PDA

View Full Version : Hals bevestiging



bloodshed-
2 januari 2013, 09:52
Hallo iedereen :)

gelukkig nieuwjaar en de beste wensen om mee te beginnen!

Ik ben bezig met een zelfbouw bas, maar ik heb een probleempje waar jullie mij waarschijnlijk mee kunnen helpen :D.http://i50.tinypic.com/2uqgpaf.jpg

Mijn probleem

ik heb de hals besteld bij warmoth maar die wil ik eerst vastschroeven voordat ik de brug ga voorboren. ik wil de hals bevestigen met 5 houtdraad bouten m8x45 en dan met een 6 voorboren. nu heb ik hier een aantal projecten gevolgd en nu denk ik dus dat m8 veelste groot is en me hals kan splijten. kan ik ook de bouten weer loshalen en daarna opnieuw vast draaien zonder het interne schroef draad te verrampeneren?

Groetjes
Ted

stijnkenens
2 januari 2013, 09:55
M8 kan, en zal niet barsten, maar ik zou eerder met 6,5 of zelfs 7 voorboren.

Normaal gezien gebruik je veel dunnere schroeven.

Let ook: vast is vast, je kan waarschijnlijk doordraaien, maar dat is niet de bedoeling !


s.

Cocobolo
2 januari 2013, 09:57
Bouten? Bedoel je dus met een recht eind zoals deze?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTmdHXGS0TT7hp4ACWuc8otxwg3BRDZm P-Q4BSancazX3FCAv1r

Ik zou dan voor iets kiezen met busjes in de hals als je hem er op en af wilt kunnen halen.
Maar het voorboren van de brug kun je toch ook wel doen zonder dat je de hals eerst vast zet? Lijmklem?

EDIT : ik neem aan dat je schroeven bedoelt :)

EDIT2 : ik zou me bij het vastdraaien en daarna weer losdraaien vooral zorgen maken over de schroefkop. Als je het te vast hebt gedraaid krijg je misschien de schroef slecht los of maak je de kop kapot. Dus zorg voor reserve schroeven in dat geval.

EDIT3 : ook een gelukkig nieuwjaar :)

D3nnis
2 januari 2013, 10:03
Houtdraadbouten van 8 lijken mij wel erg grof!
Standaard hals bevestigingsschroeven zijn volgens mij ca 4mm.

Bouten / schroeven met metrische draad lijken mij ook niet ideaal, tenzij je van plan was om inserts in de hals te plaatsen?



Bouten? Bedoel je dus met een recht eind zoals deze?

Officieel is het in het nederlands voor zover ik weet zo, dat een bevestigingsartikel waarbij het gereedschap om de kop aangrijpt, een bout is. Grijpt het gereedschap in de kop aan is het een schroef. Dit zegt dan niets over het puntje.

Dootch
2 januari 2013, 10:15
Ik heb het zo gedaan op m'n JEM (is wel geen bas natuurlijk).

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151154-Jem-jem-jem-ibanez-jem-jem-jem/page3

Ik dacht M4 gebruikt te hebben.

Zonder moeren (gelijk welk type) gaat het nooit werken. Je kan volgens mij geen metrische draad trekken in hout die niet kapot gaat.

Je mag ook geen schroefdraad in beide te bevestigen stukken hebben want dan kan je ze niet tegen elkaar aan trekken.

Slagmoeren of rampa moeren werken ook natuurlijk.

bloodshed-
2 januari 2013, 10:23
Dank voor de reacties.

Ik bedoel schroeven inderdaad! ik was niet van plan om busjes in de hals te plaatsen

zelf had ik deze in gedachten

http://www.verwarminghandel.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/62851832/4D40/95A3/25E0/A978/27C1/C0A8/2935/C963/houtdraadbouten-din-571.jpg

vastzetten met een lijmklem ga ik sowieso doen om de brug uit te meten (dank voor de tip) kan ik ook meteen de elementen uitfresen en dan zijn we weer een stukje verder!

ik ga vanmiddag dan toch maar een bezoekje aan de bouwmarkt brengen voor een iets dunnere variant schroef.

Edit: @D3nnis Dan zouden dit toch bouten zijn.

@Dootch: dat heb je heel slim gedaan inderdaad! Dit ga ik zeker onthouden voor de volgende keer als ik ook mijn eigen hals ga maken :D

Gr

Cocobolo
2 januari 2013, 10:57
...Je mag ook geen schroefdraad in beide te bevestigen stukken hebben want dan kan je ze niet tegen elkaar aan trekken....

Kijk, dat ligt eigenlijk erg voor de hand maar vind ik toch een zeer nuttige belangrijke opmerking! Dus even "hi-lighten" zodat het extra opvalt. :ok:

crazycow
2 januari 2013, 11:31
Kijk, dat ligt eigenlijk erg voor de hand maar vind ik toch een zeer nuttige belangrijke opmerking! Dus even "hi-lighten" zodat het extra opvalt. :ok:

Da's inderdaad waar, daar heb ik vroeger nooit op gelet met dus dat probleem..... Als de schroefdraad te lang is, boor ik nu een groter gat in het eerste deel (in dit geval de body) dan in het tweede (even groot als de dikte van de schroef/bout zodat de schroef daar niet vastgrijpt).

oigun
2 januari 2013, 14:43
Bestel een paar fatsoenlijke halsschoeven en een neckplate bij guitarssupplies.. Houtdraadbouten zijn meer geschikt voor schuttingen ed. uiteindelijk ga je daar niet blij van worden...

RS-Rik
2 januari 2013, 21:01
Kun je niet beter moeren in de hals lijmen (epoxy) en daar "gewone" schroeven doorheen laten gaan? Dan grijpen de schroeven vast in een passende metalen schroefdraad en níet in het hout zelf.

Je moet het wel goed inlijmen en achter de moer ruimte overlaten voor het stuk draad wat er doorheen komt.

Zo doe ik het. Binnenkort de eerste keer. Dit zal ik posten in de Minion thread.

flatline
3 januari 2013, 23:14
goede keuze zijn de min of meer standaard halsschroeven; 4 mm houtdraad, spoed 16 gangen;
de houtdraad grijpt zich vast in het hout en houdt de twee stukken tegen elkaar; voor de fixatie van de verbinding zet ik er twee deuvels tussen; éen kant vastljimen in de halspocket, de andere kant steekt er een viertal mm uit en komt in de hals terecht;
@rs-rik; een bout/moer verbinding blijft - in tegenstelling tot houtdraad/hout -verbonden dmv het aanhaalmoment, dus echt vastdraaien; zowel maple als olijfessen zijn tamelijk resistent qua samendrukken. Een aanvullende mogelijkheid is een borgmiddel tussen moer en draad, locktite 542 bvb (dat in principe schroefdraadafdichting is,) is tamelijk gemakkelijk terug los te draaien.

bloodshed-
4 januari 2013, 08:47
Een aanvullende mogelijkheid is een borgmiddel tussen moer en draad, locktite 542 bvb (dat in principe schroefdraadafdichting is,) is tamelijk gemakkelijk terug los te draaien.

@flatline Daar bestaan toch borgmoeren voor?

http://alko-onderdelen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/27e5ffa45512bda2ec49beb6159ed41b/b/o/borgmoer-2_7.jpg


De hals klemt al van zichzelf in de pocket, aangezien het mijn eerste zelfbouw body is ben ik niet van plan hem ooit los te halen. Ik ga dus gewoon voor de standaard halsschroeven met een lijmverbinding er tussen.

Deuvels zouden kunnen maar is dat niet een beetje overkill aangezien de hals van zichzelf al klemt??

Ted

Cocobolo
4 januari 2013, 09:33
gewoon houtschroeven met, zoals door Crazycow al zo goed uitgelegd, het eerste gedeelte van de schroef zonder schroefdraad zodat de hals mooi strak aangetrokken gaat worden in de pocket. Geen lijm, niet nodig. Als je gaat lijmen, kun je net zo goed die schroeven ook achterwege laten.
Echt niet met bouten en moeren gaan werken

flatline
4 januari 2013, 14:32
@flatline Daar bestaan toch borgmoeren voor?

http://alko-onderdelen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/27e5ffa45512bda2ec49beb6159ed41b/b/o/borgmoer-2_7.jpg
De hals klemt al van zichzelf in de pocket, aangezien het mijn eerste zelfbouw body is ben ik niet van plan hem ooit los te halen. Ik ga dus gewoon voor de standaard halsschroeven met een lijmverbinding er tussen.

Deuvels zouden kunnen maar is dat niet een beetje overkill aangezien de hals van zichzelf al klemt??

Ted

ja, maar een borgmoer borgt maar éen keer efficient, en het nylon vraagt veel kracht om "overwonnen" te worden; deze kracht wordt dus op de zeskant van de ingebette moer overgebracht; een borgmiddel daarentegen vraagt geen kracht bij plaatsing, enkel bij verwijdering.
Standaard halsschroef is - voor mij - de beste keuze; indien de hals werkelijk een klemmende passing heeft, zijn de deuvels inderdaad overkill, temeer omdat jouw gitaar!hals in een min of meer symmetrische pocket komt; de strat-pocket is, met zijn korte kant aan de cut-out, heeft wel baat bij een aanvullend deuveltje voor een solide verbinding.
Succes verder !

oigun
4 januari 2013, 17:18
"".... ben ik niet van plan hem ooit los te halen....""

Ted

Stel nou dat je het best een lekker gitaartje vind maar niet geheel tevreden bent over het fretwerk/neckshape?? Dan is het wel prettig als je de hals er af kan halen. Lijm tussen een geschroefde halsverbinding voegt niks toe aan klank en ook niet aan stabiliteit met een goed passende pocket.. YMTC

bloodshed-
4 januari 2013, 22:26
Kort samengevat:
Body voorboren diameter buiten draad
Neck voorboren diameter binnendraad
standaard 4mm halsschroeven
geen lijm

Dank jullie wel allemaal! :D

Ted

RS-Rik
5 januari 2013, 05:20
Wel washers tussen je schroef en het hout van de body doen. (tenminste, als je gewone getapte bouten gebruikt).


Wat schroeven in hout betreft, het kán wel, ik ga het binnenkort met metalen schroefdraad inserts in het hout proberen.

oknarb180
6 januari 2013, 18:35
Hi,

Wel geinig al die vernieuwende ideëen!
Het makkelijkste blijft nog steeds gewoon een neckplate met 4 schroeven.
Of schroeven met Neck attachment sockets zoals Ibanez op de AANJ verbinding gebruikt.
Bij deze pricipes is een neck ook nog iets te zetten indien nodig.

Wanneer je dikke houtdraadbouten gebruikt, dan hoef je niet meer te proberen de neck iets te zetten in de pocket als dat nodig is.
Of je moet de gaten in de body wat groter houden, dan misschien nog wel.

vr.gr.

Branko