PDA

View Full Version : Datering Fane Speakers?



bjornpastorius
28 december 2012, 22:10
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag: hoe oud zijn deze twee Fane speakers? Op mijn twee Fane speakers staan de volgende gegevens:

1e speaker:
Fane pop 50 (50w r.m.s., 8 ohm, 10000 Gauss, 90000 Maxwell)
#125103
24/19
277 (code op cones)

2e speaker:
Fane pop 50
#125103
38/18
277 (code op cones)

Bij voorbaat dank!

JaKemp
29 december 2012, 10:51
Ik zou gewoon een mailtje sturen naar Fane, met dezelfde gegevens die je hier hebt. Zij zullen je gegarandeerd kunnen helpen.

Dat heb ik ook gedaan voor de Eminence die in mijn Tremolux cabinet zat. Had een zeer uitgebreid antwoord na een paar dagen!

ellisvertellis
6 mei 2015, 12:57
Zombie draadje!

Heb je ooit antwoord gekregen van Fane? Ik heb net dezelfde speakers met dezelfde gegevens. Had een mail gestuurd, maar geen antwoord gekregen, nu reeds een week geleden.

Gebruik je de Fanes nu? Nog info?

Ben benieuwd!

Plant
6 mei 2015, 13:11
Grappig, ik post net een linkje n.a.v. een vraag over een Goodmans speaker en in diezelfde link staat op een prijslijst / catalogus ook de Fane Pop 50 gemeld:

http://www.ajaudio.co.uk/Loudspeakers%20hall%20of%20fame.htm

Even scrollen, maar dan zie je de Wilmslow audio price list 1974 en daar staat de Fane Pop 50W 8/15 Ohm tussen. Kostte toen maar liefst £10.17. In 1977 hadden ze 'm ook nog , maar dan 8/16Ohm en kostte £12.50

ellisvertellis
6 mei 2015, 13:48
Haha, geweldig! Dus de goedkopere, meest gangbare Fane reeks. Goed om weten!

Toch al zo'n oude speaker dan! Dat had ik niet verwacht, eerder jaren 80, 90...

Werden die dingen dan in Hiwatts gebruikt? Dat is mij nog niet duidelijk..

Bedankt Plant, weeral! :-)

Plant
6 mei 2015, 14:14
Via Google kom ik op een topic (http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=3&t=12704) uit 2003 alweer. Daar schrijft iemand die er kennelijk verstand van heeft:



Re: ´72 Fane Speaker Question

Postby tWreCK on Sat Sep 27, 2003 11:05 am

The POP 50's although similar to the Hiwatt Fanes - sound quite different from each other. The magnet assemblies are almost identical but the voice coil & cone are completely different since Dave Reeves had the Hiwatt cones/voice coils custom made to his specification. Btw, a reissue of the original Hiwatt Fane is in the works & should be available soon :) The Fane POPs were Fane's regular ceramic line of speakers at the time (70's). They are lightyears better than the Fane ceramics of today though and they have the cast frame basket as well (not the modern stamped metal type frame). Good speakers but I like the Hiwatts better.........

ellisvertellis
6 mei 2015, 14:35
Ja, dat had ik inderdaad ook al gelezen, alleen wist ik toen ik het las niet of de POPs nu nog/opnieuw gemaakt werden.
Niet dus, en dan zijn de mijne effectief de oude "betere" Fanes. Joepie!

Wel een speciaal geval hoor, die speaker. Vreemde voicing, reageert heel fel op overdrive, erg onefficient (95 db ofzo). Instant vintage rock'n'roll vibe, heel coole snedige buzz! Niet voor iedereen, maar mij spreekt het wel aan.

Bernardduur
6 mei 2015, 14:49
Ik heb een oude fane 15" en daar staat gewoon 1975 op

MikeD
17 mei 2015, 19:37
in m'n ouderlijk huis moet nog een zelfbouw kastje uit de jaren 70 staan met twee 12 inch Fanes....(klopt het dat die destijds verkocht werden in Haarlem op de hoek van de Rozenstraat???) die ga ik dus toch maar opzoeken nu dat er hier zo positief over wordt gedaan..... even 'plop' in een fraaier confectie-cabinetje van een van de duitse dozenschuivers inbouwen.. en we hebben er weer wat gear bij

ellisvertellis
18 mei 2015, 10:16
Heb trouwens vrijdag opgetreden met de Fane. Eerder die week op repetitie vergeleken met een Jensen Neo en er was een duidelijke voorkeur in de band voor de Fane, wat mij enigszins verwonderde, gezien zijn rare voicing en de felle manier hoe hij reageert op oversturing.

Blijkbaar geen probleem, want heel erg veel complimenten gekregen op mijn gitaarklank van mede gitaristen en "gewone" mensen :-)

Fijn zo, als je rig plots steek blijkt te houden!

pasqual
19 mei 2015, 22:21
Ik heb ook zo'n Fane thuis liggen. Ook een tijdje mee gespeeld toen ik er nog twee had. Leuke sound zit erin maar uiteindelijk toch weer de oorspronkelijke speakers terug gemonteerd. Ik vond ze minder duidelijk door de mix prikken.
Deze heb ik nog:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GSNURIIW.jpg

Lijkt mij dat deze van 1978 is....toch?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MUJUYOQU.jpg

Toen ze nog met hun tweeën waren:)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WINPKL4X.jpg

ellisvertellis
20 mei 2015, 10:32
Ik heb ook zo'n Fane thuis liggen. Ook een tijdje mee gespeeld toen ik er nog twee had. Leuke sound zit erin maar uiteindelijk toch weer de oorspronkelijke speakers terug gemonteerd. Ik vond ze minder duidelijk door de mix prikken.



Ja, dat hangt echt van het band geluid af, denk ik. Deze Fane geeft mij juist een goeie plek in de bandmix: ik kom er duidelijk bovenuit en zit niet meer in de weg van de synth, stem en andere gitaar.

Jouw Fanes hebben dezelfde opdruk, in elk geval. Ook 50 watt? Weet er trouwens al iemand wat die Gauss en Maxwell waarde wil zeggen?

pasqual
20 mei 2015, 14:43
Ja, ook 50 watt. Die termen kun je beste even googelen lijkt mij. Mocht je overigens interesse hebben, van mij mag ie weg.