginner

Oja, beetje domm vraag misschien maar kunnen er op gitaren die verkocht worden met nylon snaren ook later stalen snaren gezet worden?
(verschil in geluid ofzo?)

jaccoos
15 januari 2002, 22:07
Nylon, beter bespeelbaar
Steelstring, scheller geluid. Persoonlijk vind ik het mooier.

Op een klassieke gitaar kan je geen stalen snaren doen omdat dan de hals kromtrekt

sickpunk
15 januari 2002, 22:15
bij een maat van me sprong de brug er af(zit vast gelijmd) dus dat werkt lijkt mij niet echt

SchaapOpJeHoofd
17 januari 2002, 13:17
Simpel gezegd: Een nylon gitaar is een gitaar met nylon snaren (niet helemaal waar, alleen de G, B en e). Een staalsnarige (of western gitaar) is een gitaar met stalen snaren (niet helemaal waar, vaak zie je nickel-plated steel, copper wound steel etc.)

Nylon klinkt over het algemeen wat minder scherp dan een staalsnarige en is ook vooral in klassieke muziek te horen, Spaanse muziek of van die vieze Enrique Iglesias nep muziek.
Staalsnarig hoor je meer in de pop/rock muziek, denk aan Nirvana Unplugged, K's Choice.

Een nylonsnaar heeft meestal de "klassiek" gitaarvorm (beetje 8-vormig) en een westerngitaar ziet er net iets anders uit en heeft meestal een slagplaat om de lak te beschermen tegen plectrum geweld.

Zet GEEN stalen snaren op een klassieke gitaar, want de hals trekt krom of er laten dingen los (trekkracht op de E snaar (.12) op mijn Western is geloof ik 13 kilo). Zet ook GEEN nylon snaren op een western gitaar. Om de kracht van de snaren te compenseren zit er (net zoals bij elektrische gitaren) een trekstang of trussrod in de hals. Je hals gaat dan dus de andere kant op krom staan.

Veel mensen beginnen op nylon omdat dat wat makkelijker is voor maagdelijk zachte vingertjes. Staalsnarig leent zich vooral goed voor akkoorden strummen.

dirkw83
29 januari 2002, 14:05
Niet helemaal waar. De bas achtige snaren zijn ook van nylon alleen omwonden met staal.

anoniem
29 januari 2002, 20:31
dat is zever

er liggen al 2 jaar stalen snaren op mijn akoestische gitaar en daar is nog juist niks mee aan de hand!!!!

dirkw83
30 januari 2002, 10:35
Wat is zever? - weet zeker dat ze omwonden zijn met staal.

anoniem
30 januari 2002, 15:49
Wat is "zever". (En dan bedoel ik dit letterlijk)

dirkw83
31 januari 2002, 11:08
"Zever" ?
Waarschijnlijk zoiets als "gelul", ik weet het ook niet.

anoniem
2 februari 2002, 13:07
zever is inderdaag gelul

ik bedoelde:

er is hier gezegd dat de gitaar krom zou trekken als je er stalen snaren op legde

ik wou gewoon even zeggen dat dat niet klopt

anoniem
2 februari 2002, 19:49
De gitaar trekt wel degelijk krom als je op een klassieke of spaanse stalen snaren zet.

anoniem
2 februari 2002, 20:06
hij trekt NIET krom

ik heb een spaanse gitaar en daar liggen al2 jaar stalen snaren op

die hals is nog kaarsrecht!

Luca P
2 februari 2002, 20:16
Anoniem praat tegen zichzelf.
Erg vreemd....

Hoe dan ook, een setje stalen snaren trek zo'n 20 kilo meer aan de hals/bovenblad dan een nylon setje.
Je zal wel mazzel hebben.

sebass
2 februari 2002, 21:09
Ja het is dus echt niet goed om stalen snaren op een spaanse gitaar te zetten. Je molt de topkam en de brug. Het geluid is ook niet geweldig vind ik. Westerns hebben ook een langere hals. Hij hoeft inderdaad niet krom te trekken, maar als je hem toevallig in de zon hebt liggen of in een iets te warme omgeving kan de hele kop eraf springen dat heb ik dus ook meegemaakt. Waarom zet je er ook stalen snaren op, koop dan gewoon een weestern ik vind nylon snaren ook heel mooi klinken en het speelt geweldig. Ik heb ook een spaanse gitaar waar ik ooit stalen snaren op heb gezet en het klonk echt bagger. Het klonk alsof de gitaar in tweeen brak. Ik heb ook een western waar dus wel stalen snaren op zitten en dat klinkt echt goed. Dus die gitaarkruising kun je beter achterwege laten, maarja als jij ervan overtuigd bent dat het mooi klinkt moet je het zo houden, maar spaar maar vast voor een nieuwe gitaar.

dirkw83
2 februari 2002, 23:36
Ach, hij heeft gewoon geluk gehad idd.

Probeer het eens bij een andere gitaar?

anoniem
4 februari 2002, 22:47
Hoe dan ook, een setje stalen snaren trek zo'n 20 kilo meer aan de hals/bovenblad dan een nylon setje.
Je zal wel mazzel hebben.


toch niet, want ik ken verschillende personen die dat gedaan hebben en ook zij hebben geen problemen
misschien bij gitaren van mindere kwaliteit (die niet erg stevig zijn) dat de hals daar krom trekt

sleep_to_saturate
6 februari 2002, 14:00
Tja als je de snaren op een lage c stemt zal die niet kromtrekken nee. Volgens mij krijg je 'm nooit op een e, dan trek je gelijk de kam kapot.
Ik heb het namelijk zelf ook, een spaanse gitaar met stalen snaren. Maar ik krijg hem echt niet verder dan de c zonder enige beschadiging.

dirkw83
7 februari 2002, 12:30
S2S, hoe weet je dat? Hij is toch nog niet beschadigd? :smile:

sleep_to_saturate
11 februari 2002, 12:58
Nou het is zonder tang fysiek niet mogelijk. heheh.. Je hoort het hout ook een beetje kraken als je wat kracht zet. Ik neem aan dat dat geen goed signaal is. haha :smile:

sebass
11 februari 2002, 14:33
stalen snaren op een klassieke gitaar wilde je er wat meer metal op :wink:

sleep_to_saturate
18 februari 2002, 13:56
Tja ik doe wel vakerdat soort dingen. Ben momenteel aan het proberen een elementje in een Simca speelgoedgitaartje aan het zetten van fl.14,95. hehe :smile:

dirkw83
18 februari 2002, 16:47
Ik denk niet dat je kleine zusje van 4 dat kan waarderen; tenzij je wil dat ze de nieuwe courtney love wordt en we weten allemaal wat voor mens dat is ....

sebass
18 februari 2002, 23:35
Wel een element met equilizer he :wink:

ach het zijn wel goede oefeningen voor wanneer je een heel erg dure gitaar hebt en hem niet wilt verneuken, dan is eeb beetje ervaring niet weg. Go for it! haha

dirkw83
19 februari 2002, 12:14
Ja, dan moet je wel gek zijn als je snel even zo'n element er in wil rossen. Of proberen een ijzeren pin in een spaanse te zetten zodat je western kan spelen :smile: ook erg handig..

sleep_to_saturate
19 februari 2002, 13:05
Hmm het zal wel. Ik vind het wel grappig als je zo'n speelgoedgitaartje hebt en je sluit hem op je pedaaltje aan, dan opeens een vette distortion uit dat gitaartje.
Alleen is het bijna onmogelijk om die dingetjes op normale stemming te krijgen. Maar ja ik draai gewoon aan die knopjes tot ik een coole stemming heb gevonden. :smile:

dirkw83
19 februari 2002, 13:31
Ik vind het wel cool om de hoge e-snaar een halve stap naar beneden te brengen. Kun je zo leuk power chords met alle snaren mee spelen.

sleep_to_saturate
19 februari 2002, 13:55
Grappig, die gebruik ik ook soms. :smile:

dirkw83
19 februari 2002, 14:02
Ja, gejat van coldplay in mijn geval maar toch : beter goed jatten en dan slecht origineel zijn.

sleep_to_saturate
19 februari 2002, 14:12
Ja maar coldplay heeft het ook gejat. Waarschijnlijk van Hum waar ik het van heb. En zij zullen het ook wel weer gejat hebben. En zo gaat het maar door.

sebass
19 februari 2002, 20:04
als dat gitaartje niet goed stemt moet je er even grover mechanieken op zetten :wink: Ik zal ze daarna toch maar voor je epiphone gebruiken.

dirkw83
20 februari 2002, 09:44
Grovere Mechanieken? Zeker van die grote schoepenraden die je moet aanzwengelen ofzo. Nee, hij stemt wel goed maar de snaren moesten nog rekken. Naar euvel !

anoniem
20 februari 2002, 23:24
Op 2002-02-06 13:00, schreef sleep_to_saturate:
Tja als je de snaren op een lage c stemt zal die niet kromtrekken nee. Volgens mij krijg je 'm nooit op een e, dan trek je gelijk de kam kapot.
Ik heb het namelijk zelf ook, een spaanse gitaar met stalen snaren. Maar ik krijg hem echt niet verder dan de c zonder enige beschadiging.


euhm, ik weet niet hoe ik die stem
ik stem met zo'n stembakje???
nu kom ik wel heel amateuristisch over ( wat ook zo is :razz:)
in't begin heeft mijn Spaanse gitaar ( met stalen snaren) wat gekraakt bij het aanspannen( spannend hoor: zal ie breken of niet?! )

dirkw83
21 februari 2002, 11:22
Registreer nu alsjeblieft! Dit is zo vermoeiend want je moet weten dat alles wat je zegt - of het nu wel of niet zinnig is - gewoon quasi genegeerd wordt...

Marrencarp
27 maart 2002, 00:44
ons anoniempje denkt dat ie er stalen snaartjes op heeft zitten, omdat ze zo leuk glimmen zeker?....

ik zou zeggen, 2 jaar oud al, nodig aan vervanging toe zeker? ik zou gewoon nieuwe snaren halen joh, en natuurlijk STALEN en lekker dik, geeft een tof geluid joh....

a fijn, de volgende ochtend word ons anoniempje wakker en ontdekt ineens dat zijn hals gebroken is, hij kijkt in de prullenbak naar zijn stalen snaren, knipt er 1tje door, en ontdekt ineens dat dit snaartje OMWONDEN IS en niet geheel van staal.....oei ..

Beginnertje
17 april 2002, 12:31
Owkee,

Lijkt me duidelijk, maarruh...ook ik zit met zo'n snarenprobleem. Ik heb net zo'n gaar tweedehands Spaan gitaartje gekocht. Gewoon om het te leren, weet je wel. Maar ja, uiteraard met verrotte snaren. Wat moet ik nou vragen als ik die muziekwinkel binnen loop? Ik wil graag omwonden snaren voor een Spaanse gitaar? :grin:

P.S. Kent er iemand nog een goede zaak in Rotterdam?

sleep_to_saturate
17 april 2002, 14:02
Je gaat naar de balie en vraagt om een setje Basgitaarsnaren. Extra dik. :grin: heheh
nee grapje.. :smile:
gewoon nylon snaren. of wat jij zei kan ook.
Feedback zit in Rotterdam.

Ic3gl0vE
17 april 2002, 22:32
Op 2002-02-20 08:44, schreef dirkw83:
Grovere Mechanieken? Zeker van die grote schoepenraden die je moet aanzwengelen ofzo. Nee, hij stemt wel goed maar de snaren moesten nog rekken. Naar euvel !


nee dirk, grover is een merk, net als bijv. schaller :smile:

had je toch ff iets verkeerd begrepen
alhoewel het wel grappig zou zijn om 3 dubbele krachtoverbrenging met tandwielen op je gitaartje te hebben hehe

Bartyboy
8 mei 2002, 13:43
Op 2002-04-17 11:31, schreef Beginnertje:
Owkee,

P.S. Kent er iemand nog een goede zaak in Rotterdam?


Feedback op de Ceintuurbaan
(zie feedback.nl)

Dionyios
8 mei 2002, 15:20
Beginnertje, als je niet weet wat voor snaren je moet hebben dan ga je gewoon naar de gitaarwinkel en je zegt dat je een spaanse gitaar heb (want dat wist je wel...) en als het goed is zullen de verkoopmensen je het goede soort aansmeren.

Zo deed ik het de eerste keer ook met mijn spaanse gitaar. Wist ik veel hoe dat met al die verschillende snaren zat. Maar gelukkig is dat alweer een tijdje terug :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2002-05-08 14:21 ]</font>

Nienepien
17 mei 2002, 20:43
Mijn eerste gitaar was een western met stalen snaren, niet erg prettig om mee te beginnen. Nylonsnaren zijn veel makkelijker vol te houden, je kan altijd nog overstappen op stalen snaren

SchaapOpJeHoofd
19 mei 2002, 17:40
Zeker, nylon is veel makkelijker in het begin. Alleen moet je wel weer een nieuwe gitaar gaan kopen als je staalsnarig wil