PDA

View Full Version : Marshall jcm900 probleem



bugrider
1 januari 2013, 19:53
Ik heb een Marshall JCM900 4100, een paar maand terug 2de hands gekocht.

Ik heb er tot nu toe altijd met mijn BcRich over gespeeld tot zover geen probleem. Op de laatste repetitie heb ik mijn Epi LP eens meegenomen omdat ik wel wou weten hoe hij over de JCM 900 klinkt.
Toen ik de gitaar aansloot begon ie meteen te piepen, geen feedback maar een constant piepen.
Lang zoeken en proberen met de instellingen aan de versterker te veranderen, niets hielp, enkel als ik de gain terug draaide tot 2 ofzo.
Toen ik de toonknop (van de gitaar)volledig terug draaide was de piep weg en kon ik de gain terug hoger zetten.
Als ik nu aan de volumeknop van de gitaar draai om het volume te minderen, piept ie terug tot de knop volledig dicht staat.
Probleem is met alle knoppen en elementen.
Thuis speel ik op een Marshall combo transistor en daar werk alles perfect.

Ik heb dit al eens gepost in het gitaar gedeelte omdat ik dacht dat het aan de gitaar lag, maar ik heb dan ook eens geprobeert met andere gitaren ( Jackson en Ibanez ) en daarmee heb ik ook hetzelfde probleem.
Enkel met de BcRich heb ik het niet.
De BcRich heeft actieve elementen en de andere passieve.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Bedankt

zjanke
1 januari 2013, 20:37
Microfonische buizen? Je kunt ze testen door je amp aan te zetten en zachtjes met een potlood tegen je buizen te tikken. Als dit geluid geeft dan heb je de boosdoener te pakken...

bugrider
1 januari 2013, 20:48
Dat had iemand in mijn vorig topic ook gezegd, maar nog geen tijd gehad om dit te proberen. Kan ik de covers van de pre-amp buizen gewoon verwijderen en de amp opzetten? Morgen eens proberen dan.
Maar hoe kan het dat ik dat probleem niet heb met actieve elementen?

Gearjunkie
1 januari 2013, 21:21
Ja hoor, de aluminium covers kan je er gewoon af halen. Het is een bajonetsluiting.

7ender
1 januari 2013, 21:27
actieve elementen hebben een lage uitgangsimpedantie waardoor in dit specifieke geval de versterker minder gevoelig is voor oscillatie.

Laat de amp gewoon eens helemaal goed nakijken door de vakman .

De meeste versterkers met klachten , die ik op m'n werkbank krijg , zijn voor een groot deel de 80er en 90er jaren amps waar nog nooit geen ene klote aan gedaan is , en gewoon door achterstallig onderhoud ( en "zelf-gepruts" ) ineens "gezeik" vertonen .

Een hoop van deze "gezeik"-versterkers belanden uiteindelijk op Marktplaats ,....waarna de nieuwe eigenaar 't mag uitzoeken :soinnocent:

guitarnijboer
1 januari 2013, 21:41
Bij microfonische voorversterkerbuizen zou de versterker ook moeten piepen met de gitaarvolume op 0.
Het verschil tussen actieve elementen en passieve is ondermeer de uitgangsimpedantie. Die is bij actieve gitaren erg laag vergeleken bij passieve elementen. daarnaast is deze bij actieve gitaren vaak constant (uitgangsbuffer) en varieert de impedantie bij passieve gitaren bij het gebruik van volume en toonknop.

Lage impedantie betekent weinig verlies en weinig last van instraling/storingen. Een hoge impedantie geeft meer verlies en veel meer last van storingen. Wat je doet met het terugdraaien van de toneknop op je passieve gitaar is de impedantie van je gitaar voor hoge frequenties verlagen. Door het terugdraaien van de volumeknop zorg je er voor dat de impedantie van de gitaar juist weer sterk toeneemt waardoor storingen weer meer kans krijgen.

De vraag is dus: heb je dit probleem thuis ook met de zelfde versterker? Wellicht is er in de oefenruimte iets dat stoort op je gitaar wat je niet merkt met de actieve elementen.

Hoe zit het met je gitaarkabel? actieve elementen hebben geen problemen met slechte kabels omdat de lage impedantie toch wel zorgt dat storingen geen kans krijgen en het verlies ook minimaal is, maar met een passieve gitaar heb je een goede kabel nodig. Heb je een goede afgeschermde kabel?

Heb je de piep ook op lage volumes met de zelfde gain setting? Of: als je thuis je Marshall volluit zet met de gain ook ver open, fluit de Epiphone dan ook?

bugrider
1 januari 2013, 22:02
Ik heb het thuis ook getest en het probleem is er ook, heb het getest met 2 verschillende kabels.
Zodra ik het volume van de amp opendraai begint ie te piepen, behalve als ik toonknop van de gitaar dichtdraai.
Met de toonknop dicht, als ik dan aan de volumeknop draai van de gitaar--- vol open= geen piep, daartussen in wel tot ie dichtstaat.
Op alle 3 de gitaren ( behalve die met actieve elementen )

bugrider
2 januari 2013, 18:31
Microfonische buizen? Je kunt ze testen door je amp aan te zetten en zachtjes met een potlood tegen je buizen te tikken. Als dit geluid geeft dan heb je de boosdoener te pakken...

Heb ik net gedaan en niets verdacht gehoord




Hoe zit het met je gitaarkabel? actieve elementen hebben geen problemen met slechte kabels omdat de lage impedantie toch wel zorgt dat storingen geen kans krijgen en het verlies ook minimaal is, maar met een passieve gitaar heb je een goede kabel nodig. Heb je een goede afgeschermde kabel?



Dat was het dus toch !!!!!
Na de test van de lampen toch nog eens getest met 2 andere kabels en geen piep meer, de andere kabels bij mijn vorige test nog eens geprobeerd en daar was de piep weer.

Dank allemaal om mij te helpen met dit probleem.

Ik ga de amp toch eens binnenbrengen voor nazicht en eventueel nieuwe lampen.
Ik denk dat ie nog nooit is opengeweest, wat een stof zeg !!!

Straks eens googelen naar een adres hier min of meer in de buurt.

guitarnijboer
2 januari 2013, 19:30
Ik ga de amp toch eens binnenbrengen voor nazicht en eventueel nieuwe lampen.
Ik denk dat ie nog nooit is opengeweest, wat een stof zeg !!!

Straks eens googelen naar een adres hier min of meer in de buurt.

Ken je de uitdrukking: ' If it ain't broken, don't fix it!' Dat zou mijn beste advies aan jou zijn.
Stof kun je gewoon wegblazen, geen probleem. Of gewoon met een schone verfkwast en stofzuiger voorzichtig schoonmaken.
Er zijn reparateurs die altijd wel iets vinden en je in het guntstigste geval iets in rekening brengen wat niet is uitgevoerd, of in een slechter geval iets 'repareren' wat helemaal niet stuk is.

bugrider
2 januari 2013, 19:34
Ken je de uitdrukking: ' If it ain't broken, don't fix it!' Dat zou mijn beste advies aan jou zijn.
Stof kun je gewoon wegblazen, geen probleem. Of gewoon met een schone verfkwast en stofzuiger voorzichtig schoonmaken.
Er zijn reparateurs die altijd wel iets vinden en je in het guntstigste geval iets in rekening brengen wat niet is uitgevoerd, of in een slechter geval iets 'repareren' wat helemaal niet stuk is.

Ja, dat is ook waar.
Dan zal ik het maar zo laten.
Bedankt!

reckless_life
2 januari 2013, 20:37
Ken je de uitdrukking: ' If it ain't broken, don't fix it!' Dat zou mijn beste advies aan jou zijn.
Stof kun je gewoon wegblazen, geen probleem. Of gewoon met een schone verfkwast en stofzuiger voorzichtig schoonmaken.
Er zijn reparateurs die altijd wel iets vinden en je in het guntstigste geval iets in rekening brengen wat niet is uitgevoerd, of in een slechter geval iets 'repareren' wat helemaal niet stuk is.

Een JCM900 zal al snel 20 jaar oud zijn.
Het kan dan echt geen kwaad om een nazicht te laten doen door iemand met kennis van zaken.

the sure thing
2 januari 2013, 21:28
Ken je de uitdrukking: ' If it ain't broken, don't fix it!' Dat zou mijn beste advies aan jou zijn.
Stof kun je gewoon wegblazen, geen probleem. Of gewoon met een schone verfkwast en stofzuiger voorzichtig schoonmaken.
Er zijn reparateurs die altijd wel iets vinden en je in het guntstigste geval iets in rekening brengen wat niet is uitgevoerd, of in een slechter geval iets 'repareren' wat helemaal niet stuk is.

Dan hebben we het hier over een onbetrouwbare reparateur. Gelukkig zijn er ook betrouwbare!! Mijn Hook R40 top voor "een APK" weggebracht en een week later kon ik m weer ophalen. Conclusie: tip-top in orde! Er hoefde NIETS vervangen te worden.

Ik zou je JCM900 zeker eens een keer wegbrengen , zeker als je er ook mee optreedt.

bugrider
2 januari 2013, 22:10
Al eens gezocht op google.... voorlopig niets te vinden in Belgie.
Zal toch eens wat vrienden aanspreken of zij niemand kennen.

reckless_life
2 januari 2013, 22:19
Ik zie dat je nabij Aalst bent.

Freeqi (http://www.freeqi.be/) in Gent
Music Center (http://users.skynet.be/musiccenter-tielt/) in Tielt

bugrider
2 januari 2013, 22:32
Ik zie dat je nabij Aalst bent.

Freeqi (http://www.freeqi.be/) in Gent
Music Center (http://users.skynet.be/musiccenter-tielt/) in Tielt

Bedankt voor de tip, heb jij ervaring met één van deze?

reckless_life
2 januari 2013, 22:43
Bedankt voor de tip, heb jij ervaring met één van deze?

Niet persoonlijk (te ver voor mij :)

Maar ze staan wel bekend als bekwame mensen waar je terecht kan met je amp.
Freeqi bouwt zelf versterkers en ik meen dat ze ook werk doen voor Triggerfinger, zodoende...

bugrider
2 januari 2013, 22:49
Niet persoonlijk (te ver voor mij :)

Maar ze staan wel bekend als bekwame mensen waar je terecht kan met je amp.
Freeqi bouwt zelf versterkers en ik meen dat ze ook werk doen voor Triggerfinger, zodoende...

Ik ga zeker eens contact opnemen om mijn amp eens te laten nazien.

reckless_life
2 januari 2013, 22:58
Ik ga zeker eens contact opnemen om mijn amp eens te laten nazien.

Als je wil kan je ook altijd zeggen dat ze je eerst eens moeten bellen met stand van zaken als blijkt dat het boven een bepaald bedrag zal kosten.

7ender
3 januari 2013, 06:54
Een JCM900 zal al snel 20 jaar oud zijn.
Het kan dan echt geen kwaad om een nazicht te laten doen door iemand met kennis van zaken.

;) , precies !

vooral 2ehands spulletjes van MP ,....helaas !

Je zal niet de eerste zijn die ineens voor jodokus staat op een podium ,.....met een versterkertje voor een dove :D

guitarnijboer
3 januari 2013, 12:29
;) , precies !

vooral 2ehands spulletjes van MP ,....helaas !

Je zal niet de eerste zijn die ineens voor jodokus staat op een podium ,.....met een versterkertje voor een dove :D

Ja, ja... Ik begrijp dat hier mensen voor hun eigen parochie preken, maar de beste versterkers die ik ken hebben een dikke laag stof aan de binnenkant!

Om een voorbeeld te geven: sommige versterkers hebben buisvoetjes met verzilverde contacten, schoonmaken met contactcleaner lost het zilverlaagje op waardoor de contacten slechter zijn dan ervoor. Pas na verloop van tijd ontstaan de problemen. Allemaal goed bedoeld natuurlijk dat schoonmaken, maar je bent er echt niet mee geholpen.

Zo zijn er veel voorbeelden te geven van goed bedoeld onderhoud waarmee je uiteindelijk verder van huis bent. Zeker als een versterker probleemloos werkt is en blijft mijn advies: mooi zo laten! Een goed reparatie bedrijf zou je vragen wat het probleem is, en wanneer je laat weten dat alles goed werkt uitleggen dat er dan geen reden is om je zorgen te maken.