PDA

View Full Version : wet /dry setup.......heeft iemand dit weleens geprobeerd?



bluesbrother
2 januari 2013, 00:40
Na velen jaren met tube amps gespeeld te hebben uitsluitend thuis.....
ben ik nu tevreden met een eleven rack + studiomonitors en een behringer fcb 1010 midi footcontroller.
De eleven rack heeft ook een amp1 en amp2 aansluitmogelijkheid met vele mogelijkheden die te programmeren. Zoals bijv dry of alleen effecten voor de preamp of het totale modeling preset tevens kun je
zowel voor amp1 als amp2 de output in een preset programeren.
Ik had nog een oude solid state randell versterkertje liggen om het mee uit te proberen , en door alleen het
droge signaal van de randall te gebruiken verkreeg ik een voller geluid door in feite een wet/dry rig te creeren.
Mijn vraag is nu als je met mijn setup een marshall class5 of fender excelsior of een valve bimbo buizen versterker gebruikt en de pre effecten en de output level voor amp1 voor alle presets goed programeert je
dan een beter geluid voor een studio setup kunt krijgen..........
Het droge pure geluid van een buizen versterker zonder effecten die het geluid aantasten en het gemak van een processor met presets zonder tapdansen op een pedalboard....
Best of both worlds......( een soort joe bonamassa rig maar dan voor thuis:)

Ik ben super nieuwsgierig naar jullie bevindingen en ervaringen.

peter_heijnen
2 januari 2013, 13:08
Hey bluesbrother je post is nagenoeg onbegrijpelijk. Mss wil je het nog een keer formuleren en dan duidelijk?

bluesbrother
2 januari 2013, 21:57
Als je met een eleven rack en studiomonitors speelt zal het geluid dan verbeteren als je een kleine
buizenversterker ( class 5 of excelsior of valve bimbo) gelijktijdig met de amp1 aansluiting met aleen
de preamp effects van de 11R en de output aangepast aan de preset.

Dus; 11r ( full modeling ) >>>> studiomonitors
+
preamp effects 11R ( distortion/overdrive /fuzz) met aangepaste output per preset>>> kleine
buizenversterker.

Ik speel voornamelijk blues / bluesrock
Wat ik graag speel is BB KING , Clapton, walter trout, santana (meer latinrock), joe bonamassa,jimi hendrix
chuck berry, gary moore etc

:???: Zou dit een verbetering zijn voor een rig uitsluitend voor thuis gebruik ???
Ik begrijp dat de buizenversterker het totale geluid aan merkelijk gaat kleuren maar dit kun je ook
benutten door in amp1 een marshall te nemen voor overdrive presets en door in amp2 een fender versterker
te nemen voor de cleanere geluiden.

peter_heijnen
3 januari 2013, 09:25
Dat zal prima klinken, sterker nog je zou nog wel eens versteld kunnen staan hoe goed dat kan klinken. Wel van belang is dat je een amp kiest die droog goed klinkt in je kamer, anders heb je er nog weinig aan. Een goed ampgeluid is de basis en de effecten over de monitoren zijn toevoeging.

tnijland
3 januari 2013, 20:02
Waarom kies je niet voor een stereo power amp zoals de Mesa Boogie 2-20 in combinatie met een stereo cabinet? Dan wordt het pas echt een interessante verbetering. Of moeten het perse zeer kleine ampjes zijn?

bluesbrother
3 januari 2013, 20:35
Ik speel op zolder.
De buizen versterkers die ik in het verleden gehad heb zijn.

Voxac30cc2 ( probeerde die net als brian may te oversturen voluit met een treblebooster , buren niet echt blij mee,,,,,)
Randall RG50TC
Marshall vintage modern 2466 met 425A cab
Marshall JMD50 Halfstack
Mesa boogie mark I
Marshall 1974X
Vernett JTM45.

Met een Koch loadbox gaat het geluid achteruit. De marshall 1974X was 18 watt en had het mooiste geluid.
De 425A marshall was een stereo cab waar ik weleens 2 marshalls op aangesloten had en dry /wet .
Het grote voordeel vond ik dat je het volume van het droge geluid wat harder zet en het geluid met delay reverb wat zachter waardoor
het veel natuurlijker klinkt maar 2x50 watt buizen op een zolder is gewoon waanzin en om mijn relatie met mijn vrouw en de buren niet
te lang op de proef te stellen ben ik weer terug naar modeling gegaan. De eleven rack is een enorme verbetering t.o.v. een boss gt8 en
een zoom G2.1tt die ik daarvoor weleens had gehad.
Kleine ampjes hebben mijn voorkeur omdat classA dan mogelijk is wat een mooier droog geluid geeft en qua volume matched het beter
met de studiomonitors.
Heden ten dage is er een grote keuze in lowwattage buizenampjes dus ga ik lekker het een en ander testen.
Hartelijk dank voor jullie reacties!!!!!!

tnijland
3 januari 2013, 23:41
Heden ten dage is er een grote keuze in lowwattage buizenampjes dus ga ik lekker het een en ander testen.

Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb zelf precies het omgekeerde gedaan: een Koch Pedaltone buizen preamp (en een Zoom G3) met een transistor keyboard combo combineren en ook dat klinkt imo al beter dan modeling (meer dynamiek).

bluesbrother
4 januari 2013, 07:39
Die pedaltone heb ik jaren geleden eens geprobeerd in een muziekwinkel met een koptelefoon.
Het cleane geluid was extreem goed en dat is iets waar een modeller gewoon niet aan kan tippen.
Vanwege de forse prijs heb ik hem toen laten liggen........
De marshall JMD is precies andersom als jouw setup: digitale preamp en fulltube poweramp, Voor mij
was dit het niet helemaal.
Maar ja het is nu crisis dus zal ik eerst maar eens wat meer proberen te sparen ....... De fender excelsior fsr heeft
mijn voorkeur voor mijn blues sounds en de valve bimbo voor meer marshally bluesrock sounds . Het leuke is dat
ik ze allebei plus mijn studiomonitors kan aansluiten en de output per preset kunt regelen .
Enfin als ik zover ben laat ik je mijn bevindingen wel weten.

bluesbrother
4 januari 2013, 07:59
Mijn idee voor een buizenversterker te combineren met een digitale effectsprocessor voor een W/D/W rig kwam eigenlijk door onderstaand clipje op you tube.....Het geluid is voller en meer 3D.
Het verschil met wat ik wil is dat je dan amp models uit de 11R kunt combineren en meer mogelijkheden hebt qua sound.

http://youtu.be/WTsca2T-g6c

peter_heijnen
4 januari 2013, 10:56
W/D/W met een gitaarspeaker en studiomonitoren kan geweldig klinken. Ik heb daar zelf ook mee geexperimenteerd en thuis nooit een betere sound gehad. Maar het was veel werk om de boel steeds aan te sluiten en in te regelen dus dat ging me al snel tegenstaan. Toen was er nog geen 11r of ander apparaat met multifunctie outputs. ;)

Als ik je verhaal goed begrijp wil jij alleen de pregain-fx naar je amp sturen en uit de 11r 'cabsim preamp-out +w/w fx' halen. Ik denk dat je je het dan onnodig moeilijk maakt. Je hebt dan twee verschillende preamps (amp en 11r) die op elkaar afgestemd moeten worden en daarmee vaker uit dan in de pas zullen lopen. Om dat te voorkomen heb je twee opties:

-pregain-fx naar de amp en vanaf de amp een line-out signaal terug naar de 11r en daar bewerken met cabsim en fx voor de studiomonitoren. (ahw 4 kabel methode)

-de preamp van de 11r als 'sound-engine' gebruiken en deze eenmaal (met pregain-fx, zonder cabsim) naar een poweramp/speaker sturen (geeft ook minder kleuring) en andermaal met cabsim en postgain-fx naar de studiomontoren.
Iedere combo versterker met fx-loop kun je gebruiken om de preamp te omzeilen en rechtstreeks de poweramp in te gaan.

Voor optie 2 heb ik nog iets staan wat mogelijk interessant voor je is, check je pm maar! ;)