PDA

View Full Version : Alvast gelukkig nieuw jaar



Leoncaster
31 december 2012, 16:28
Hoi,
Heb stiekum inmiddels al veel tijd doorgemaakt in de lakfaq en veel geleerd, waarvoor dank. Kan deze info goed gebruiken voor de bouw van mijn zgn "Seafoam Sprucecaster". Nu toch maar even geregistreerd.

Op onderstaande foto mijn beide gitaren.
De bovenste: de welbekende BSB Squire Tele Affinity (inmiddels brug pu vervangen door SD broadcaster PU; klinkt en speelt eigelijk best goed!).
De onderste: in aanbouw zijnde Seafoam Esquire. (ze staat inmiddels al twee weken te kuren in de nitro kleurlak, volgende week gaan de eind lagen erop. Voor de gein even de onderdelen los er op gelegd voor het plaatje :)

groeten Leon

http://www.tdpri.com/telephoto/data/1319/medium/leon.jpg

Ukeloeder
31 december 2012, 18:50
Hetzelfde voor jou Leon. En welkom!

Duhsjaak
1 januari 2013, 21:30
Hi L
Als je even rustig leest, dan valt op dat je wel wat vertelt over de casters, maar dat Leon een beetje onderbelicht blijft.
Nou ben ik niet van de 'lief dagboek' soort, maar een toelichting van wie, wat en waarom zou misschien geen gekke gedachte zijn.

Want alleen rondneuzen op het laq forum is wel wat dunnetjes.
Wordt vervolgd....., gok ik dus maar!
Vriendelijke groet, en welkom, Gus

Leoncaster
2 januari 2013, 00:27
Hi L
Als je even rustig leest.....
Wordt vervolgd....., gok ik dus maar!
Vriendelijke groet, en welkom, Gus

Nou Gus, ik zal je mijn gehele levensverhaal besparen, en me toch beperken tot het hoofdstuk gitaren, immers dit is toch een forum over gitaren...
Op mn 15e begon ik ooit met gitaarspelen op een Hondo strat kopie (denk een H76) icm een fender sidekick 15 amp. Naast het spelen op de gitaar begon de techniek me ook meer te interesseren en besloot op mn 16e om zelf maar eens een gitaar te bouwen. Het model was me snel duidelijk; het moest een Telecaster worden! De gebruikelijke essen of elzen had ik niet daarentegen een stuk mahonie kon ik wel gauw vinden vandaar de mahonie body. Door gebrek aan kennis en kunde leek me het aanschaffen van een kant en klare hals wel verstandig; dat werd een 22 frets ESP. Toendertijd ( 1988 ) was het allemaal niet zo eenvoudig om op het internet de nodige bouwplannen en info te vinden. De body shape heb ik dan ook uit de losse pols van wat foto's genomen, en was dus niet echt maat correct. De nodige onderdelen kon ik via een gitaarwinkeltje in Groningen bestellen. Pickup's waren van Seymour Duncan (brug) en een boomontwortelende humbucker voor halspositie van Dimarzio. Al met al was ik toen tevreden met het resultaat: linker gitaar op foto.

http://www.tdpri.com/telephoto/data/1319/medium/TELES.jpg

Tot mn 25e nog redelijk fanatiek bezig geweest met gitaarspelen, tot de interesse een beetje weg ebde en jaren er niks meer mee deed. Verhuizing na verhuizing elke keer wel de planken mee gesleept, tot ik afgelopen jaar vond dat ik ze of moest weg doen of er iets mee moest doen. Duidelijk werd het het laatste. Wat betreft het spelen helemaal weer bij de bodem begonnen. De mahonie telecaster heb ik inmiddels gestript (wilde de body toch maar eens exacter vormgeven), en onderdelen gebruik ik nu voor de maak van de Seafoam caster (Ik zal nog wel een post in bouwproces forum hoe de bouw verloopt). Voor de tussentijd heb ik de Squire Tele gekocht in een geweldige gitaarwinkel in Hoorn (NH), zodat ik gedurende de bouw vand Seafoam caster wel kon oefenen aan mijn spel.

Tijdens mijn dagelijkse werk heb ik dikwijls te doen met hoogglans lakwerk (jacht interieuren), echter op basis van poly. Voor mijn seafoam caster gebruik ik nitro lak van GS, dus da's voor mij weer iets nieuws, en de honger voor kennis leidde mij tot dit forum.

groeten Leon

Duhsjaak
4 januari 2013, 01:41
Hi
Ahhh..... laat me gokken: Mels, Achterom. Sorry Mods, geen toespeling op het één of ander, maar een straatnaam in Hoorn, waar ik 10 jaar heb gewoond.

Leuke toelichting en het maakt me behoorlijk nieuwsgierig naar een tele met een bucker in de nekpositie. Dank je wel!
Welkom welkom!!!
Vriendelijke groet, Gus

Leoncaster
6 januari 2013, 20:06
Grappig nog een Horinees, Idd op 't Achterom daar zit een winkeltje ;-)

Wat betreft die humbucker (is een Dimarzio PAF Pro type etc weet ik niet meer), ik wilde hem in eerste instantie overzetten op de Seafoam Sprucecaster, echter door de vreemde mensuurlengte 25,2" van de neck, was een standaard pickguard met humbuck cutout niet mogelijk. Dus heb een Esquire guard gekocht met het idee om die cutout zelf te doen.
Maar toen ik de guard zo zag op de body (mooi X2), heb ik besloten de humbucker actherwege te laten.

Neemt niet weg dat die Dimarzio Humbucker zeker een plekje krijgt op een volgend project, hij klinkt gewoon te mooi. bergen power, volle sound met edge en heel makkelijk te oversturen. Draai je volume wat terug wordt ie zelfs wat jazzy/ bluesy.
Nu nog een mooi ontwerp van de gitaar zelf verzinnen en daar ben ik nog niet uit. Eerst de Seafoam maar eens klaar maken ;-)

Groeten
Leon