PDA

View Full Version : Amp aarden zonder aardstekker?



Jorikm
29 december 2012, 15:29
Beste,

Aangezien ik een deze dagen mijn nieuwe amp verwacht (Bugera V22) denk ik dat het wel belangrijk is dat deze op een geaard stopcontact aangesloten wordt om ongewenste brommen te voorkomen. Nu is het een feit dat mijn slaapkamer zich op zolder bevindt en dat hier geen geaard stopcontact aanwezig is.
Verlengsnoer van beneden naar boven is geen optie.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn amp toch geaard is? Zijn hier manier voor of is de manier van een verlengkabel de enige?

Jorik.

(P.s. mocht het hier in de verkeerde rubriek staan mag die wel verplaatst worden)

JohnLord
29 december 2012, 15:56
Verlengsnoer van beneden naar boven is geen optie.



Waarom niet?

Als je een beetje handig bent kun ook zelf een aardedraad vanuit je meterkast via de bestaande leidingen naar boven trekken.
Aarden via CV leidingen wordt ten stelligste afgeraden.

Jorikm
29 december 2012, 15:59
Zou je me hier wat meer over kunnen vertellen? Hoe bedoel je dit precies? Punt is dat we op de allerbovenste verdieping (mijn slaapkamer dus) helemaal geen aardedraad hebben liggen. Niet 1 stopcontact is geaard.

Stel, ik trek vanuit de meterkast een aardedraad helemaal naar mijn slaapkamer, hoe ga ik dan zorgen dat mijn versterker geaard is? of moet ik dan het stopcontact vervangen voor eentje met een aardeaansluiting en daar de aardedraad op aansluiten?

JohnLord
29 december 2012, 16:05
Inderdaad.

lcvanderhelm
29 december 2012, 16:35
Ik neem aan dat er een combi-ketel op zolder staat.Zo ja heb je al een ge-aard stopkontakt.

Jorikm
29 december 2012, 17:06
Net even aan het zoeken geweest en inderdaad, na 15 jaar (zo lang de ketel er staat) er achter gekomen dat de stroom gewoon van een geaard stopcontact komt, helemaal verstopt in een hoekje. Kon het stopcontact in eerste instantie niet zien aangezien hij vol lag met stof en rotzooi, maar hij is er! Bleek wel dat het stopcontact kapot was (scheur in behuizing e.d.) dus, na het uitschakelen van de zoldergroep, het stopcontact vervangen voor een nieuwe waar 2 stekkers inkunnen. Mocht ik binnenkort een keer tijd hebben zal ik een aardedraad trekken van dat stopcontact naar alle stopcontacten in mijn slaapkamer. Tot die tijd zal ik het moeten doen met een verlengsnoer..

Zijn er eigenlijk, behalve de kans op brommen, ook andere redenenn waarom je altijd je versterker in een geaard contact moet steken? Heb namelijk al eens iets gelezen over een gitaarspeler die op het podium een opdonder kreeg van zijn gitaar omdat hij in een ongeaard stopcontact speelde.

Jorik.

Yngwie79
29 december 2012, 17:38
Dat, dus. Bij kortsluiting loop je het risico onder spanning te staan. Als je amp geaard is, loopt de stroom niet via jou ;)