PDA

View Full Version : Hagstrom Ultra Swede



Jos van den Elshout
28 december 2012, 22:54
Hoi.

Mijn zoon (16) speelt als beginnend gitarist op mijn oude Ibanez Roadstar II.
Omdat hij het tijd vind voor een eigen/ nieuwe gitaar is (was) hij erg geïnteresseerd in een "dikke" gretsch gitaar.
Aangezien hij hierop nooit heeft gespeeld zijn we vandaag een muziekzaak op gaan zoeken.
Ik had de hoop dat hij een dure Fender of Gibson zou kunnen bespelen, zodat hij zou besluiten om door te sparen en een "echte" gitaar te kopen, of om te merken dat de Ibanez zo slecht nog niet speelt. Helaas waren deze merken niet aanwezig in de zaak waar wij waren.

Wel heeft hij op een "Rock a Billy" gitaar zitten spelen, wat hem tegen is gevallen omdat dit dus geen pop/ rock gitaar blijkt te zijn.
Maar de verkoper was nogal gecharmeerd over een Hagstrom Ultra Swede.
Hij wist er mooie verhalen over te vertellen en keek erbij als een echte verkoper. Mijn zoon heeft meerdere gitaren geprobeerd van een prijsklasse tussen de €300 en de €600. Met als uitschieter een 2de hands "Musicman" van €1500,= Maar aangezien die te duur is voor hem weet hij nu wel hoe een dure gitaar te bespelen kan zijn. (maar te duur :()

Hij bleef dus hangen bij de Hagstrom Ultra Swede.
Volgens de verkoper een ideale allround gitaar, maar ik heb er nooit van gehoord.:???: (kan ook aan mij liggen)
Ook op dit forum knan ik er maar zeer weinig topics over vinden.

En ik vraag mijzelf af wat de toegevoegde waarde is t.o.v. mijn oude Ibanez Roadstar II??

Ik begrijp dat hij een andere gitaar wil hebben, ik motiveer hem ook, maar ik wil wel dat hij een keuze maakt waar hij jaren plezier van heeft.
Hij droomt ook van het spelen in een bandje, maar die stap is nog net iets te groot.

Jos

B-stone
28 december 2012, 23:45
Hoi.

Mijn zoon (16) speelt als beginnend gitarist op mijn oude Ibanez Roadstar II.
Omdat hij het tijd vind voor een eigen/ nieuwe gitaar is (was) hij erg geïnteresseerd in een "dikke" gretsch gitaar.
Aangezien hij hierop nooit heeft gespeeld zijn we vandaag een muziekzaak op gaan zoeken.
Ik had de hoop dat hij een dure Fender of Gibson zou kunnen bespelen, zodat hij zou besluiten om door te sparen en een "echte" gitaar te kopen, of om te merken dat de Ibanez zo slecht nog niet speelt. Helaas waren deze merken niet aanwezig in de zaak waar wij waren.

Wel heeft hij op een "Rock a Billy" gitaar zitten spelen, wat hem tegen is gevallen omdat dit dus geen pop/ rock gitaar blijkt te zijn.
Maar de verkoper was nogal gecharmeerd over een Hagstrom Ultra Swede.
Hij wist er mooie verhalen over te vertellen en keek erbij als een echte verkoper. Mijn zoon heeft meerdere gitaren geprobeerd van een prijsklasse tussen de €300 en de €600. Met als uitschieter een 2de hands "Musicman" van €1500,= Maar aangezien die te duur is voor hem weet hij nu wel hoe een dure gitaar te bespelen kan zijn. (maar te duur :()

Hij bleef dus hangen bij de Hagstrom Ultra Swede.
Volgens de verkoper een ideale allround gitaar, maar ik heb er nooit van gehoord.:???: (kan ook aan mij liggen)

En ik vraag mijzelf af wat de toegevoegde waarde is t.o.v. mijn oude Ibanez Roadstar II??

Ik begrijp dat hij een andere gitaar wil hebben, ik motiveer hem ook, maar ik wil wel dat hij een keuze maakt waar hij jaren plezier van heeft.
Hij droomt ook van het spelen in een bandje, maar die stap is nog net iets te groot.

Jos

ik speel op mijn "dikke" gretsch ook werkelijk alles (van metal tot jazz enja dat kan, dus hoeft niet alleen rockabilly te zijn :) )

wat is dan het alternatief? doorsparen tot een dikke gretsch? en hoe lang? ik weet uit mijn eigen ervaring (al voegt het niet veel toe) moet je af en toe gewoon wat nieuws hebben op die leeftijd. :D

maar of het veel toevoegt ?? nahh niet echt lijkt mij, misschien dat een 2e hands gibson les paul wat is?
blijft ook waardevast voor die toekomstige gretsch :D

succes!!

Jos van den Elshout
28 december 2012, 23:59
B-Stone

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik wil niet zeggen dat hij niet van alles zou kunnen (leren) spelen op een dikke Gretsch, maar het formaat body en de slanke hals maakt het spelen op de Hagstrom Ultra Swede een stuk soepeler/ makkelijker. (aldus mijn zoon)
En ik zeg niet dat hij een dure gitaar moet kopen (lang sparen), maar ik wil wel dat hij het verschil merkt tussen een gitaar van €300 en een gitaar van €2000. Tot op heden had hij alleen op de Ibanez gespeeld, dus weet hij veel.

Ik heb de Hagstrom Ultra Swede ook even vastgehouden. Prachtig gitaartje, maar ook voor mij geldt: Weet ik veel.

Vandaar mijn vraag op dit forum.

Jos

witterwit
28 december 2012, 23:59
maar of het veel toevoegt ?? nahh niet echt lijkt mij, misschien dat een 2e hands gibson les paul wat is?
blijft ook waardevast voor die toekomstige gretsch
zou je voor 600 euro wel een 2de hands gibson les paul hebben?

muziekschuur
29 december 2012, 00:02
Hagstrom is een merk dat al net zo lang bestaat als Gibson. En omdat het wat minder bekend is is zijn topmodel de Ultra Swede (komt uit Zweden (waar ze tophout hebben) betaalbaar. Ik kan het model zeker aanraden. Topgitaar afgemonteerd met Schaller of vergelijkbaar. En echt mooi. Maar waarom heb je de gitaar zelf niet ter hand genomen?


http://www.thomann.de/nl/gibson_lp_studio_50_tribute_gt_db_tm.htm

Hier een Gibson uit zijn prijsklasse (net geen 700 eur0). Of je helpt hem met een financiering. Hij betaalt de helft en jij betaalt de helft. En geeft hem daarmee 3x zijn verjaardagsgeld ofzo... Of hij betaalt je terug .... whatever. Waarom zijn mensen toch zo zuinig om iets wat een diepe wens is van hun kroost.... zonde zonde...

Maar goed. Een Hagstrom Ultra Swede is een geweldige gitaar...

soundbound
29 december 2012, 00:12
De Hägstrom Ultra Swede is een prima gitaar! Ze leveren ze inmiddels al weer een aantal jaar en de recensies zijn doorgaans erg goed. Vooral de prijs/kwaliteit verhouding schijnt dik in orde te zijn. Het is een op de les Paul georiënteerde gitaar en is waarschijnlijk wel wat zwaarder dan de Ibanez. De afwerking van de Hägstroms is ook prima voor elkaar en met de humbuckers die ze inzetten, moet hij zich ook in een eventuele band goed kunnen redden (maar dat kan met de Roadster natuurlijk ook). De Hägstroms zijn natuurlijk wat minder waardevast dan de eerder genoemde Gibsons, wat pleit voor de aanschaf van een tweedehandse, maar die kom je niet al te vaak tegen.

Aan de andere kant, als dat jong last van GAS heeft, geniet er zelf dan ook een beetje van!!!

B-stone
29 december 2012, 00:17
Hagstrom is een merk dat al net zo lang bestaat als Gibson. En omdat het wat minder bekend is is zijn topmodel de Ultra Swede (komt uit Zweden (waar ze tophout hebben) betaalbaar. Ik kan het model zeker aanraden. Topgitaar afgemonteerd met Schaller of vergelijkbaar. En echt mooi. Maar waarom heb je de gitaar zelf niet ter hand genomen?

klopt niks mis met hagstrom, maar ik weet uit eigen ervaring dat je altijd iets wilt wat je niet hebt. En in mijn geval als ik een hagstrom zou kopen, zou ik toch altijd een oogje op een gibson blijven houden xD.

enja een gretsch is groot, voor mij juist een voordeel want een les paul ziet er eigenlijk helemaal niet uit bij mij :D mede daarom ook een ''17 gretsch.

en op de vraag of het wat toevoegt: tsja of een gretsch van 4k meer toevoegt dan een gitaar van 300 euro. nou een ding is zeker: die van 300 is bijna zeker meer bang for the buck.

ga gewoon wat winkels af en bouw wat ervaring met gitaren op :)

witterwit
29 december 2012, 00:25
even een vraagje tussendoor, omdat ik zie dat jullie verstand van zaken hebben, ik had een keer een westone thunder I af laten stellen en toen mocht ik hem even proberen; ik kon toen ook wat andere gitaren proberen ook een hagstrom, maar deze klonk veel zachter over dezelfde versterker, zelfde volume versterker en beide gitaren volume voluit. hoe zou dit kunnen?

soundbound
29 december 2012, 00:33
de 58 customs die ze gebruiken hebben een vrij lage output, daarmee klinken ze wat warmer dan high output elementen (klinken vaak wat agressiever/scheller, maar zijn weer beter te reguleren met de volumeknop)

da Liks
29 december 2012, 00:37
pickup-output.. dus: anders gewonden of de hoogte vd pickups niet goed afgesteld.. kan vast nog meer zijn!

witterwit
29 december 2012, 00:44
ik moet wel zeggen dat die hagstrom een prachtige gitaar was en fenomenale afwerking.

lefthandstrat
29 december 2012, 02:14
Misschien is dit een idee (voor een beginnende gitarist van 16)........een echte Gibson met 2x P90 pick-ups en lekker binnen het budget (449 euro) en samen met die Ibanez kan hij de meest gangbare pop en rock stijlen aan. Betreffende Hagstrom: Ik heb een Select Ultra Swede en ben er dik tevreden over.

Voor de Gibson:
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_melody_maker_sc_se.htm
http://c412668.r68.cf3.rackcdn.com/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gibson-melody-maker-special-satin-ebony.jpg

FruscianteFan
29 december 2012, 02:40
klopt niks mis met hagstrom, maar ik weet uit eigen ervaring dat je altijd iets wilt wat je niet hebt. En in mijn geval als ik een hagstrom zou kopen, zou ik toch altijd een oogje op een gibson blijven houden xD.

enja een gretsch is groot, voor mij juist een voordeel want een les paul ziet er eigenlijk helemaal niet uit bij mij :D mede daarom ook een ''17 gretsch.

en op de vraag of het wat toevoegt: tsja of een gretsch van 4k meer toevoegt dan een gitaar van 300 euro. nou een ding is zeker: die van 300 is bijna zeker meer bang for the buck.

ga gewoon wat winkels af en bouw wat ervaring met gitaren op :)
Ik zou persoonlijk net zo graag (zo niet liever!) een Hagstrom hebben dan een Gibson, als het om de naam gaat. (maar ik heb dan ook een kleine fetisj voor Scandinavië ;))

Overigens las ik laatst wel dat Hagstroms tegenwoordig niet meer in Zweden worden gebouwd.

Duhsjaak
29 december 2012, 05:07
Hi
Netjes dat je je licht opsteekt om ervoor te zorgen dat je kind niet in 7 sloten tegelijk loopt.
Misschien voor jou ook een reden om eens aan wat snaren te trekken?

Ik heb een kinney (met een camera voor een beeldbuis) van The Spotnicks (ik meen Amapola 1963 of zo voor 'Dutch TV'), daarop is te zien dat de ritme gitarist al een mooi geluid haalt uit een Hagstrom.

Fatsoenlijke prijs, goede eind controle en consistente kwaliteit. Er zijn heeeel beroemde merken die niet al die punten binnenhalen.

Maar het belangrijkste: Vind je kind het lekker om op te spelen? Want anders zijn er 1000 redenen om iets anders te gaan doen met zijn tijd. Geen idee waar je huis woont, maar The Sound Shop Amstelveen heeft er altijd een aantal op voorraad. Kan ie ze proberen. En ze zullen je kind geen Rolls R verkopen voor zijn pakketdienst. Als je snapt wat ik bedoel.

Vriendelijke groet, Gus

almarvk
29 december 2012, 12:05
Ik heb op een aantal Hagstrom's mogen spelen en allemaal waren ze goed afgesteld, speelden ze erg fijn en klonken ze ook nog 's erg goed.
Inderdaad geen echte Zweedse gitaren, maar echt goede gitaren die helaas niet heel populair zijn. Blijf de headstock ook gaaf vinden.

arjanb01
29 december 2012, 13:48
Ik las ook dat het kind van de topicstarter de musicman het fijnste vond spelen. Ik zou als ik z'n pa was de helft bijlappen en de andere helft door zoonlief. Klaar is Kees, zoon heeft en de beste gitaar en een gitaar voor het leven!
Maar dan ook alleen als het financieel echt haalbaar is! Eerlijk gezegd vind ik die hagstrom geen verbetering tov de ibanez roadstar. Vergelijkbaar qua afwerking, bespeelbaarheid en sound. Ik zou zeggen, sparen voor die musicman.

Mr.Fingers
29 december 2012, 14:04
Je mag niet vergeten, een verkoper zal altijd een product aanprijzen dat hij zelf in stock heeft. In de eerste post zeg je dat er van de gewenste gitaren (Gretsch, Gibson,...) er geen in stock waren. Ik zou vooral ook eens Gretsch en Gibson testen, gewoon, omdat het kan.

Een Hagstrom is wel een goede gitaar, maar Gretsch heeft ook een "budgetreeks", de Electromatic. De nieuwste electromatics (5400 reeks en Pro jets) hebben ook filtertron-pickups zoals hun dure broertjes, en klinken 100% gretsch, zonder de 2000€-prijs. En hoewel ze bekend staan als Rockabillygitaren, zijn ze echt breed inzetbaar, vraag maar aan Ruben Block (Triggerfinger), PJ Harvey, Jim James (My Morning Jacket), Neil Young, Malcolm Young, The Tallest Man on Earth,...

http://www.youtube.com/watch?v=3JZsE1Kae5o
http://gretschguitars.com/products/index.php?series=Electromatic+Collection&section=guitars

Jos van den Elshout
29 december 2012, 21:49
Nou, nou, Actief forum..:ok:

Ik dacht even te kijken of er geantwoord zou zijn op mijn post.... Hulde.

Maar ter zake.
De verkoper had idd geen Fender, Gibson oid, en ja, hij had alleen de 2de hands music-man in de dure klasse.
Mijn zoon heeft hierop gespeeld en hij begon spontaan te Glimlachen.
Allerlei opties om hem toch die gitaar aan te laten schaffen kan ik wel waarderen, maar dit is echter voor mij geen optie. (ik heb ook nog een dochter en die leeft ook van wens naar wens :))

De verkoper begon te praten over de Hagstrom op een manier die ik hier ook lees. Uitermate positief.
Maar omdat de naam bij mij helemaal geen lichtje deed branden, dacht ik even "een balletje op te gooien" op dit forum.
Ikzelf kom uit Dongen. De winkel in kwestie zit in Tilburg.
We gaan toch nog even proberen hoe een Fender, Gibson speelt, maar mijn zoon heeft zijn keuze gemaakt geloof ik.
Smalle gladde hals, makkelijk speelbaar en klinkt zoals hij het hebben wil. Daarbij komt nog dat hij hem mooi vind en de prijs valt mooi binnen zijn budget.

Toch wil ik dat hij op meerdere gitaren gaat spelen, maar hij heeft zijn keuze al gemaakt.

Allemaal heel erg bedankt.

Jos
Namens zoon Bram :gitarist:

RS-Rik
30 december 2012, 00:44
Wel een vent met smaak dan.

Niet vergeten foto's te plaatsen (in n nieuw topic) na de aankoop, anders is dit allemaal nooit gebeurt.