PDA

View Full Version : jeugdsentiment.



witterwit
29 december 2012, 21:08
Goedenavond allemaal, nog een vraag; in 1978 had ik een gitaar met een klein buizencombootje, dat was toen al op leeftijd. ik meen dat het uit een haagse muziekzaak kwam. weet iemand of dit soort combootjes nog verhandeld wordt [niet nieuw] het combootje was niet erg stevig, het leek op een koffer open achterkant en als je er te dicht bij kwam met je gitaar klonk je als jimi hendrix alleen je hoefde niets te doen. als iemand iets weet zou ik het graag horen.

nico verduin
29 december 2012, 22:52
kan je er wat meer over vertellen hoe het eruit zag?

matto
29 december 2012, 22:54
Met wat meer informatie zal er ongetwijfeld met je mee worden gedacht wat voor combootje je bedoelt.
Dat het uit een Haagse muziekzaak kwam en niet stevig was is te weinig om te kunnen gissen wat je zoekt.
Kleur, soort bekleding,afmetingen, luidspreker diameter, merk, land van herkomst,type buizen enz. dat is informatie waar misschien iemand iets mee kan.

witterwit
29 december 2012, 22:58
jazeker het zag eruit als een koffer verschoten rood voorkant merknaam iets van ariola , vibrola, tenminste iets italiaans klinkend en het was wat een slap geheel op een bepaalde manier moest je het soms weer in de vorm drukken. het had net als een koffer een handvat en er zaten van die ronde nopjes onder; zit ook onder oude koffers. het werd toen ook een kofferversterker genoemd. er zat 1 grote buis en 2 kleintjes en wat andere onderdelen eigenlijk heel simpel. kleurstelling grijs rood. 1 volumeknop 1 toonknop. bekleding was een soort stof kast leek van triplex. misschien ooit samen met een gitaar verkocht. starterpack avant la lettre.

matto
29 december 2012, 23:23
Kijk eens rond op deze site:
http://www.fetishguitars.com/portfolio/davoli-parma/

witterwit
29 december 2012, 23:49
even rond gekeken, ook nog even weer gegoogled, wat ik had leek op een davoli jolly alleen 1 luidspreker en twee knoppen.

witterwit
30 december 2012, 12:44
nog iets wat ik mij herinner; als je in die tijd in militaire dienst zat, kon je s'avonds ook andere dingen doen dan bier drinken en zo, er waren kazernes waar ze gitaren en versterkers hadden. dit waren dezelfde versterkers. misschien kan een " oudere jongere" zich nog iets kan herinneren?

zoon van Piet
31 december 2012, 11:46
Davoli lijkt me een goede kandidaat, en even plaatjes googlen van die amps levert heel wat varianten op die niet op fetish staan. Bovendien waren deze amps ook onder andere merknamen verkrijgbaar, zoals GEM. Ik heb wel Italiaans spul gezien onder de naam Avora. meer heb geen idee of onder die (nl import)naam ook amps zijn verkocht.
In dienst heb ik alleen gehoord van Novanex spul, wat toch wel effe wat anders is...
( maar goed, ik heb dan ook maar één dag in dienst gezeten. De volgende ochtend vroegen ze of ik asjeblief weg wilde gaan, want niemand vond het leuk met mij erbij..)

witterwit
31 december 2012, 12:07
bedankt voor de tip; ik weet nu wel bijna zeker dat het een davoli was uit eind jaren 50. en ik zag ook prijzen maar jammer genoeg buiten mijn budget.

7ender
1 januari 2013, 21:37
ik denk ook aan het merk Davoli .......

lekker niet meer aan beginnen ,....bagger en schijt is 't


Nog wel leuk als decoratie ,....of om 'r een leuk plantje op te zetten in een verloren hoekkie van de kamer :soinnocent:

witterwit
1 januari 2013, 22:01
het is nu toch wel prijzig voor wat het is, maar ergens leek het me leuk om met een oude ramsjgitaar over zo'n versterkertje te spelen. maar ja, bij elkaar opgeteld, te duur.

zoon van Piet
2 januari 2013, 11:45
Dat is de prijs van melancholie, he? Met als extra pijntje dat 'had ik dat geweten, dan..'-gevoel..

Overigens ben ik van mening dat ouwe Italianen vaak uitstekende versterkers kunnen zijn. Maar dan moeten ze wel goed opgeknapt worden. En vaak zijn ze niet echt hufterproof en niet bestand tegen heftig gesjouw, dat met repetities en optredens gepaard gaat. Persoonlijk prefereer ik mijn ouwe Gem Venus vaak boven mijn toch alom gewaardeerde Fender Champ. Maar misschien ligt dat aan mij, want ik ben geloof ik de enige... :)

witterwit
2 januari 2013, 12:04
zo'n ouwe versterker en dan zo iets op je gitaar pingelen zuiver voor het geluid, ik ben namelijk een belabberde gitarist.

zoon van Piet
2 januari 2013, 12:15
Ik ook!
En dan heb je goeie spullen nodig om het nog iets te laten lijken... ;)

witterwit
3 januari 2013, 14:40
als je voor weinig geld leuke dingen wil doen, dan kom ik altijd uit bij een vox da 5 en een imitatie strat of tele. kun je urenlang zitten te pingelen.

witterwit
3 januari 2013, 19:30
Ik ook!
En dan heb je goeie spullen nodig om het nog iets te laten lijken... aan wat voor spullen moet ik dan denken

7ender
9 januari 2013, 16:11
Dat is de prijs van melancholie, he? Met als extra pijntje dat 'had ik dat geweten, dan..'-gevoel..

Overigens ben ik van mening dat ouwe Italianen vaak uitstekende versterkers kunnen zijn. Maar dan moeten ze wel goed opgeknapt worden. En vaak zijn ze niet echt hufterproof en niet bestand tegen heftig gesjouw, dat met repetities en optredens gepaard gaat. Persoonlijk prefereer ik mijn ouwe Gem Venus vaak boven mijn toch alom gewaardeerde Fender Champ. Maar misschien ligt dat aan mij, want ik ben geloof ik de enige... :)


vaak uitstekende versterkers etc,.....zijn zeker NIET versterker-combo's gemaakt van triplex ,....met 1 of 2 lullige speakertjes welke ook in koffergrammofoons zaten ,..en een "amplifier-sectie" met één El84 eind-buissie op een fragiel printje,.....alles goed voor een output-power van wel 3 Watt :crazyhappy:

witterwit
9 januari 2013, 17:10
vaak uitstekende versterkers etc,.....zijn zeker NIET versterker-combo's gemaakt van triplex ,....met 1 of 2 lullige speakertjes welke ook in koffergrammofoons zaten ,..en een "amplifier-sectie" met één El84 eind-buissie op een fragiel printje,.....alles goed voor een output-power van wel 3 Watt heb jij toevallig een link naar een site met afbeeldingen van deze versterkers ?

zoon van Piet
9 januari 2013, 19:16
vaak uitstekende versterkers etc,.....zijn zeker NIET versterker-combo's gemaakt van triplex ,....met 1 of 2 lullige speakertjes welke ook in koffergrammofoons zaten ,..en een "amplifier-sectie" met één El84 eind-buissie op een fragiel printje,.....alles goed voor een output-power van wel 3 Watt :crazyhappy:

Mijn GEM is zeker niet van triplex! is van spaanplaat! ;)
prima speaker, en niet een , maar twee el84's voor 15 watt in class A.. ( en da's hard! )
En PTP! al zou ik dat juist liever omschrijven als een bos spaghetti met af en toe een weerstandjesgehaktballetje..

Als gezegd, Italo's zijn vaak niet hufterproof. Ik neem hem zelden mee naar buiten/repetitie/studio..

7ender
9 januari 2013, 22:22
vaak uitstekende versterkers etc,.....zijn zeker NIET versterker-combo's gemaakt van triplex ,....met 1 of 2 lullige speakertjes welke ook in koffergrammofoons zaten ,..en een "amplifier-sectie" met één El84 eind-buissie op een fragiel printje,.....alles goed voor een output-power van wel 3 Watt heb jij toevallig een link naar een site met afbeeldingen van deze versterkers ?

Ik heb een paar keer van zuks moeten restaureren ,....en de letzte Davoli was zo'n ding als ik beschreef .
Het "moest"en "zou" gerestaureerd worden ,...want dat zou ooit zóóóóó mooi geklonken hebben ....
Nou ja, ....tegen advies in ,....maar gedaan dan :confused:

7ender
9 januari 2013, 22:24
.....voor in de Ahoy kom je nèt een pietsie vermogen te kort ...... :dontgeti:

witterwit
9 januari 2013, 22:49
ik begrijp al wel dat het oude versterkertje in mijn herinnering beter is dan in de werkelijkheid.

7ender
9 januari 2013, 23:00
ik begrijp al wel dat het oude versterkertje in mijn herinnering beter is dan in de werkelijkheid.

dat werkt zo bij iedereen,....ook bij mij wel eens ...
Ik moest een poosje geleden een ouwe gerestaureerde fiat 600 wegbrengen ,...'t was maar een afstand van zo'n 8 km ,...maar 't leek wel een wereld-reis in dat ding :)

Frits van Mourik
10 januari 2013, 01:26
ik begrijp al wel dat het oude versterkertje in mijn herinnering beter is dan in de werkelijkheid.

Daar zeg je zowat... mijn eerste "stack" was een stapel van zes oude buizenradio's,
op de PU-ingangen aangedreven door een oude bandrecorder...
Màn, wat brulde dat! Nog nooit zoiets geweldigs gehoord!
Ik denk niet, dat ik daar nu nog tegen zou kunnen... alhoewel...

7ender
10 januari 2013, 08:58
...wellus ! ,....het was 't beste van het beste ..... :soinnocent:

zoon van Piet
10 januari 2013, 12:09
Als we het er toch over hebben...
Ik had vroeger twee ouwe buizenradio's. en de speakeruitgang van de kleine gooide ik op de pickupingang van de grote.
In mijn herinnering is het nog steeds het mooiste fuzzgeluid ooit..:blast:
tot het kapot ging, wat overigens verbazend lang duurde.

witterwit
10 januari 2013, 14:27
eerder ook wel eens iets gezien van een oude " ijsbaan "versterker en een oude orgel luidspreker, deed het ook nog goed in het punk tijdperk.

peter_heijnen
10 januari 2013, 15:32
Haha jeugdsentiment: de oude davoli op zolder die er opeens mee stopte, begon te roken en verschrikkelijk te stinken nadat ik er een stuk of 5 van die goedkope pickup speakertjes aan had gehangen! :)

En uiteraard met een zwaar overstuurde input van het cassettedeck als preamp... :)

the sure thing
16 januari 2013, 15:13
Lachuh! Ik stopte de gitaar met een verloopstekkertje in de phono ingang van onze huiskamer versterker.... Instant rock!