PDA

View Full Version : [capo] G7th Newport vs Performance



Portel
30 december 2012, 22:55
Na een optreden afgelopen vrijdag kreeg ik van een goede vriend de tip een nieuwe capo te kopen omdat mijn huidige Schubb de intonatie zou aantasten. Hij zei dat hij heel tevreden is met zijn G7th capo. Dat die veel toonvaster is: ik heb sowieso wat moeite met vaststellen wat zuiver klinkt en onzuiver, dus ik geloofde hem op zijn woord...

Ik ben even gaan googelen, en ik vond dat er naast de bekende 'Performance capo' van G7th ook een 'Newport' capo is. Volgens mij bestaat die nog niet zolang, want veel info kan ik er niet over vinden op het internet.
Wel is hij een paar eurootjes goedkoper dan de 'performance' en heeft hij een rubbertje aan de onderkant dat ik iets vriendelijker vind ogen dat de driehoekjes van de Performance Capo.

Mijn vraag. Heeft er iemand hier ervaring met de Newport Capo?
Het liefst in vergelijking met de 'Performance capo'.

Fotootjes.
G7th Newport Capo
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/125932/G7th-Newport-Steel-Silver.jpg

G7th Performance Capo
https://c932213.ssl.cf2.rackcdn.com/sz-600x435-g7th.jpg

Harald
31 december 2012, 08:56
Ken hem niet. Weet eerlijk gezegd ook niet wat ze willen verbeteren aan de oude... Zou alleen er nog eentje willen die nog een net iets bredere bek heeft, voor mijn 12 string.

Voor partial capo zijn ze trouwens ook niet echt geschikt. Maar goed, daar moet je ook maar net zin in hebben.

Waar is dat draaiknopje voor? Mijn shubb heeft zoiets om de spanning aan te passen voor halzen die dikker worden op de hogere posities. Het geniale van de G7th was nu net dat dat totaal niet nodig was. Ding geeft altijd precies de kracht die je eraan geeft zonder afstellen. Die tandjes op het rubber zijn geen enkel probleem trouwens.

Harald
31 december 2012, 08:58
http://www.youtube.com/watch?v=qGnxPJIRdiY

Blijkbaar een soort slot, die draaiknop. Beats me why... als je de oude er goed opzet springt hij er echt niet spontaan af.

Portel
2 januari 2013, 09:13
De draaiknop op de 'Newport' is om de 'pressure' op je snaren nog preciezer te doseren

Einzeln
2 januari 2013, 16:49
Ik ken alleen die laatste. En die is erg goed kan ik je vertellen. Geen gedoe met stemmen en je klikt hem er zo op.

peter_heijnen
2 januari 2013, 20:36
Ik ken alleen die eerste. En die is erg goed kan ik je vertellen. Geen gedoe met stemmen en je klikt hem er zo op.

;)

harrie-beton
2 januari 2013, 21:59
ik heb de PLANET WAVES capo en die lijkt erg op deze. Een capo die nooit je gitaar ontstemt is er niet. Je moet hem er goed opzetten en je stemming ff checken.

Plant
2 januari 2013, 23:10
Ik ken alleen de 'Performance' (wist niet eens dat dat ding een naam had).

Voor mij de ideale capo. Zo'n stelschroefje op de Newport is leuk, maar je gitaarhals is over het bereik niet even dik en als je meerdere verschillende gitaren gebruikt moet je toch steeds het ding verstellen voor de juiste druk. Met die Performance heb je dat probleem niet.

Veel van die niet verstelbare capo's als Dunlop drukken veel te hard. Je hebt dan zo schade aan de frets te pakken en je drukt in positie de snaren vals, daarom moet je bij die capo's ook altijd bijstemmen. Met de Performance heb je dat probleem niet.

Portel
3 januari 2013, 23:05
Zo'n stelschroefje op de Newport is leuk, maar je gitaarhals is over het bereik niet even dik en als je meerdere verschillende gitaren gebruikt moet je toch steeds het ding verstellen voor de juiste druk. Met die Performance heb je dat probleem niet.

Voor zover ik begreep werkt de Newport in essentie hetzelfde als de Performance, maar is het stelschroefje voor extra 'zekerheid' ofzo.


ik heb de PLANET WAVES capo en die lijkt erg op deze. Een capo die nooit je gitaar ontstemt is er niet. Je moet hem er goed opzetten en je stemming ff checken.

Ik heb inderdaad vaker gelezen over Planet Waves capo's, maar ik had altijd een beetje het idee dat dat een beetje C-merk capo's waren (op niets gebasseerd overigens). Vind jij het een waardig alternatief voor G7th capos, of heb je geen ervaring met G7th's?

harrie-beton
4 januari 2013, 13:11
Ik gebruik vier capo's, de g7 zonder schroefje (oud model) voor mijn spaanse, een planet waves, een kyser en een jim dunlop usa.
De planet waves bevalt het beste omdat hij klein is en je er makkelijk omheen speelt. Er is geen knijp mechanisme maar een schroefje.
Ik gebruik de waves voor de western, jazz en electrische gitaren. Opzetten is enkele seconden. De kyser is sneller opzetten maar de planet waves bevalt het beste.