PDA

View Full Version : Marshally drive on a budget: de uitslag!



Mitch
30 december 2012, 12:14
Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid een lnicht gemodificeerde Ibanez Tube King die voor mijn behoeften precies de juiste hoeveelheid mids en compressie heeft. Schoont ook niet téveel op en drukt best zijn stempel op de sound. Dat mag ook, een transparante drive gebruik ik al.
Maar ik heb nu een tweede, kleinere setup en daar zoek ik een soortgelijke drive voor. Het mag ballen hebben in het laag, mag best een beetje duwen in de mids en lekker sustainen. Budget is echter minimaal momenteel, dus het wordt sowieso tweedehands en het liefst onder de 50E.
Mijn nieuwsgierigheid ligt sowieso bij de Marshall drives zelf, de GV-2 en de Jackhammer, maar ik word geen wijs uit de talloze slechte clips op Youtube. Iemand daar ervaring mee of een andere goede tip?
Setup: P90s of humbuckers in een AC30CC1.

dml
30 december 2012, 12:42
Tip: ga naar de winkel en probeer beide pedaaltjes over je eigen spullen. Sowieso kosten deze pedalen rond de € 50,- nieuw dus je zal je er niet snel een buil aan vallen.

Of beide pedalen bij Thomann bestellen, lekker thuis laten bezorgen, op je gemakje proberen en als één van beide bevalt, stuur je de andere kosteloos terug. Of beide.

HaroldA
30 december 2012, 13:44
Bij "budget" denk ik altijd aan mijn soldeerbout en wat weerstanden, diodes, condensatoren, transistoren en/of IC's. ;)

Zo begin ik nu aan mijn "budget" Carl Martin Plexitone.

Hendriks
30 december 2012, 14:04
http://uk-electronic.de/onlineshop/product_info.php?cPath=105_248&products_id=941&osCsid=ebb0bc43d802b8829905d67f24957817

Ik denk ook altijd aan mij soldeerbout.

grayfink
30 december 2012, 14:05
Een tweede Tube King?

Brum
30 december 2012, 14:08
Ik ben zelf nogal onder de indruk van dit pedaal:


http://www.youtube.com/watch?v=qSrlkVzNZw8

Kost geen drol, lekker klein en een, vind ik, killer Marshall tone. Tenminste, als ik de filmpjes mag geloven. Staan legio filmpjes van op YouTube, misschien is het wat voor je om te bekijken.

Wat ik zelf nog steeds een onderschat pedaal vind is de Marshall Shredmaster. De naam is belachelijk, maar het geluid echt absoluut des Marshall. Heeft ook een enorm breed bereik door z'n eq. Ik gebruik 'm zelf nooit meer, maar toch doe ik 'm niet weg, gaat nog wel weer 's van pas komen. Zijn tweedehands wel steeds moeilijker te vinden, maar wel vaak tegen een goeie prijs. Persoonlijk vind ik 'm beter dan de Jackhammer, maar da's voorkeur. De meeste lopen weg met de Jackhammer en ik heb dat zelf nooit zo goed begrepen eigenlijk.

Mitch
30 december 2012, 14:14
Ik heb héél basale soldeerskills en de hoeveelheid tijd die het me gaat kosten om ook maar iets van een pedaal fatsoenlijk in elkaar te flansen... nee. Ik ben een erg slechte doe-het-zelver. Ik post dit dan ook in Effecten, niet in Werkbank.
Tweede Tube King is geen optie wegens te groot voor dat kleine boardje en te duur. Die Mooer ken ik niet, zal eens luisteren. Shredmaster bestaan inmiddels ook vele (dure) kloons of 'verbeterde' kloons van, zal toch nog eens wat lusiteren. Maar wat je al zegt, de originele zijn weinig aangeboden en niet goedkoop.
Testen over de eigen setup heeft altijd de voorkeur en met dit soort tweedehandsprijzen (of zelfs nieuwprijzen) is dat ook zonder meer de beste optie, maar ik was wel nieuwsgierig naar andermans ervaringen :)

Jan Buurman
30 december 2012, 14:28
Die Mooer pedaaltjes roepen mijn naam ook al een tijdje..
Is die Cruncher niet een kopie van de MI Audio Crunchbox? (Had ik ergens gelezen dacht ik..)

Ik heb trouwens een Crunchbox gekocht waar de vorige eigenaar de interne presence-pot naar de buitenkant had laten verplaatsen. Ik vind hem daardoor erg bruikbaar geworden. Vroegah klikte het niet tussen mij en de CB dus toentertijd verkocht.
Door te spelen met die presenceknop en de toeknoop krijg ik met deze toch wel een erg lekkere Marshally sound....

Mitch
30 december 2012, 15:10
Zou zo maar kunnen, want ik heb de demo net geluisterd en kreeg er een sterk Crunchbox gevoel bij. En die vind ik iets te buzzy en het mid niet lekker gevoiced. Tot nu toe ligt de JH1 in het voordeel, maar er staat ook nog een Zoom Hyperlead te koop. Kan me herinneren dat dat ook verrassend lekkere bakkies waren.

the sure thing
30 december 2012, 15:43
De allereerste H&K tubeman komt soms nog wel eens 2e hands voorbij. Wel een groot pedaal, maar veelzijdig instelbaar en in de regel eur 50 op MP. Kan je prima mee Marshall doen.

WillemdaGuide
30 december 2012, 16:01
Check de MI audio Blues pro ook eens, flink wat gain en stand alone ook erg lekker!

Mitch
30 december 2012, 16:11
Blues Pro ken ik. Goed ding, maar mij net iets teveel een tubescreamer qua 'gladde' oversturing.
Tubeman s inderdaad ook een goed ding, maar eigenlijk te groot. Maar prima tips, keep 'em coming!

da Liks
30 december 2012, 19:29
ik denk dat ik zo'n cruncher ga aanschaffen.. 88 dollar incl verzenden is netjes en het lijkt een super klinkend en veelzijdig pedaal.. stuk veelzijdiger dan mn Boss distortion. wat natuurlijk maar een distortion is en geen overdrive.

Brum
30 december 2012, 19:47
Die Cruncher is ook 'maar' een distortion heur.;)

Dit is misschien een beter filmpje van de Mooer. Krijg je een wat beter idee van wat ie kan:


http://www.youtube.com/watch?v=DeGHQ1DP-gE

Deze is misschien niet meteen bedoeld voor een Marshall geluid, maar een vette Britse crunch is er zeker wel uit te halen:


http://www.youtube.com/watch?v=v6lGgtjQeGA

da Liks
30 december 2012, 20:36
thanks voor de info! die maar staat daar verkeerd. ik bedoel: maar dat is een distortion en geen overdrive.
wat dus niet waar is :-)

HaroldA
30 december 2012, 20:40
thanks voor de info! die maar staat daar verkeerd. ik bedoel: maar dat is een distortion en geen overdrive.
wat dus niet waar is :-)

Wat is volgens jou het verschil dan?

tommus42
30 december 2012, 21:09
Boss PW-2 (powerdriver). Vrij veel compressie, maar precies een overstuurde marshall.

Brum
30 december 2012, 21:16
Oei, meningen verschillen gelukkig.;) Ik heb 'm ook nog ergens liggen, maar ik kan er geen Marshall in a box van maken. Sterker, ik vind het één van de slechtste Boss pedalen ooit gemaakt.

Mitch
30 december 2012, 21:19
Ja, da's voor mij ook net een tandje teveel compressie. Van het soort dat je bij rhythm een beetje kwijt raakt in de mix.
Die Hardwire SC2 heb ik ook al naar zitten loeren, lijkt erg goed te klinken op verschillende demo's. Eigenlijk mijn favoriet tot nu toe. Maar tweedehands nog niet voorbij zien komen helaas...

beus
30 december 2012, 22:21
ik vind de guv'nor van Marshall erg ok, ik heb de eerste versie en speel ook op een AC30.
Aart

da Liks
30 december 2012, 22:55
Wat is volgens jou het verschil dan?

ik dacht altijd dat overdrive de buizen licht tot redelijk overstuurt, en distortion de buizen zo hard overstuurt dat het geluid echt "distort" en dus veel meer vervormd is. waar de scheidslijn is, tsja.. heb ik gelijk, nog een tsja..

Mitch
30 december 2012, 23:12
De oversturing vindt vooral in het pedaal plaats hoor, dat alles "de buizen" meer zou oversturen hangt héél erg af van je versterker en hoe je hem hebt ingesteld. het is vooral veel te vinden in de begeleidende verkooppraat van pedalen ;) Heel officieel is het verschil overdrive: afgetopte sinussen, distortion zaagtandsinus en fuzz bijna blokgolf maar dat vind ik geneuzel. In de praktijk wordt distrotion vooral gebruikt voor "een tandje harder dan overdrive maar geen fuzz". Duidelijk hè. :D

Henri H
31 december 2012, 00:11
De GV-2 heb ik een poosje gehad, en vond 'm best goed op een clean ingestelde Marshall 2204.
Hoe die het op een VOX doet weet ik niet.
Ik heb 'm verkocht aan een forumlid (bandmaatje van Rinze dacht ik?), omdat ik hem nooit gebruikte.
Ik dacht dat ik hem voor €25,- ver/gekocht had.

Edit: ik vond het een lelijk pedaal, zo kitscherig....

Midwolda
31 december 2012, 00:26
Heeft een vaste plaats op m'n bordje (http://img593.imageshack.us/img593/8493/pc150032.jpg) gekregen: de Animal Rockett. Voor mij een super apparaat.
Tussen de Gibson gitaar en de Fender amp in geeft dat een lekkere vette, beetje gritty overdrive die ik associeer met de vintage Marshall rocksound. Nog vrij nieuw, misschien niet echt "on a budget" maar inmiddels al wel tweedehands te verkrijgen onder de honderd euro.

Ace 1.15.19
31 december 2012, 03:24
Ik heb ook de tweede uitvoering van de Guv'nor. Meer dan een prima pedaal, vooral voor dat geld. Heb hem destijds tweedehands voor € 35,- gekocht als ik me niet vergis. Staat er nu ook één op Marktplaats voor nog geen dertig euro.

En anders een Bad Monkey? Of is dat teveel mid boost?

Mitch
31 december 2012, 09:59
Ja da's niet mijn smaak. Maar goed, ook de GV2 krijgt een voldoende.
Tja, ik werd gek van de clipjes. Meeste waren sowieso prut en de goede klonk de ene keer de JH prima, op andere weer de GV. Maar goed, 't is ook wel het uitproberen waard, je raakt ze toch wel weer kwijt als het niet niet klikt met een pedaal.
Animal klinkt inderdaad erg goed, maar is écht boven mijn budget.

HaroldA
31 december 2012, 10:07
En anders een Bad Monkey? Of is dat teveel mid boost?

Op zich leuk, maar klinkt wel een beetje "cheap".

Rooker
31 december 2012, 10:20
Heeft een vaste plaats op m'n bordje (http://img593.imageshack.us/img593/8493/pc150032.jpg) gekregen: de Animal Rockett. Voor mij een super apparaat.
Tussen de Gibson gitaar en de Fender amp in geeft dat een lekkere vette, beetje gritty overdrive die ik associeer met de vintage Marshall rocksound. Nog vrij nieuw, misschien niet echt "on a budget" maar inmiddels al wel tweedehands te verkrijgen onder de honderd euro.

Waar heb je die gezien dan?

Midwolda
31 december 2012, 10:29
Waar heb je die gezien dan?

Ik heb 'm van MP met een defect gekocht voor 70 inclusief porto.
Heb er daar nog eentje voorbij zien komen voor 90 of zo.

Rooker
31 december 2012, 10:40
Ik heb 'm van MP met een defect gekocht voor 70 inclusief porto.
Heb er daar nog eentje voorbij zien komen voor 90 of zo.

Dat is een mooie prijs. Als ik die voorbij zie komen koop ik hem! Schijnt namelijk heel goed samen te werken met Fender zut..

De HT van digitech kan ik ook bijna geen slechte soundclip van vinden. Nu de lokale gitaarboer ze sinds kort heeft ga ik er zeker een proberen. Volgens mij is hij wel echt voor een humbucker gitaar.

fastfolkert
31 december 2012, 10:58
mijn 2 eurocenten: een Joyo Vintage Overdrive (a.k.a. Harley Benton vintage overdive - 3 tientjes bij Thomann) werkt bij mij al jaren prima tussen een Les Paul en klein buizentopje. Naar mijn smaak een lekkere "classic" AC/DC, ZZ Top etc. drive. True Bypass, stevig bakkie en kost geen drol.

Kakihara
31 december 2012, 11:48
Dit (http://www.rockpalace.com/product/Joyo-JF16-British-Sound) (Joyo JF-16 British Sound)? Ik ken het verder niet. Daar bestaan ook HB-versies van, voor €30 bij Thomann.
Op 2dehands.be staat een Hardwire SC2 voor €70, maar nieuw gaan ze iets van €90. Dan vind ik die €70 nog aan de prijzige kant.
Misschien iemand zoeken die een BSIAB2 (http://uk-electronic.de/onlineshop/product_info.php?cPath=105_192&products_id=1983&osCsid=c6836c33542f7d0996aaaa8793fdd522) voor je in elkaar wil solderen?

fastfolkert
31 december 2012, 12:48
Dit (http://www.rockpalace.com/product/Joyo-JF16-British-Sound) (Joyo JF-16 British Sound)? Ik ken het verder niet.


Nee, ik bedoel deze: http://www.rockpalace.com/product/Joyo-JF01-Vintage-Overdrive
IMHO goede (en goedkope...) TS808 kloon.

YMMV uiteraard.

Mitch
31 december 2012, 14:47
808 kloon? Dat heeft dan niets met een Marshall te maken. Ik heb de schurft aan alles wat ook maar ruikt naar tubescreamer, dus bedankt voor de waarschuwing :D

Speeddemon
31 december 2012, 15:05
Mitch, die Zoom HL-01 Hyper Lead is absoluut een goeie keus!
Shredmaster absoluut niet! Als je de Crunch box al buzzy/fuzzy vind....
Boven je budget is een vintage MKI Guv'nor natuurlijk erg goed, maar zou beperkt kunnen zijn voor je smaak. Dan gaat de Hyperlead wel verder.
Good ol' Boss BD-2 met de toneknop relatief laag (rond 10 uur) doet het kunstje ook wel trouwens. En een gemodde Boss SD-2 (wel moeilijker aan te komen tegenwoordig) ook.

@Da Liks, je hebt zo een PM.

Rinze
31 december 2012, 15:14
De GV-2 heb ik een poosje gehad, en vond 'm best goed op een clean ingestelde Marshall 2204.
Hoe die het op een VOX doet weet ik niet.
Ik heb 'm verkocht aan een forumlid (bandmaatje van Rinze dacht ik?), omdat ik hem nooit gebruikte.
Ik dacht dat ik hem voor €25,- ver/gekocht had.

Edit: ik vond het een lelijk pedaal, zo kitscherig....
Dat is zo'n zilverkleurig ding met gouden knopjes, toch? Komt een heel aardig scala aan gluiden uit, Petur gebruikt dat ding in plaats van een batterij duurdere boutiek dingen geloof ik. Meen wel dat het al zijn tweede is omdat de eerste kapot ging. Maar hij klinkt wel goed van een vrij lichte boost op de crunch van een JMP tot zeg maar stevige metalsounds. Heb er zelf ook al wel eens over gedacht om zo'n gevalletje erbij te scoren.

Heynis
31 december 2012, 15:22
Probeer de AMT M-1 eens. Dat is een JCM800 in een B-size doosje voor 99 euro (bij Thomann). Deze is opgebouwd volgens dezelfde topologie als het origineel, maar dan met jfets in plaats van buizen, en komt daarmee heel dicht bij het echte werk. Er zit wel erg veel gain in, dus netjes opschonen met de volumeknop gaat niet fantastisch werken. Hij vreet het liefst 12 volt, maar met 9 volt gaat het ook prima. Batterijen zou ik niet aanraden.

Mocht je deze een keer willen proberen, dan kan je de mijne eventueel een keertje uitproberen/lenen. Om het topic schoon te houden, dan graag wel via PM.

HaroldA
31 december 2012, 15:27
Probeer de AMT M-1 eens. Dat is een JCM800 in een B-size doosje voor 99 euro (bij Thomann). ... Er zit wel erg veel gain in ...

Als het een "JCM 800 in een doosje" is, dan zit er hoogstens een lekkere crunch in.

the sure thing
31 december 2012, 15:30
De shred- en drive master van Marshall zou ik voor de TS zijn doeleinden niet gebruiken.

fastfolkert
31 december 2012, 15:43
Ik heb de schurft aan alles wat ook maar ruikt naar tubescreamer, dus bedankt voor de waarschuwing :D

Sorry hoor.....dat je je nog zo moet opwinden op de laatste dag van het jaar :soinnocent:

Speeddemon
31 december 2012, 15:56
De shred- en drive master van Marshall zou ik voor de TS zijn doeleinden niet gebruiken.
Oh ja, de Drive Master, helemaal vergeten. Krasserig K**-ding met zo'n net-niet-drive geluid. Het type drive dat je verwacht dat StSanders gebruikt heeft voor z'n 'shreds' video's op Youtube, zeg maar. Ooit een paar weken gehad, snel weer weggedaan (idem met de Shredmaster trouwens), terwijl ik die Guv'nor MKI al 10 jaar heb.

Mitch
31 december 2012, 17:45
Thanks guys. Ik heb alles eens doorgeluisterd qua tips en ik moet bekennen: ik blijf wel terugkomen op de 2 Marshall bakjes GV2 en JH1 met een lichte voorkeur voor de laatste. Die twee en de Hyperlead. De Joyo ben ik bang van dat ik 't toch net iets te krasserig ga vinden.
Drive- en shredmaster ben ik mee bekend, maar ook daarvoor: bedankt voor de waarschuwing :D
AMT heb ik de hele serie wel eens van getest toen ze nog alles met buisjes hadden, was ik niet zo heel erg van onder de indruk.
De Marshalltjes zijn voor drie tientjes te koop en makkelijk weer te verkopen, denk dat ik dat eerst maar eens ga uitproberen op de eigen set. De Hyperlead klinkt ook verdomd goed maar is vijf tientjes en is onbekend dus onbemind, lastiger door te verkopen. 't Is lullig maar ik ga eerst maar de cheap road...

Speeddemon
31 december 2012, 18:02
De Hyperlead klinkt ook verdomd goed maar is vijf tientjes en is onbekend dus onbemind, lastiger door te verkopen. 't Is lullig maar ik ga eerst maar de cheap road...
Tja, hij is het zeker waard, true bypass, super-degelijk en heel veelzijdig. Heb 'm nog steeds -in storage, samen met de PD-01 Powerdrive-, maar doe 'm niet meer weg. En je weet hoe picky ik ben qua drive-pedalen, en deel je aversie voor Tubescreamers, wanneer ze stand-alone worden gebruikt dan.
Heb een TS9 RI behoorlijk gemod, die wel leuk is geworden, maar nog steeds alleen als boost, en een '82 TS9, puur voor m'n 9-serie verzameling. Heb destijds de ongemodde RI wel vergeleken met de originele, en die 'vintage mojo' bevat zeker wel wat grond, alleen de 'wereld van verschil' zoals sommige TGP-ers claimen, mwah...

Mitch
31 december 2012, 18:19
Hm, nou breng je me weer aan het twijfelen. :sneaky:

Ace 1.15.19
31 december 2012, 18:29
Ze kosten geen drol die Marshall stompboxes. Gewoon op laten sturen en als ze niet bevallen weer op Markplaats knallen zou ik zeggen.

Tristan
2 januari 2013, 23:44
Hee Mitch, ik meen me te herinneren dat de OCD je ook wel beviel?
In dat geval zou ik je deze aanraden, Mooer Hustle Drive:
http://www.youtube.com/watch?v=n343iqdt0_w

Bij www.marcmart.com kan je 'm met de code mooer132 voor 44 dollar scoren.
Ik heb zelf de Ninety Orange Phaser en Elec Lady Flanger gekocht en ik vind ze behoorlijk goed, de sound in de Prymaxe filmpjes komt redelijk in de buurt van hoe ze werkelijk klinken.
Ik denk dat die Hustle Drive sowieso beter is dan die nieuwe Marshall dingen.
Snelle en nette levering ook (ik heb voor 2,50 dollar extra de tracking optie gekozen).

Hendriks
3 januari 2013, 19:06
Zo , net een Mooer fuzz bestelt .

Mitch
3 januari 2013, 21:18
De OCD beviel me op iedere amp, behalve op mijn AC30HH. Maar dat kan op de CC1 wel eens anders zijn. Op zich zou ik overigens net een tikkie meer compressie willen hebben. De OCD excelleerde voor mij meer in de lekker open klinkende rhythm crunch.
Maar goed, ik heb gisteren nog maar eens geëxperimenteerd met mijn fuzzface en ik merk dat 't gewoon veel verschilt per gitaar of 't lekker werkt of niet. De Junior en de Gretsch zijn geweldig, zodra het steviger wordt (De Gier en de LP Standard) dan klinkt 't lelijker> Als ik die wil gebruiken heb ik gewoon een stevige drive nodig ipv een fuzz. Degenen met een Marshalltje op Marktplaats schieten niet erg op, een Hardwire SC2 op ebay heb ik net naast gepist, dus misschien toch maar eens luisteren naar die Mooers...

Mitch
4 januari 2013, 16:03
er had geloof ik al iemand de harley bentons getipt van thomann (Joyo OEM) maar verdomd... klinkt niet slecht zeg.

http://www.youtube.com/watch?v=2jlmAR2WtHQ
Vooral de EQ lijkt erg goed gekozen en de oversturing is lekker rasperig.
De American tone klinkt eigenlijk niet erg Mesa, maar wel erg Tubeking waar het me eigenlijk om te doen was :D
Ik moet eigenlijk toch nog wat anders bij Thomann bestellen, misschien dat ik dit toch eens ga proberen. I'll keep you posted.

Kakihara
4 januari 2013, 19:31
Jackhammer voor €30 (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/marshall-jackhammer-141119880.html?qq=jackhammer&pcpl=Postcode&pc_id=&afd=): jammer genoeg wordt de versie niet vermeld.

Mitch
4 januari 2013, 19:59
Thanks. Van een NL verkoper van een Jackhammer (is er overigens maar in één versie) kreeg ik geen antwoord op mail of bod, wel van iemand met een Guv2. Als die hapt ga ik dat eerst maar eens proberen. Maar bedankt voor de tip!

EDIT: GV2 is onderweg. Die eerst maar eens testen.

Speeddemon
4 januari 2013, 22:21
Mitch, als het je om een mildere (JTM45) Marshall vervorming gaat -voor d'r bij-, dan oogt die BluesCrab (die naam snap ik niet, misschien dat "Breaker" in het Chinees hetzelfde is als "Crab") van Mooer ook heel interessant. De kleur, het lettertype etc. laten echter geen twijfel waar de Mooer een clone van moet zijn.
Heb ooit een BluesBreaker gebouwd, wat getweaked en dat was een waanzinnig klinkende overdrive. Wordt alleen niet heel heftig.

Ben wel benieuwd wat je van de Guv'nor vindt.

Mitch
4 januari 2013, 22:36
Gemodde BluesBreakers zijn the Bees' Knees, zeker volgens Analogman :D
Maar persoonlijk ben ik voor mlichte drive helemaal verzot op mijn gemodde MS10/SML. Niet typisch Marshally, maar precies genoeg mids en compressie om heel soepel door de mix te prikken met ee mooi randje, zonder te beuken. Wat ik er dus bij wil is voor waar het juist wél mag beuken :)
Keer of twee, drie in de band proberen met verschillende gitaren, dan weet ik of we vriendjes gaan worden.

Henri H
4 januari 2013, 22:40
Toch een GV-2 dus. :)

'k Ben benieuwd hoe die bevalt....

Lexvandoef
10 januari 2013, 21:42
Ze bevallen toch niet Mitch? ;)

Mitch
10 januari 2013, 21:55
Nee, allebei niet helaas. Prima dingen maar (net) niet voor wat ik wil. Meer in depth reviews na de verkoop, anders gaan mensen moord, brand en spam roepen :D Ik heb nu een Jackhammer binnen, volgende week uitproberen in bandverband. Van deze had ik uit clips de beste indruk en de thuistest over de DA5 wijst er ook op dat 't meer doet wat ik wil qua EQ en compressie, maar volgende week weet ik 't.

Lexvandoef
10 januari 2013, 22:07
Ja prima, dacht al zoiets ;). Misschien een domme vraag hoor, maar waarom sleep je je grote pedalboard niet gewoon mee? Jij tevreden en goedkoop uit! ;)

Mitch
10 januari 2013, 22:28
Mijn vloeroppervlak is al snel vrij groot, omdat ik ook de synth naast me moet hebben staan. Die staat dan in een soort V-opstelling, maar dan meer in een hoek van ca. 120-14 graden. Op die manier kan de microfoon er netjes tussen en kan ik tegelijk de synth bedienen en (alvast) een gitaareffect aan- of uitzetten of als ik pal voor mijn pedalboard sta, mijn sustainpedaal van de synth ingedrukt houden en wat toetsen aanslaan om een tapijtje neer te leggen. Op sommige podia *ahum* laat dat echter weinig ruimte over om nog gezellig naar Agnes heen en weer te kunnen lopen.
Ik ben dol op mijn grote board, maar soms zit het net een paar centimeter in de weg. Dus het idee is Vernet +AC30 top met het grote board, AC30combo met het kleine board. Die twee sets moeten met elkaar goed klinken, dan heb ik voor iedere gelegenheid een goeie set.
Het kleine board is opgebouwd uit losse pedalen die ik nog had liggen. Ik kwam alleen nog een goeie medium gain overdrive tekort :)

Mitch
24 januari 2013, 16:39
Inmiddels een kwartet pedalen uitgeprobeerd, dus hoogste tijd voor een mini-review.

Harley Benton American Sound: tja, misser zul je zeggen, da's geen Marshall! Ik had echter een clipje gehoord waar hij sterk leek op mijn Tube King. Dat bleek echter niet te kloppen. Toch net iets te smooth en te weinig korrel. Voor direct opnemen is -ie dankzij de uitstekende toonregeling en de brede instelbaarheid door de Voice knop (midstructuur en pregain) geweldig; of naar PA of een monitor of wat dan ook, maar als overdrivepedaal werd het volume te hoog of met volume laag klonk -ie te iel. Op mijn transistortje thuis klonk -ie super overigens.

Marshall GV-2 Guv'nor Plus: Prima over het transistortje, te dozig op de AC30. Uitgebreide EQ, maar het bleef "klein" klinken helaas. Comprimeerde fors op slag, maar bij leads kn alde het er dan ineens weer te hard uit. Raar ding.

Marshall JH-1 Jackhammer: da's al beter. De distortionkant kon ik weinig mee, die had weer dat dozige, maar de overdrivekant: lekkere sustain, precies goeie compressiekarakteristiek. Klank was wel lastig om goed in te stellen.Met Freq kun je een frequentie kiezen, waarna je dan met de Contour knop bepaalt in hoeverre je die gekozen frequentie eruit filtert. Het werkt wel, maar luistert héél nauw. Nadeel vond ik dat als je 'm lekker had ingesteld voor het halselement, daarna je brug pickup weer wat te iel klonk of andersom. Perfecte balans was niet haalbaar, maar op zich: redelijke sound uit een goedkoop pedaal.

Maar nummer vier was niet alleen de winnaar, maar wat mij betreft de ontdekking van het jaar.
Hardwire SC-2 Valve Distortion: wat een achterlijk goed apparaat zeg! In het kort: twee settings, Crunch en Saturated. De Crunch setting is niet waar ik 'm voor wilde, ik zocht juist meer sustain, maar potverdiekkeme wat doet -ie dit goed zeg! Absoluut één van de betere pedalen die ik ken voor 'een randje' tot lekkere rhythm crunch. Verrassend goed behoud van je eigen sound en een heerlijke dynamiek. Dat de spanning intern verhoogd wordt is goed te merken, het speelt heel lekker met je aanslag mee.
De Saturated stand heeft meer een eigen identiteit: highs en uppermids. Je kan bijstellen met de High en Low natuurlijk, maar die karakteristiek zit erin. Als je het 'los' hoort denk je "misschien iets teveel" maar in de bandmix pakt het werkelijk perfect uit. De twee standen zijn prima te gebruiken zonder de andere settings bij te stellen (in tegenstelling tot bijv. de Jackhammer). Ik overweeg zelfs om mijn light/medium drive eraf te gooien en deze voor beide sounds te gaan gebruiken.
Echt een waanzinnig goed ding en niet "voor de prijs". Hij is gewoon goed én breed inzetbaar, zonder karakterloos te zijn.
Happy camper :cheerup:

Brum
24 januari 2013, 16:50
Ik verbaas me er niet over. Bij mij staat ie ook al een tijdje op het verlanglijstje. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit pedaal het doet als gain booster, ipv m'n Maxon OD808 op m'n JCM800 2210.

Maar ik begrijp uit je post dat je het pedaal ook daadwerkelijk gekocht hebt? Quanta Costa?

HaroldA
24 januari 2013, 16:51
Happy camper :cheerup:

:ok: .

Speeddemon
24 januari 2013, 17:58
Je hebt me wel benieuwd gemaakt naar die SC-2, Mitch? Klinkt bij Tubefactor achtig qua omschrijving, hoewel Factor 2 juist iets smoother is, met high gain.

Overigens, is het niks meer geworden met die ene Guv'nor? Jeweetwel... :soinnocent::sssh:

Mitch
24 januari 2013, 21:39
Hahaha nee, die is geloof ik toch voor een hoofdprijs weggegaan, maar toch bedankt voor de heads up. Het is een tijdje geleden dat ik de Tubefactor gehoord heb, maar ik denk dat de SC-2 iets helderder is, tikkie scherper randje drive. Echt belachelijk hoe lekker -ie klinkt als minimal tot medium gain crunch! De aktieve tweebands EQ is goed gekozen qua frequentiebereik. Zeker in de crunchmode kun je er heel mooi je klank mee bijschaven. In Saturated (higher gain) is het meer dat je moet zoeken naar de sweet spot. Zoals gezegd heeft deze stand iets meer een eigen stem, meer upper mids en highs en met de EQ moet je 'm dan bijstellen tot -ie goed klinkt met je setup. Het kan belachelijk dun of neuzig klinken als je wil, maar dat wil je niet :D
Kleine bonus is het rubberen afdekkapje dat je settings beschermt. Ander leuk detail zijn de pots. Die hebben geen vloeiend verloop, maar getand, met kleine klinkjes. Voelt erg stevig en het verdraait hierdoor al niet te snel. True bypass is leuk, maar het blauwe ledje had een tandje minder scherp gemogen :eek:
Anyway, de SC-2 kost nieuw 99, is nu in de aanbieding bij Max voor 89 zag ik op Marktplaats en ik heb 'm zelf voor een keurige tweedehandsprijs gekocht.

Mukkez
24 januari 2013, 22:09
Ik heb er onlangs ook Hardwire Valve Distortion op de kop getikt op marktplaats. Ik kan me erg goed in je beschrijving vinden Mitch. Hij is behoorlijk veelzijdig. Wat mij vooral in positieve zin verraste was de bouwkwaliteit. Eerst al het detail met de knopjes/potmetertjes, de behuizing is zeer solide (en zwaar), je krijgt er perfect passend klitteband bij (stock), flinke LED en nog het afdekkapje voor je instellingen. Tot slot is de geluidskwaliteit ook prima. Ik heb betere drive pedalen gehoord, maar mij hoor je niet klagen vooral niet als je nagaat wat ik er voor heb gegeven. Ik zou deze pedaaltjes van Digitech absoluut boven die van Boss verkiezen.

Mitch
25 januari 2013, 14:50
Jammer, dat klittenband had ik wel willen hebben :D
Maar goed, ik heb een hoop drives gehoord, maar toch verdomd weinig die zo lekker klinken in de light tot medium crunch. Zeker als je niet van TS-achtigen houdt en het wat minder smooth wil. In de hogere gain is een hoop keus momenteel en de klank is wel wat specifieker op de SC-2: het moet je smaak zijn. Maar zo breed inzetbaar met deze kwaliteit: petje af hoor, voor Hardwire.

Kakihara
25 januari 2013, 15:45
Raar eigenlijk dat die Hardwire-pedaaltjes niet razend populair zijn. Zal wellicht zijn door de link met Digitech? Maar toch, nieuw voor €77 bij Thomann...
Heb de CM-2 en de SC-2 niet al te lang geleden aan de tand mogen voelen, en vond ze allebei behoorlijk bang for the buck. Veelzijdig, dynamisch, ongelooflijk hoe die dingen reageren op de volumeknop van je gitaar. Ik vind veel "goedkopere" drivepedalen wat body missen, ze klinken wat dunnetjes. Dat gevoel had ik bij deze niet. Ik had zelf een lichte voorkeur voor de CM-2, soort van TS on steroïds, met behoorlijk wat bottom, maar ik heb dan ook geen aversie voor TS-achtigen. De SC-2 vond ik wat rauwer, meer grove korrel. En da's dan weer niet mijn smaak :)
Overigens, als ik de verschillende fora erop na lees, is hét pedaal wat je moet hebben voor je AC30, een Crowther Hotcake (http://www.crowtheraudio.net.php5-18.dfw1-2.websitetestlink.com/products/hotcake/). Dan spreken we over een boutique pedaal van $179...

Brum
25 januari 2013, 15:57
Ik snap het wel. Gitaristen hebben doorgaans de overtuiging dat wat duurder is, ook beter is, of in ieder geval professioneler. Daar zijn dan ook nogal wat handige jongens op ingesprongen, met de boutique waanzin als gevolg en internet als een prachtig medium. Dat andere merken dezelfde, zo niet, betere kwaliteit brengen, dat wordt dan niet gezien, of men wil het niet zien. Als je namen opzij zet en al helemaal de prijs, dan kom je toch tot heel wat leuke ontdekkingen. Maar ja, wel suf hoor, zo'n pedaal waar Digitech op staat...:chicken: Toen men nog niet zo elkaar opfokten op internet, toen waren bijvoorbeeld die Boss pedaaltjes en dergelijke wel goed genoeg. Niet dat gitaristen makkelijk te beïnvloeden zijn hoor.:roll:

Digitech was overigens ook al prima spul. Met de Hardwire serie zijn ze al helemaal goed bezig wat mij betreft.

Mitch
25 januari 2013, 16:26
De Crowther is vooral voor mensen die niet de moeite hebben genomen om de bright cap te clippen en denken dat AC30s altijd moeilijk reageren op pedalen ;) Hij klinkt wat donker en bij hogere gain standen wordt het licht fuzzy karakter duidelijk. Op een 'puntige' bak werkt dat prima, dus ik snap dat forum adagium wel. Maar het kan makkelijker ;)

Maarreh... 78E bij Thomann?? Ik zie het nu pas. Da's helemaal een schijtprijs zeg.

beus
27 september 2013, 22:20
even een bump...
bevalt de SC-2 nog steeds?
hoe verhoudt zo'n hardwire pedaal zich tot een OCD? en dan met name de bruikbaarheid op een AC30? - ik zoek een marshall achtig pedaal voor op mijn AC30. ik heb een Guv'nor (eerste serie), die gebruik ik vooral voor de medium gain, ik zoek iets erbij met meer gain.

Mitch
28 september 2013, 14:39
De OCD vind ik één van de huidige toppers, maar op mijn AC30HH met de gesloten Vernet 2x12 eronder (enigszins minder 'typisch' AC30) werd het te boomy in het laag. Ik heb de OCD nooit kunnen mijn proberen met mijn AC30CC (of een C of HW, for that matter), dus geen idee of dat beter zou combineren. Verder heeft dat ding op echt iedere amp goed geklonken, maar dan toch ook meer voor medium gain. De SC2 vind ik persoonlijk excelleren in low/medium crunch, maar kan in de tweede modus ontzettend ver gaan qua gain. Kan diep de metalkant in als je wil, maar goed, bosjes pedalen die dat kunnen. Ik zou in dat geval geloof ik liever de SC2 gebruiken voor medium omdat -ie zo mooi open en vet klinkt en iets anders zoeken voor meer gain... misschien eens stoeien met de Guv of -ie zo niet beter bruikbaar is?

Einzeln
28 september 2013, 15:58
JE bent al klaar zie ik, maar de combi van bluesdriver en ocd vind ik erg goed klinken op de demo's van Evert Zeevalkink. Hij speelt op ac15HW en Bogner (15 W duende geloof ik)

Speeddemon
28 september 2013, 16:14
Voor Marshally Drive on a budget; de Eno DS-1 (MI Audio Crunchbox clone) bij Donnerpedals voor $56 incl. verzenden.

http://img.bomnegocio.com/images/08/0817798684.jpg

Heb 'm gisteravond binnen gekregen en een ontzettend groot bereik qua Gain range; hij klinkt wel ietwat mid-rich, maar ja, dat doet een goede Marshall ook.Scooped metal geluiden ga je er niet uithalen.
Ik vond 'm eerst niet zo geweldig op m'n '74 SF Princeton Reverb, maar die slikte met z'n originele Oxford m'n Tubefactor ook niet echt lekker; veel notched geluiden in het midgebied.
Zojuist die Oxford vervangen met een Eminence Legend 1058, en voilá, geweldige mid-sound. Je haalt dan echt een overtuigende Marshall drive (Plexi t/m hotrodded JCM800) uit een Fender amp.
Op andere amps van me klonk die DS-1 al wel geweldig; het hielp wel als je het laag een beetje boost rond de 100Hz; anders zou je de DS-1's toneknop op 1/4e moeten instellen, wordt ie heel vol, vet, maar wel donker van, en dat dan compenseren met de EQ van de amp.

EDIT: hier een behoorlijk representatieve Youtube clip van dit pedaal:

http://www.youtube.com/watch?v=bkkONrQup1U

Mitch
28 september 2013, 22:53
Ja, laat het feit dat ik persoonlijk klaar ben geen beletsel zijn om goeie tips te posten hoor, genoeg mensen die dezelfde zoektocht voeren en iets aan dit topic kunnen hebben :ok:

beus
29 september 2013, 21:09
ik koop de handwired, ze zijn ook goedkoop genoeg om een keer te proberen. :-)

die Eno is wel lekker klein maar ik speel op een oude AC30 , een treble model. die heeft geen toon regeling. dan zijn die pedaaljes met 1 tone knop een beetje tricky, dat is wel eens te beperkt.

Luke-wannabe
30 september 2013, 00:14
Mooer 2? (+10)

Einzeln
30 september 2013, 16:48
Ander stickertje

da Liks
30 september 2013, 17:45
ja, ziet er iig precies hetzelfde uit..

Speeddemon
30 september 2013, 19:58
Ander stickertje
Als je op de details let, zie je wel degelijk meer verschillen. Eno gebruikt andere jacks en voorheen ook een andere 9V adapter-aansluiting dan Mooer. De DS-1 die ik heb heeft een recht lettertype (meer zoals het Boss lettertype) en wel dezelfde adapter aansluiting als Mooer.
Verder heeft iemand op TGP de Rat-clones van Mooer en Eno vergeleken op printplaat niveau; beide gebruikten weliswaar de LM308 chip, maar Mooer gebruikte ook nog -zoals schijnbaar in het origineel gebruikte en belangrijk voor de sound zijnde- tantalum condensatoren. Ik zeg bewust schijnbaar, want mij is menigmaal verteld door wijzeren dat tantalum condensatoren helemaal niet zo 'hosannah' zijn voor audio-toepassingen.

Dus, hoewel het zeker zou kunnen dat ze uit dezelfde fabriek rollen, is het meer dan alleen een 'ander stickertje'.

On topic; ik had net de DS-1 samen met de Blues Crab aan op m'n Princeton Reverb; Les Paul ervoor en een sustaiiiiiin!!! :o
Echt het niveau van Gary Moore Parisienne Walkways, de live-versie ja! Waar ie bij die hoge E, al sustainend koffie gaat halen, een peukie rookt, een goeie single malt wegtikt en z'n veters strikt. Ik moet 'm maar eens gaan vergelijken met m'n Marshall Guv'nor (MK I). Ik denk zo op geheugen afgaand, dat de Marshall wat dikker/romiger klinkt, maar veel minder max gain heeft en level! Bij de Eno heb ik de volume knop slechts op 9 uur/half 10 staan.

mountainman
30 september 2013, 21:05
Bedankt voor de tip Speeddemon. Ik heb zojuist een Eno DS-1 besteld bij Marcmart (http://www.marcmart.com/eno-ds-1-distortion-guitar-effect-pedal.html). En dat voor maar $30! Het moet niet gekker worden.

Mitch
30 september 2013, 21:07
Maar even voor de duidelijkheid: is dat nou een DS1 kloon of één met mods? Een DS1 vind ik stock niet echt een marshally drive hebben.

mountainman
30 september 2013, 21:19
Het is een Mi Audio Crunch Box clone. De Boss DS-1 clone van Eno Music is voor het gemak de Eno DA-3. :dontgeti:

Ik vind geen van beiden eigenlijk een typische Marshall drive. Maar lekker klinkt die Eno DS-1 wel. Nou ja, op de ubuis filmpjes dan. Maar voor zo'n prijsje en op grond van de ervaring van Speeddemon wil ik best het risico nemen.

P.S. Voor een Marshall drive zou je denk ik meer in de richting van de Eno Music OCD clone moeten zoeken, de DSO-2.

Deze dus:

http://www.youtube.com/watch?v=GgipizliX6U

Speeddemon
1 oktober 2013, 09:57
@Mitch, wat mountainman al zei; de Eno DS-1 heeft niks te maken met de Boss DS-1. Overigens is het type-nummer niet eens meer op de behuizing terug te vinden; er staat "Distortion" en rechtsonder de footswitch "Classic".

@mountainman; ik weet zo net nog niet of die OCD meer Marshall sounds oplevert; de MI Audio Crunchbox (waar de Eno DS-1 een clone van zou moeten zijn) staat juist bekend om te kunnen gaan van Plexi tot hotrodded JCM800 en dat haal ik er bij de Eno ook wel uit. Het mid-gebied is alleen wel heel typisch; ik had graag nog iets meer controle over de tone gezien, maar goed, daar hebben we EQ pedaaltjes voor. ;)

Mitch
1 oktober 2013, 12:57
Overheen gelezen, ik zie het nu. Thanks.

Einzeln
1 oktober 2013, 19:37
Mooer Eno XING? Ik zeg stickertje.
http://www.donnerdeal.com/media/wysiwyg/eno-effect.jpg

Einzeln
1 oktober 2013, 19:41
http://img20.imageshack.us/img20/764/4hss.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-Hp1guvwj0V0/UbuijL0OoOI/AAAAAAAAAtM/0vtC7IB-Oyw/s512/IMG_20130525_182517_259.jpg

Speeddemon
1 oktober 2013, 23:59
Xing en Eno zijn hetzelfde ja, maar met je laatste post haal je je eigen statement onderuit. Of je moet niet genoeg verstand hebben van PCB's, maar dat zijn toch echt 2 op zichzelf staande board-designs. Zijn ze circuit-technisch hetzelfde? Mogelijk wel. Maar het is meer dan condensator type A door B vervangen op dezelfde printplaat. De plaatsing van allerlei componenten is ook anders.

Einzeln
2 oktober 2013, 15:34
Tja ach. Wat kan mij het eigenlijk schelen. De dief bestolen.

Mitch
2 oktober 2013, 21:26
Dan ga je er vanuit dat ze elkaar kopiëren, maar het zou zo maar kunnen dat ze toevallig dezelfde pcb leverancier hebben, of dat het wel uit dezelfde fabriek rolt maar voor andere opdrachtgevers, of... afijn, vul maar in.

Brum
3 oktober 2013, 10:45
Zijn hier in het verleden hier op het forum niet nogal 's keiharde statements gemaakt wat betreft clones en het commercieel gewin er van?

Speeddemon
3 oktober 2013, 15:25
Zijn hier in het verleden hier op het forum niet nogal 's keiharde statements gemaakt wat betreft clones en het commercieel gewin er van?
Ja, je punt is?

kassie
3 oktober 2013, 15:28
Het preciese punt is waar we op uit waren gekomen:

Klonen mag zolang het product aantoonbaar anders is gemaakt, andere componenten, en/of een andere merknaam draagt. Alle drie zijn het geval met deze pedaaltjes.

Brum
3 oktober 2013, 15:30
Dat ik het frappant vind dat er nu geen statement over de mini pedaaltjes uit China wordt uitgesproken. Ik zal de hele discussie niet meer herhalen, maar ik kreeg destijds nogal een veeg uit de pan, omdat ik van plan was een kloon van een bepaald pedaal aan te schaffen. Voor de duidelijkheid, ik ben geen tegenstander.;)

Brum
3 oktober 2013, 15:33
Het preciese punt is waar we op uit waren gekomen:

Klonen mag zolang het product aantoonbaar anders is gemaakt, andere componenten, en/of een andere merknaam draagt. Alle drie zijn het geval met deze pedaaltjes.

Hmm... Ik blijf het toch ontwerpje jatten vinden, al zit er een kleiner jasje om. Schiet me overigens te binnen dat die discussie o.a. over deze pedaaltjes ging, dat ik het toen ook naar voren bracht. Sowieso een overbodige discussie nu dus, mea culpa.

kassie
3 oktober 2013, 15:35
Ook al over pedaaltjes? Ik refereerde naar het gitaren china knock off topic. Daar kreeg ik ook een veeg uit de pan.
Ging ook vooral over wel of geen Gibson merknaam erop, los van het feit of het nu een goede kopie was of niet (of leken het konden zien of niet). Ik denk dat met deze pedaaltjes het circuit wel aangehouden is, maar voor de rest compleet andere componenten (mini spul), casing, kleur, naam etc. Er kan dus geen misverstand over bestaan dat je geen originele fulltone ocd krijgt bijvoorbeeld.

kassie
3 oktober 2013, 15:38
Hmm... Ik blijf het toch ontwerpje jatten vinden, al zit er een kleiner jasje om. Schiet me overigens te binnen dat die discussie o.a. over deze pedaaltjes ging, dat ik het toen ook naar voren bracht. Sowieso een overbodige discussie nu dus, mea culpa.

Ja, gewoon rechtstreeks kopieëren.. maar dan rest de vraag in hoeverre er patenten op zitten, in hoeverre het daadwerkelijke circuit ook gekopieerd is ook qua componenten, in hoeverre er rechtzaken lopen, en in hoeverre bepaalde bouwers die je in het eerste opzicht als origineel bestempeld ook niet hun eigen deel hebben aan 'jatwerk' of inspiratievol verder borduren op reeds bestaande onderwerpen.

Voor zover ik weet ben je niet strafbaar en/of burgerlijk ongehoorzaam bezig als je een Joyo, Harley Benton, of Mooer pedaal koopt.

Einzeln
3 oktober 2013, 20:27
Ethiek en recht zijn niet noodzakelijkwijs hetzelfde.

Speeddemon
4 oktober 2013, 09:25
Ethiek en recht zijn niet noodzakelijkwijs hetzelfde.
Zvex Super Hard-On, hoe sta je daar tegenover? Niemand die ooit eerder zo'n lelijk kinder-kliederverf pedaaltje gemaakt heeft, waarbij een design-fout verkocht als een feature werd ("Crackle o.k."):seriousf: Toch is het CIRCUIT-ontwerp 'gejat'.

Er zit wat mij betreft -wat kassie ook al aanhaalde- een wereld van verschil wanneer je het uiterlijk van een *beschermd* pedaal (legio pedalen uit de 60's/70's waarvan de fabrikanten niks meer doen) (bijna) 1 op 1 kopieert inclusief inhoud (*kuch*mea culpa MXR*reutel* :hide:) OF
je kopieert een circuit, al dan niet met tweaks, maar met een volledig origineel print-plaat design (geloof me, dat kost moeite; zeker bij zulke kleine pedalen), en met een eigen, uniek, niet-te-verwarbaar-met-het-origineel uiterlijk.
Als iemand ooit een Boss CE-2 gezien heeft en wil hebben, zou ie dan per ongeluk een Mooer Ensemble King kopen?
En stel nu dezelfde vraag bij die Chinese Gibsuns. :soinnocent:

kassie
4 oktober 2013, 10:22
Ethiek en recht zijn niet noodzakelijkwijs hetzelfde.

Nee maar die goede ethische principes die ik heb worden wel in het extreme getest als ik 245E voor een Mad Professor sweet honey overdrive moet betalen, of 40E voor een Joyo Sweet Baby overdrive (of nog goedkoper op 2e hands markt).

Einzeln
5 oktober 2013, 13:58
Nee maar die goede ethische principes die ik heb worden wel in het extreme getest als ik 245E voor een Mad Professor sweet honey overdrive moet betalen, of 40E voor een Joyo Sweet Baby overdrive (of nog goedkoper op 2e hands markt).
Hier hetzelfde hoor. Ben een poosje bezig geweest met rondspeuren op Hackintosh forums. Tja wat betreft dat PCB design gedoe. Dat kon, toen ik 20 jaar geleden op de MTS zat, al door de computer worden gedaan. Een schema samenstellen of vanuit een schema een pcb maken is toch echt iets anders.

kassie
5 oktober 2013, 14:41
Hier hetzelfde hoor. Ben een poosje bezig geweest met rondspeuren op Hackintosh forums. Tja wat betreft dat PCB design gedoe. Dat kon, toen ik 20 jaar geleden op de MTS zat, al door de computer worden gedaan. Een schema samenstellen of vanuit een schema een pcb maken is toch echt iets anders.

Hackintosh? Ik was fan van Apple, maar ben het inmiddels allang niet meer omdat hun business model mij zwaar teleurstelt.

Tja over die overvloed aan clone pedaaltjes uit asië... ik betrap mezelf erop om zoveel mogelijk cognitieve dissonantie te creëren. (prijsrechtvaardiging van originelen, uitzoeken in welke mate dat originele design gekopieerd is of origineel, goodwil van de maker uitzoeken op verschillende forums, legale zaken uitzoeken). Maar als het er gewoon op aankomt dat ik ethisch gezien een klein klootzakje ben om een cheapo clone te kopen, dan heb ik daar eigenlijk ook wel vrede mee.