PDA

View Full Version : HNGD Avalon A25c



soundbound
30 december 2012, 11:44
Eergisteren weer eens op stap geweest naar de fellowship of acoustics in Bergentheim, waar ik geregeld met veel plezier een bak kofiie drink en mij vergaap aan het moois dat ze er hebben. Dit keer had ik mijn Moustache nylon gybsy meegenomen, gemaakt door Thijs van der Harst. Een prachtig instrument, maar na een aantal jaren zwoegen ben ik tot de slotsom gekomen dat nylon en ik geen geweldige combinatie zijn. Ik had op de site van de fellowship een Taylor zien staan die mij optisch wel aansprak, maar toen ik hem in handen had, kwam er geen klik. Ongetwijfeld een mooie en goede gitaar, maar niet dat wat meer bassige geluid dat ik zoek. Na een hele serie gitaren bespeeld te hebben (geen straf overigens) had ik mij al verzoend met het idee om weer met de Moustache naar huis te gaan. Tot ik de Avalon, die een beetje onopvallend aan de muur hing, in handen kreeg. Mooi vol geluid, fijne smalle en niet te dikke hals, sublieme afwerking, dat voelde goed!

Dus maar eens kijken of er een deal te maken viel. Avalon is midden die jaar failliet gegaan, dus dat heeft repercussies voor de prijs. En ik kreeg een goed voorstel van Rudi van TFOA, die ook wel zag dat de Moustache een goede gitaar was, dus inpakken en naar huis. Inmiddels al wat eelt op de vingers gespeeld, heerlijke gitaar! Ik vind hem er fantastisch uitzien, al moet ik nog wat wennen aan satin finish waardoor hij wat minder van 'de muur knalt'.

http://i116.photobucket.com/albums/o14/soundbound/image_zpsfb20aa7b.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o14/soundbound/image_zps7373776e.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o14/soundbound/image_zps351c308a.jpg

Er zit een setje 012-053 op. Kan je daar eigenlijk van afwijken zonder dat de intonatie wordt beïnvloed? Of is het raadzaam bij de set te blijven die bij de levering er op zit? Wat zijn in jullie optiek goede snaren om een lekker vol geluid te krijgen (wetende dat dit een smaakzaak is hoor, maar ik ben benieuwd naar meningen/ervaringen)?

Rizz
30 december 2012, 12:10
Gefeliciteerd, een plaatje van een gitaar! Zo zie je maar dat iets wat goed is, niet persé hoeft op te vallen.

Wat de intonatie betreft: Als hij afgesteld is op een setje .012 en je gaat er een setje .011 opzetten, zal hij opnieuw afgesteld moeten worden. De warmer klinkende snaren zijn in mijn ogen de fx serie van C.F. Martin, de Phosphor Bronze dan. En toch ook Elixirs PB..

Robert&Co
30 december 2012, 12:31
Gefeliciteerd man! Prachtige gitaar! Heel veel plezier ermee! :)

AcousticPeter
30 december 2012, 12:34
Gitaren worden meestal gebouwd met een bepaalde snaardikte in gedachte en dit lijkt mij een model (Auditorium) voor de 012-053.
Je zou een DADGAD setje van één der bekende merken erop kunnen zetten, zeker als je wel eens in open tunings speelt.
Een set van 013-056 is wellicht niet geschikt - de gitaar zal niet beschadigd raken maar het bovenblad komt minder goed in trilling.

soundbound
30 december 2012, 21:43
wel aardig dat een mailtje die kant op per kerende post uiterst correct werd beantwoord. Het merk wordt in een nieuw bedrijf voortgezet en de life time warrenty wordt overgenomen. Ze zitten wel in Ierland, dat is dan iets verder van huis :)

ze zetten er zelf D'Addadrio EXP16 setjes op, die wel lekker klinken, maar ook veel bijgeluiden veroorzaken ('fluiten' van de snaren bij positiewisseling). Ik denk dat ik die Elixers ga proberen.

Muzieknono
1 januari 2013, 10:17
Mooie gitaar, ik vind persoonlijk het van de muur afknallen véééééééél minder belangrijk als een mooi geluid en goede bespeelbaarheid.
Mvgr. Dirk Jan :B