PDA

View Full Version : Moeilijke keuze tussen deze twee



Mobassintheplace
29 december 2012, 15:20
Beste leden,

Ik ben op zoek naar een leuke versterker. Het is voor op me slaapkamer en af en toe voor kleine optredens. Ik heb de Haze series van Marshall gehoord en geprobeerd en vind ik erg goed klinken. Ik zit te twijfelen tussen deze twee versterkers. Ze zijn allebij te koop voor 400,- euro.

Mijn eerste keuze was de Marshall Haze 40 Combo. Leuke versterker met veel watts. Misschien iets te veel voor op je slaapkamer, maar met kleine optredens is het een perfect ding. Het is wel een combo, en ik heb gehoort dat je op het podium gelijkt hoort dat het een combo is.
http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MHZ40C-Haze

Nu kwam ik de Marshall Haze 15 half stack tegen. Het voordeel hiervan is dat je nog kan switchen van heads. Ik ga dat waarschijnlijk toch niet doen, maar wie weet in de toekomst. Het nadeel is dat die maar 15 watt is en ik denk dat dat veel te weinig is voor op het podium. Voor op de slaapkamer zou die perfect zijn.
http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MHZ15-Haze-Half-Stack

Hebben jullie wat advies?

Ace 1.15.19
29 december 2012, 15:22
Dan hangt het er van af of je hem live ook wil gaan gebruiken. Speel je in een band? Staan er optredens gepland? Zelf zou ik de combo boven de top verkiezen.

arcane
29 december 2012, 15:32
zet er live een mic voor, dan is zelfs 1 watt voldoende.

kleine taal tip, helemaal voor nop : ik hoorde> gehoord , ik probeerde> geprobeerd. m.a.w. d in de verleden tijd is d in het voltooid deelwoord.

Mobassintheplace
29 december 2012, 15:55
Dan hangt het er van af of je hem live ook wil gaan gebruiken. Speel je in een band? Staan er optredens gepland? Zelf zou ik de combo boven de top verkiezen.

Af en toe wil ik de versterker voor kleine optredens gebruiken. Kleine zaaltjes bijv.

Waarom kies je de combo boven de half stack?

JohnLord
29 december 2012, 15:59
Combo's met open achterkant spreiden het geluid wat beter. Cabs met gesloten achterkant geven vooral geluidsdruk naar voren en klinken over het algemeen strakker.

Mobassintheplace
29 december 2012, 16:50
Ik denk dat ik voor de half stack ga. Ik zal moeten uitzoeken of 15 watts genoeg is voor een optreden in een kleine zaal. De half stack klinkt ook beter in huis. 40 watt is veel te veel.

da Liks
29 december 2012, 17:33
15 watt buizen is voor in je slaapkamer al veel te veel! als je m n beetje laat oversturen worden je buren al gek, of je huisgenoten..

reckless_life
29 december 2012, 18:03
Het is wel een combo, en ik heb gehoort dat je op het podium gelijkt hoort dat het een combo is.


Ik denk dat je hetzelfde gaat hebben met half stack want die heeft ook maar 1 enkele speaker.
Maar als je de speaker mic'd maakt het volgens mij niet veel uit.



Nu kwam ik de Marshall Haze 15 half stack tegen. Het voordeel hiervan is dat je nog kan switchen van heads.


Niet enkel het switchen van heads, maar je kan dan ook je head eens aansluiten op een andere cab, andere speakers proberen of zelfs een 4x12 cab gebruiken. Wat ik dan weer interessanter vind dan een 1x12.

Kwa volume denk ik wel dat 15W genoeg is, maar je moet ook luisteren naar wat je graag hoort want met 40W zal je iets meer headroom hebben.

Ook nog belangrijk is dat deze versterkers niet dezelfde buizen gebruiken. De Haze15 heeft 6V6 buizen terwijl de Haze40 EL34's gebruikt. Volgens mij klinken deze versterkers dus niet helemaal hetzelfde. Best eens proberen en vergelijken.

Mobassintheplace
29 december 2012, 18:06
Ook nog belangrijk is dat deze versterkers niet dezelfde buizen gebruiken. De Haze15 heeft 6V6 buizen terwijl de Haze40 EL34's gebruikt. Volgens mij klinken deze versterkers dus niet helemaal hetzelfde. Best eens proberen en vergelijken.

Klopt. Wat is precies het verschil tussen de 6V6 buizen en de EL34's? Wat klinkt beter, kwaliteit etc

the sure thing
29 december 2012, 21:31
Klopt. Wat is precies het verschil tussen de 6V6 buizen en de EL34's? Wat klinkt beter, kwaliteit etc

Op dit prijzennivo heeft t geen zin je tr verdiepen in de verschillende soorten eindbuizen. Beiden even betrouwbaar. Ik zou voor de half stack gaan omdat die gewoon veel STOERDER is!!!! En veel mooier.

Bassa
29 december 2012, 21:54
Ik zou voor de half stack gaan omdat die gewoon veel STOERDER is!!!!
+1 Een stack is STOER!

reckless_life
30 december 2012, 01:29
Op dit prijzennivo heeft t geen zin je tr verdiepen in de verschillende soorten eindbuizen. Beiden even betrouwbaar. Ik zou voor de half stack gaan omdat die gewoon veel STOERDER is!!!! En veel mooier.

Op vlak van betrouwbaarheid zal het niet uitmaken, maar 6V6 eindbuizen zullen niet helemaal hetzelfde klinken als EL34's.

Niet dat het veel uitmaakt voor diegenen die eerder iets stoer en mooi zoeken.

Mobassintheplace
30 december 2012, 16:09
Op vlak van betrouwbaarheid zal het niet uitmaken, maar 6V6 eindbuizen zullen niet helemaal hetzelfde klinken als EL34's.

Dus je bedoelt nu eigenlijk dat de EL34's beter klinken dan de 6V6 buizen?

arcane
30 december 2012, 16:51
Dus je bedoelt nu eigenlijk dat de EL34's beter klinken dan de 6V6 buizen?

Dat is puur een kwestie van smaak. een fender strat vergelijken met een gibson les paul is precies het zelfde. Dan kun je ook niet vragen wat is beter, dat is een kwestie van smaak.

the sure thing
30 december 2012, 19:11
Nou, het verschil tussen verschillende typen eindbuizen is een HEEL STUK minder groot dan tussen een strat en een les paul, hoor..... IMHO is het verschil tussen verschillende typen voorversterkerbuizen groter.

reckless_life
31 december 2012, 12:33
Dus je bedoelt nu eigenlijk dat de EL34's beter klinken dan de 6V6 buizen?

Man, méén je dit nou? Ik heb in de verste verte niet gezegd dat EL34's beter klinken.
Ik heb enkel het verschil tussen de 2 aangehaald.

EL34's zitten in de meeste Marshalls, maar de Haze15 is een "lage" watt versterker, vandaar ook de andere, lagere watt 6V6 buizen.
De Haze15 heeft dan ook een aangepast circuit en powersectie. Maw, het verschil tussen de 2 versterkers is wel iets meer dan gewoon "verschillende eindbuizen".

vpilot
1 januari 2013, 15:18
En vergis je niet in de hoeveelheid decibel die nog van een 15W buizenversterker kan komen. Ik heb mijn 15W top een keertje geprobeerd in een bandje (mocht een avondje mee oefenen) en daar heeft ie niet op vol volume gestaan. Ging prima mee!