PDA

View Full Version : Pedaal keuze advies gevraagd



vpilot
1 januari 2013, 15:36
Hoi Gitaarnetters,

Vanwege de verkoop van mijn oude oefenversterker heb ik nu een beetje geld om uit te geven aan pedalen.
Mijn huidige versterker is een Tweaker 15, deze heeft geen enkel effect aan boord maar is wel voorzien van een fx loop. Ik ben al in bezit van een OD/Dist pedaal. Nu ben ik in eerste instantie op zoek naar Reverb, Delay (liefst tap tempo) en eventueel Chorus. Aangezien mijn budget rond de 100-150 Euro is, lijkt het me erg lastig om daarvoor alle drie te kunnen kopen als het nog een beetje fatsoenlijke kwaliteit moet zijn.

Daarom mijn vraag, welke zou ik prioriteit moeten geven? Welke merken/types kan je aanraden?

the sure thing
1 januari 2013, 15:45
Wat voor gitaar heb je en welke stijl speel je? Speel je alleen thuis of speel je ook in een bandje?

vpilot
1 januari 2013, 15:51
Speel voornamelijk op mijn Vintage, een semi-hollow. Speel rock, blues, pop. 95% thuis, soms mag ik met een bandje mee oefenen.

1971Ad
1 januari 2013, 16:15
Het budget is idd krap. Maar kijk eens naar de lijn van Hardwire (bij Bax oa te verkrijgen) Die krijgt toch best goede kritieken en heeft een zeer interessante prijs kwaliteitsverhouding.

Als het 2e hand zou mogen zou ik het volgend gaan zoeken:\
- Delay: Boss DD-3 (ca 80 euro)
- Reverb: Hardwire RV-7 (ca 75 euro)
- Chorus: Boss CH-1 (wordt door sommige vergruist en door andere bejubeld.) (ca. 50 euro)

Of een tweedehands lijntje TC electronic zoeken zoals;
- Chorus: TC Electonic Corona
- Delay: TC Electronic Flashback
- Reverb: TC Electronic Hall of Fame.
Zijn wat meer centen (heb net een corona gekocht voor 75 euro dus met 150 euro kom je op twee pedaaltjes)

Voor de rest zou ik zeggen ga naar een goed uitgeruste winkel om eea uit te proberen en neus het internet af voor een goede 2e-Hansje van je favoriet.

vpilot
1 januari 2013, 21:27
Dank voor je advies Ad!

the sure thing
2 januari 2013, 04:08
Ik kan mij aardig in de adviezen vinden, behalve de Boss CH-1. Die moet je echt niet doen, klinkt veeeel te klinisch

1971Ad
2 januari 2013, 06:57
Dat hoor je idd vaker. Maar als je muziek met een "randje" speelt kan het best een goede optie zijn. En niet duur. Ben het echter met je eens dat het geen wereld chorus is. Voor drie tientjes meer heb je een Corona en die is veel beter idd.

Speeddemon
2 januari 2013, 09:31
Ik kan mij aardig in de adviezen vinden, behalve de Boss CH-1. Die moet je echt niet doen, klinkt veeeel te klinisch
+1! Ben zelf groot liefhebber van de oude CE-2; heb vroeger best lang de CH-1 gehad en die klonk alleen leuk in stereo (dus echt met 2 versterkers), anders inderdaad klinisch, kil, steriel, you name it.
De CE-5 is 2e hands ongeveer even duur en i.i.g. ietsje beter en veelzijdiger door de 2 filters (Bass/Treble), maar kan nog steeds de CE-2 sound niet benaderen. Te metallic/flangy randje daarvoor.
Mocht je echt van subtiele chorus houden, dan is een DOD FX60 een hele goeie (alleen nog maar 2e hands te vinden en in Nederland bijna nooit), of de MXR Analog Chorus, maar die is een stuk duurder.
TonePrint Corona ben ik ook benieuwd naar, en volgens iemand op TGP zou je met de Dimension C Toneprint de CE-2 sound beter benaderen als de CE-2 Toneprint.
Qua Delaypedalen goedkoop (+/- 50 euro) en goed? Ibanez DE7 Delay/Echo. Trust me. Ik kan me nog Gitaarnet Pedalendagen herinneren dat ie werd vergeleken met dure analoge delays en ie toch zeer overtuigend mee kon komen.

vpilot
2 januari 2013, 10:28
Bedankt ook SureThing en Speeddemon voor je input!
Nog een laatste vraag, ik verwacht dat ik met mijn budget misschien 2 van de 3 gewenste pedalen kan scoren. Welke twee types zouden dan de slimste keuze zijn? Reverb en Delay, of Delay en Chorus?

Gitaar4LifeDude
2 januari 2013, 11:05
Reverb en delay zijn in dat geval een beproefde combinatie, ik zou je zeker aanraden om voor de tc electronic pedalen te gaan, die zijn echt goed voor het geld. Op die manier hoef je niet over een tijdje weer je pedalen te upgraden maar heb je meteen iets goeds.

lennytien
2 januari 2013, 11:16
Ik zou zeker ook even kijken naar de MOOER pedalen. Binnen je budget en prima kwaliteit voor het geld. Mis je alleen je tap tempo op de delay. Als je goed zoekt kun je deze voor rond de 40-50 euro per stuk krijgen,

Succes!

peter_heijnen
2 januari 2013, 11:30
Overweeg je ook mogelijkheden als deze?

http://www.thomann.de/nl/zoom_multi_stomp_ms50g.htm
http://www.thomann.de/nl/zoom_g3.htm

En btw:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_classic_chorus.htm
http://www.bonedo.de/artikel/einzelansicht/harley-benton-classic-chorus.html

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_digital_delay.htm
Schijnbaar ook bekend als joyo: http://www.youtube.com/watch?v=HR7MYH_2NYY

http://www.thomann.de/nl/behringer_rv600.htm
http://www.behringer.com/news/behringer-rv600-reverb-machine-gets-a-1010-at-musicgear-reviews-com/

1971Ad
2 januari 2013, 11:40
TonePrint Corona ben ik ook benieuwd naar, en volgens iemand op TGP zou je met de Dimension C Toneprint de CE-2 sound beter benaderen als de CE-2 Toneprint.

Klopt als een bus!!!

Als ik een keuze zou moeten maken als ik maar twee van de drie pedalen zou kunnen aanschaffen zouden het absoluut en zonder twijfel een reverb en een delay zijn. Hiermee ben je al super veelzijdig.

orangerocker
2 januari 2013, 13:40
Als je gaat voor de tc flashback delay dan heb je er ook gelijk een chorus bij, die heeft namelijk een chorus toneprint.

driftkop
2 januari 2013, 14:19
Bedankt ook SureThing en Speeddemon voor je input!
Nog een laatste vraag, ik verwacht dat ik met mijn budget misschien 2 van de 3 gewenste pedalen kan scoren. Welke twee types zouden dan de slimste keuze zijn? Reverb en Delay, of Delay en Chorus?

Dat kun jij alleen maar zeggen, naar wat voor een geluid ben je op zoek?

Ik heb het idee dat je nu alleen pedaaltjes wil kopen, om pedaaltjes te hebben. Niet om een bepaald geluid te creeren. Zoals ook al hierboven eerder gezegd, ga eens een zaterdagmiddag naar de lokale gitaarboer, en probeer wat dingen uit. Misschien vind je een phaser wel geweldig klinken, of een tremolo, of een fuzz, etc.

driftkop
2 januari 2013, 14:21
Klopt als een bus!!!

Nee, het "sluit als een bus", en het "klopt als een zwerende vinger" :ok:

vpilot
2 januari 2013, 14:49
Dat kun jij alleen maar zeggen, naar wat voor een geluid ben je op zoek?

Ik heb het idee dat je nu alleen pedaaltjes wil kopen, om pedaaltjes te hebben. Niet om een bepaald geluid te creeren. Zoals ook al hierboven eerder gezegd, ga eens een zaterdagmiddag naar de lokale gitaarboer, en probeer wat dingen uit. Misschien vind je een phaser wel geweldig klinken, of een tremolo, of een fuzz, etc.

Goeie opmerking! Ik wil mijn geluid wat voller maken, meer ruimte-vullend als je snapt wat ik bedoel.
Met mijn huidige setup vind ik het geluid helemaal naar mijn smaak, maar is het droog. Het meest mis ik de reverb, die had ik op mijn eerdere versterkers wel en gebruikte ik ook altijd. Mij lijkt een Delay een goede aanvulling die in veel gevallen bruikbaar kan zijn.
Overigens heb ik een tijdje terug een Line6 x2 floordinges gehad, daarmee gebruikte ik die effecten ook. Ik heb die uiteindelijk verkocht omdat ik een betere versterker (basis sound) wilde hebben. Die heb ik nu :)

Wat betreft het uitproberen in de winkel, ik voel me nogal slecht op mijn gemak als ik weet dat ik er alleen ben om dingen te proberen zonder dat ik er iets zal kopen. De winkels in mijn omgeving hebben heel goede spullen, maar boven mijn budget.

tidalwave_sideburns
2 januari 2013, 15:33
Met een beperkt budget en nog geen idee wat voor geluid je precies zoekt zou ik een 2e hands multieffect scoren.

Moet je per se aan de pedaaltjes, dan zou ik met jouw budget gaan voor

- EHx Holy Grail
- Budget delay pedaal zoals Danelectro cool cat, of deze Behringer (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m630359281-digital-delay-behringer-dd400.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr). Voor 20 euro klaar.
- Chorus gebruik ik nooit dus heb ik geen mening over.

vpilot
4 juni 2013, 21:42
Ik heb inmiddels een delay te pakken, en een heel veelzijdige! Ehrm, ik realiseer me nu ook dat ik een patroon heb ontwikkeld: een veelzijdige gitaar, veelzijdige amp, en nu dus een Electro Harmonix Memory Man with Hazerai. Ik ben vanavond begonnen met het ding een beetje te ontdekken. Gelukkig zijn er veel Youtube filmpjes die heel goede uitleg geven over de functies en wat er allemaal mee mogelijk is!

In de winkel heb ik ook een aantal reverb units geprobeerd: Boss Fender 63, Boss RV5 en Mad Professor Silver Spring.
Uit de Boss pedaaltjes kon ik maar niet de sound krijgen die me beviel. Bij de MP daarentegen hoefde ik niet eens aan de knoppen te draaien om al zwaar onder de indruk te geraken. WOW, wat een hemelse reverb. Ik stond echt versteld hoe enorm veel verschil er kan zitten in zoiets "basic" als een reverb effect.

Andere reverbs heb ik nog niet kunnen proberen. Weet iemand of een van de genoemde betaalbare reverb units in de buurt komt van de reverb van Mad Professor? Want die ligt voorlopig wel even buiten mijn budget. Misschien dat ik anders gewoon weer een paar maanden wacht totdat ik genoeg gespaard heb.

Lomeos
4 juni 2013, 21:50
Ik ben zelf wel in mijn nopjes met de TC Hall of Fame. Veelzijdige reverb, goeie prijs. De Mad Professor ken ik niet, dus vergelijken kan ik ze niet.

Bassa
4 juni 2013, 22:11
Me leraar heeft die silver spring, inderdaad hemels.

driftkop
5 juni 2013, 04:09
Laat me raden, dat is niet je leraar Nederlands.

Braindead
5 juni 2013, 17:16
Voor 100 a 150 euro zal het krap worden.

Delay: Digitech digidelay (heeft geen tap tempo). Leuke delay voor niet teveel geld.

Chorus: Boss ce3 kopen (marktplaats: wel een japanner nemen. Die hebben een betere warmere buffer)
je moet die wel met een daisy chain (stroom kabeltje waar meerdere effecten aan kunnen) aansluiten.

Reverb: voor reverb heb ik helaas geen advies voor je. (Wel heeft de digitech een reverb mode)

Bassa
5 juni 2013, 17:23
Laat me raden, dat is niet je leraar Nederlands.
:ok: Dat heb je goed geraden

vpilot
5 juni 2013, 21:08
Voor 100 a 150 euro zal het krap worden.

Delay: Digitech digidelay (heeft geen tap tempo). Leuke delay voor niet teveel geld.

Chorus: Boss ce3 kopen (marktplaats: wel een japanner nemen. Die hebben een betere warmere buffer)
je moet die wel met een daisy chain (stroom kabeltje waar meerdere effecten aan kunnen) aansluiten.

Reverb: voor reverb heb ik helaas geen advies voor je. (Wel heeft de digitech een reverb mode)

Dank voor je tips Braindead :)
Wat betreft een delay ben ik inmiddels voorzien, dus die 100 euro kan ik aan een goede reverb besteden.
Later zal ik nog wel eens naar een chorus kijken, als ik die nog nodig heb. Deze Memory Man vult mijn geluid al heel aardig aan.

Speeddemon
5 juni 2013, 21:25
Laat me raden, dat is niet je leraar Nederlands.
nice. :ok:
Zelfs in z'n reactie heeft ie zoiets van "interpunctie who needs it"
(Notice the absence of semi-colon and question mark as ironic means.)
:seriousf:

Braindead
5 juni 2013, 23:10
Graag gedaan. Trouwens Memory Man is helemaal geen verkeerde delay. Analoog wordt door velen aanbeden ;)

Bassa
5 juni 2013, 23:29
Zeker een typefout haha?

Bassa
5 juni 2013, 23:34
Ah, het is mijn leraar. 😅

lennytien
6 juni 2013, 01:14
Die Boss RV-5 wordt eigenlijk wel als één van de standaard reverb units gezien. Heb de MP nog niet gehoord maar zou eigenlijk die RV-5 wel aan durven raden. Doet wat hij moet doen.

EBOUE
6 juni 2013, 09:25
En tweedehands Boss multi-effect? ME serie is voor een schappelijk prijsje te kopen. Mits niet overdadig gebruikt en niet teveel fx'en tegelijk kom je voor een klein budget toch met heel wat thuis. Line6 M5 kan je dan ook willen misschien.

(Nu ligt mijn board vol analoog spul, maar dat kost toch wat meer.. )

vpilot
6 juni 2013, 09:31
Die Boss RV-5 wordt eigenlijk wel als één van de standaard reverb units gezien. Heb de MP nog niet gehoord maar zou eigenlijk die RV-5 wel aan durven raden. Doet wat hij moet doen.
Ha Lennytien, dank voor je reactie!
Het verschil tussen de Boss RV-5 en MP Silver Spring vond ik echt enorm. Te groot. Er zal ongetwijfeld een factor "smaak" meespelen, maar dat is volgens mij maar een klein deel van het verschil. Ik ga denk ik nog de grails van EHX proberen. Als die ook nog te ver van de MP kwaliteit ligt, dan ga ik wel voor de MP sparen en speel ik voorlopig zonder reverb.

lennytien
6 juni 2013, 13:21
Ken de mp niet. Boss rv5 wordt vooral bejubeld om zijn modulated reverb en is te gek voor het maken van ambient. Als je voor de mp gaat sparen zijn de stereo wet of strymon bluesky misschien ook wat voor je. Succes!

Speeddemon
6 juni 2013, 16:04
Ah, het is mijn leraar. 😅
Helemaal goed!
Nou, niet meer doen, hè? :)

(Elke keer als ik iemand 'me' zie gebruiken, waar 'mijn' hoort, denk ik gelijk aan 13 jarigen op MSN...)

Bassa
6 juni 2013, 16:32
(Elke keer als ik iemand 'me' zie gebruiken, waar 'mijn' hoort, denk ik gelijk aan 13 jarigen op MSN...)
Ik ben al 16 jaar hoor :stop:

lennytien
6 juni 2013, 17:24
Ho wacht. Klein d'oh momentje. Ga voor een flint. 280 nieuw en dan heb je er ook een hele goede trem bij. Plus de resell-waarde van die strymon apparaten is tieten-hoog.