PDA

View Full Version : Delay dilemma: mooie sound vs geen ruis (Memory Man)



Fuhgawz
29 december 2012, 16:06
Ik bezit een Deluxe Memory Man. Zo'n nieuwe blauwe, met tap tempo. Qua sound en functies een fantastisch apparaat, maar toch nét niet helemaal perfect. Hij heeft weldegelijk wat ruis rond de repeats. Vooral bij hogere delay-standen goed hoorbaar. In mijn oude band, heavy/stoner-rock, was dat niet zo'n punt. In de luide bandmix hoorde je daar helemaal niks van. Nu speel ik echter in een postrock-band, waarin ik ook wat langere delaytijden gebruik in subtielere stukken waar de rest van de band weinig/niets doet en dan is de ruis toch een stuk beter hoorbaar en juist dan niet wenselijk.

Ik ben toen op zoek gegaan naar een instelbare digitale delay. Enter: Boss DD-20. Zeer goed apparaat met veel functies en verschillende goedklinkende modussen. Bovendien zéér gebruiksvriendelijk! Maar, het maakt niet uit hoe lang ik aan de mode-, tone- en modulatieknoppen van dat apparaat draai, ik kom niet eens in de buurt van de prachtige sound van die Memory Man! Het is moeilijk te omschrijven waar het precies aan ligt, maar er iets aan de manier waarop de repeats van die Memory Man aanzwellen en weer afsterven waardoor hij lekker smooth maar toch duidelijk klinkt en perfect mengt met je signaal, zowel clean als overdrive, waar de Boss wat meer 'staccato' en altijd wat 'vlak' blijft klinken. De Boss DD-20 legt het op gebied van sound af tegen de Memory Man!

Ik heb inmiddels contact opgenomen met EHX en ze stelden voor dat ik de Memory Man kan opsturen, waarna ze hem testen met hun eigen apparatuur en calibreren om te kijken of ze de ruis wat kunnen onderdrukken. Volgens de meneer van EHX was het echter voor een deel afhankelijk van de rest van je spul hoe hard zo'n ding ruist. Door zo'n reactie heb ik wel het vermoeden dat zelfs de nieuwe Memory Man met Tap Tempo niet 100% ruisvrij te krijgen is en wil ik me in de tussentijd wat oriënteren op andere delays.

Dit is wat ik zoek:
1) Het hoeft wat mij betreft niet 100% identiek aan de Memory Man-sound te zijn, maar het moet wel die richting in gaan. Dus smoothe repeats, maar niet donker, met iets van modulatie om het wat levendiger te maken. Het moet echt minder vlak kunnen dan de DD-20.
2) Geen ruis rond de repeats, dus het liefst digitaal. Ik heb al een prachtige analoge delay aan die Memory Man. Ik betwijfel dat er analoge delays zijn die net zo goed of beter klinken en veel minder ruisen zonder meteen donker te klinken.
3) Ik gebruik in mijn huidige band redelijk veel delay, waaronder bij tempo-wisselingen tijdens nummers. Iets van tap tempo óf presets zou handig zijn. Maarrr...
4) Het hoeft geen retedure multi-multi-unit te zijn zoals een Timeline of zo. Die Memory Man-sound klinkt zoals clean als overstuurd gewoon goed en andere sounds/modussen zoals een strakke supercleane delay of reverse delay of pingpong gebruik ik toch niet.

Ik realiseer mij dat het veel is wat ik hier vraag en dat het antwoord waarschijnlijk niet zo simpel is. Ik heb zelf al wat rondgeneusd op het internet en de consensus lijkt dat geen enkel digitaal pedaal exact kan klinken als een Memory Man. Het hoeft daarom van mij ook niet 100% die sound te zijn, maar ik hoop wel iets te vinden wat een stuk dichter in de buurt komt dan de DD20.

Wie durft!? :D

arjanb01
29 december 2012, 16:24
Boss dd-3 misschien, superstil en hele mooie Delaware.

the sure thing
30 december 2012, 08:19
Wat is je budget?

Gretsch 5120
30 december 2012, 10:29
Ikzelf speelt ook postrock en ambient en ben ook een tijd opzoek geweest naar een goede delay. Ik heb zelf een tijdje met een Line 6 Echopark gespeeld, maar ben vorig jaar toch omgegaan voor een Timeline (inderdaad reteduur, maar voor voor Postrock een waanzinnig apparaat; en niet moeilijk te programmeren, ondanks wat je vaak leest). Je zou kunnen kijken naar de El Capistan; ik ben zelf erg gecharmeerd van de Strymon-spullen.

Je zou ook kunnen overwegen met meerdere delays te werken: in de hardere stukken die minder ruisgevoelig zijn je MM in te zetten. Ik gebruik in mijn setup nog steeds mijn Echopark voor de reversed delays (in de meer chaotische stukken), maar de Timeline is mijn hoofd-delay. Plus: een beetje Postrocker gebruikt meerdere delays :seriousf:

Eén van mijn favoriete bands, This Will Destroy You, gebruikt overigens ook een DD20.

Mitch
30 december 2012, 11:00
Ja, een DD20 is een fijn apparaat maar je krijgt nooit het gevoel dat je met een extra instrument bezig bent zoals met een goeie DMM. Niet getest, wel verliefd: Catalinbread Echorec. Check het topic maar eens, zal misschien een pagina verderop staan. Kun je ook modulatie indraaien, is digitaal, mooie klank en meerdere modi die vrijwel allemaal goed bruikbaar lijken.
In de categorie hip, duur en breed inzetbaar heb je natuurlijk nog de Strymon spulletjes (Timeline, El Capistan, Brigadeer), een Line6 M5 is ook nog een optie al krijg je dan meer dan je zoekt, de Echo Park heeft ook genoeg fans, ik noem zo maar effe wat.
De Carbon Copy is echt te donker voor wat je zoekt, andere Boss DD'tjes zou ik ook niet naar kijken. Malekko misschien? Heb ik zelf geen ervaring mee.

DemolitionColorScheme
30 december 2012, 12:02
Er is al veel benoemd, dus ik zal niet teveel in herhaling vallen. Ik wil alleen wèl toevoegen dat die ruis eigenlijk verdwijnd als je op het podium staat en in the moment bent. Het is zo miniem en onbelangrijk, om eerlijk te zijn. Ik heb zoveel DMMs gehad, ik denk een stuk of 5? Ik heb er nu nog twee en het blijft een uniek en prachtig ding. Ik heb ook nooit een vervanger kunnen vinden en bedacht me toen later dat dat ook niet echt nodig is. Waarom zou ik als ik er tevreden mee ben? Zodra ik een DMM aanzet voelt dat gewoon vertrouwd.

Nog wat tips voor de noise:
- calibratie kan helpen, maar verwacht niet veel. Hoort bij het design. Je kunt wel wat ruis weghalen, maar dat gaat vaak ten koste van 'de mojo'.

- input gain. Goed afstellen. Als je hem niet als boost gebruikt, dan gewoon hem op unity gain zetten

- mix. Als je de mix terugdraait en je dus een minder daadwerkelijk opvallende delay nodig hebt verdwijnt de ruis ook naar de achtergrond

- Logica: compressors, drives, etc. vóór de DMM.

- En: als je een lichte reverb plaatst achter de DMM kun je het beter uitsmeren en wordt de noise ook een beetje meer een waas wat bij het geheel hoort.

Betreffende dingen die in de buurt komen:
- Gretsch 5120 noemde al de Line 6 Echo Park en ik kan die geheel aanraden. Erg bang for the buck en qua sound echt uniek. Die algoritmes zitten niet in de DL-4, Echo Pro en de M-series en naar mijn mening blijft dat ding gewoon echt heerlijk in analog èn tape mode. Daarbij: reverse tape is gewoon echt cool! Hij kan blurry delays doen, maar ook recht toe aan digitaal. De analog met wat modulatie kan best DMM-ig klinken!

FruscianteFan
30 december 2012, 12:54
T-Rex misschien?

DemolitionColorScheme
30 december 2012, 14:02
De SubDecay EchoBox is ook wel een beetje DMMig qua voicing van de modulatie. Is ook een klein beetje gritty, maar geen tap tempo, maar ook geen noise. Maar goed, ik blijf erbij, DMM = king. Het unieke aan DMM blijft toch dat hij, op langere decay settings, een wolk vormt en de repeats zelf gewoon een grote waas worden. Er zijn weinig delays, naar mijn mening, die dat zo doen als de DMM.

Dreverhaven
30 december 2012, 14:35
Malekko misschien? Heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik wel en ook met de DMM, maar de 616 van Malekko is toch anders hoor. Wat cleaner, geen ruis, de modulatie is wat minder bijzonder. Wel een mooi klinkend pedaal, niet zo duur ook. Sowieso vond ik deze mooier dan de Carbon Copy die naar mijn mening te donker is. Maar goed, de 616 heeft geen tap tempo. Eigenlijk zou een 919 voor de ts wel geschikt zijn, maar of die ooit uitkomt is me niet duidelijk.

http://img266.imageshack.us/img266/4444/malekkoekko919namm20120.jpg

Fuhgawz
30 december 2012, 17:32
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb al wat goede tips voorbij zien komen.

Het Strymon spul bijvoorbeeld is inderdaad een goede optie. De Timeline lijkt me een heel erg goed apparaat en qua omvang niet veel groter dan mijn Memory Man TT, dus hij zou zo in mijn plankje kunnen vallen. Hij is wel erg duur en met dit soort apparaten weet ik eigenlijk dat ik zo'n 80% van de functies niet gebruik. Daarom zou ik eerder naar de El Capistan of Brigadier gaan. Ik zag dat je daar nog zo'n switch voor kunt kopen (of misschien bouwen?) waarmee je een preset kunt opslaan. Dat, met de tap tempo, is voor mij echt genoeg aan veelzijdigheid. De Brigadier lijkt qua omschrijving meer op wat ik zoek, maar ik merk ook de El Capistan een stuk populairder is dan de Brigadier. Iemand hier ervaring met de Brigadier?

Dan de suggestie van mr. Gretsch om meerdere delays te gebruiken is eigenlijk gewoon geniaal! ;) Probleem is wel een beetje de ruimte. Ik probeer mijn plankje altijd zo klein mogelijk te houden en beperk mezelf daarom tot een Pedaltrain Jr, maar een Boss-formaat tweede pedaal met cleanere sounds moet haalbaar zijn. Zeker als ik mijn phaser eraf haal, die ik eigenlijk in deze band niet nodig heb. Ik zag laatst, volgens mij van Earthquaker Devices, een pedaal dat delay en reverb combineert. Dat zou denk ik een mooie zijn naast de Memory Man. Net als overigens de Catalinbread Echorec die genoemd werd en die Subdecay box. Het probleem van dit soort pedalen is alleen dat ze niet echt ergens te testen zijn en tweedehands ook niet te vinden zijn. Het is dan een redelijk grote gok om ze online te bestellen. Zo'n Line6 Echo Park aan de andere kant moet waarschijnlijk wel tweedehands te vinden zijn. Die ga ik zeker een keer testen. In ieder geval als tweede delay.

De suggestie van mr. Demolition dat de ruis op het podium niet in de weg zit kan misschien wel kloppen. Het viel de andere gitarist bij ons niet eens op, tot ik er zelf een keer over begon. Maar ík hoor het en dat is altijd het ergste! ;) Ik heb tot nu toe gewoon met die Memory Man gespeeld en dat blijf ik voorlopig doen. Hij gaat ook zeker niet weg, maar ik ga wel ander spul ernaast testen. Tot nu toe staan de Echo Park en Brigadier op mijn lijstje. Meer suggesties zijn welkom.

onrust nv
30 december 2012, 18:49
Deze vind ik wel lekker eruit zien heb z'n kleine broertje gehoord, deze staat nu bovenaan m'n dekay GAS lijst

http://www.mgmusic.com.br/en/produtos/space-city/

toddzilla
30 december 2012, 22:28
Ik kan me eigenlijk alleen aansluiten bij wat er allemaal al voorbij is gekomen. Strymon maakt prachtige pedalen. Zelf heb ik een El Capistan die ik combineer met een MXR Carbon Copy. De Brigadier heb ik nooit gehoord, maar aangezien die analoge delays modelt zou ik 'm in jouw situatie zeker gaan proberen. Verder kun je misschien uitkijken naar een Diamond Memory Lane Jr, die heeft in principe ook alles wat je zoekt.

Echo Park is een awesome pedaal, maar mijne was erg kieskeurig wat betreft voeding. Die moest echt los gevoed worden wilde hij geen ongewenste bijgeluiden geven. De sounds zijn wel erg goed en de tapfunctie werkt lekker. Dat EQD pedaal dat genoemd werd is denk ik de Dispatch Master? Hij schijnt heel goed te zijn, maar mij lijkt t lastig om delay en reverb niet onafhankelijk van elkaar te kunnen schakelen.

Gretsch 5120
30 december 2012, 23:27
Wat betreft het gebruik van meerdere deakys: Ik weet niet of je de band Rosetta kent.. is meer post-metal. De gitarist vind ik erg creatief wat betreft gebruik van delays. Als je halverwege de volgende link kijkt zie je hoe hij (via een loop) een aparte delay in-en-uit kan faden via een volumepedaal.

http://local.anchorstates.net/labels/Tech.html

en ..mocht je de band niet kennen:

http://youtu.be/RQLndlzHHxQ

Ik heb mijn Echopark voor een 80 euro gescoord. Zoals eerder vermeld gebruik ik de Timeline als hoofddelay en de Echopark als extra trippy-delay. Mijn modeler is een Digitech GSP 1101 die ook (redelijke) delays aan boord heeft. Ik hoop in de toekomst een looper te kunnen scoren waarin ik de Echopark kan hangen om schakelen te vergemakkelijken. Dus keuze zat hier...

DemolitionColorScheme
31 december 2012, 10:57
De suggestie van mr. Demolition dat de ruis op het podium niet in de weg zit kan misschien wel kloppen. Het viel de andere gitarist bij ons niet eens op, tot ik er zelf een keer over begon. Maar ík hoor het en dat is altijd het ergste! ;)
Weet je, ik had er eerst ook last van, maar die ruis is eigenlijk wel een lekker gedeelte geworden van het geheel en ik verwelkom het nu. Maakt het een beetje meer lo-fi.

Sowieso, voor post-rock minimaal 2 delays zodat je ze kunt stacken. Altijd leuk voor tremolo picking stukken.

Betreffende de El Cap en een favorite switch:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/-RackRig02.jpg
(oude rack setup)
Ik had destijds een RAILhead Effects The Preset:
- http://www.railheadeffects.com/index.php/effects/details/preset
Dit is meer ter illustratie dat zoiets gemaakt kan worden. Ik weet zeker dat meerdere mensen op dit forum makkelijk zoiets in elkaar kunnen zetten.

Ik zou overigens sowieso een Echo Park testen! Desnoods op Marktplaats/etc. scoren. Die dingen verkopen altijd makkelijk.

En duimpje omhoog voor Rosetta!

Fuhgawz
31 december 2012, 15:19
Die EQD die ik had gehoord is inderdaad de Dispatch Master! De clips klinken in ieder geval goed, hoewel erg helder, en niet apart je reverb aan te hoeven zetten is ook wel handig. Dat scheelt in tapdansen. ;) In mijn geval zou dat een TC Hall of Fame zijn voor alleen reverb, Memory Man voor alleen delay, of bijvoorbeeld zo'n Dispatch Master voor beide. Zou handig zijn!

Ik heb overigens ook een Boss RV3 gehad en daar was ik maar gematigd tevreden over. De delay/reverb-combinatie vond ik handig, maar hij was lastig instelbaar door de knoppen met dubbele functie, de delay was veel te helder en hij had soms zo'n vervelende miliseconde vertraging als je hem aanzette. Maar het concept heb ik wel altijd goed gevonden. Bij die Dispatch Master vermoed ik trouwens ook dat die voor mij te helder is.

Maargoed, hoe de sound van zo'n ding werkt in mijn situatie is niet af te leiden van alleen wat YouTube clips. Dat moet je zelf testen over je eigen spul in je eigen band. Daarom ben ik altijd voorstander van het kopen van tweedehands spul. Dat kun je testen zolang je wilt over je eigen spul en voor weinig verlies weer doorverkopen als het toch niet bevalt.

Zo'n Favorite-switch voor Strymon effecten lijkt eenvoudig zelf te bouwen: http://www.ilovefuzz.com/viewtopic.php?f=151&t=19804 en http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=1152917. Gelukkig kan ik dat zelf. Dat is zo'n 10-15 euro aan onderdelen, afhankelijk van het formaat doosje. Dat scheelt enorm tov de 69 euro die het in de winkel kost, wat ik overigens erg veel vind. Die van Strymon is uiteraard wel veel mooier.

Ik heb inmiddels een deal over een tweedehands Brigadier. Zal wel nog een aantal dagen duren voordat hij er is. Een Echo Park staat er nu geen tegen een goede prijs, maar die kom ik nog wel tegen. Heeft iemand trouwens ervaring met de TC Repeater? Of zit ik dan weer meer in de DD-20 hoek? Meer tips zijn welkom!

@ Toddzilla, de Memory Lane Jr. tip is ook een goede, hoewel die ook erg duur lijkt en niet echt ergens te testen. Maar ik ga het zeker verder onderzoeken!

@ Demolition, dat is een flink rek wat je daar hebt! Mag ik je vragen wat je nu nog gebruikt aan delay/reverb?

@ Gretsch, ik ben wel bekend met Rosetta, maar laat dat je aub niet weerhouden van het posten van meer clips. ;)

DemolitionColorScheme
1 januari 2013, 04:20
@ Demolition, dat is een flink rek wat je daar hebt! Mag ik je vragen wat je nu nog gebruikt aan delay/reverb?
Ik heb nu een kleinere rack rig met o.a. een Axe-FX ULTRA en een t.c. electronic G-System. De G en de Axe hebben beiden uitgebreide mogelijkheden qua delays. In dat rack zit o.a. ook nog een jaren 80 DMM.

Ik heb ook nòg een jaren 80 DMM, een Roland RE-501 Chorus Echo, een Echo Park, modded RV-3 (voornamelijk voor de erg onnatuurlijke reverbs) en een modded BOSS RV-1000 (waar ook wat delay opties op zitten, al gebruik ik die meer voor reverse reverb). Deze staan in de studio en gebruik ik voornamelijk ook voor productie, dus niet alleen voor gitaar. Ik gebruik ook nog een aantal plugins, waar de SoundToys EchoBoy zonder twijfel mijn absolute favoriet is! Ik heb ook nog een Eventide Blackhole plugin waar wat leuke delays in zitten die ik ook regelmatig gebruik naast de EchoBoy.

Ik heb zoveel delays gehad ... van meerdere Echoplexes, Binsons, DMMs, meerdere tape units, Strymon delays, Diamond Memory Lane 1 en 2, noem het maar op. Maar met deze selectie die ik nu heb ben ik gewoon tevreden. Ik zou nog weleens een DMMwTT willen, die van over een seconde delay tijd, om te kijken hoe een DMM zou klinken die zoveel meer delay tijd heeft èn tap tempo.

Tristan
3 januari 2013, 14:57
Ik heb zelf een oude reissue Deluxe Memory Man in de grote box (zonder tap tempo) en ik ben het met DMC eens, live hoor je de ruis bijna niet en ook in producties kan het juist iets extra's geven.

Ik weet nog dat ik 'm gekocht had omdat ik het zo'n inspirerend ding vond en dat ik een paar dagen later in de winkel stond om 'm weer in te leveren vanwege de ruis maar dat ik daarna weer een paar dagen later het ding weer opgepikt heb omdat ik 'm uiteindelijk eigenlijk toch wel te gek vond.
Hij staat nu al jaren op mijn board en ik heb er sindsdien nooit meer spijt van gehad, het karakter zoals je dat omschrijft herken ik ook precies.

Zelf heb ik voor mijn nieuwe pedalboard inmiddels een Strymon Timeline besteld, maar misschien komt er ook nog wel een Deluxe Memory Man Tap Tempo bij, of anders deze, de JHS Panther:
http://www.youtube.com/watch?v=q9odBp7gT70

Deze drie delays lijken wat mij betreft de enige te zijn die wat je speelt niet in de weg zit zoals bijvoorbeeld bij veel digitale delays (te scherp en precies) of bij de Diamond Memory Lane (te dik en donker) het geval is, veel delays missen eenvoudigweg ook de sustain van de Deluxe Memory Man en de modulatie is wat mij betreft ook nog steeds onovertroffen.

Wat betreft het Strymon spul kiezen als ik het goed begrijp de meesten (als ze niet voor de Timeline gaan) voor de El Capistan omdat de modulatie daarop mooier en specialer klinkt, youtube vergelijkings clips gaven mij ook zo'n beeld, de modulatie op de Brigadier lijkt een beetje vlak en kleurloos te zijn.

Fuhgawz
4 januari 2013, 23:08
Het is toch echt niet voor niks dat die ruisende stoeptegels met afwijkende stroomeisen toch steeds op blijven duiken he. Het blijft een geweldige sound!

Ik heb inmiddels de Brigadier binnen en even de tijd gehad om hem met mijn Memory Man TT te vergelijken. Over een Vox Amplug weliswaar, maar toch... Die Brigadier is écht een goedklinkend apparaat! Hij heeft dat analoge karakter wel en na wat tweakwerk heb ik tot zo'n 80% mijn Memory Man sound kunnen benaderen. Daarbij is de Brigadier nog wat veelzijdiger en... Geen ruis! :D Ik ben best een beetje onder de indruk van de mooie sounds die ik hier zo al uit heb kunnen halen. Maar hoe goed die Brigadier ook klinkt, echt volledig krijgt hij die Memory Man sound niet te pakken. De MM klinkt dan toch wat 'smeuïger' om het maar eens vaag te omschrijven. De repeats zwellen nét iets mooier aan en vervagen ook weer nét iets mooier en de precieze filtering van de repeats van de MM krijg ik ook niet te pakken met filter-knop van de Brigadier. Hoewel je met de 'Bucket Loss'-knop ook wat 'smeuïgheid' in kunt draaien haaltie het toch nét niet bij de echte MM. Jammer is een beetje dat ze voor de modulatieknop niet ook gekozen hebben voor een dubbele (rate/depth) functie, zoals met de Bucket Loss/Filter knop. Ik kan wel in de buurt komen van mijn favo rate/depth, maar de rate is nét even iets sneller dan ik gewend ben van mijn instelling op de MM. Misschien is dit meer vergelijkbaar met de manier waarop de modulatie op de oude 'stoeptegel' MM's is, maar dat kan ik helaas niet beoordelen. Ik ben benieuwd hoe de verschillen merkbaar zijn over mijn Orange in bandverband.

Ondanks dat laatste beetje smeuïgheid (/muggenzifterij) ben ik echt onder de indruk van de sounds die dit apparaat kan maken! Hij gaat dan ook meteen op mijn plankje, hoewel dat komt natuurlijk ook omdat mijn MM richting EHX Repair in Swansea gaat voor een calibratie. Nog een favorite switch erbij, om één instelling te hebben voor bij oversturing en een andere voor tijdens clean (waar bv de mix-knop en filter-knop iets hoger mogen) en ik ben klaar wat betreft sound en veelzijdigheid! :) Iets zegt me dat als ik meteen voor deze was gegaan ipv de Memory Man ik niet eens dit topic had gemaakt, maar gewoon gitaar was gaan spelen. Memory Man is net als goede single malt whisky, daar moet je eigenlijk niet aan beginnen want je kunt daarna gewoon niet meer terug. ;)

DemolitionColorScheme
5 januari 2013, 13:05
Memory Man is net als goede single malt whisky, daar moet je eigenlijk niet aan beginnen want je kunt daarna gewoon niet meer terug. ;)
Ha! Prachtige quote en eigenlijk ook wel een mooie afsluiter van dit topic!