PDA

View Full Version : Delay-keuze: DE7 vs. Echo Park vs. Flashback vs. DD-20 vs. RE-20?



Speeddemon
31 december 2012, 16:05
Ik ben momenteel bezig een 3e pedalboard aan het samenstellen, en vooralsnog ging ik er vanuit m'n Boss RE-20 erop te gooien als delay.
Nu had ik ook nog een Ibanez DE-7 liggen (gekocht als back-up voor de DE-7 van m'n 2e board, maar nooit hoeven gebruiken) en m'n thuis-board zit een Line6 Echo-Park op.
Wat zijn m'n belangrijkste wensen:
-analoge klank, het liefst met instelbare tone-knop
-tap tempo

secundaire wensen:
-ducking
-self-oscillation

tertiaire wens:
-presets

Mijn bevindingen:
RE-20
Op zich prima klank, aparte tap-tempo switch is erg fijn en de maffe galm is ook mooi meegenomen.
De twist-feature (als je de tap tempo switch ingedrukt houdt) is heel gaaf, maaaarrrrr... hij gaat me niet hard genoeg qua volume en ten opzichte van het directe signaal, zelfs met het effect level maximaal)
Geen ducking, geen presets.

DE-7
prima klank, precies 'analoog' genoeg, maar geen tap-tempo, geen ducking, geen presets.


Echo Park
Ook zeker lekkere klank, variabele modulatie helpt. Pluspunt is dat je de diverse modi zoals Ducking, Swell, Reverse kan instellen NAAST tape/analog/digital qua klank. Dus dat is iets wat je vooralsnog met de Flasback niet kan. Heeft ook tap-tempo, maar is wel zo geïmplementeerd dat gewoon snel aan/uit zetten extra veel kracht vereist op de switch, want een licht 'tapje' resulteert niet in aan/uit.

De Flashback mist presets, z'n tap-tempo vind ik minder praktisch (je gaat niet midden in een nummer live effe ge-mute strummen), maar heeft mogelijk wel weer een voordeel t.o.v. de Echo Park met z'n Tone Print.

Nu vraag ik me af; zou de DD-20 een mooi compromis zijn (wel presets én tap tempo), maar ik begreep dat daar geen Ducking in zit. (Digitech Time Bender wel, maar is dat wat?)

De reden dat ik in eerste instantie de TC Nova Delay en Repeater niet overweeg is om 2 redenen:
-hoge power-consumptie (300mA)
-geen self-oscillation mogelijk.
Heeft men nog andere suggesties? (ik zoek iets betaalbaars, dus Strymon, Diamond, etc. nee bedankt).

Mitch
31 december 2012, 17:52
Ik ga met je mee in de beschrijving van bovenstaande pedalen. De DD20 heb ik redelijk lang gebruikt. Mijn ervaring: ik gebruikte de tap tempo eigenlijk nooit, omdat je met effektief 5 presets (ook de manual mode is een geheugenbankje) eigenlijk voor alles wel genoeg hebt. Dus een preset voor gebruik met drive, ééntje voor clean, etc.
Daarnaast heb je nog twee modes waar je met het ingedrukt houden van pedaal 2 naar zo'n warp kan of de repeats oneindig door kan laten gaan. Beide prima bruikbaar voor freaky tussendoortjes of einde van nummers bijvoorbeeld. De tape is heel aardig, maar je moet wel effe de tweede kop aktiveren, die staat standaard niet aan. Moet je echt uit de manual halen want da's weer een combinatie van knoppen die je niet zelf verzint. Gebrek aan ducking heb ik nooit als een probleem ervaren maar ik stelde 'm ook eigenlijk nooit heel sterk in qua effect level.
Tap tempo gebruikte ik ook niet zo snel omdat je dan eerst weer pedaal nummer twee ingedrukt moest houden om te schakelen van bank switch naar tap tempo. Op zich kun je 'm ook altijd gebruiken als tap tempo als ik 't wel heb, dat is een aparte modus die je kan aktiveren. Ik had 'm zelf de laatste tijd bovenop mijn synth staan, dan is die handbediende extra tap tempo knop die erop zit ineens handig, ghehehe...

Speeddemon
31 december 2012, 18:22
Ben bang dat de DD-20 ook afvalt; erg hoge powerconsumption zag ik. (ik overweeg nl. een Harley Benton PP Jr. te gebruiken, en die levert maximaal 120mA per uitgang. Een Echo Park, Flashback, RE-20 of DE7 gaan dus wel, maar Nova Delay, DD-20, Repeater en de TimeBender vallen af.
Met name die TimeBender baal ik wel van, aangezien ie qua functionaliteit wel heel erg compleet lijkt.

Of ik moet niet voor een PP Jr. gaan qua voeding, en gewoon (weer) een One Spot met 5-voudige daisychain. Dan maakt 't geen donder uit, aangezien de overige pedalen zeer weinig vreten.
Of (nr. 2) ik ga voor 2 delays; lekker decadent. DE7 en een Echo Park. De één voor m'n standaard lead-solo's (DE7) en de EP voor ducking analog of tape met een hoger fx-level -ik wil met name in m'n Priest-tribute een paar specifieke delays kunnen nabootsen, zoals Victim of Changes bij 4m42:

http://www.youtube.com/watch?v=EKSU1W0ZUmQ

of Diamonds & Rust (0m13s):

http://www.youtube.com/watch?v=-OHJP1BSVgM

Mitch
31 december 2012, 18:28
Ja, twee losse delays vind ik ook wel handig. Staan op zowel mijn grote als mijn kleine board :D Eén voor de goede basisklank, één voor de mogelijkheden.

Fuhgawz
1 januari 2013, 15:48
Ben bang dat de DD-20 ook afvalt; erg hoge powerconsumption zag ik. (ik overweeg nl. een Harley Benton PP Jr. te gebruiken, en die levert maximaal 120mA per uitgang. Een Echo Park, Flashback, RE-20 of DE7 gaan dus wel, maar Nova Delay, DD-20, Repeater en de TimeBender vallen af.
Met name die TimeBender baal ik wel van, aangezien ie qua functionaliteit wel heel erg compleet lijkt.

Voor de Pedal Power zijn er van die dubbele kabeltjes te koop waarmee je de stroom van twee outputs kunt combineren. Twee outputs van 120mA levert dus eentje van 240mA op. Het kost je echter wel een extra output dus mogelijk ook een effect minder. Zoiets werkt mogelijk ook wel op een Harley Benton variant. Kun je misschien even nagaan.

Voodoo Lab: http://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_current_doubler_adapter.htm
T-Rex: http://www.thomann.de/nl/t_rex_dc_current_doubler_50cm.htm

Rinze
1 januari 2013, 16:07
Misschien weet je het al maar de Echo Park kan niet samen met andere pedalen op een gewone voeding. Op zo'n multivoeding met allerlei extra voorzieningen weet ik niet maar op een One Spot gaat ie ontiegelijk storen. Staat/stond ook ergens in de erg onoverzichtelijke supportafdeling van de Line 6 site: de ToneCore serie moet per pedaal een eigen voeding omdat ze de afscherming in de pedalen zelf achterwege gelaten hebben. Jammer maar helaas. Ik heb de Echo Park ook gehad en vond het verder wel een lekker pedaal met een prettig geluid en veel mogelijkheden. Sindsdien heb ik dus drie One Spots (heb ook nog ergens de chorus uit dezelfde serie liggen)..

BeeJee
1 januari 2013, 16:11
Fwiw: Ik heb sinds kort de timebender op mijn board. Klinkt erg prima qua analoge/tape modes en is heel veelzijdig met enkele geweldige unieke/onderscheidende features. Ik heb een paar jaar geleden de dd20 ook lang gebruikt maar die kan m.i. niet tippen aan de timebender. Check www.timebenderdelay.com

Speeddemon
1 januari 2013, 19:51
@Rinze: ja, dat heb ik ooit ook ervaren; gek genoeg heb ik in mijn tests gister op zolder geen last van andere klanken gehad, terwijl hij ge-daisychained zat met een Boss PS-6 en een GE-7. Ik zal nog eens checken voor de zekerheid.
@BeeJee; dat idee had ik al ja; hij doet sowieso meer dan de DD-20...

Speeddemon
28 januari 2013, 11:24
Pedalboard #3 (in een DAP Scanmaster case van +/- 50cm x 23cm) is bijna klaar. Het wordt 99% zeker 2 delays, waarvan de DE7 waarschijnlijk voor de regular stuff gebruikt gaat worden (of heeft iemand de DE7 wel eens met een TC Flashback vergeleken? ).

Ik heb een beetje lopen schuiven met de pedalenvolgorde en dmv die hele platte haakse pluggen (Pancake style) lukt me het volgende (van links naar rechts) passend te krijgen:
Boss RE-20 (twinpedaal) - Ibanez DE7 - Boss GE-7 - MXR sized pedaal - Mooer Elec Lady flanger (zo'n mini-pedaal), en achter de GE-7 op een Diago pedalriser een Boss PS-6 Harmonist. Zou ik die RE-20 vervangen door een 'single sized' delay (Echo Park of kleiner), dan krijg ik alle 6 de pedalen zelfs op een rijtje!

Voorheen wilde ik de Elec Lady op de riser (en als 1e pedaal in de keten), maar het leek me toch fijner dat het 'unaffected' signaal als eerste bij die Harmonist binnenkomt. Je wil de 'tracking' van zo'n ding zo zuiver mogelijk houden natuurlijk. (Ik kan me zo voorstellen dat een flanger en/of chorus vóór een Harmonizer het ding helemaal zeeziek maakt).
Zou ik dan de ElecLady nog steeds op de riser plaatsen, dan komt er een kabel-wirwar bij als ik die PS6 als eerste in de keten wil, terwijl ie fysiek als 3e ligt.
Met de PS6 op de riser (of zelfs gewoon vooraan), is dat geen issue meer.

Ik heb in de schuin-oplopende stukken van de bodem (dus linksachter) 2 gaten geboord en daar Neutrik jacks (gesloten, geïsoleerde types) in gezet. Zo kan ik de bedrading IN de case ongemoeid laten, en sluit ik m'n FX-Loop send en return kabels dus aan de zij/buitenkant van de case aan. :)

Thiez
28 januari 2013, 12:17
Ik heb zelf ook een ibanez DE7 thuis. Prima dingetje voor zijn prijs! Ik heb de flashback helaas nooit kunnen proberen. Wel vergeleken met de T-rex delay. Vond hem voor zijn prijs/kwaliteit een stuk beter dan de t-rex. T-rex klonk erg lekker, maar vrij overheersend vond ik. Lastig subtiel af te stellen.

Je hebt trouwens tegenwoordig ook de flashback x-4 he. Misschien is dat wat?
http://www.tcelectronic.com/flashback-x4-delay/

Lijkt mij erg leuk speelgoed.

vidar
29 januari 2013, 21:13
Waar haal jij die platte pluggen, Speeddemon?

Mitch
29 januari 2013, 22:05
Ik heb de Analog van de Flashback nooit in een direct A/B gehoord met de DE7, maar de Flashback is wel een goed ding hoor. Oké, geen presets en geen handige tap tempo maar wel een paar heel fijne delaysounds.

Speeddemon
30 januari 2013, 10:00
Waar haal jij die platte pluggen, Speeddemon?
Banzai in Duitsland. Nou waren dit de goedkope Taiwanese varianten, die wel dunner/platter schijnen te zijn dan het betere spul.
Waarschijnlijk haal ik de volgende keer een aantal Hi-Cons bij Thomann; die hebben ook een 2e soldeer-lipje voor de massa.
Op Ebay kun je GLS Audio pluggen voor wehnâg vinden (tenminste +/- 2 euro per plug; kosten die Hi-Cons ook).

@Thiez; die Flashback X4 zou m'n halve pedalboard innemen, ben ik bang.

Overigens; binnenkort meer nieuws over de delayvergelijking. Ik wacht zelf ook nog even in spanning af.
Het is me wel gelukt die 'twist' mode van de RE-20 al iets luider te krijgen (FX-level moet dan wel max; te luid voor je reguliere delays).

Thiez
30 januari 2013, 10:04
23.3 cm X 13.5 cm and 5 cm in height including the knobs

Is inderdaad redelijk aan zijn formaat. Maar dan heb je natuurlijk wel je complete delay voorziening ;)
Ik vind hem ook wat overdreven maar ik gebruik delay dan ook alleen maar voor solo. En zelfs dat vaak niet eens.

Speeddemon
31 januari 2013, 10:03
Ik heb nu 2 delay-pedalen in de bak liggen; het spant een beetje;
Ibanez DE7 + Boss RE-20 of DE7+Echo Park.
Nou is het zo dat RE-20 + DE7 ongeveer evenveel vloerruimte innemen als die Flashback X4, dus het is wat dat betreft nog een optie.
Wat weer tegen hem spreekt is z'n hoge stroomvereiste (300mA); ik heb juist speciaal een Harley Benton PP Jr. (die slechts 120mA per uitgang levert) voor dit board, en voor een Echo Park, RE-20, DE-7 en zelfs de gewone Flashback is dit allemaal geen bezwaar (allen onder de 80mA verbruik).

Qua update: Ik heb sinds gister een Nova Repeater.
The good:
-veelzijdig
-tone knop
-heerlijk praktische tap tempo knop (is bij de Echo Park wat meer een 'acquired taste')

The not-so-good:
-repeats worden bij analog en tape heel snel heel donker. Het 'brakke' wat een DE7 en Echo Park mooi nadoen, zit er iets minder in.
-dynamic delay valt in 't niet bij de Ducking mode van de Echo Park. Bij de Nova is het echt uit/aan, bij de Echo Park kun je door wat spelen met de Mix knop een mooie balans vinden.
Nu is het zo dat ik op zoek ben naar wat hele specifieke (analog/tape) achtige trails, die vlak naar een riffje ineens opkomen, en uitsterven.

Ik moet nog wat meer stoeien en wie weet is de Nova wel een goeie voor m'n thuis-pedalboard (waar de Echo Park nu weg uitgenomen is) Daar is z'n power-consumption/eigen voeding ook geen issue, want dat gebruikte ik voor de Echo Park ook.

Rinze
31 januari 2013, 10:28
Ik vond die ducking delay een van de sterkste punten van de Echo Park. Op de een of andere manier speelde dat heel lekker bij dat ding. De Nova Repeater heb ik wel eens gehoord bij een forumlid thuis, die vond ik vooral heel mooi in de heldere hifi geluiden.

Speeddemon
1 februari 2013, 21:06
Heb de Flashback sinds vandaag ook staan. (je moet wat met je salaris, nietwaar...ben de laatste tijd sowieso nogal van knopen doorhakken).
't is dat m'n opname-spul allemaal in dozen ver weg verstopt staat, anders had ik nu best een leuke shoot-out kunnen opnemen:
RE-20, Echo Park, DE7, Flashback, Nova Repeater.

Anyway, eerste snelle indruk is dat de Flashback op de één of andere manier iets muzikaler/inspirerender lijkt dan de Nova, maar in andere opzichten toch nagenoeg dezelfde sounds heeft. De Dynamic mode is precies hetzelfde (uit/aan), self-oscillation zit er ook niet in. De standaard TonePrint is erg leuk; goeie balans van analoog/tape sound en voldoende donker, maar de modulatie is best stevig.
De LOFI Mode is zeer bruikbaar; een soort tape-delay met een behoorlijke low-cut.
Qua feel van het apparaat (mechanisch), boezemt het veel vertrouwen in; klein, relatief licht, maar degelijk. De Echo Park is misschien wel 2x zo zwaar, maar daar heb ik m'n twijfels over de stevigheid van de knopjes (beter gezegd, de assen van de potmeters).

\more to come.

Thiez
1 februari 2013, 21:38
De normale flahsback of de x4?

Mitch
1 februari 2013, 23:09
Ik mag aannemen de normale. Anyway, ik vind het ook een prettig klinkend/spelend pedaal. Die Nova kreeg ik ook geen band mee. Ik snap er geen bal van, maar delays moeten iets hebben in zowel klank als snelheid van decay dat je moet raken. Ik kan het moeilijk in woorden of parameters vatten, maar sommige zijn een verlengstuk van je instrument en andere zijn truukjes. Zoiets.

Speeddemon
2 februari 2013, 00:25
De normale.

Ik heb net m'n pedalenbord zo goed als af gemaakt. Van MCase een mooie plaat op maat, 9mm berken multiplex met zwart HPL, welke als verhoging dient, versteviging van de bodem, en als 'schroef-'platform. Gebruik van die fietsketting-8-tjes om enkele pedalen vast te zetten. Enkele andere met klittenband; de Diago pedal-riser voor de Boss PS-6 achterin was al (fabrieks-af) helemaal voorzien van klittenband.
Probleempje; het rubber op de bodem van de Mooer Elec Lady is dermate zacht/poreus, dat de plakzijde van het klittenband niet hecht, en de fietsketting-8-tjes zijn net te breed, om 'm lekker vast te zetten.

Anyway, ik ga die Tri-Chorus tone-print eens proberen in de TC Flashback; want mocht het niks worden qua delay (de RE-20 heeft nog steeds 3 streepjes voor:
-praktische tap-tempo
-self-oscillation
-goeie tone-control),
dan kan ik 'm als chorus inzetten. Ensemble King van Mooer is nog steeds niet beschikbaar bij Marcmart en WTF.

Speeddemon
3 februari 2013, 23:30
\more to come.
Zo, Flashback wat meer kunnen tweaken; paar verschillende TonePrints getest. Die Oscillation EP-3 en DM-3 Plus klinken beide erg leuk. Toch haalt de self-oscillation van die EP-3 preset het bij lange na niet van de DE7, Echo Park, RE-20 en echte analoge delays.

Klankmatig heb ik flink zitten A/B-en tussen de Nova Repeater en de Flashback; ik ben enerzijds geneigd te zeggen dat ze nagenoeg hetzelfde klinken in Studio/2290 mode, maar dat de verschillen iets groter (in het voordeel van de Flashback) worden wanneer je de Analog mode kiest. Deze lijkt iets 'grittier' in de Flashback, en meer een donkere digitalere delay in de Nova.
De Tape modes lijken wel meer op elkaar, waarbij de Nova het voordeel van de Tone-knop en Modulatie knop heeft.

Al met al vond ik de statement op TGP dat de Echo Park 'a nice toy' en de Flashback 'a nice tool' was, volledig de plank misslaan.
Mechanisch heb ik ook liever de Flashback onder m'n voeten, maar ik vind de Echo Park's tap-tempo echt onmisbaar (en die Audio tap tempo is gewoon niet praktisch midden in een nummer op 't podium). Daarnaast kun je met de Echo Park een paar zaken die bij de Nova én Flashback nog niet kunnen:
-Dynamic Delay die analoog of tape klinkt. (Bij de Nova kun je hem hooguit doffer maken met de Tone knop)
-Dynamic delay veel beter balanceren, waarbij de delays ook al zachtjes tijdens je spel te horen zijn. Vind ik een pré. Bij beide TC's is het alles of niets.
-andere modi analoog, digitaal of tape laten klinken. Dit zou theoretisch wel mogelijk moeten zijn met de Nova Delay, maar de vraag is hoe overtuigend.

Het is wel zo dat die 2290 en Studio modi beide pas echt lekker gaan klinken met de FX-level ver open. Bij FX-level halverwege klinken de repeats wat low-cutted en 'anemic'. Daarboven komen ze juist tot leven; een zeer organisch, doch getrouwe reproductie van je directe signaal.
Verder was het zo dat je de delays van de Tape modus bij de Flashback een heel stuk harder kan uitsturen dan wat mogelijk is met de Nova. Harder dan unity gain zelfs! Ik heb bij de Nova beide inputs (Hi en Lo) getest. Geen verschil.
Mechanisch vind ik de footswitches van de Nova wel fijner en de losse tap-tempo is uitermate gewenst. Ik zou de Flashback nog op Buffered Bypass moeten zetten, om de spillover te testen. True Bypass is leuk, maar maar een delay die niet abrupt afgekapt wordt als je het pedaal uitzet, is leuker.