PDA

View Full Version : het belang van goeie bedrading.



polviggen
28 december 2012, 23:10
Ik wil even benadrukken hoeveel goeie pots en goed gesoldeerde bedrading uitmaakt voor het geluid.
Ik heb een les paul classic, eerst had ze de originele gibson pots, niet helemaal gesoldeerd zoals het moet, had de tonepots al uit het circuit gehaald omdat ik ze toch niet gebruik, de pickups vervangen door een JB bij de brug en een fullshred bij de nek, maar de gitaar gaf ietwat ruis bij high gain, en het geluid was ook ietwat aan de schrille kant.

Ik bedacht me dus maar, misschien kan ik beter alle electronica helemaal opnieuw bedraden zoals het hoort, nieuwe cts pots aanschaft, tonecaps opnieuw aangesloten, alles heel mooi gesoldeerd, elke aansluiting met de multimeter gecontroleerd of de weerstand tussen de punten die aan mekaar vast moeten zitten mooi naar 0 ging..

anyways genoeg gezever :) het resultaat is absoluut de moeite, het geluid gaat nu veel mooier naar clean als ik de pot terugdraai, ze klinkt nu ook veel beter met de tone controls een beetje terug gedraaid, maar ook vol open klinkt alles voller, dynamischer etc.

hoe dan ook, de raad die ik wil geven, voor dat je op zoek gaat naar andere pickups, doe de bedrading zoals het hoort, het kost niet zoveel, enkel wat soldeerwerk, en het verschil in geluid kan behoorlijk groot zijn.

Rooker
28 december 2012, 23:24
Helemaal mee eens. Ik vind een les paul misschien wel het lekkerst klinken helemaal zonder die tonepot. Net of je er een doek vanaf haalt.

aaronstonebeat
29 december 2012, 00:18
Op welke manier waren de originele pots 'niet helemaal gesoldeerd zoals het moet'? En heb je nu weer de oorspronkelijke pickups of de JB en de Full Shred? Bedoel je met 'goede bedrading' 'correct aangesloten' of 'goed draad gebruiken'?
Je verhaal roept bij mij wat vragen op. Het lijkt me evident dat goed solderen en correct aansluiten (welke variant je ook kiest) van groot belang is; kwaliteit van draad (en de dikte ervan cq het soort isolatie) en potmeters lijkt me voor het geluid van minder dan secundair belang.

polviggen
29 december 2012, 12:09
Het was eerst slecht gesoldeerd, door mijzelf, de aarding van de pickups was ook niet met een draadje gedaan dat de achterkant van de pots aan mekaar verbind, maar de pots zaten vast op het gebruikelijke metalen plaatje bij Gibsons uit die tijd. Ook heb ik de pots vervangen door beter kwaliteit, allemaal cts nu, en de tonecontrols terug aangesloten.

Pickups waren hetzelfde als ervoor, de JB en fullshred

Ik denk dat de een combinatie van factoren is waardoor het geluid nu beter is, betere pots, tonecontrols terug, gesoldeerd zoals het hoort etc, misschien dat de geleiding van zo'n metalen plaat waar de pots op vastgeklikt zitten niet helemaal optimaal is ?

De waarde van de tonecaps is 0,022 uF, origineel bij gibson is dat 0,047 dacht ik ? Ik kan moeilijk vergelijken om de originele waardes, omdat ik die al jaren zonder tonepots gespeeld heb. Moet nu wel toegeven dat het soms wel mooi is om ze wat dicht te draaien.

het kan wel zijn dat de tonepot vol open nu wat hoog wegneemt, maar da's bij een JB nu niet bepaald een probleem, om dat zeker te weten had ik de tonepot schakelbaar moeten maken.

heinz3110
29 december 2012, 15:50
Het was eerst slecht gesoldeerd, door mijzelf, --knip---
..Ik denk dat de een combinatie van factoren is waardoor het geluid nu beter is, betere pots, tonecontrols terug, ---knip---
.. Ik kan moeilijk vergelijken om de originele waardes, omdat ik die al jaren zonder tonepots gespeeld heb.
--knip--

Je kan beter de topictitel aanpassen: "Het belang van goed solderen in combinatie met terugzetten der tonepotmeters.". ;) Nogal wiedes dat het wat minder "ruist" zoals je zegt ( het is brom overigens, , ruisen doet de zee en de bladeren :) ) : met de tonepotmeters in terug in het circuit word de output en dus omliggende storingsfactoren natuurlijk altijd gedempt.

polviggen
29 december 2012, 16:18
het was ruis, geen brom. probleem met de afscherming denk ik ?
volumepots dichtdraaien om een lichte crunch of clean te krijgen werkt nu ook beter overigens.

heinz3110
1 januari 2013, 16:26
het was ruis, geen brom. probleem met de afscherming denk ik ?
volumepots dichtdraaien om een lichte crunch of clean te krijgen werkt nu ook beter overigens.

Nee. Probleem met afscherming is altijd brom. Of je moet zo slecht gesoldeerd hebben dat er spontaan gekraak opkomt, wat dan in het beste(?) geval klinkt als ruis. Maar goed, het is fijn dat het opgelost is toch :)

polviggen
1 januari 2013, 22:28
daar ben ik toch niet mee eens, brom krijg je door een aardlus. niet door slechte afscherming.

ruis komt door stralingen die door je bedrading opgevangen worden. dit kan ook wel brom zijn als je de gitaar vlakbij de voedingstransfo van je versterker houd, maar da's meerstal toch ruis.

aaronstonebeat
2 januari 2013, 15:36
'Brom' heeft de frequentie van het lichtnet, 50 Hz; het bromt, als een brommer. 'Ruis' is een verzameling van hoge frequenties, het ruist, als de wind.

'Brom' wordt opgevangen door bedrading in de gitaar maar ook, en vooral, door de elementen; met afscherming kun je er iets tegen doen.

Aardlussen moet je inderdaad vermijden maar in mijn ervaring vormen ze in gitaren zelden of nooit een probleem.

polviggen
2 januari 2013, 20:58
ja, het hangt er vanaf wat voor de storing zorgt.als je vlakbij tl lampen gaat staan geven die toch geen brom, een beeldbuis toch ook niet, da's meer van dat hoge geknetter.

aaronstonebeat
2 januari 2013, 21:18
Ik heb hier nog een tv met beeldbuis staan; als die aanstaat en ik kom er met een gitaar in de buurt hoor ik heel duidelijk een brom van 50 Hz, en dan geen sinus maar eerder een blokgolf, dat lijkt hoger vanwege de boventonen.

Brom klinkt als 'mmm', ruis klinkt als 'fff'.