PDA

View Full Version : Ontwerp basgitaar, meningen, tips, ...



Starpainter
26 december 2012, 23:42
Hallo aan allen

M'n tweede post in het forum (eerste was de 'stel je even voor').

2013 wordt het jaar dat ik de uitdaging aan ga zelf een basgitaar te bouwen. De eerste fase was het lezen, opzoeken, nog es lezen, ... met andere woorden: ik ben al zo'n drie maanden ongeveer elke post aan het lezen hier.

Tweede fase: wat voor hout te gebruiken. Wel:

nek: maple
toets: pau ferro
body: ash met populier erbovenop (nog wel op zoek naar een mooie poplar burl) en ertussen een zwarte fineer, welk hout ben ik nog ni uit.


Derde fase: illustrator en een ontwerp van het geheel.

http://www.primedesign.be/layout.jpg

De vraag is: hebben jullie tips, advies, ... betreffende het ontwerp, houtkeuze, ... ? Alle feedback is heel welkom.

Bedankt voor jullie tijd

P

stijnkenens
27 december 2012, 01:44
Waarom poplar als top? Poplar is trouwens tulpenhout in het NL en geen populier.
Dat is een zeer zachte houtsoort, veel zachter dan essen.

Esdoorn nek en pao ferro toets is geen slechte keuze.

Ik zie geen problemen met het ontwerp, maar zou wel voor een angled headstock gaan.



s.

Starpainter
27 december 2012, 07:50
Bedankt voor de reactie Stijn.

Waarom poplar? Puur voor de looks ( http://www.mayones.com/en/katalog/comodous/comodous_classic , is wel een neckthru, terwijl ik voor ofwel een bolton of gelijmde neck ga.)
Poplar: tulpenhout, check.
Angled headstock: check.

P

pim raaijmakers
27 december 2012, 08:12
Het ontwerp ziet er goed uit. Bassisten zijn toch altijd 'exotischer' in hun ontwerpen in tegenstelling tot de meer conservatievere gitaristen. Netjes gedaan. Bij de kop heb je twee uitstulpingen getekend. De dunne zal imo erg kwetsbaar zijn.

stijnkenens
27 december 2012, 09:47
Ach Jens Ritter zijn koppen zijn ook zeer kwetsbaar.
Ik denk ook niet dat de TS met zo'n bas metal gaat spelen en in het rond gaat springen?

Die foto van Mayones: Ha ik wist niet dat poplar ook in burl te krijgen was.

Zoek eens specifiek op burl, want er zijn er veschillende, en niet alles is altijd leverbaar.
Burl is volgens mij vertaald naar wortelhout, heeft niets te maken met de wortels van de boom, maar enkel met het litteken weefsel dat een boom aanmaakt als er een tak wordt afgezaagd, bvb.



s.

Paul Schermer
27 december 2012, 10:44
Mooi ontwerp!
Wat me wel opvalt is dat het ontwerp uit evenwicht is.
De linker hoorn (heet dat zo?) is in een lijn met de 'heup' van de body, misschien zelfs wel iets verder naar buiten terwijl de rechter hoorn (de kleine) een flink eind naar binnen ligt. gezien deze ook nog eens een stuk kleiner is lijkt het ontwerp naar links te vallen. als je begrijpt wat ik bedoel.
De diagonale lijn van de twee hoorns en de neck pocket vind ik wel erg mooi.

Je zou eens kunnen proberen de body in z'n geheel wat rechtsom te draaien om de hoorns te centreren, of de rechter hoorn wat naar buiten brengen.

Maar... het kan natuurlijk ook een bewuste keuze zijn, dan zou ik het lekker zo laten.
't Is jou feestje:cheerup:

Edit:
Je krijgt dan dit:
https://dl.dropbox.com/u/106665771/bass%20ontwerp.jpg

Starpainter
27 december 2012, 12:32
Mersiekes voor alle reacties.

@Pim: de headstock, idd, kan fragiel zijn. Ik dacht, een stuk of elfendertig lagen vernis kan helpen daar. Maar, zoals Stijn al zei, ik ga daar niet onmiddellijk mee stagediven :)
@Stijn: foutje van mij blijkbaar, is geen burl maar eye poplar. Nu, ik heb even gegoogled op burl en ik moet zeggen, er zijn heel veel mogelijkheden die ik nu zie. Zal afhangen wat er zoal te verkrijgen is bij de zagerijen in de buurt. Die poplar kan dus nog wijzigen.
@Paul: idd, klopt. Niet perfect gecentreerd. Nu, ik ga sowieso eerst een template uit dun multiplex zagen en dan alles nog es bekijken. Mersiekes voor de tip en je tijd om het aan te passen. De diagonale lijn is eerlijk gezegd gewoon een Illustrator ding om de vorm 'gesloten' te krijgen.

P

stijnkenens
27 december 2012, 14:07
Het is natuurlijk ook raar om een gitaar te bekijken zoals op de tekening, zo hangt ze nooit rond je nek, leg ze eens plat en bekijk het nog eens, dan zie je direct of het klopt of niet !



s.

Starpainter
27 december 2012, 15:08
Het is natuurlijk ook raar om een gitaar te bekijken zoals op de tekening, zo hangt ze nooit rond je nek, leg ze eens plat en bekijk het nog eens, dan zie je direct of het klopt of niet !
s.
Ok, de twee 90° gedraaid. Boven het origineel, onder de aangepaste versie van Paul. Eerlijk gezegd, voor mij niet zo duidelijk waar de voorkeur zit.

http://www.primedesign.be/layout2.jpg

P

Rizz
27 december 2012, 18:01
Ik zou zeggen de onderste, vloeit net wat beter. Sws een fraai ontwerp!

barno
27 december 2012, 18:05
Ontwerp zit goed in mekaar, die aanpassing is niet nodig.
Teken wel es de frets (en dots) in juiste schaal. Idealitair zit de upperhornstrap in de buurt van de 12de fret voor een perfecte balans aan de strap. Teken ook de snaren en hoe ze lopen naar de tuners. Al lijkt me dat wel in orde.
succes!

Starpainter
27 december 2012, 21:25
Bedankt voor de reacties.

Nu met strings. Ik heb de positie van de headstockgaten een beetje aangepast om een rechte lijn te krijgen (of dat effectief het beste is, weet ik ni, maar nu gaan ze in ieder geval straight naar de stemmechanieken).

Nut is 38 mm, 3mm elke kant, spacing gemiddeld 10,66mm.
Bridge, spacing 19 mm.
De bovenste hoorn, valt samen net op de 13de fret.

http://www.primedesign.be/layoutmetstrings.jpg

Moet wel zegge, hoe meer ik naar de headstock kijk, hoe meer ik daar een soort van vogelbekdier in zie met open bek, hmmm ...

Thx again voor jullie tijd

P

barno
27 december 2012, 21:38
13e fret is goed genoeg, tenzij je ultra licht bodyhout gebruikt

niet focussen op vogelbekdieren enz... zo'n headstock ziet er aangekleed totaal anders uit als enkel de outlines.

Snaren recht na de nut is zeker verkiesbaar als het mogelijk is. Hangt oa af van type tuners, denk er ook aan dat de mechanieken aan de achterkant mekaar niet mogen raken.

muziekschuur
27 december 2012, 21:53
Wat houtsnijwerk zou dit ontwerp niet misstaan denk ik...

Ik bedoel wat schuine vlakken. Ik dacht dat je dat snijdt...

pim raaijmakers
27 december 2012, 23:22
Ik vind die hap' uit de headstock wel heel goed passen bij de vorm van de body.

Starpainter
28 december 2012, 10:31
denk er ook aan dat de mechanieken aan de achterkant mekaar niet mogen raken.
Bedankt voor de tip!


Wat houtsnijwerk zou dit ontwerp niet misstaan denk ik...
Ik bedoel wat schuine vlakken. Ik dacht dat je dat snijdt...
Misschien een link naar een foto of zo? Ik snap em ni onmiddellijk (eigen aan vlaming zijn zekers :) )


Ik vind die hap' uit de headstock wel heel goed passen bij de vorm van de body.
Dank je.

P

KoenB
28 december 2012, 13:27
First of all, complimenten voor het ontwerp. Het is lastig om een eigen ontwerp goed te krijgen, maar jij flikt het 'm wel.

Ik zou persoonlijk voor het ontwerp van paul gaan, oogt net wat meer in lijn en in balans. Maargoed, het is slechts mijn mening hoor.

Verder vind ik de onderste hoorn wat meer ehm... niet-smooth? De bovenste vloeit heel mooi, maar de onderste lijkt een beetje knikjes in de buitenste lijnen te hebben. Ook de binnencontour van de 'haak' is wat scherp, vergeleken met de bovenste. Misschien kun je nog een beetje spelen met verschillende contouren, gewoon een paar schetsen maken met net iets andere lijnen rond de onderste hoorn. Je ziet vanzelf wanneer het werkt of niet. En nogmaals, just my 2 cents he ;)

[edit] mocht je mijn cryptische uitleg wat vreemd vinden, dan kan ik wel een plaatje voor je tekenen, op verzoek

Starpainter
28 december 2012, 13:52
Bedankt voor je mening KoenB

Ik moet eerlijk zeggen, de aanpassing van Paul lijkt me hoe langer, hoe aantrekkelijker. Om de een of andere reden heb ik voor mezelf es gecheckt, en de upperhorn is zelfs het breedste punt van de body. Een beetje draaien, of de hoorn wat lager brengt meer evenwicht denk ik.

Wat betreft de onderste hoorn, klopt, een boksmatch tussen mij en illustrator, en AI staat nog altijd voor op punten :) Ben ook aan het bekijken of ik de bovenste wat meer als de onderste maak, wat dat geeft enzovoort.

P

barno
28 december 2012, 13:54
Wat betreft de onderste hoorn, klopt, een boksmatch tussen mij en illustrator, en AI staat nog altijd voor op punten :) Ben ook aan het bekijken of ik de bovenste wat meer als de onderste maak, wat dat geeft enzovoort.

P

tip: werk met cirkels en ovalen als pilot voor zo'n bocht

El_Mano
28 december 2012, 17:16
OP de tekening staan op de headstock de middelste twee snaren in rechte lijn en dat ziet er goed uit maar op het oog staan de gaten wel wat ver naar binnen.
Ik zou zeker goed controleren of de stem mechanieken dan nog wel kunnen draaien. Als die te ver naar binnen staan en de bochten in de headstock zijn flink gecurved lopen de "vleugels" snel aan!
Ik vind het wel een mooi ontwerp!

RS-Rik
28 december 2012, 20:19
Cirkels en ovalen en schaatsmallen zijn voor mij volledig uit den boze. Alles uit het losse handje met wat hulplijnen voor verhoudingen.
Oja, en dikke vette lijnen tekenen op plekken waar je onzeker bent (bijv bovenste taille, deel bovenste hoorn) en dan weggummen tot je een dunnere lijn overhoud, als je tevreden bent goeie lijn zetten met fineliner.


Als ik ontwerp doe ik het altijd "live" op ware grootte op een stuk MDF. Begin met bepalen van neckjoint, brugpositie, ontwerp eerst de kont en dan de hoorns. Bovenste hoorn is altijd het moeilijkst imho

D3nnis
28 december 2012, 20:44
Mooie bas!

Persoonlijk zou ik het "puntje" aan het uiteinde van de kop iets minder spits maken dan nu het geval is, maar ja, ik ben nu eenmaal designtechnisch niet zo sterk als vele anderen hier.

Wat ik zelf vaak ook nog mooi vind is als de kont van de body schuin is, waarbij deze schuine lijn min of meer parallel loopt met de fictieve schuine lijn van de uiterste punt van de upper horn tot uiterste punt van de lower horn, als je begrijpt wat ik bedoel!

Starpainter
30 december 2012, 22:40
Allemaal bedankt voor de meningen, much appreciated!

Ovalen of geen ovalen, als het helpt, helpt het :)

De headstock, wordt zeker en vast eerst gecontroleerd op tuners en de werking ervan, bedankt voor het attent maken.
Het design is ietsje aangepast, de body op zich een beetje gedraaid, onderste horn vloeiender gemaakt en de headstock iets gewijzigd. Is ook niet meer zo 'puntig'.

En, om volledig 'in over my head' te gaan, wat inlay toegevoegd. Ik weet ni goed of die op het fretboard te veel gaan zijn.

http://www.primedesign.be/layout3.jpg

Starpainter
30 december 2012, 22:48
Wat ik zelf vaak ook nog mooi vind is als de kont van de body schuin is, waarbij deze schuine lijn min of meer parallel loopt met de fictieve schuine lijn van de uiterste punt van de upper horn tot uiterste punt van de lower horn, als je begrijpt wat ik bedoel!

Idd, maar in dit geval zou dat echt wel heel schuin zijn denk ik.

Jilles
31 december 2012, 09:57
Die body is vet funky, maar ik vond de vorige headstock beter. Hij aapt nu een beetje de bovenste hoorn na.

D3nnis
31 december 2012, 11:37
Zo zie je maar dat het een smaak kwestie is en blijft. Ik vind hem namelijk super zo!

stijnkenens
31 december 2012, 13:11
Ha jammer, ik vond die eerste headstock geweldig, met dat puntje !

Ritter heeft dat ook:

http://www.ritter-basses.com/images/models/raptor/raptor05.jpg


En gaten teveel naar binnen, bof een bas stemmechaniek kan wel wat hebben, zeker als je bvb schaller ultra light pakt of zo.

Let wel, een lijn is niet hetzelfde als een snaar, de E is +/- 3mm dik, dus dan veranderd de hoek wel een beetje achter de topkam als je er geen rekening mee houdt !


s.

Starpainter
31 december 2012, 13:21
Eerlijk gezegd, de headstock was aangepast aan da leeuwekopke. En idd, Jens Ritter doet dat ook 'delicaat'. Heb em efkes gegoogled, die is wel heel straf. En ik moet zegge, de manier van z'n spreiding aan de brug, meten van buitenkant naar buitenkant van een snaar, kan niet anders dan dat dit het spelcomfort van de rechterhand bevordert (altijd dezelfde afstand voor je vingers van snaar naar snaar), ga ik zeker in het achterhoofd houden.

Toch es een tweede versie van dieje leeuw maken dan, op de eerste design. Ik vind de body nu wel beter dan ervoor. Een headstock is imho gewoon moeilijker om juist te krijgen.

Nogmaals mersie voor de reacties!

P

Starpainter
1 januari 2013, 17:55
Let wel, een lijn is niet hetzelfde als een snaar, de E is +/- 3mm dik, dus dan veranderd de hoek wel een beetje achter de topkam als je er geen rekening mee houdt !

Idd, bedankt voor de tip!

P

Starpainter
2 januari 2013, 09:31
Bon, nog een beetje getweaked.

http://www.primedesign.be/layout4.jpg

Nog te doen: dubbelchecken van de plaatsing van de tuners en een multiplex versie maken (tenzij er nog wat gewijzigd wordt natuurlijk :) )

Thx
P