PDA

View Full Version : wat voor hout is dit



gertgert
29 december 2012, 09:35
Van een antieke kast, moet rond 1880 gebouwd zijn in Duitsland, komen deze delen, die als achterwand fungeerden.
De lengte en breedte per paneel is voldoende om zij- en achterblad te halen voor een parlour.
Ik weet alleen niet welk hout het is. Ik denk zelf aan noten, maar hout determinatie is niet mijn sterkste kant..
Wie kan er wat over zeggen?

http://imageshack.us/a/img69/1561/20522741.jpg

http://imageshack.us/a/img338/8494/70475712.jpg

http://imageshack.us/a/img715/4900/29959046.jpg

http://imageshack.us/a/img528/7909/94221453.jpg

stijnkenens
29 december 2012, 10:45
Op het eerste zicht : noten. Omwille van de jaarringen.

Maar het kan ook mahonie zij, omwille van de kleur, eigenlijk moet je het in je handen hebben om zeker te zijn !


Maar het is dus perfect voor een parlor !



s.

crazycow
29 december 2012, 13:37
Lijkt erg veel op walnoot waar ik net een gitaar van aan het bouwen ben. Qua kleur is het iets roder dan dat van mij, tenminste op de foto, maar vanwege de duidelijke strepen + wat grove nerf lijkt het me zo op het oog wel noten.

zjanke
29 december 2012, 14:16
Het was in die tijd niet ongebruikelijk om een notenboom te planten bij de geboorte van een meisje. Doordat deze redelijk snel groeit kon deze na een jaar of 20 gekapt worden om er bij het huwelijk een linnenkast van te maken. Als je weet dat de kast een linnenkast is geweest dan zou noten dus prima kunnen.

gertgert
29 december 2012, 14:51
@stijn: het voelt niet als mahonie. het is zwaarder, andere structuur ook. Ik ga maar uit van noten, al was het maar om het romantische idee van Zjanke..

stijnkenens
29 december 2012, 16:02
Mahonie kan zeer zwaar zijn. Maar het ging me om de kleur van de laatste foto, dat is voor mij een mahonie kleur, de 3e foto daarintegen heeft meer weg van noten.

Die zeer brede jaarringen +/- 1 a 1,5 cm doen mij dan inderdaad ook eerder naar noten neigen !


s.

zjanke
29 december 2012, 18:18
@stijn: het voelt niet als mahonie. het is zwaarder, andere structuur ook. Ik ga maar uit van noten, al was het maar om het romantische idee van Zjanke..
Je mag het uiteraard romantisch vinden, vroeger was het vooral praktisch :D ik ken het verhaal uit mijn omgeving en heb even gegoogeld (http://www.westfriesgenootschap.nl/genootschap/vierkant/2007/vierkant_2007_01_13.php) het zou ook nog eiken kunnen zijn als je op mijn romantische ideeën afgaat...

crazycow
29 december 2012, 19:00
Romantisch of niet, het is zeker geen eiken. Ik hou het op noten.
Wel minstens bijna zo waardeloos te vullen als eiken met die grove nerf. Ik heb me rot gepuimd en nog was het eigenlijk niet voldoende, nu dus een kwestie van politoeren en terugschuren net zolang het helemaal glad is...

3.14rre
30 december 2012, 18:07
Volgens mij zou het ook nog beuken kunnen zijn, daar heb ik als eens mee gewerkt en lijkt op de zelfde nerf alleen is deze wat roder inderdaad, maar dat zou misschien door verwering kunnen komen. Anyway maak er maar iets moois van haha.

stijnkenens
30 december 2012, 18:23
geen spiegeltjes te zien en veel te donker, ook het verschil in kleur tussen de jaarringen is veel te groot.



s.

loose-fur
30 december 2012, 19:09
Het heeft inderdaad wel wat weg van notenhout.

Maar wat me bij deze wel verbaast is dat de bewering van Zanke lijkt te kloppen, notelaar blijkt -althans volgens de meeste internetbronnen- een redelijk stevige groeier te zijn. Terwijl ik reeds van kindsbeen af het omgekeerde opgespeld krijg: het verkrijgen van een 'volwassen' notenboom duurt een leven lang. De spreuk: boompje groot, plantertje dood, werd bij deze steevast aan de notelaar gelinkt. Onterecht zo blijkt..


Tee.

zjanke
30 december 2012, 20:25
Ik ken "boompje groot, plantertje dood" wel als uitdrukking (je ziet niet altijd het resultaat van je eigen werk), maar niet dat dit gelinkt zou zijn aan een notenboom. Welke omgeving komt jouw informatie vandaan?

ik hoop dat we het topic niet teveel kapen :hippie:

loose-fur
31 december 2012, 09:12
Of zouden notelaars in het westen van Vlaanderen trager groeien dan elders?

Dringend Wikipedia bijwerken..



Tee.

zjanke
31 december 2012, 10:29
De walnoot groeit op vele grondsoorten, maar groeit het beste op vruchtbare, goed waterdoorlatende, diept bewortelbare grond met veel humus. De walnoot is kalkminnend. De optimale zuurgraad van de grond ligt tussen pH 6,5 en 7,5. De tolerantie ligt tussen pH 5,5, en 8,5. Vooral voor de opbouw van de schaal hebben de bomen veel kalk nodig. De walnoot vergt minimaal 80 cm doorwortelbare grond.

Hoe ver zit je van de zee en is het klei of nog zandgrond?

benwave
31 december 2012, 14:20
Ik denk ook noten, dat klopt ook wel met de het verhaal van de Duitse kast uit 19e eeuw.
Deze zijn vaak van noten, en zelden van mahonie uit die tijd.

RS-Rik
2 januari 2013, 00:01
Noten, wat precies is noten? Dit is de zoveelste plank die ik in het echt of op internet voorbij heb zien gaan onder de noemer noten. Het noten wat ik gebruik is paars, en een ander stuk is geel-bruin. Allebei is het noten.

Wikipedia bracht ook weinig resultaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noten_%28hout%29


Hoe herken je verschillende soorten noten? Stijn, kom er maar in als je wilt!

1971Ad
2 januari 2013, 07:09
Yep...noten. Toen ik op school zat (opleiding bouwkunde) heb ik tot in den treuren geschaafde plankjes moeten voelen, bekijken en ruiken. Als ik de foto's zo zie.....Noten.

Verschillende soorten noten herkennen is lastig. Het verschil tussen wortelnoten en Europees/Amerikaans noten is makkelijk. Walnoten is erg warrig nl. en heeft mooie grillige patronen.

Amerikaans noten is over het algemeen donkerder en dichter van structuur tov de Europese. Dit noten komst vaak uit het Zuidoosten van Canada en he Oosten van Amerika.

In Europees noten zit onderling ook veel verschil. Frans notenhout is bijvoorbeeld weer wat lichter van kleur dan het notenhout uit Nederland. Heeft vooral te maken met de temperatuur en het klimaat waarin de boom groeit. Hoe kouder het klimaat, hoe dichter de structuur en ook vaak hoe donkerder de kleur. Het is echter bijna ondoenlijk om bij Europees noten echt het land van herkomst te bepalen.