PDA

View Full Version : Graph Tech Ferra Glide zadels & Tusq topkam



e!
28 december 2012, 17:06
Ik heb sinds twee dagen Graph Tech PG-8000-0C Ferra Glide zadels en een Tusq topkam en snaargeleider op mijn Strat zitten en wil hier even mijn recensie achterlaten.

In het kort, de zaken doen wat ze beloven, maar helaas ook meer:

1. Geen enkel tikje met stemmen of zwengelen aan de tremolo
2. De stemming is een stuk stabieler
3. De toon bevat meer harmonischen

Wat echter ook het geval is, is dat de toon al dan niet door al die boventonen een stuk crispier is geworden. Het fretten en aanrakingen van vingernagels zijn daardoor extra goed hoorbaar. Ik heb ook de indruk dat de frequentiebalans wat meer naar het hoog (mid) is verschoven. Ik ervaar het geluid daardoor als minder warm/houtig en de bijgeluiden gewoon als verschrikkelijk irritant. Na op twee verschillende dagen te hebben gespeeld en geluisterd kan en wil ik hier niet aan wennen.

Ik heb de originele topkam teruggeplaatst, maar dat helpt helaas onvoldoende. Ik ga dus ASAP een nieuwe set metalen brugzadels plaatsen. Ik hoop dat ik de Tusq topkamp en snaargeleider dan zonder te veel repercussies voor de toon kan behouden, omdat met name frictie in de topkam voor tikjes bij het stemmen/tremolo'en zorgt. De Tusq onderdelen verrichten echt wonderen op dit gebied. Zo niet, dan gaan die er echter ook resoluut vanaf.

Conclusie: Graph Tech materialen doen wat ze beloven, maar de impact op mijn toon is voor mij helaas onacceptabel en toon staat nog altijd op de eerste plaats in de orde der dingen.

Johannes
28 december 2012, 17:49
Dat is nogal wat. Misschien een domme opmerking, maar ligt het niet aan het nieuwe setjes snaren dat er zeer waarschijnlijk op is gegaan?

Rock Bottom
28 december 2012, 17:53
Gooi bijna overal tusq topkammen op en heb dit nooit ervaren. Maar misschien bereik minder puristisch in geluid.

e!
28 december 2012, 18:09
Het ligt niet aan de snaren. Ik heb iets te vaak snaren gewisseld om me daarin te vergissen.

Ik heb dus ook niet alleen de topkam vervangen, maar ook de zadels. Daar lijkt het vooral door te komen. Enig Googelen leert mij ook dat ik niet de eerste ben die dit ervaart i.e.g. met een Strat.

e!
28 december 2012, 18:11
Daaraan toegevoegd: normaal gesproken ervaar ik frisse, nieuwe snaren als prettig. Nu dus niet.

apekop
29 december 2012, 01:28
Wat echter ook het geval is, is dat de toon al dan niet door al die boventonen een stuk crispier is geworden. Het fretten en aanrakingen van vingernagels zijn daardoor extra goed hoorbaar. Ik heb ook de indruk dat de frequentiebalans wat meer naar het hoog (mid) is verschoven. Ik ervaar het geluid daardoor als minder warm/houtig en de bijgeluiden gewoon als verschrikkelijk irritant. Na op twee verschillende dagen te hebben gespeeld en geluisterd kan en wil ik hier niet aan wennen.

Conclusie: Graph Tech materialen doen wat ze beloven, maar de impact op mijn toon is voor mij helaas onacceptabel en toon staat nog altijd op de eerste plaats in de orde der dingen.

Ik heb ook een keer Graptech zadels op mijn strat laten leggen en heb exact dezelfde ervaring als jij. Echt vreselijk hoe het je toon veranderde. Er komen inderdaad allerlei irritante frequenties bij. Had niks te maken met de snaren, want het waren dezelfde snaren. Het ligt echt aan de zadels en niet aan de topkam, want ik had toen alleen de zadels laten vervangen, en na een week weer snel terug naar de oude zadels. Liever een beetje ontstemmen dan een slechte sound.

e!
29 december 2012, 02:48
(...)Het ligt echt aan de zadels en niet aan de topkam, want ik had toen alleen de zadels laten vervangen(...)
Ik hoop het, om eerder genoemde redenen. Theoretisch kan de topkam het effect natuurkijk versterken, maar in principe alleen met open gespeelde snaren. De topkam verruilen voor de originele hielp i.e.g. niet. Dus vingers gekruisd dat ik die i.c.m. de originele zadels jan behouden tegen het ontstemmen. De reactie van Rock Bottom stemt mij daar eveneens hoopvol in.

apekop
29 december 2012, 11:03
Gewoon de Graphtech 'tonekiller' zadels eraf en de Tusq topkam erop laten. Ik snap echt niet dat die zadels verkocht worden en dat deze zo opgehemeld worden door veel gitaristen, het geluidsverschil verschil is echt heel goed hoorbaar.

Een goed afgestelde topkam moet afdoende (kunnen) zijn tegen ontstemmen.

e!
29 december 2012, 12:35
Ga ik zeker doen. En ik ben het met je eens. Ze verkopen dat bij GT als pluspunt met hun "increased harmonics". Slim, maar misleidend. Naar mijn idee gebeurt er wel wat meer dan dat.

Mijn oude zadels liggen inmiddels een nacht in de Coca Cola te ontroesten. Daarna nog ff een WD40 badje en dan gaan ze er weer op.

apekop
29 december 2012, 12:53
jaja 'increased harmonics'..haha..klinkt leuk op papier, maar zeg er dan ook bij dat het voor de rest nergens naar klinkt

Jilles
29 december 2012, 13:02
Ik vind het anders best klinken op mijn caddillac, of het best anders had geklonken met originele zadels weet ik niet. :D

Ijselrobo 07
29 december 2012, 13:09
Op mijn Fender strat en Blade Dayton Standard liggen de Graph tech string saver zadels. (de originele tuners en topkammen liggen bij beide gitaren er nog op) en het enige verschil wat ik merk, is dat de gitaren wat minder sustain hebben dan met de metalen zadeltjes.
Maaaaar.. De Grahp tech zadels helpen wel enorm tegen ontstemmen en tegen het breken van snaren. sinds ik ze erop heb (januari 2012 geloof ik), heb ik op beide gitaren nog geen snaar gebroken en blijft de stemming (wat ik ook doe kwa spel en kwa tremolo) gewoon goed.
Dus voor mij zijn ze een stuk beter dan de originele metalen zadels.

e!
29 december 2012, 20:09
Ieder 't zijne en ik onderschrijf ook dat ze waarmaken wat ze beloven. Ik vermoed echter dat de kam en snaargeleider het grootste probleem vormen v.w.b. ontstemmen. Mijn brugzadels waren echter nogal verroest en als ik ze toch ging vervangen, waarom dan niet gelijk met Graph Tech? Het leek zo mooi. Soms moet je eens wat proberen om erachter te komen dat het niet je ding is.

Los daarvan breek ik met de originele zadels sowieso zelden een snaar. Dat lijkt me toch ook vooral een kwestie van speeltechniek.

En als je niet anders gewend bent dan die GT zadels en tevreden bent met je geluid, mooi toch? Je kunt dan uiteraard niet beoordelen of het met metaal niet beter zou klinken. Ik was i.e.g. prima happy met de sound van m'n gitaar en dan wil je niet dat iets dat je koopt om technische redenen daar afbreuk aan doet.

Affijn, me zijn dus weer € 50,- wijzer zullen we maar zeggen.

RS-Rik
29 december 2012, 23:24
Ik zweer bij die topkammetjes maar inderdaad, je gitaar wordt wel gevoeliger voor hals-bijgeluidjes.

e!
30 december 2012, 01:09
Ik zweer bij die topkammetjes maar inderdaad, je gitaar wordt wel gevoeliger voor hals-bijgeluidjes.
Ow, ook met alleen zo'n topkam, met standaard metalen zadels?

e!
30 december 2012, 19:57
Nou, originele zadels zitten er weer op en dat bevalt idd. gelijk weer een stuk beter. Tusq top kam heb ik even afgewisseld met de oorspronkelijke en het verschil is miniminiminimaal, waarbij ik de Tusq met die fractie verschil ook een fractie beter vind klinken. Net iets meer overall definitie. Problem solved!

Ik beoordeel altijd het liefst op twee afzonderlijke dagen. Dus als ik er morgen nog zo over denk moeten we maar eens kijken of die zadels nog geretourneerd kunnen worden aan Vox Humana... :satisfie:

apekop
31 december 2012, 09:56
Mooi, weet je dat ook weer. Nooit meer Graphtech zadels voor ons dus! Ik had destijds zelf ook niet verwacht dat het zo'n verschil was.

Rooker
31 december 2012, 10:05
Geld dat enorme klank verschil alleen bij de strat of ook bij een les paul ( daar heeft de snaar minder raakflak met de brugzadel)?

e!
31 december 2012, 10:53
Ik spreek niet uit ervaring, maar ik verwacht eenzelfde impact. Het zadel geeft de trilling door aan het hout. Kennelijk doet het GT materiaal dat nogal anders dan metaal. Ik denk niet dat de extra druk door het kleinere contactoppervlak het materiaal zodanig in elkaar drukt dat die karakteristiek verandert.

Misschien dat iemand anders dat uit eerste hand kan bevestigen.

e!
31 december 2012, 11:08
Mooi, weet je dat ook weer. Nooit meer Graphtech zadels voor ons dus! Ik had destijds zelf ook niet verwacht dat het zo'n verschil was.
Psies!7890

Aca Ilic
31 december 2012, 11:21
Heb al jaren lang GT zadels op mijn strats ( alleen op AVRI niet), en ik kan het in principe heel goed A/B-en. Bij AVRI knappen na verloop van tijd ( zeg maar na 4 gigs of na anderenhalf maand) D of A snaar ??? Buiten het feit ( wat iemand al aangehaald heeft ) dat snarenbreuk nihil is wat klopt als een bus, is het zo dat toon wat trasparanter is. Snaren blijven langer goed op stemming ( ik gebruik Elixir 0.11-0.49 ), ontstemmen nauwelijks wat zelfs bij strats een wonder is, en ik moet zeggen dat ik helemaal geen negatieve ervaringen mee heb.Wat sustain verlies betreft is het een beetje raar fenomeen, ik ervaar dat ze juist meer sustain hebben,maar aan de andere kant ik ben ook meer met spelen bezig dan met miereneuken

Rooker
31 december 2012, 11:28
Heb al jaren lang GT zadels op mijn strats ( alleen op AVRI niet), en ik kan het in principe heel goed A/B-en. Bij AVRI knappen na verloop van tijd ( zeg maar na 4 gigs of na anderenhalf maand) D of A snaar ??? Buiten het feit ( wat iemand al aangehaald heeft ) dat snarenbreuk nihil is wat klopt als een bus, is het zo dat toon wat trasparanter is. Snaren blijven langer goed op stemming ( ik gebruik Elixir 0.11-0.49 ), ontstemmen nauwelijks wat zelfs bij strats een wonder is, en ik moet zeggen dat ik helemaal geen negatieve ervaringen mee heb.Wat sustain verlies betreft is het een beetje raar fenomeen, ik ervaar dat ze juist meer sustain hebben,maar aan de andere kant ik ben ook meer met spelen bezig dan met miereneuken

Ik herken GT ook het meest in jou verhaal. Juist wat meer sustain ( wat gt ook belooft). GROOT verschil in op stemming blijven van je gitaar! Ook bij temperatuur verschillen als bijv een warmer wordent cafe. En echt imo een verwaarloosbaar verschil in tone. Spelen in verschillende ruimtes en op andere apperatuur verschild meer.

D3nnis
31 december 2012, 14:01
Wat echter ook het geval is, is dat de toon al dan niet door al die boventonen een stuk crispier is geworden. Het fretten en aanrakingen van vingernagels zijn daardoor extra goed hoorbaar. Ik heb ook de indruk dat de frequentiebalans wat meer naar het hoog (mid) is verschoven.

Dat is apart...ik heb met de graph tech zadels juist wat minder hoog.

Ik bedenk me alleen net....ik gebruik de volledig zwarte zadels, en jij de metalen graphtech zadels met zo'n grafieten inlage...zou dit het verschil verklaren?

Aca Ilic
31 december 2012, 14:11
dat klopt Dennis, ik heb ze idd alleen met grafieten inlage. Maar eerlijk gezegd ik durf niet te zeggen of het daar aan ligt.Het is gewoon zoals ik het ervaar op mijn strats...

apekop
31 december 2012, 14:53
Heb al jaren lang GT zadels op mijn strats ( alleen op AVRI niet), en ik kan het in principe heel goed A/B-en. Bij AVRI knappen na verloop van tijd ( zeg maar na 4 gigs of na anderenhalf maand) D of A snaar ???

als je snaren al na anderhalve maand knappen, dan is er toch echt iets mis met je gitaar of brug. Ik doe als het moet zeker een half jaar met snaren en speel erg veel. Gewoon op een normale vintage strat brug, knapt er bijna nooit geen snaar.


ik ben ook meer met spelen bezig dan met miereneuken

Getuigt niet echt van inlevingsvermogen in de ervaringen van de topic starter en anderen. Het geluidsverschil is echt geen mierenneuken. Die Graphtech zooi hielp echt mijn hele sound om zeep.

Aca Ilic
31 december 2012, 15:33
klopt apekop, ik heb AVRI pas kort, het was puur aftasten hoe gewone zadels er gaan doen. Ondertussen zijn de gaten in de brug waardoor de snaren uitkomen met precisie tool netjes afgeschuind, en we zullen het in 2013 zien of het werkt. Anders, als het zo doorgaat zal het weer een set GT zadels opkomen.
Wat inleveringsvermogen betreft dat kan wel kloppen, maar ik heb ( als je het goed gelezen hebt) aangegeven dat persoonlijke smaakkwestie is en dat ik het zelf zo ervaar. Ik durf te wedden dat het waarschijnlijk om de combi tussen GT zadels en tusq nut gaat. Ik heb gewone topkam dus geen tusq , daarom zal ik ook waarschijnlijk deze probleem niet hebben.
Aan de andere kant mensen zijn ook best vaak geneigd gauw wat te roepen ,voordat ze bepaalde tijd gunnen en redelijk en reeel reageren.

cheers bro
Alex

apekop
31 december 2012, 15:42
klopt, veel mensen roepen snel wat. Maar dat is bij de topic starter en mij niet het geval zoals je kunt lezen.
Zoals ik al eerder schreef lag het bij mij echt aan de zadels, aangezien ik de standaard Fender topkam helemaal niet had vervangen. Ik had wel die helemaal zwarte GT zadels.

Voor de rest moet iedereen doen wat hij wil natuurlijk, maar ik vertrouw op mijn oren en niet op wat anderen zeggen. Ik wou alleen mijn ervaringen met de topic starter delen, zodat hij weet die hij niet de enige is met dit probleem.

Aca Ilic
31 december 2012, 15:44
kan ik me in vinden, respect bro.
greetz
Alex

e!
1 januari 2013, 23:41
Ik heb een prima, behoorlijk getraind gehoor en ik roep nooit zomaar iets. Ik had overigens idd. de metalen zadels met inleg. Dat kan idd. het verschil verklaren.

Verder vind ik kwalificaties als "miereneuken" eigenlijk geen reactie waardig, maar dank aan Apekop voor het zeggen van wat ik dacht. Dit is een forum waar o.a. wordt ingegaan op de impact van kleinere en grotere dingen op je geluid. Beetje vreemd om een serieuze recensie, bedoeld om anderen wat informatie te verschaffen, dan zo te betitelen.

Aca Ilic
2 januari 2013, 06:08
Ik heb een prima, behoorlijk getraind gehoor en ik roep nooit zomaar iets. Ik had overigens idd. de metalen zadels met inleg. Dat kan idd. het verschil verklaren.

Verder vind ik kwalificaties als "miereneuken" eigenlijk geen reactie waardig, maar dank aan Apekop voor het zeggen van wat ik dacht. Dit is een forum waar o.a. wordt ingegaan op de impact van kleinere en grotere dingen op je geluid. Beetje vreemd om een serieuze recensie, bedoeld om anderen wat informatie te verschaffen, dan zo te betitelen.

Ook allerbeste wensen voor 2013 e!

bluegate
2 januari 2013, 06:38
Ik heb ook de metalen zadels met grafiet inleg, en ben er erg blij mee.
Meer sustain, en breek idd vrijwel geen snaren meer.
Klank van de gitaar is wel veranderd, maar niet storend.

apekop
2 januari 2013, 09:46
Ik heb een prima, behoorlijk getraind gehoor en ik roep nooit zomaar iets. Ik had overigens idd. de metalen zadels met inleg. Dat kan idd. het verschil verklaren.

voor de volledigheid wil ik nog even zeggen dat ik de helemaal zwarte GT zadels had en dat ik dus zoals gezegd ook dat geluidsverschil had.