PDA

View Full Version : Piepende Epiphone



bugrider
31 december 2012, 01:31
Vandaag voor de 1ste keer op repetitie met mijn Epi LP Ace Frehley gespeeld.
Wat is nu het probleem?
Ik speel op een Marshall JCM900 4100.
Toen ik de gitaar aansloot begon ie meteen te piepen, geen feedback maar een constant piepen.
Lang zoeken en proberen met de instellingen aan de versterker te veranderen, niets hielp, enkel als ik de gain terug draaide tot 2 ofzo.
Toen ik de toonknop (van de gitaar)volledig terug draaide was de piep weg en kon ik de gain terug hoger zetten.
Als ik nu aan de volumeknop van de gitaar draai om het volume te minderen, piept ie terug tot de knop volledig dicht staat.
Probleem is met alle knoppen en elementen.
Thuis speel ik op een Marshall combo transistor en daar werk alles perfect.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Bedankt

nickofzo
31 december 2012, 02:21
Zou het niet kunnen liggen aan de versterker?

bugrider
31 december 2012, 03:06
Op de vorige repetitie met mijn BcRich was alles in orde.
Thuis kan ik niet op die versterker spelen ( appartement - buren )

guitarkid
31 december 2012, 09:55
Op de vorige repetitie met mijn BcRich was alles in orde.
Thuis kan ik niet op die versterker spelen ( appartement - buren )

Heb je het die avond niet met de BC Rich geprobeerd? Want als die het wel goed doet, weet je vrijwel zeker dat het Epiphone is. Versterkers kunnen n.l. zo maar de geest geven. Been there, done that!! :(

Quadrifoglio
31 december 2012, 11:35
Ditzelfde heb ik gehad met een OLP John Petrucci. Hier bleken de pickups niet goed vast te zitten, of wikkelingen los te zitten waardoor het hele zaakje totaal 'microphonic' was en bij de minste hoeveelheid hoog of gain begon te piepen. Pickups zijn hierop met was vastgezet en sindsdien geen problemen meer gehad ......... met piepen dan. Voor de rest was het ook gewoon een ronduit slechte gitaar dus dit was slechts het begin van een slecht huwelijk

Eric van Esch
31 december 2012, 11:54
Aardingsprobleem in de repetitieruimte?

zoon van Piet
31 december 2012, 11:58
Natuurlijk kan het aan de versterker liggen, of aan de stand van de maan, of zen of de maja-kalender. Maar ga er maar gerust van uit dat het aan die epi ligt en dat de elementen microfonisch zijn..

witterwit
31 december 2012, 12:34
Natuurlijk kan het aan de versterker liggen, of aan de stand van de maan, of zen of de maja-kalender. Maar ga er maar gerust van uit dat het aan die epi ligt en dat de elementen microfonisch zijn..

helemaal mee eens; elementen controleren of laten controleren en dan verder kijken.

bugrider
31 december 2012, 12:41
ok, bedankt allemaal voor de info.
straks eens een andere gitaar proberen op de versterker, als dit ok is dan maar een afspraak maken bij een gitaarhersteller.
zelf ken ik hier niets van om er zelf aan te beginnen sleutelen.

maar wat ik wel raar vind is dat ik dat probleem niet heb op mijn combo, wel iets meer ruis dan op mn andere gitaren.
THX

witterwit
31 december 2012, 12:45
misschien is je combo lichter [ lager wattage ] geen piepen, wel meer ruis zouden de elementen kunnen zijn.

bugrider
31 december 2012, 12:54
misschien is je combo lichter [ lager wattage ] geen piepen, wel meer ruis zouden de elementen kunnen zijn.

is ook een 100W.
maar volume staat natuurlijk veel lager en de ruis is weg als ik de toonknop dichtdraai en dit op alle elementen.

reckless_life
31 december 2012, 12:55
Ik denk ook dat het de pups van je Epiphone zijn. Het is een rock gitaar, niet echt een high gain metal ding.
Een noisegate kan het probleem verzachten, maar echt weg is het niet.

De BC Rich daarebtegen is (meer dan) waarschijnlijk een metal gitaar, die komt met humbuckers die overweg kunnen met high gain settings.

reckless_life
31 december 2012, 12:57
is ook een 100W.
maar volume staat natuurlijk veel lager en de ruis is weg als ik de toonknop dichtdraai en dit op alle elementen.


Als het probleem je pickups zijn, dan maakt het volume niks uit. Het komt door de oversturing van je gain settings.
Daarom ook dat het probleem verdwijnt als je de gain lager en lager zet.

B~Rock
31 december 2012, 13:07
Ik denk ook dat het de pups van je Epiphone zijn. Het is een rock gitaar, niet echt een high gain metal ding.
Een noisegate kan het probleem verzachten, maar echt weg is het niet.

De BC Rich daarebtegen is (meer dan) waarschijnlijk een metal gitaar, die komt met humbuckers die overweg kunnen met high gain settings.

Sorry maar dat heeft volstrekt niks met microfonische elementen te maken. En ook met een vintage LP met bijbehorende elementen kun je prima over een opengedraaide high gain verterker spelen zonder dat je dit soort verschijnselen krijgt (mits de elementen dus niet defect zijn).

Stillborn
31 december 2012, 13:13
Ik denk ook dat het de pups van je Epiphone zijn. Het is een rock gitaar, niet echt een high gain metal ding.
Een noisegate kan het probleem verzachten, maar echt weg is het niet.

De BC Rich daarebtegen is (meer dan) waarschijnlijk een metal gitaar, die komt met humbuckers die overweg kunnen met high gain settings.

De pups zoals jij ze beschrijft zijn de boosdoener niet. Het is zelfs zo dat "hetere" pick-ups, zoals die van de BC Rich sneller zouden gaan feedbacken.
Ik speel trouwens op een high-gain amp met zowel een LP Classic als een PRS als een ESP Eclipse en dan fluit de LP nog het minste.
(kort samengevat hé, heeft ook nog een hoop met plaatsing, type, holtes in de gitaar etc etc te maken)

witterwit
31 december 2012, 13:37
dit een beetje in het algemeen; wat ik zelf wel heb ondervonden is dat als ik te dicht bij een versterker kom met een gitaar ik wel vaak een ontzettende hoge pieptoon veroorzaak. misschien gewoon de afstand van de gitaar tot de versterker wat vergroten.

D3nnis
31 december 2012, 13:46
Elementen (laten) waxpotten zou kunnen helpen, maar dit is geen garantie. Heb het zelf met een les paul gehad, op de ene versterker wel een probleem, op de andere niet, ook na waxpotten. Was ook geen versterker probleem, want met een andere gitaar piepte ie niet...

bugrider
31 december 2012, 14:00
in de Epi zitten Dimarzio's, 2x een DiMarzio PAF (nek en midden) en een Super Distortion bij de brug.
in de BcRich zitten EMG's 81/85.
straks eens gaan testen met de BcRich en mijn Ibanez, daar zit ook een Dimarzio Super Distortion in.

@witterwit,
het is geen feedback, zelfs achter de versterker of op lager volume blijft ie piepen.
een constante piep

reckless_life
31 december 2012, 15:06
De pups zoals jij ze beschrijft zijn de boosdoener niet. Het is zelfs zo dat "hetere" pick-ups, zoals die van de BC Rich sneller zouden gaan feedbacken.
Ik speel trouwens op een high-gain amp met zowel een LP Classic als een PRS als een ESP Eclipse en dan fluit de LP nog het minste.
(kort samengevat hé, heeft ook nog een hoop met plaatsing, type, holtes in de gitaar etc etc te maken)

Ik heb het niet over de "gewone" feedback van pups dat je krijgt bij high gain versterkers, maar ik heb het over probleem van de topic starter, dat volgens mij wél te maken heeft zijn pups, want die blijken gewoon microfonisch te zijn. Ik heb hetzelde probleem gehad met een oude Les Paul. Het probleem was enkel op te lossen door de pickups te behandelen met was ofwel andere pups of gitaar te gebruiken.

Zijn BC Rich geeft het probleem niet, maar daar zitten actieve EMG's, dat zijn sowieso al erg stille pups.

witterwit
31 december 2012, 15:12
Ik heb het niet over de "gewone" feedback van pups dat je krijgt bij high gain versterkers, maar ik heb het over probleem van de topic starter, dat volgens mij wél te maken heeft zijn pups, want die blijken gewoon microfonisch te zijn. Ik heb hetzelde probleem gehad met een oude Les Paul. Het probleem was enkel op te lossen door de pickups te behandelen met was ofwel andere pups of gitaar te gebruiken. als je alles zo leest zou dit wel de meest aannemelijke reden kunnen zijn.

bugrider
31 december 2012, 15:29
Ondertussen nog eens een test gedaan
Met de BcRich geen probleem, met mijn Ibanez - zelfde probleem, met mijn Jackson RR met Duncan Designed ook het piepen.
Dus aan de versterker zal het dan wel niet liggen?
Ofwel? met actieve elementen is er geen probleem en met passieve elementen dus wel.
Is volgens mij toch ook niet normaal dat er enkel op te spelen valt met actieve elementen?


Heb de versterker een paar maand terug 2de hands gekocht en hem getest met de BcRich en het is nu eigenlijk de 1ste keer dat ik er met een andere gitaar mee speel.

witterwit
31 december 2012, 15:40
dit is wel heel vreemd hier moet je echt wel iemand bij halen die er veel verstand van heeft.

Nobler
31 december 2012, 15:48
Ik zou toch voor de volgende repetitie een andere gitaar én je Marshall combo meenemen en gaan kijken wat er wanneer wel piept en niet. Het kan volgens mij ook een buis van de versterker zijn die microfonisch is. Ik heb het zelf met een oud vintage versterkertje gehad. Ik heb vastgesteld dat het niet aan de gitaar lag. Hoe? met dichtgedraaide volumeknop deed de versterker het ook nog, sterker nog, zelfs wanneer ik het gitaarsnoer uit de versterker trok bleef hij het doen ...

bugrider
31 december 2012, 16:03
Met de volume knop van de versterker dichtgedraaid piept hij niet, ook niet met de gitaarkabel eruit . En als ik de toonknop van de gitaar dicht draai stopt het piepen ook.
Misschien beter de head eens binnen brengen voor een nazicht?

reckless_life
31 december 2012, 17:28
Met de volume knop van de versterker dichtgedraaid piept hij niet, ook niet met de gitaarkabel eruit . En als ik de toonknop van de gitaar dicht draai stopt het piepen ook.
Misschien beter de head eens binnen brengen voor een nazicht?

Een kapotte preamp buis kan ook beginnen te piepen (microfonisch) etc... maar dan zou je versterker het ook moeten doen zonder de gitaarkabel erin te steken.

Je kan je buizen hierop zelf testen door er zachtjes tegen te tikken met een pen of potlood. Als er eentje rare geluiden geeft, dan is het een slechte :)

bugrider
1 januari 2013, 19:20
Allemaal bedankt voor de hulp.
Ik ga hierover een nieuw topic starten, want het zal dus niet aan de gitaar liggen.
Als ik het heb met 3 verschillende gitaren, kan ik mij moeilijk inbeelden dat er aan alle 3 iets scheelt.