PDA

View Full Version : Fulltone Fulldrive verschil tussen Mosfet en USA?



SRV2000
28 december 2012, 23:03
enige tijd geleden heb ik een keer een Fulltone fulldrive mosfet mogen testen. Ik had onzettend veel Gas voor dit pedaal maar zat krap bij kas :S
Nu wil ik dit pedaal aanschaffen en zag op het internet de USA uitvoering (Non Mosfet)
Dit is niet de zelfde die ik toen der tijd heb getest.
Mijn vraag is wat is het verschil? zou zonde zijn als ik het pedaal aanschaf en hij totaal een ander karakter dan de mosfet uitvoering heeft.

alvast bedankt

the sure thing
28 december 2012, 23:41
Ik heb ze beiden. Ik vind de niet-mosfet versie beter dan de mosfet. Ik ben een grote fan van mosfets, maar in dit geval maakte in mijn beleving het de FD nog kleurlozer en sterieler. En de mosfet-versie in de niet-mosfet stand lijkt mij ook ietsies "levenlozer" dan de gewone versie. Maar dit laatste durf ik met een blinddoek en een biertje op niet meer te beweren. Ik vind de FD echt een van de beste OD pedalen op de markt, maar mijn mosfet versie ruil ik morgen met gesloten beurs om met een gewone versie.

EDIT: de roddel gaat dat de rode mosfet-versie weer anders klinkt dan de blauwe mosfet-versie.

SRV2000
28 december 2012, 23:55
Ik hoorde dat hij iets warmer van geluid is?

Zou hij geschikt voor classicrock zijn?

the sure thing
29 december 2012, 08:38
Wat voor gitaar heb je? Humbuckers of enkelspoelers? En wat bedoel je met classic rock? GnR, ACDC, Led zeppelin?

Voor humbuckers vind ik de FD iets minder dynamisch.

De FD vind ik geen warm pedaal, hij kleurt nauwelijks. Ik vind de FD neutraal en transparant. Als je eigen set van zichzelf niet warm klinkt, zal de FD niets toevoegen. Op een warm klinkende amp vind ik de FD echt super!

SRV2000
29 december 2012, 10:44
Ik speel idd op en Lespaul en een Marshall jcm900 top+cab,

Classic rock zoek ik het meer in Europe.bijv. dont stop believin. Goede overdrive maar een nattuurlijk geluid die niet over zijn nek gaat

the sure thing
29 december 2012, 12:43
Ik zou voor die stijl en amp niet naar een FD zoeken, maar een ander pedaal. Aan de andere kant: de FD is 2e hands prima te vinden en ook zo weer verkocht.

Brum
29 december 2012, 15:10
Ik heb ze beiden. Ik vind de niet-mosfet versie beter dan de mosfet. Ik ben een grote fan van mosfets, maar in dit geval maakte in mijn beleving het de FD nog kleurlozer en sterieler. En de mosfet-versie in de niet-mosfet stand lijkt mij ook ietsies "levenlozer" dan de gewone versie. Maar dit laatste durf ik met een blinddoek en een biertje op niet meer te beweren. Ik vind de FD echt een van de beste OD pedalen op de markt, maar mijn mosfet versie ruil ik morgen met gesloten beurs om met een gewone versie.

Ligt er maar net aan hoe je de mosfet stand gebruikt en op welke versterker. Die stand kan ontzetten goed van pas komen in bepaalde gevallen, zeker icm de comp cut stand. En je hoeft 'm niet te gebruiken he, je kunt 'm ook op 'gewoon' zetten. Het is naar mijn weten niks anders dan een extraatje dat, als je het niet gebruikt, gewoon klinkt als de ouwe Fulldrive. Ik heb het kort geleden ondervonden, als er al verschil is, is het summier.

Ik heb ook een Fulldrive en heel stiekem vind ik het eigenlijk niets meer dan een veredelde tubescreamer en niet perse beter. Maar wel veel duurder...

the sure thing
29 december 2012, 17:09
De FD is zeker een veredelde tubescreamer, maar dan veel meer veelzijdig instelbaar. En minder kleuring (en je laag blijft intact).

Brum
29 december 2012, 17:21
Dat van dat laag is zeker zo, maar ook niet altijd wenselijk. Het wordt er in ieder geval niet strakker van. Een gewone tubescreamer is als booster strakker, vind ik. Als stand-alone pedaal zou ik de Fulltone wel verkiezen boven een gewone tubescreamer.

the sure thing
29 december 2012, 21:02
Dat van dat laag is zeker zo, maar ook niet altijd wenselijk. Het wordt er in ieder geval niet strakker van. Een gewone tubescreamer is als booster strakker, vind ik. Als stand-alone pedaal zou ik de Fulltone wel verkiezen boven een gewone tubescreamer.

+1. De fulldrive kan overigens wel weer een ander OD pedaal heerlijk boosten.

VDB
31 december 2012, 10:28
Ik ben fan van de Full Drive.

Op basis van youtube filmpjes had ik me een tweede FD aangeschaft, deze keer de MOSFET versie.
Die leek mij in de MOSFET stand strakker te klinken.

Voor mij was het een tegenvaller en klonk hij tevens in de "Standard" stand ook minder goed dan mijn oude FD.

Een TS klinkt een pak meer mid.

(Ik speel op strats en Bassman/Bandmaster/ VOX/Dr Z amps)

the sure thing
5 januari 2013, 19:54
Ff bumpen... Gisteren uitgebreid de mosfet en gewone versie ge A/Bt. Indien alle potmeters en toggleswitch identiek staan (en de mosfet-stand staat uit), dan hoor je zeker weten verschil. De oudere versie klinkt wat ronder, smoother, wat warmer. De mosfet-versie klinkt wat agressiever, iets meer hoog, iets bijtender. Ook wel iets strakker. Met de Mosfet-stand aan dikte het signaal iets aan, de agressie bleef. Mss in een band-situatie wat meer gewild, ivm "prikken door de mix". Wellicht voor wat agressievere rock ook geschikter. Persoonlijk gaat mijn voorkeur volledig naar de oudere versie uit. Die had ook iets "zangerigs": de boventonen kwamen heel mooi als rinkelende belletjes tevoorschijn. Bij de Msfetversie klonk het ook wat te kunstmatig.

De hierboven genoemde verschillen zijn niet enorm, maar wel duidelijk hoorbaar.

Mijn conclusie: ik ben weer verliefd op mijn oude trouwe FD :-)

ewout
6 januari 2013, 20:32
Ligt er maar net aan hoe je de mosfet stand gebruikt en op welke versterker. Die stand kan ontzetten goed van pas komen in bepaalde gevallen, zeker icm de comp cut stand.

Huh? Die mosfet zit bij in de comp cut stand toch helemaal niet in het circuit? Ik heb een rode 10th anniversary en bij mij heeft in comp cut stand die mosfet switch in ieder geval geen enkel effect.

De eerdere rode 10th anniversary mosfets (met crème circuitbord) klinken overigens verder wel identiek aan de oude blauwe versie zonder mosfet.

Brum
6 januari 2013, 21:13
Ik kan het heel erg mis hebben, maar bij mij had het wel effect als ik in de comp cut stand stond. Misschien heeft het te maken met verschillende versies, ik weet het niet, ik heb in ieder geval de gewone blauwe Fulldrive 2 Mosfet. Ik ben de eerste om toe te geven als die mosfet niks doet in de comp cut stand, maar ik meende echt verschil te horen en zo heb ik 'm ook een tijdje gebruikt als booster.

Hmm... nu ben ik ook wel nieuwsgierig eigenlijk... Weet iemand hier antwoord op? Ik ben geen ster ster in schema's lezen op dit gebied.