PDA

View Full Version : drum interface



nak
2 januari 2013, 16:00
Na wat probeerseltjes ben ik nog niet zo happy met de drums.
Weet iemand of het mogelijk is de wave te gebruiken als triggers voor een drum interface?
Wie heeft hier een beetje kaas van gegeten om mij wat wegwijs te maken?

B~Rock
2 januari 2013, 16:17
Welke drums en welke wave en waarom ben je niet happy? En hoe werk je nu precies (software etc.)? een kleine inleiding zou niet misstaan...

Je hebt het neem ik aan over electronische drums/samples. Het werkt grofgezegd zo:

- je geluiden zijn een verzameling samples. In de meeste drumpakketten zitten standaard complete verzamelingen waar je indien gewenst je eigen samples aan kunt toevoegegn. Zo'n sample is gewoon een wave file (let erop dat de sample rate overeenkomt met de sample rate van je project (dus bijv 44.100)), dat door een sampler kan worden afgespeeld.
- je programeert de partij direct, of je maakt gebruik van een interface. Die interface kan alles zijn dat een midi signaal kan uitsturen, maar meestal is het een keyboard, een electronisch drumstel of een trigger op een echt drumstel.
- je zult ervoor moeten zorgen dat de noten die je apparaat uitstuurt, gemapt worden naar een bepaalde sample. Dit zorgt ervoor dat als je een bepaalde noot speelt op de interface, het eraan gemapte geluid te horen is.

Je kunt dus zelf de noot die bijv. een bepaalde drumpad uitstuurt als je er een klap op geeft, koppelen aan een van je eigen samples. Echter, ik kan me niet voorstellen dat dit beter gaat klinken dan de standaard pakketten zoals superior drummer etc.

De samples in deze paketten zijn onder zeer deugdelijke omstandigheden opgenomen (qua apparatuur etc.), en belangrijker: er zijn verschillende samples voor hetzelfde geluid met een verschil in aanslag. Als je harder of zachter op een trommel sslaat dan verschilt nl. niet alleen het volume maar ook de klank kan anders zijn. Je zou in principe zelf ook verschillende samples kunnen maken, maar ik zou er het voordeel niet van inzien. Zonder deze gelaagdheid wordt het erg lastig om een realistische drumpartij te maken (of het moet iets zijn in de categorie "alles vol gas").

nak
2 januari 2013, 19:39
Ik heb met een lading microfoons een drumstel opgenomen maar er is heel veel overspraak, zoveel zelfs dat ik drie tom mics niet eens gebruik maar de bekken mics daarvoor gebruik.
Elke mic op een eigen spoor opgenomen met een digitale recorder.
weet niet of het mogelijk is om de wave als trigger te gebruiken die dan een interface of drumcomputer kan aansturen.
Ga me eerst ff verdiepen in je verhaal.

arcane
2 januari 2013, 19:52
volgens mij bestaan er wel vst's die dat kunnen.

forceps
2 januari 2013, 21:28
Ik werk wel eens met deze: http://www.toontrack.com/products.asp?item=41
Hiermee zet je WAV om naar MIDI.

Wil je direct triggeren vanuit je WAV file? Dan heb je bijv. Drumagog nodig: http://www.drumagog.com/

Maar met gates en hp/ lp filters moet je toch wel het nodige kunnen doen? En de volgende keer goed letten op je microfoonplaatsing, daar begint het mee.

Succes!

B~Rock
3 januari 2013, 09:35
Ik heb met een lading microfoons een drumstel opgenomen maar er is heel veel overspraak, zoveel zelfs dat ik drie tom mics niet eens gebruik maar de bekken mics daarvoor gebruik.
Elke mic op een eigen spoor opgenomen met een digitale recorder.
weet niet of het mogelijk is om de wave als trigger te gebruiken die dan een interface of drumcomputer kan aansturen.
Ga me eerst ff verdiepen in je verhaal.

Aha, ik snap 'm. Je zou de drumstakes kunnen aanvullen met gesampelde drums. De plugin die forceps noemt zou je hier bijvoorbeeld voor kunnen gebruiken. Ik weet dat er ook gratis plugins zijn je zou eens kunnen kijken op:

http://www.drumwerks.com/free_drum_replacement_software.html

Om het terug te koppelen naar min verhaal: het stuk m.b.t. de interface is dan niet van toepassing. In plaats van het inspelen van de partij destilleer je deze uit de bestaande drums m.b.t. de genoemde plugin.

Gezien de situatie die je beschrijft is het wellicht verstandig om de partijen voor het tracjen zo te EQ-en en gaten dat de aanslagen op het betreffende onderdeel van het drumstel duidelijk eruit gefilterd wordt. Anders gaat de overspraak van bijvoorbeeld de toms op je spoor met de snare er voor zorgen dat alle klappen op de toms ook worden omgezet. Eventueel kun je na het tracken met de plugin de midi partij handmatig nabewerken om eventuele noten als gevolg van overspraak weer te verwijderen.

Daarna kun je de onstane partijen afspelen m.b.t. een drumspamler (ook hier ziojn voldoende gratis varienten van te vinden) en deze partijen mixen met het live geluid.

M.b.t. dit onderwerp is wel het e.e.a. te vinden op youtube, google maar eens op iets als "drum replacement".