PDA

View Full Version : verschil in klank bij klasse a amps



Voidhead
19 juni 2003, 15:10
wat is nu eigenlijk het verschil in de tone tussen klasse A amps en klasse A/B amps??

want ik hoor iedereen zeggen dat je wel moet houden van het verschil in klank van een klasse A buizenversterker maar wat is het verschil dan?
(soundsamples misschien?)

Greetz,
Bart

iam
19 juni 2003, 16:04
vroeg ik me net ook af, ook met dat andere topic ivm de yellow jackets

De Teng
20 juni 2003, 08:10
Ga maar luisteren... clean is soms kut, soms veel beter, ja jemig, elke amp is anders. Ashdown heeft een heel goed clean geluid alsook de overdrive. Echt metal scheuren kun je er niet mee, maar goed. Hoeft van mij ook niet :)

Marshallover
20 juni 2003, 08:40
Het verschil zit 'm in de mening van jezelf, iedereen heeft een andere smaak van klankkleur en stijl van muziek, vandaar dat ook iedere gek een andere soort verterker wil.
De 1 vindt een klasse B goed klinken, de ander wil perse een klasse A....

Tip: Hear for Yourself !!!
:wink:

Groeten,

PeArLjAm
20 juni 2003, 09:18
Wat wel zo is dat klasse a versterkers over het algemeen minder wattage (output) hebben toch.. :???: Dan heb je minder headroom, oftewel je amp blijft minder clean en er komt sneller een randje aan je geluid door de eindbuisoversturing. Daar moet je van houden of niet, dat is gewoon zo, hangt er ook maar net vanaf wat je stijl is.

De Teng
20 juni 2003, 09:53
Vaak wel ja, maar Ashdown dus, maakt ook heads met 100W klasse A.

Die versterkers produceren wel meer boventonen, dus vandaar dat het cleane geluid veel helderder klinkt. Voor je distortion moet je meestal alle treble eruit halen anders aan je oren eraan.

Ibanez RuleZ
20 juni 2003, 11:13
klopt. Ik heb zelf een klasse A Bedrock gehad, het clean is onovertroffen, ook niet door de mesa amp die ik nu heb (rack), maar de drive is mij te schel en te weinig gain hebbend. aangezien ik meer richting stevige scheur ga met mijn muziek, heb ik daar dus geen fluit aan, en heb ik dus die mesa gehaald

Harrald

Rectifier
20 juni 2003, 12:59
De buizen in een Class A amp krijgt veel meer stroom op z'n platen dan in Class A/B geloof ik.
Ze slijten dus ook sneller en krijgen meer te verduren.
Maar daardoor krijg je wel een specifieke sound.

Voor clean is't heel mooi. Je krijgt shimmering cleans en t'is gewoon heel anders dan een fender.

Dat randje is wel superlekker als je'm openzet. T'is geen high gain maar meer Stones sound.

qwerty
21 juni 2003, 10:16
Ok, inīt kort:
klasse A betekent dat einduizen een complete sinus lopen.
Dit in tegenstelling tot klasse B, waarbij een buis het positieve deel van de sinus voor zijn rekening neemt, en buis nummer twee het negatieve.
Het probleem zit hem dan rond de nul-lijn. Daar stopt de ene buis met werken, en neemt de ander het over. Klasse B vinden wij muziekfreaks meestal ongeschikt. Beter is voor ons klasse A ofwel AB. Bij klasse AB overlappen de werktrajecten van beide buizen elkaar.
Bij klasse A loopt de buis een hele sinus, dus staat er permanent de helft van zijn max stroom over, daarom loopt een klasse A bak heter, en produceert ie maar ongeveer de helft van het vermogen van een versterker met dezelfde buizen die in klasse B geschakeld is.
Echt klasse A is vrij clean en moeilijker tot overdrive te brengen met een mooi langzaam inkomende overdrive., terwijl AB meestal wat sneller en rauwer overstuurt (denk aan marshall)