PDA

View Full Version : Welke bouwer maakt de BESTE vintage Strat ?



StevenStrat
26 december 2012, 22:00
Ik zou graag een custom strat laten maken.
Haar guitars is de bekendste, maar heeft niet altijd de meest consistente kwaliteit heb ik vernomen.



Om verwarring over "vintage style" te vermijden, deze voicing zoek ik:
http://www.youtube.com/watch?v=rnIe59uLnCQ


Wie bouwt er nu de meest resonante, best klinkende strat ?


Mijn 62 RI fender strat klinkt nogal "harsh", hard in de oren in het hoog. Dit wil ik dus absoluut niet (zonder ten koste te gaan van helderheid). Ook zou het een zware relic worden (50/50 paint/bloot hout).


Ik weet wat de opties zijn qua bouwers, maar welke bouwer levert nu echt de best klinkende vintage strats af ?




thanks !
Steven

Mr.Fingers
26 december 2012, 22:42
"geen 2 stukken hout zijn hetzelfde", maar check zeker ook eens Bravewood in de UK (binnen europa, dus geen verborgen taksen en invoerheffingen), zijn gitaren & bassen zijn echt gruwelijk goed en gruwelijk vintage correct.

Luke-wannabe
26 december 2012, 22:53
Deze sound is ook héél erg die 4x10 Fender amp die -ie gebruikt. En dan lekker hard weetjewel.
Voor de rest zou ik zeggen een Stratje volgens vintage specs met niet te veel lak (relic, of gewoon een dunne nitro laag), maar ik moet zeggen dat ik nog niet echt een (Nederlandse) bouwer heb gehoord die deze sound nailt...

arjanb01
26 december 2012, 23:03
Misschien je elementen swappen, setje cs 69ers of andere low output pu's in je huidige strat zetten? Is makkelijker en goedkoper!

heavy-metal-thunder
26 december 2012, 23:09
Persoonlijk vind ik een 62ri geen slechte keuze. Vind het verschil met een ouwe niet zo heel groot, enkel het scherp is er wat af. Maar die sound ga je niet halen uit een two rock met 2x12 celestion T65's cab, vrees ik. Binnenkort heb ik mn vroeg jaren 70 fender vibrolux. Moet je zeker es horen, goed luid of een tubescreamer voor...

Grt
Raf

barno
26 december 2012, 23:31
hate to spoil the myth once again maar elke goede bouwer kan zo'n strat bouwen. Simple as that. goede constructie, juiste hout, low output pu's, een goede amp (4X10 bv, idd) en dus de juiste playing skills. Dat van die lak is een indianenverhaal imho

da Liks
26 december 2012, 23:55
als je het mij vraagt ook.. en zo zijn er volgens mij nog wel MEER indianenverhalen in gitarenland, en veel geneuzel in de marges (zoals TR het altijd treffend zegt)!

Luke-wannabe
27 december 2012, 00:27
Mja, toch vind ik gitaren met een soort van zachtere lak vaak beter klinken dan van die vacuüm verpakte planken. Kan een indianenverhaal zijn, maar het speelt voor mij altijd een stuk 'stijver' en heeft niet per sé een houtige natuurlijke klank.

barno
27 december 2012, 00:40
Mja, toch vind ik gitaren met een soort van zachtere lak vaak beter klinken dan van die vacuüm verpakte planken. Kan een indianenverhaal zijn, maar het speelt voor mij altijd een stuk 'stijver' en heeft niet per sé een houtige natuurlijke klank.

ik heb al heel wat van de gitaren die ik bouw getest zowel bare naked als daarna gelakt en ik kan echt geen verschil horen. Puur acoustisch heb ik soms wel es de indruk dat er een miniem verschil opzit maar zeker weet ik dat niet eens. Ik heb het wel niet over mm's dikke laklagen uiteraard.

Wel is het zo dat als je echt gelooft dat een half kale gitaar beter klinkt..... dan klinkt ie ook beter. Een van die zalige gitaarwetten waar ik rotsvast in geloof.

Luke-wannabe
27 december 2012, 00:51
Maar jij brengt zorgvuldig een mooi dunne laag lak op je gitaren aan, lijkt me? Ik heb het dan meer over een verschil tussen dat en het hardplastic dat soms om wat goedkopere gitaren heen zit. Maar het kan ook liggen aan het feit dat die gitaren wat goedkoper zijn, natuurlijk.

barno
27 december 2012, 01:03
Maar jij brengt zorgvuldig een mooi dunne laag lak op je gitaren aan, lijkt me? Ik heb het dan meer over een verschil tussen dat en het hardplastic dat soms om wat goedkopere gitaren heen zit. Maar het kan ook liggen aan het feit dat die gitaren wat goedkoper zijn, natuurlijk.

yep, mss vandaar de verwarring dat lak slecht is voor goede klank. minder goed klinkende gitaren zijn vaak cheapo's die wel hele dikke laklagen nodig hebben om het prutshout wat te beschermen, maar zonder die lak ook al zouden sucken :)

stijnkenens
27 december 2012, 01:14
@ Ts: je gaat toch niet afgaan op een life filmpje op you-tube van een smartphone voor de klank, djeez, kan je nog slechtere kwaliteit vinden?

En ja, lak is totaal onbelangrijk voor een elektrische gitaar. En ja, iedereen met een beetje skills kan zo'n gitaar bouwen.

@ luke wannabee: het gaat hier NIET over goedkope gitaartjes, maar over custom builders, dus dat idee van een dikke laag doet hier niets ter zake, nitro is altijd dun, want het blend in elkaar, het wordt 1 geheel. (trouwens als je echt dun wil gaan, dan moet je schellak gebruiken), lak wordt enkel gebruikt om je hout te beschermen tegen vuil !



s.

Pepe
27 december 2012, 01:24
Als je specifieke wensen hebt mbt hout, radius, frets enz dan is bouwen weer de kortste weg. Zoek je een speciaal geluid, dan is het laten bouwen de minst zekere weg, dat blijft toch een gok.
Afgezien dat je toch anders klinkt als je over die meneer zijn '63 mag spelen.

StevenStrat
27 december 2012, 01:38
Spijtig dat er altijd veel discussies gestart worden die naast de kwestie zijn.


Het filmpje was om een indicatie te geven wat ik bedoel met een vintage strat tone.


Ik heb nooit beweerd dat minder lak beter klinkt, al zal het zeker niet slechter klinken.



Ik heb nog maar 1 bouwer z'n naam zien passeren (waarvoor dank), ik zou liefst met een bouwer in NL werken.
Ik ben linkshandig en heb specifieke wensen dus kan niet vooraf testen.


Mensen die ervaring hebben met verschillende nederlandse bouwers en die me kunnen vertellen welke ze best vonden klinken ?

stijnkenens
27 december 2012, 02:29
Sorry, ik werd weer zot van het 'lak' verhaal !


Maar enkele namen: De Gier, Haar, Panucci ...

Ik heb met geen enkele ervaring, maar dat zijn toch een aantal mensen die strats in hun gamma hebben.

Belgen: Hilko, Stef Peire, Gosia guitars. En nog andere, maar ik mag geen reclame maken !

Dus met Vintage strat tone bedoel je dat iele in de klank, dat is gewoon het bedraden van de elektronica, dat kan normaal gezien iedereen die met gitaar elektronica bezig is. En volgens mij is elke strat zo gewired?
Dat is ook het enige dat ik uit dat filmpje kan opmaken !



s.

Duhsjaak
27 december 2012, 03:38
Hi S (geloof ik)
Je constateert een veel voorkomend verschijnsel op GN. Er wordt een redelijk duidelijke vraag gesteld en twee pagina's later is ieder stokpaardje bereden dat maar denkbaar is, maar de TS'ers vraag staat nog open.

Afhankelijk van mijn bui kan ik mij daar mateloos aan ergeren of juist vreselijk veel plezier om hebben.

Mijn ideeën daarover/over je vraag:

Mijn voorstel: Ga er eens met een paar praten. Ik ben nog maar een jaar of drie geleden min of meer weggelachen door een 'gerenomeerde' bouwer in Hilversum toen ik vertelde wat ik voor ogen had. Dat had tot gevolg dat de €2.500,00 die ik te besteden had, niet daar werd besteed; iemand waar het vertrouwen niet ligt, leg je ook zo'n opdracht niet in handen. Verstaat zo iemand jou wel?

De ideeën die ik gerealiseerd wilde zien, gaan er over een paar jaar (als ik weer geld heb) alsnog komen. Excentriek of niet. Hilversum is niet het eind van de wereld.

Schuif niet op voorhand Belgische bouwers opzij. Afhankelijk van je woonplaats uiteraard. Van waar ik woon (Groot Amsterdam), ben ik net zo snel in Leuven als in Groningen.

Als het een stratmodel moet zijn, valt Barno helaas af. Maar Stijnkenens niet. Hij mag geen reclame maken. Dat doe ik ook niet. Smiley.

Aan Oigun (Haarlem) gedacht? Is met zijn prachtwerk al diverse keren in de bovenste regionen van de verkiezing 'de mooiste van....' terecht gekomen.

Wacht de volgende aanbieding van Kruidvat, Blokker, AH af: Dan reis je voor €15,00 heel NL door. Op de prijs van je ideale gitaar peanuts. En die ideale gitaar? Die bestaat, die moet alleen worden gebouwd door iemand die naar de opdrachtgever (jou dus) luistert. En die vaklui, die bestaan gewoon.

En tot slot, Pepe's verhaal is weer behoorlijk to the point: Mechanische wensen zijn het mooist in te vullen door te laten bouwen. Doordat je dan niet kan proefdraaien/-spelen, is de klank (waar je nou juist zo naar op zoek bent) vooral een kwestie van vertrouwen.

Ik hoop dat je hem showt als ie af is. Good luck!
Vriendelijke groet, Gus


PS
En als je wilt weten wat de bullshit naar mijn oprechte overtuiging waard is over die lak laag?
Mijn zelfbouw, waarop ik bijna 40 jaar heb gespeeld, zaten 5 pups op. Twee HiLo's, twee tele's en een Schaller. Ik bouwde die gitaar in 5 avonden en moest toen om allerlei redenen opgeven. Afwerken heb ik gedaan door restjes PVC behang (die mijn ouders overhadden van het bekleden van de douche ruimte - zacht en 3mm dik), erop te plakken. Op geen van de pickups heb ik ook maar een cent verschil gehoord.
Ook op Danelectro's die met en zonder PVC coating zijn gemaakt, nul verschil. Go figure!!!

Tabula Rasa
27 december 2012, 06:27
En wat betreft dempende dikke lak.... Wat doet een flinke rechter arm en een bierbuik? Dat lakverhaal is alleen van toepassing als je gitaar volledig los hangt in de lucht. Zelfs dan is het minimaal.

Wat bertreft de strat. Kijk eens bij Smitty

Triggy
27 december 2012, 09:30
Vreemd dat ik niemand over Fender CS hoor.. Heb zelf een Fender CS Timemachine Relic 57er strat. Ziet eruit als 50 jaar oud en is waanzinnig resonant en heeft voor mij dé killer strattone. Tweedehands komt er soms wel eens eentje voorbij en ben je onder de 2K klaar(nieuw 3200,-...)

arjanb01
27 december 2012, 09:32
Ik heb een strat van Eric vd haar uit 2007 en nog altijd de beste vintage tone die ik uit een strat gehoord heb. Relic, kluson vintage mechanieken en vintage brug, 69er pickups erin dus lage output en je amp en vingers doen de rest.
Andere bouwers die je zou kunnen benaderen:
Smitty
Rebelrelic
Otentic bouwt mooie strats. Erwin Java heeft z'n eigen signature model en prijstechnisch heel scherp. Voor 1300eu heb je er een.

stijnkenens
27 december 2012, 09:34
Omdat de topic starter specifiek naar naar NL bouwers vraagt.
En omdat ik uit België kom, er toch nog even een paar Belgen tussen gooi, enkel en alleen omdat er hier toch een aantal ronddwalen !



s.

LGK
27 december 2012, 09:54
Waarom niet gewoon een oude kopen? ben je wel wat meer kwijt maar dan heb je een echte!

ik weet niet precies voor hoeveel ze weg gaan maar die van popa chubby ging weg voor 6000 ofzo?

arjanb01
27 december 2012, 09:58
Wel wat duurder ?? Een vintage 60s strat doet in originele staat minimaal 15000 euro, dat is 10x zo duur als custom made bouwen. Ik zou dan voor custom made gaan tenzij je geld teveel hebt !
Daarbij, niet elke echte vintage strat klinkt goed, er is ook veel rommel gemaakt in die tijd.

LGK
27 december 2012, 10:21
ooow... ja dan snap ik het.
Ik dacht dat ze toch wel een stukje minder koste..

benwave
27 december 2012, 11:23
Vreemd dat ik niemand over Fender CS hoor.. Heb zelf een Fender CS Timemachine Relic 57er strat. Ziet eruit als 50 jaar oud en is waanzinnig resonant en heeft voor mij dé killer strattone. Tweedehands komt er soms wel eens eentje voorbij en ben je onder de 2K klaar(nieuw 3200,-...)

Nu weet je toch onderhand wel dat je voor een Gibson geluid, niet bij Gibson moet zijn,
en voor een Fender geluid niet bij Fender,..
Tenminste als je dit forum moet geloven

Nobler
27 december 2012, 12:29
Als je op zoek bent naar een specifieke sound zou ik (ook) geen gitaar laten bouwen. Omdat de uiteindelijke klank van zoveel factoren kan afhangen is het volgens mij voor een bouwer niet mogelijk om vooraf te weten dat wat hij gaat bouwen ook werkelijk zo klinkt. Daardoor is volgens mij een gitaar laten bouwen om een speciale klank net zo grote gok als een gitaar via internet bestellen en hopen dat hij de juiste klank heeft. Als je echt op zoek bent naar een specifieke klank is er volgens mij maar één optie: elke strat die je te koop ziet bespelen. Ook zou ik daarbij een 'open mind' houden, want ik sluit niet uit dat je die klank die je zoekt opeens zult vinden bij een strat-kopie van een ander merk of misschien zelfs bij een goedkopere Fender of Squier.

arjanb01
27 december 2012, 12:54
Inderdaad probeer zoveel mogelijk strats te bespelen en pik diegene eruit die je het lekkerste vindt. Tip: wel over dezelfde amp bespelen en zowel overstuurde als clean, krijg je het beste beeld.

StevenStrat
27 december 2012, 13:13
Ik ben linkshandig dus kan niet vooraf testen.

Smitty, haar en rebelrelic heb ik al horen voorbij komen. Smitty lijkt me heel mooi werk af te leveren.

arjanb01
27 december 2012, 13:39
Stuur Eric smid eens een mailtje, reageert supersnel en heel prettig in de communicatie. Zeker als je linkshandig bent zou ik voor custom made stratjes gaan. En heel mooi afgewerkt met goede onderdelen. Prijs voor een strat volgens zijn specs begint bij 1700 euro.
Zet gewoon je wensen goed op de mail en hij zal een mooie gitaar voor je maken die jou niet teleur gaat stellen! Voordat hij begint verlangt hij wel een aanbetaling van 50 procent.

Pepe
27 december 2012, 13:45
Er is niks op tegen maar ik zie jezelf naar iets toepraten.
Ik kan je nu al vertellen, DAT geluid ga je niet krijgen van een Smitty of welke ander strat dan ook als je niet de juiste ingrediënten gebruikt voor zo'n sound.

Volgens mij zou je die weg moeten bewandelen.... eerst de goede ingredienten achterhalen voordat je gaat koken.

Jouw voorbeeld gitaar is trouwens ook een Customshop model maar dat zal je vast wel weten als je de moeite hebt genomen wat research te doen.

arjanb01
27 december 2012, 14:05
Volgens mij weet de ts echt wel de ingrediënten voor dat specifieke geluid, het probleem is alleen dat de beste man linkshandig is, dus custom made wil aanschaffen. In zijn geval is dat denk ik de juiste stap. En smitty maakt je een prima strat die dat geluid zeker kan benaderen. Juiste amp en vingers doen de rest!

E-J
27 december 2012, 14:37
Ik zou een nieuwe gitaar even in de wacht zetten en een ander setje pickups proberen. Kan wel eens net dat verschil brengen. Een vriend van me heeft Seymour Duncan Antiquity II Surfer pickups in zijn Stratocaster gezet. Geweldige dingen. Los van deze zijn er talloze goede setjes te verkrijgen.

StevenStrat
27 december 2012, 19:02
Er is niks op tegen maar ik zie jezelf naar iets toepraten.
Ik kan je nu al vertellen, DAT geluid ga je niet krijgen van een Smitty of welke ander strat dan ook als je niet de juiste ingrediënten gebruikt voor zo'n sound.

Volgens mij zou je die weg moeten bewandelen.... eerst de goede ingredienten achterhalen voordat je gaat koken.

Jouw voorbeeld gitaar is trouwens ook een Customshop model maar dat zal je vast wel weten als je de moeite hebt genomen wat research te doen.

Ik heb zeker de moeite gedaan om research te doen, de strat die ik als voorbeeld gaf is geen custom shop model.
Het is een originele '63 strat die op 2 zadeltjes na volledig origineel is.



Ik praat mezelf niet naar iets toe, ik probeer gewoon een hele goeie bouwer te vinden.

Waarom zou ik dat geluid niet kunnen benaderen met de juiste 'ingredienten' (ik neem aan dat je vintage correcte onderdelen bedoelt) ?

Pepe
27 december 2012, 19:08
nee, er is OOK een CS model van. Fender maakt hem gewoon.

De juiste ingredienten gaan over dikte hals, soort trem blok enz. Vintage correct is een breed begrip.

Mr.Fingers
27 december 2012, 19:09
Omdat geen 2 stukken hout hetzelfde zijn, en een ENORM deel van de klank echt afhankelijk zijn van de vingers en de amp. Je kunt wel een vintage gevoicede strat maken, en die zal wel vintage klinken, maar of het een echte hit gaat worden, die de "JA GODVERDOMME JA"-factor heeft valt allemaal nog af te wachten. Ik heb ooit eens de luxe gehad om tijdens een opnamesessie op 2 1964 Gibson ES345's te spelen, beiden misschien 12 of 14 digits van elkaar verschillend, en de ene klonk als een natte krant, voor de andere zou ik een dozijn testikels willen afgeven, met de glimlach. Op papier zouden ze echter identiek moeten zijn. En qua klank: het klonk wel vintage, maar ik klonk er vooral als mezelf op. Gaf ik ze aan de eigenaar, klonk hij er vooral als zichzelf op.

Luke-wannabe
27 december 2012, 19:16
Ik vind dit trouwens ook een typische SRV sound. Dus je zou eens moeten kijken wat de overeenkomst tussen de setups van die twee mannen is. Ik zeg silverface Fender en 60's Strat. Dit is echt niet zomaar een standaard Strat tone. Dit is de beste (in mijn oren dan), meest organische stratsound die er bestaat. Maar heeft ook veel te maken met het dynamische spel van beide heren.

Hier hoor in een beetje de zelfde sound: http://www.youtube.com/watch?v=iFS_4nAfF4k

En hij speelt hier niet eens op een 60's strat óf Silverface Fender.. Zal het dan toch in de vingers zitten?

StevenStrat
27 december 2012, 19:16
Er is een custom shop model dat doet denken aan Philip Sayce z'n strat qua look maar deze is geen replica van Sayce z'n strat.



Mr fingers: hout maakt inderdaad een wereld van verschil. Vd Haar heeft toegang tot heel goed hout heb ik al gehoord.

Mr.Fingers
27 december 2012, 19:20
Geen twee stukken hout zijn hetzelfde, zelfs al zijn ze van dezelfde soort, boom of zelfs stam. De "grain" loopt in ieder stuk hout anders, en doordat de grain anders loopt in ieder stuk hout, en het gewicht ook telkens anders is, gaat iedere body op een andere manier resoneren, of misschien zelfs helemaal niet. An sich is een 62-63 strat niet zo speciaal van hout. Gewoon alder als body, maple (soms quartersawn, vaak niet) hals met een brazilian rosewood toets. Brazilian Rosewood is zeldzaam en duur, maar klinkt niet speciaal of beter.

Hendriks
27 december 2012, 19:24
Die gitarist in de openingspost krijgt waarschijnlijk uit een chinese squiert ook een goed geluid . Ik zou zomaar niet een (dure) custombuild laten bouwen puur voor het geluid , bij dit soort aankopen spelen de looks vaak ook een rol. Ik zou eerst een goede speurtocht ondernemen en wat gaan proberen , ook even wat exoten proberen , je zou zomaar met een oude Greco of Tokai kunnen thuiskomen.

Pepe
27 december 2012, 19:25
Je kan best een eind komen met de voicing van de juiste onderdelen. De total tone serie was een goede serie voor een dikke strat toon, toch echt anders dan je "stratje met vintage onderdelen".
Mijn Greco heeft ook ongeveer dat geluid, niet te vergelijken met de JV of reissue.


http://www.youtube.com/watch?v=63Y4lvA7a6s

ieme
27 december 2012, 19:55
Ik heb vele strats, oa Haar en Nash gebouwde strats. Maar ik heb een aantal keer over de gitaren van Smitty Guitars mogen spelen en deze zijn stuk voor stuk waanzinnig goed. Eric Smid is een vakman met heel veel verstand van fender achtige gitaren en bouwt erg goede gitaren op een fender basis. Ik heb vorige week mijn cabronita telecaster bij hem opgehaald en ik ben er super blij mee. Ik heb laatst een paar goeie strats van smitty getest bij guitarking en deze link is een gitaar welke Eric voor een shop in Duitsland gemaakt heeft.
http://www.guitars-shop.de/product_info.php/cPath/29/products_id/414

arjanb01
27 december 2012, 20:34
Kom ik weer terug op mn eerdere posts, low output pu's, amp en vingers. De reden dat de ts een custom made strat wil is omdat hij linkshandig is en dus geen strats kan testen.

Rick trodat
27 december 2012, 20:42
Een goede strat is belangrijk.Maar voor dit geluid heb je niet perse een Custom strat nodig. Wel een fender amp. Haar gitaren klinken vaak waanzinnig door het juiste hout. Wat top top is. Communicatie is vaak wel lastig

arjanb01
27 december 2012, 21:00
Mn haarstrat heb ik via the american guitarstore gekocht, dus directe communicatie heb ik nooit gehad met eric vd haar. Kan ik verder niet over oordelen, wel dat ik de beste strat heb die ik ooit gehoord en bespeeld heb. En ik heb CS strats van 4,5k plus in de handen gehad en die komen bij lange na niet bij de mijne in de buurt.

Chris Winsemius
27 december 2012, 21:21
Ik zou graag een custom strat laten maken.
Haar guitars is de bekendste, maar heeft niet altijd de meest consistente kwaliteit heb ik vernomen.



Om verwarring over "vintage style" te vermijden, deze voicing zoek ik:
http://www.youtube.com/watch?v=rnIe59uLnCQ


Wie bouwt er nu de meest resonante, best klinkende strat ?


Mijn 62 RI fender strat klinkt nogal "harsh", hard in de oren in het hoog. Dit wil ik dus absoluut niet (zonder ten koste te gaan van helderheid). Ook zou het een zware relic worden (50/50 paint/bloot hout).


Ik weet wat de opties zijn qua bouwers, maar welke bouwer levert nu echt de best klinkende vintage strats af ?




thanks !
Steven

Niemand, en ook Fender zelf vroeger niet.

Iedere plank hout is anders dus vandaag de dag heb je net zoveel verschillen tussen stapels strats als vroeger, neem/koop gewoon de beste Strat die je kunt vinden NA proberen ongeacht merk/bouwjaar en dat soort onzin.

Heb een paar waanzinnige oude Strats in m'n handen gehad ('62, '58 en '76 oa.) en ook diverse misbaksels ('58, '65, '68 ) maar ben blij dat mijn partscaster (echte 60s zadels, trem en blok, '07 body, allparts hals, cstm shp fender '54 elementjes) alleen maar overtroffen wordt daar 'n '54-er in een Nederlandsche studio volgens een goeie vriend van mij

LUISTER met je OREN, niet met je ogen!!!

the sure thing
27 december 2012, 21:38
Het kwaliteitsverschil tussen de Fender CS onderling is groot. Ik had een Haar strat, klonk prima en speelde ook goed, alleen de hals van de Haar vond ik te dik. Uiteindelijk ben ik naar Kees Dee gegaan en ALLE (!) Fender strats usa bespeeld die er waren. Uiteindelijk getwijfeld tussen 2 CS types en gekozen met mn oren. Maar: menigeen CS deed onder voor een standaard USA. En: ik had even een Road Worn in mijn handen en stond zeer goed zijn mannetje! Samenvatting: geen 2 gitaren zijn t zelfde en kies inderdaad met je oren en je handen.

Ik zou geen Haar strat bestellen bij Haar, maar een Haar uit een winkel testen.

StevenStrat
27 december 2012, 21:49
Nogmaals, ik heb niet de mogelijkheid om alle strats in mijn buurt te testen aangezien ik linkshandig ben.
Ook vd Haar heeft er max 1 lefty in stock.


Ik moet dus een custom build laten doen, ook wegens mijn zeer specifieke wensen qua specs.


Ik weet dat geluid ook in de vingers zit, ik weet dat hout belangrijk is, ik weet dat geen 2 gitaren hetzelfde klinken, ik weet dat ik moet luisteren met mijn oren.
Maar ik heb nog altijd niet zoveel opinies omtrent de beste bouwer van Strats.
Haar en Smitty lijken aan de top te staan, waarbij Smitty de voorkeur zou krijgen door de communicatie.
Nog mensen met ervaringen van custom vintage style strats in nederland/belgie ?



thanks !

Luke-wannabe
27 december 2012, 21:55
Rebel Relic is heel erg cool. Zijn erg goede gitaren.

Brum
27 december 2012, 21:57
Waarom alleen in Nederland eigenlijk? Ik zal niet weer het Warmoth verhaal oplepelen, maar er zijn genoeg bouwers die bij bijvoorbeeld dit bedrijf willen inkopen en voor jou een geweldige gitaar in elkaar willen zetten, helemaal zoals jij het er uit wil hebben zien en met de hardware zoals jij het wilt, maar met de expertise van een bouwer. Het is nog goedkoper ook. Ik heb het zo gedaan met een telecaster en ik ben nog nooit zo tevreden geweest met een gitaar. En ook lefty, ook niet onbelangrijk.;)

barno
27 december 2012, 22:01
ik zou blind gaan voor Gun guitars (http://www.guncustoms.nl) in Haarlem. Kleinschalig, hoge kwaliteit, geen assemblage van prefab, alles gebeurt in house, custom to the bone, goede communicatie en alle echt alle gun gitaren die ik heb bespeeld waren ronduit indrukwekkend.

StevenStrat
27 december 2012, 22:01
Rebel relic komt qua standaard specs al erg in de buurt van wat ik zoek. mooi relic werk ook.


Zijn iets duurder dan Haar en Smitty denk ik ?
Maar is geen probleem als ze heel goed zijn natuurlijk..

Brum
27 december 2012, 22:01
ik zou blind gaan voor Gun guitars (http://www.guncustoms.nl) in Haarlem. Kleinschalig, hoge kwaliteit, geen assemblage van prefab, alles gebeurt in house, custom to the bone, goede communicatie en alle echt alle gun gitaren die ik heb bespeeld waren ronduit indrukwekkend.

Wat is er zo slecht aan assemblage dan?

sjoerd5
27 december 2012, 22:01
Hier hoor in een beetje de zelfde sound: http://www.youtube.com/watch?v=iFS_4nAfF4k

En hij speelt hier niet eens op een 60's strat óf Silverface Fender.. Zal het dan toch in de vingers zitten?

SRV speelt hier op een '63 Fender en een Super Reverb...

Mitch
27 december 2012, 22:05
Gekke vraag misschien, maar is er geen winkel/site voor vintage lefties? Of is het dan écht de hoofdprijs? Ik heb me er nooit in verdiept, jij ongetwijfeld wel.

Ik heb zowel ervaring met laten bouwen als met vintage gitaren en ik zeg één ding: een goeie ouwe gitaar is wat mij betreft beter dan een goeie nieuwe gitaar. Vintage style moet in héél erg goed overleg, want dan moet 't juist allemaal niet te perfect, behalve dan natuurlijk frets en afstelling. Moeilijk hoor. In communicatie zijn er veel goede bouwers. Ik ben persoonlijk een groot fan van het werk van De Gier, al heeft die een voorkeur voor strakker en moderner. Maar die snapt ook perfect wat het inhoudt om een lossere klank voor elkaar te krijgen in een instrument en hij droogt zijn zorgvuldig ingekocht hout minutieus. 't Is een mailtje waard, al zal hij wel boven de prijs zitten van Smitty, die zich specialiseert in F-styles.

barno
27 december 2012, 22:23
Wat is er zo slecht aan assemblage dan?

ik zeg nergens dat assemblage slecht is. Ik zeg wat ik zou doen als ik met heel specifieke custom wensen zit en niet gebonden wil zijn aan de per definitie beperkte keuze die ik heb bij iemand die afhankelijk is van onderdelen die door anderen worden geleverd.

Waarom gaan bouwers strats assembleren: ofwel omdat ze de kwaliteit van prefab onderdelen zelf niet kunnen halen, hetgeen te denken geeft... ofwel omdat ze meer omzet willen draaien dan mogelijk is met kwalitatieve bouw from scratch.

Met dat laatste is op zich niks mis, maar ik ken alleszins enkele assembleurs waarmee de communicatie niet altijd vlot verloopt wegens tijdsgebrek

Chris Winsemius
27 december 2012, 22:28
Gekke vraag misschien, maar is er geen winkel/site voor vintage lefties? Of is het dan écht de hoofdprijs? Ik heb me er nooit in verdiept, jij ongetwijfeld wel.


extreem zeldzaam (qua [produktie maar zeker ook qua 2e hands verkoop)..... hoofdprijs........................................ ..

Luke-wannabe
27 december 2012, 22:38
SRV speelt hier op een '63 Fender en een Super Reverb...
Ja maar ik geloof wel een Blackface. En de Lenny gitaar is een Tokai als ik me niet vergis. Geen Fender in ieder geval.

Brum
27 december 2012, 22:38
ik zeg nergens dat assemblage slecht is. Ik zeg wat ik zou doen als ik met heel specifieke custom wensen zit en niet gebonden wil zijn aan de per definitie beperkte keuze die ik heb bij iemand die afhankelijk is van onderdelen die door anderen worden geleverd.

Waarom gaan bouwers strats assembleren: ofwel omdat ze de kwaliteit van prefab onderdelen zelf niet kunnen halen, hetgeen te denken geeft... ofwel omdat ze meer omzet willen draaien dan mogelijk is met kwalitatieve bouw from scratch.

Met dat laatste is op zich niks mis, maar ik ken alleszins enkele assembleurs waarmee de communicatie niet altijd vlot verloopt wegens tijdsgebrek

Got the point en kan er deels ook wel inkomen. Er zijn alleen ook bouwers die je de keus geven en assemblage kan dan voor veel mensen aantrekkelijker zijn, vooral financieel natuurlijk. Qua kwaliteit doet het in ieder geval zeker niet onder voor zelfbouw. Maar je hebt inderdaad ook bouwers die of de vraag niet aankunnen en gaan assembleren, of zelf niet aan de kwaliteit kunnen komen van een geassembleerde gitaar. Nou kan ik dat laatste op zich nog wel begrijpen. Een bedrijf als Warmoth levert gewoon erg hoge kwaliteit. Ik heb zelfbouw gitaren in handen gehad die bij lange na niet aan die kwaliteit kunnen tippen, wat mij betreft.

Brum
27 december 2012, 22:40
extreem zeldzaam (qua [produktie maar zeker ook qua 2e hands verkoop)..... hoofdprijs........................................ ..

Leftyguitars.be is er eentje, maar die heeft nu ook weer niet een enorm assortiment en al zeker niet aan strats. Dan zit je toch al gauw bij Amerikaanse shops, of Ebay.

barno
27 december 2012, 22:46
Got the point en kan er deels ook wel inkomen. Er zijn alleen ook bouwers die je de keus geven en assemblage kan dan voor veel mensen aantrekkelijker zijn, vooral financieel natuurlijk. Qua kwaliteit doet het in ieder geval zeker niet onder voor zelfbouw. Maar je hebt inderdaad ook bouwers die of de vraag niet aankunnen en gaan assembleren, of zelf niet aan de kwaliteit kunnen komen van een geassembleerde gitaar. Nou kan ik dat laatste op zich nog wel begrijpen. Een bedrijf als Warmoth levert gewoon erg hoge kwaliteit. Ik heb zelfbouw gitaren in handen gehad die bij lange na niet aan die kwaliteit kunnen tippen, wat mij betreft.

Ik heb het niet over zomaar zelfbouw. maar profi kerels. zelf kan ik niet beter bouwen dan allparts enz... ik bouw dan ook geen bestaande modellen, maar ga ze ook niet assembleren. Warmoth is zeer consistent qua kwaliteit. Zelf ben ik er niet gek van omdat het een cnc, run of the mill, perfectie factor heeft die voor mij klinisch aandoet/voelt. Zeker voor een gitaar die feel moet hebben van een ingespeeld exemplaar is warmoth not the way to go. Te goed, zo je wil.

Tristan
27 december 2012, 22:53
Hee Steven, ik ben ook lefty en heb voor dezelfde keuze gestaan als jij.
Na een tijdje wikken en wegen heb ik indertijd besloten om een Strat bij Patrick Koopman te laten bouwen, om een lang verhaal kort te maken, het is nooit echt mijn gitaar geweest, maar uiteindelijk heb ik gevonden waar de gitaar perfect voor is (steviger rock gitaarwerk en droptuning) en nu ben ik er op zich wel blij mee.

Mijn advies is, laat nooit voor zo'n groot bedrag een gitaar voor je bouwen want het wordt nooit wat je er van verwacht, gitaarbouwers kunnen op voorhand nu eenmaal geen enkel beeld geven van de werkelijke klank van de gitaar voor ze gebouwd is, ongeacht wat ze ook zeggen.
Daarbij zijn er gewoon slechts enkele bouwers die precies die vintage sound halen, een Haar komt in de buurt als 'ie goed is maar de meeste zijn niet waanzinnig en het niveau van een echt goede Fender CS halen ze naar mijn mening niet.
Smitty zijn vast mooie gitaren, maar dat is mijns inziens toch duidelijk een vintage/modern klank, niet puur vintage, daarvoor mist het toch echt ballen en rauwheid in de sound denk ik.
Eigenlijk zijn de Fender CS en Nash gitaren de enige Strats van topkwaliteit waarvan ik naar persoonlijke ervaring ook kan zeggen dat ze echt die vintage sound hebben.

Ik zou dan ook zeggen, ga in ieder geval een keertje langs bij de Fender Customshop Lounge in Dusseldorf als ze weer wat linkshandige Strats op voorraad hebben en ga ze zeker even testen, de kans dat daar een mooie gitaar voor je bij zit lijkt me wel aanwezig.
Het scheelt je een blinde aankoop en mocht je de gitaar weer willen doorverkopen dan krijg je er ook nog een redelijk bedrag voor terug, een custom gebouwde linkshandige Strat krijg je aan de straatstenen niet kwijt en je krijgt er geen drol meer voor.

Brum
27 december 2012, 22:55
Ik heb het niet over zomaar zelfbouw. maar profi kerels. zelf kan ik niet beter bouwen dan allparts enz... ik bouw dan ook geen bestaande modellen, maar ga ze ook niet assembleren. Warmoth is zeer consistent qua kwaliteit. Zelf ben ik er niet gek van omdat het een cnc, run of the mill, perfectie factor heeft die voor mij klinisch aandoet/voelt. Zeker voor een gitaar die feel moet hebben van een ingespeeld exemplaar is warmoth not the way to go. Te goed, zo je wil.

Ik bedoel ook profi bouwers met die zelfbouwers.;) Het klinische kan ik wel inkomen, qua bouw zijn ze vrijwel vlekkeloos, het geluid even buiten beschouwing genomen. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen wat is, vooral qua feel.

Tristan
27 december 2012, 23:11
Feel en klank vind ik juist heel erg hand in hand gaan, zeker bij Fender achtige / bolt-on neck gitaren.
Een qua feel stijve gitaar heeft een heel andere klank dan een losser aanvoelende gitaar, de laatste klinkt naar mijn mening meestal opener, grootser en minder gefocust.

Dan heb je nog een beetje droog en nasaal klinkende gitaren (met name rosewood boards hebben daar vaak last van, helemaal dat Indian Rosewood van de kwaliteit die tegenwoordig vaak gebruikt wordt) en die kunnen wel los klinken en veel punch hebben maar missen dan vaak weer wat sustain, boventonen en dat echte zingende karakter.

Dat merk je bijvoorbeeld ook duidelijk bij die Fender Road Worn series gitaren, ze klinken goed en hebben veel punch en ballen maar om echt top te zijn missen ze sustain, boventonen en ze zingen gewoonweg niet.
De meeste vintage Fenders die ik in mijn handen heb gehad hadden dit trouwens ook hoor, dus daar hoeft het niet aan te liggen, het waren gewoon niet allemaal geweldige instrumenten.

EDIT:
Nog een ander ding, vergeet niet dat de afstelling ook heel veel doet voor een gitaar, zeker bij een Strat.
Wat je voor de sound die je zoekt nodig hebt is een Strat die makkelijk dikke snaren aankan (0.11 / 0.12) en daarmee nog open maar dus ook vet blijft klinken.
De meeste Strats klinken hiervoor te nasaal (lelijk middengebied), te stijf in het hoogmidden en klinken niet open genoeg en/of hebben niet genoeg sustain in het laag, ze geven dan misschien wel die bonk in het laag maar zingen/ademen niet.
De pickups moeten naar mijn ervaring lekker laag geschroefd worden (eigenlijk dus precies niet zoals vaak de fabrieksafstellingen zijn), dan kan de gitaar pas echt ademen en de snaren moeten weer niet te hoog van de toets staan zodat je de frets nog een beetje hoort, dat alles geeft meer boventonen en een meer open en bredere klank.

barno
27 december 2012, 23:30
Wat eigenlijk wel straf is is dat holy grail tone waar mensen meestal naar op zoek zijn komt van gitaristen die heel vaak op gewone productiestrats/tele's speelden, zelfs geen cs. Een van de allerstrafste stratsounds die ik ken : jimmie vaughan. speelt op gewone factory mex strats met stock pu's en flatwound snaren ... twee bassmans en dus toneheaven...

Tristan
27 december 2012, 23:44
Tja, als je een goede Strat of Tele weet te vinden dan heb je een goede gevonden, zo is het ook wel weer natuurlijk.
Daarnaast doet de afstelling, als de gitaar echt goed is en er inzit wat je eruit wil halen, ook een hoop zoals ik al aanhaalde.
Het gaat nu echter als ik het goed begrepen heb om de kwestie waar je in alle redelijkheid de meeste kans hebt om een van die 'holy grail' instrumenten ertussenuit te vissen en dat dan als lefty
Mijn mening is dat dat wat Steven zoekt wel door verschillende bouwers gebouwd kan worden, alleen niet op bestelling, geen enkele bouwer bouwt consistent alleen maar instrumenten in de bovenklasse van de top, vaak zijn dat juist de uitvliegers en de rest zijn gewoon gitaren van goede kwaliteit maar net niet goed genoeg.

vulvasonic
27 december 2012, 23:50
Het is best geinig om te lezen hoe iedere gitarist een eigen mening heeft over wat goed is en wat niet. En meestal is hun eigen gitaar de beste.

In de meeste gevallen is dat trouwens ook zo. Je koopt een gitaar, je stelt het ding af naar je wensen, modificeert zo nodig nog het één en ander en daar is ie dan, de ALLERBESTE gitaar!

Ik heb er ook een paar. De beste strat, de beste tele, de beste ES en de beste Les Paul. :D

Chris Winsemius
28 december 2012, 00:09
Wat eigenlijk wel straf is is dat holy grail tone waar mensen meestal naar op zoek zijn komt van gitaristen die heel vaak op gewone productiestrats/tele's speelden, zelfs geen cs. Een van de allerstrafste stratsounds die ik ken : jimmie vaughan. speelt op gewone factory mex strats met stock pu's en flatwound snaren ... twee bassmans en dus toneheaven...

zelfs stock reïssue Bassmannetjes (maar live meestal ptp-boutique varianten)

Chris Winsemius
28 december 2012, 00:10
Het is best geinig om te lezen hoe iedere gitarist een eigen mening heeft over wat goed is en wat niet. En meestal is hun eigen gitaar de beste.

In de meeste gevallen is dat trouwens ook zo. Je koopt een gitaar, je stelt het ding af naar je wensen, modificeert zo nodig nog het één en ander en daar is ie dan, de ALLERBESTE gitaar!

Ik heb er ook een paar. De beste strat, de beste tele, de beste ES en de beste Les Paul. :D

Vulv heeft weer helemaal gelijk ;)

groovieguitarguus
28 december 2012, 00:26
Ik heb vele strats, oa Haar en Nash gebouwde strats. Maar ik heb een aantal keer over de gitaren van Smitty Guitars mogen spelen en deze zijn stuk voor stuk waanzinnig goed. Eric Smid is een vakman met heel veel verstand van fender achtige gitaren en bouwt erg goede gitaren op een fender basis. Ik heb vorige week mijn cabronita telecaster bij hem opgehaald en ik ben er super blij mee. Ik heb laatst een paar goeie strats van smitty getest bij guitarking en deze link is een gitaar welke Eric voor een shop in Duitsland gemaakt heeft.
http://www.guitars-shop.de/product_info.php/cPath/29/products_id/414

Ik sluit me zeker bij bovenstaand verhaal aan.... nu 1 jaar mijn Smitty in huis... echt mijn main axe. Door de manier van bouwen / c.q assembleren van hele goeie onderdelen, heb je een gitaar die i.m.o. onderling zeer consistent is.
De body en hals worden computer gestuurd gevreesd uit geselecteerd Toon-hout in de USA...
Body Hals verbinding is subliem... niks geen 'chims' onder de hals voor een correcte hoek... gewoon poepie strak.
Tevens keuze uit hoogwaardige (boutique) elementen.

Zeker omdat je Linkshandig bent... is Smitty wellicht een goede en betaalbare optie.

Ik kreeg vanavond weer een compliment van de bandmembers dat mij Smitty zo lekker klonk... tja... ;-)

Voor zover ik weet is Haar compleet hand-gebouwd... maar minder consistent zuiver / netjes... Dick Dijkman is ook heel fraai.... maar bij dit soort bouwers hangen hogere prijskaartjes... omdat het compleet hand gebouwd is.
I.m.o. ook minder voorspelbaar....

Succes met je keuze!!!

Henri H
28 december 2012, 02:25
Is Dick Dijkman niet meer een "assembleur"?

arjanb01
28 december 2012, 08:18
Haar zit qua prijs op hetzelfde niveau als smitty, dus qua prijs maakt het niets uit. Mooi verhaal ook van tristan, maar ik nodig je graag uit mn haarstrat te bespelen en te horen en beweer dan nog eens dat een haar geen sustain heeft! Jutter, die ook op dit forum zit heeft hem ook in handen gehad en wilde hem bijna overnemen van me -:)
Mijn tip voor steven is haar en smitty te benaderen!

Eko
28 december 2012, 09:08
Het probleem voor de topicstarter is zn linkshandigheid. Hij kan dus slecht ergens even iets uitproberen. De enige echte oplossing , volgens mij, is een gesprek met de bouwers zelf. Welke geeft je het gevoel je het beste product te kunnen leveren? De rest is , net als bij alle andere gitaren , gokken en hopen op een goed resultaat. Bedenk dat het wisselen van een set snaren of een andere setup vaak maar verschil maakt dan een andere bouwer. In een blinde test is er niemand die en CS Fender van een haar onderscheid. Indit geval gaat het eerder om een bouwer die het mooist een versleten gitaar kan maken, niet welke de beste gitaar bouwt. Een gesprek levert het meeste op , je zult vertrouwen moeten hebben in iemand en dat krijg je alleen maar op die manier. Je geeft 2500+ voor ongeveer 500,- aan materiaal , dus doe dat bij iemand die je het gunt......

benwave
28 december 2012, 09:25
Mijn advies is, laat nooit voor zo'n groot bedrag een gitaar voor je bouwen want het wordt nooit wat je er van verwacht, gitaarbouwers kunnen op voorhand nu eenmaal geen enkel beeld geven van de werkelijke klank van de gitaar voor ze gebouwd is, ongeacht wat ze ook zeggen.
.


En zo is het gewoon, waarheid als een koe
wat een flauwekul om te denken dat een gitaarbouwer met zijn knokkels tegen het hout tikt, en dan kan horen hoe de nog te maken gitaar gaat klinken
wat een mythe

stijnkenens
28 december 2012, 09:49
En zo is het gewoon, waarheid als een koe
wat een flauwekul om te denken dat een gitaarbouwer met zijn knokkels tegen het hout tikt, en dan kan horen hoe de nog te maken gitaar gaat klinken
wat een mythe

Niks mythe, maar je moet het wel in het juiste perspectief zien, het gaat niet over het weten hoe ze klinkt, maar of het hout resoneert, als je een saaie *blofff* hoort, dan weet je dat er gewoon niets in zit. Terwijl een heldere toon, hoog of laag, meestal wel resulteert in een goed instrument.

Ik vind het wel grappig dat iedereen hier de zelfbouwers / prof bouwers afbreekt: want ze kunnen niet consequent bouwen...

Bij fender en Gibson is het niet meer dan hetzelfde, en waarschijnlijk zelfs slechter, daar gaat elk stuk dat groot genoeg is door de cnc machine voor een body / hals, daar wordt niet gekeken of geluisterd.

Terwijl een klein atelier die luxe wel heeft, zij hebben tijd om in de zagerij of houthandel elk stuk te bepotelen (je kan inderdaad niet weten hoe de gitaar gaat klinken, dat zijn vooral de elementen, het hout kan dat maar een beetje manipuleren) Zodat er een mooi resonant instrument gebouwd kan worden, naar de specificaties van de muzikant.

Je kan een elektrische gitaar veel gemakkelijker finetunen dan een akoestisch instrument, dus als je een goede bouwer vindt die een arsenaal aan stock pickups heeft liggen, kan je waarschijnlijk wel redelijk dicht in de buurt komen.

Maar je moet ook niet het klein kind gaan uithangen: Het gebeurt wel eens dat mensen niet tevreden zijn, maar na een goede afstelling en een beetje TLC komt het meestal wel goed, klanten die gaan komma neuken die wimpel ik gewoon af: "als je niet tevreden bent over mijn werk, dan had je er maar niet aan moeten beginnen !!!"



s.

Pepe
28 december 2012, 10:18
En zo is het gewoon, waarheid als een koe
wat een flauwekul om te denken dat een gitaarbouwer met zijn knokkels tegen het hout tikt, en dan kan horen hoe de nog te maken gitaar gaat klinken
wat een mythe

Ja, dat doen de viool en luitbouwer al eeuwen, om stukken hout met elkaar te matchen. Fender heeft een leuk filmpje waarin hun gitaarbouwers laten horen hoe dat werkt.

Maar goed, tis allemaal flauwekul begrijp ik van meneer Ben :D

Mitch
28 december 2012, 10:36
Laat dat maar over aan de Chinezen.

@stijn: ik lees het niet als 'kritiek' op kleine bouwers dat ze niet consistent kunnen bouwen, maar als relativering dat je nooit perfect kan voorspellen vantevoren of het wordt wat je wil. Behalve bepaalde mesen die bij regelmaat gitaren samenstellen, die kunnen hun preconcepties zo sterk maken dat de gitaren altijd precies klinken zoals ze willen dat ze zouden worden :listen:
Maar serieus: als je de eerdere topics van Steven doorleest dan weet je dat -ie vrij precies is in wat -ie wil. Da's prima, maar dan kun je beter proberen een gitaar te vinden die al zo is, want de kans is dan groot dat de gitaar die gebouwd wordt nét niet is zoals gewild. Da's dus geen kritiek op de bouwer, maar da's dan het type klant die jij zou afwimpelen :D
Overigens ben ik het van harte oneens met het matige effect van hout op de klank. Als de basis niet goed is kun je pickups wisselen tot je een ons weegt maar dan wordt het nooit wat. Maar daar was topic starter vast ook al achter.

gatrucci
28 december 2012, 10:49
Mee eens dat uitproberen misschien het meest zinnige is.
Heb zo bv vorig jaar een Godin Progression gekozen boven een paar US strats.

Als tip; kan me voorstellen dat er bij een paar grote Duitse muziekwarenhuizen wel een heel stel lefties hangen.
(bv in Ibbenburen.. da’s niet zo heel erg ver.)

benwave
28 december 2012, 10:53
Niks mythe, maar je moet het wel in het juiste perspectief zien, het gaat niet over het weten hoe ze klinkt, maar of het hout resoneert, als je een saaie *blofff* hoort, dan weet je dat er gewoon niets in zit. Terwijl een heldere toon, hoog of laag, meestal wel resulteert in een goed instrument.

Ik vind het wel grappig dat iedereen hier de zelfbouwers / prof bouwers afbreekt: want ze kunnen niet consequent bouwen...

s.

Wel mythe dus. Want anders zouden al die gitaren van de heren gitaarbouwers goed klinken.
En ik kan je vertellen dat dat niet zo is.

Verder impliceert wat jij zegt, dat wanneer een gitaar van een gitaarbouwer slecht klinkt, dat hij dat blijkbaar express gedaan heeft.
Want hij kon immers van te voren horen hoe de gitaar in kwestie zou gaan klinken.

Eko
28 december 2012, 10:54
Mitch , het probleem is dat hij linkshandig is. De kans om ergens een linkshandige strat te vinden is al klein. Een linkshandige relic is bijna astronomisch klein. Het zal dus een bouwer moeten worden. Vandaar de opmerking om er gewoon langs te gaan. Als hij/zij geen tijd heeft voor contact met je hoef je er geen gitaar te laten bouwen. Als de eerste indruk al niet goed is eveneens. Doe eerst even een mail naar een paar bouwers en maak een afspraak. Klinkt heel ouderwets , maar het model wat je laat maken is niet direct het modernste in ontwerptechniek dus het mag wel eens good old fashioned.

Tristan
28 december 2012, 11:05
Helemaal niet, in Dusseldorf hebben ze er als je op het juiste moment gaat zo drie hangen, bij Kees Dee hebben ze er vaak ook wel een paar en bij Musik Produktiv ook wel.

Rooker
28 december 2012, 11:20
Wel mythe dus. Want anders zouden al die gitaren van de heren gitaarbouwers goed klinken.
En ik kan je vertellen dat dat niet zo is.

Verder impliceert wat jij zegt, dat wanneer een gitaar van een gitaarbouwer slecht klinkt, dat hij dat blijkbaar express gedaan heeft.
Want hij kon immers van te voren horen hoe de gitaar in kwestie zou gaan klinken.

Nee hoor. Misschien vroeg de klant wel of hij een plank wilde gebruiken die absoluut niet resoneert en het liefst met een dikke knoest :seriousf:

stijnkenens
28 december 2012, 11:53
Als je liever wil blijven geloven in de 'legends' ...
Maar ja, urban legends proberen te ontkrachten is moeilijk, eigenlijk gewoon onmogelijk.

Het blijft hout, het is een natuurproduct, je kan NOOIT voorspellen hoe een gitaar gaat klinken. Een gitaarbouwer kan al de parameters juist hebben maar toch zal het niet dat zijn wat jij wil. Daar zal je je bij moeten neerleggen, net zoals de zoektocht naar die ene perfecte Fender die je waarschijnlijk nooit zal vinden. Of misschien toch, want het magische woord 'Fender' staat op de headstock.

Je kan wel opzoek naar goede stukken hout, en als je bij de gevestigde waardes blijft, dan komt het normaal gezien allemaal wel goed. Ze klinkt misschien slecht in jou oren, maar daarom niet voor iemand anders !

Stop met het luisteren met je ogen.

Het kloppen op hout is niet voorspellen hoe de gitaar uiteindelijk gaat klinken, het gaat over het horen of de pitch goed zit, om consequenter te kunnen bouwen, dat was vroeger de meest accurate methode om de dikte / flexibiliteit van het hout te bepalen, naast voelen natuurlijk.

Dus wat jij zegt is de mythe, en als je er niets over weet, blijven de 'legends' voortduren.

Ik ben al blij dat heel het nitro gegeven al redelijk ontkracht is, nu de rest nog !



s.

Brum
28 december 2012, 11:58
Ik geloof nog steeds dat een dunnere laag lak een gitaar meer laat resoneren eigenlijk, al dan niet door nitro lak. Iets wat te toevallig voor mij dat de gitaren die ik heb gehad, of gehad heb, die met een dunnere laag nitro of met olie waren behandeld, vrijwel allemaal een stuk beter resoneren/resoneerden. Toeval? Ik denk het niet, maar wat anderen er van denken moeten ze zelf weten.:)

Mr.Fingers
28 december 2012, 12:02
Ik blijf het wel geweldig vinden dat er veel mensen zeggen: "ja, jaren '60 Fenders, die nitro, it really does the job man!". Het enige nitro aan die laklaag is de kleurlaag, en indien van toepassing, de transparante laag. De onderlaag is een dikke laag fullerplast (taai polyester), en bij metallic-lakken is zelfs de metallic-lak gewoon Lucite.

Mitch
28 december 2012, 12:03
Yup. Ik heb een gitaar gehad met een normale laag poly (niet overdreven dik) en die is later gerefinished in nitro en het ding bleef gewoon even goed klinken. Was trouwens een driedelige body, dus eigenlijk kon hij al niet goed zijn :D Maar goed, laten we dit proberen on topic te houden voor Steven.
Goeie tip qua winkels van Tristan.

arjanb01
28 december 2012, 12:04
Maar ben, heb jij weleens een haarstrat of een smitty bespeeld? Ik zie je alleen met modelling en een modelling gitaar op het podium staan? Vergeleken met een willekeurige custom made strat totaal niet te vergelijken en als dat je referentiekader is, zou ik twijfelen aan je tegenargumenten die tegen het laten bouwen zijn.

benwave
28 december 2012, 12:09
Stijnekens : Nu zeg je zelfs dat de gitaarbouwer altijd gelijk heeft, en de muzikant niet goed kan luisteren.
Hoe bedoel je preken voor eigen parochie. Mythen in stand houden is nu wat je doet

Waar het om gaat is dat we af moeten van het feit, dat gitaarbouwers ubermenschen zijn, die blijkbaar beter kunnen horen
dan normale stervelingen, en kunnen horen aan een stuk hout hoe de gitaar gaat klinken
Wat een fabels allemaal, waar heeft die gitaarbouwer dat dan geleerd ?

benwave
28 december 2012, 12:13
Maar ben, heb jij weleens een haarstrat of een smitty bespeeld? Ik zie je alleen met modelling en een modelling gitaar op het podium staan? Vergeleken met een willekeurige custom made strat totaal niet te vergelijken en als dat je referentiekader is, zou ik twijfelen aan je tegenargumenten die tegen het laten bouwen zijn.

Ik denk dat je me niet ken., anders zou je dit niet zeggen.
En voor de duidelijkheid, ik ben zeker niet tegen het laten bouwen van een instrument

stratokai
28 december 2012, 12:17
Maar je moet ook niet het klein kind gaan uithangen: Het gebeurt wel eens dat mensen niet tevreden zijn, maar na een goede afstelling en een beetje TLC komt het meestal wel goed, klanten die gaan komma neuken die wimpel ik gewoon af: "als je niet tevreden bent over mijn werk, dan had je er maar niet aan moeten beginnen !!!"
s.

Tja, in ieder geval waarschuw je een aantal van ons van tevoren....

stijnkenens
28 december 2012, 12:19
M'n laatste post in dit topic:

Je moet leren lezen, ik hemel hier echt geen gitaarbouwers op, ik ontkracht net alles.


s.

Tristan
28 december 2012, 12:22
Ik ben het ook niet met je eens Stijn, je kan beter je eigen posts nog maar eens teruglezen, waaronder ook de stelling die stratokai aanhaalt.
Dat hout niet het belangrijkste is in een elektrische gitaar ben ik het ook hartgrondig mee oneens, sterker nog, ik beoordeel een elektrische gitaar in eerste instantie puur op de akoestische kwaliteiten want als die niet zijn zoals ik wil dan weet ik zeker dat het versterkt ook helemaal niks wordt.
Natuurlijk, ik geloof best wel dat veel gitaarbouwers kwalitatief goede gitaren kunnen bouwen, maar het gaat er gewoon om of de gitaar voor de klant goed klinkt en doet wat de klant wil en juist dat kan geen enkele gitaarbouwer garanderen, dat de gitaar dan voor een ander wel goed klinkt heeft de klant geen bal aan, zeker niet bij een linkshandige op maat gebouwde gitaar waar 'ie vrijwel niets meer voor terugkrijgt.

Scarface
28 december 2012, 12:34
Als je liever wil blijven geloven in de 'legends' ...
Maar ja, urban legends proberen te ontkrachten is moeilijk, eigenlijk gewoon onmogelijk.

Het blijft hout, het is een natuurproduct, je kan NOOIT voorspellen hoe een gitaar gaat klinken. Een gitaarbouwer kan al de parameters juist hebben maar toch zal het niet dat zijn wat jij wil. Daar zal je je bij moeten neerleggen, net zoals de zoektocht naar die ene perfecte Fender die je waarschijnlijk nooit zal vinden. Of misschien toch, want het magische woord 'Fender' staat op de headstock.

Je kan wel opzoek naar goede stukken hout, en als je bij de gevestigde waardes blijft, dan komt het normaal gezien allemaal wel goed. Ze klinkt misschien slecht in jou oren, maar daarom niet voor iemand anders !

Stop met het luisteren met je ogen.

Het kloppen op hout is niet voorspellen hoe de gitaar uiteindelijk gaat klinken, het gaat over het horen of de pitch goed zit, om consequenter te kunnen bouwen, dat was vroeger de meest accurate methode om de dikte / flexibiliteit van het hout te bepalen, naast voelen natuurlijk.

Dus wat jij zegt is de mythe, en als je er niets over weet, blijven de 'legends' voortduren.

Ik ben al blij dat heel het nitro gegeven al redelijk ontkracht is, nu de rest nog !



s.

Als ik dit zo lees kan ik S. alleen maar gelijk geven. De gitaar wereld is zooo lekker conservatief. Mij is ook geleerd te luisteren en heel veel uit te proberen. Dat is uiteraard heel moeilijk voor iemand die linkshandig is.Maar als je een wens hebt ben ik er zeker van overtuigt dat je met een goeie bouwer eruit gaat komen. Kost uiteraard tijd en geld,maar als het af is...:mmmm:

Ik ben niet zo bekend met kleine custom gitaarbouwers,dus daar kan ik niet over mee praten.

Succes,

Groet,
Marco

Pepe
28 december 2012, 12:39
Beetje vermoeiend hoor, op alles schieten met onzin als je iets niet begrijpt.

Sommige bouwers (niet alle...) matchen stukken hout op resonantie pieken. Voor een evenwichtiger geluid, of dat frequenties elkaar niet tegen gaan werken of juist iets versterken..
Dat zou relatief een betere gitaar opleveren in relatie tot het doel wat je gesteld hebt.
Of dat een absoluut betere gitaar oplevert hangt af van de criteria die je aanhoud.


Maar goed, daar komt Ben Wave aandenderen, de man die met zijn illegale Chinese Gibson iedere USA Gibson naar huis speelde tot hij een echte Gibson kreeg.. nee, die weet het wel.

barno
28 december 2012, 12:48
Assembleren of laten bouwen, maakt niet uit: je zorgt voor goede basisgrondstoffen, goede match (zie filmpjes (http://www.youtube.com/watch?v=SNv8IXkbbAI) waar pepe al naar verwees) en vooral juiste skills om alles te monteren, bouwen, afstellen en je krijgt een Goede gitaar. Niet steeds dezelfde idd en nu komt het: learn to love it, learn to play it. Al dat wetenschappelijk gedoe van "ze moet zo en zo klinken"... elke gitaar zal ietwat anders klinken. En da's juist the fun of it all. En indien echt niet content, op naar de volgende. Kans is groot dat je een jaar later die eerste plots toch geweldig vind.

Dit gezegd zijnde ben ik het eens met Eko: voor speciale wensen, neem contact met een bouwer en praat met de man, véél nuttiger dan afgaan op forumwaarheden.

benwave
28 december 2012, 13:09
Maar goed, daar komt Ben Wave aandenderen, de man die met zijn illegale Chinese Gibson iedere USA Gibson naar huis speelde tot hij een echte Gibson kreeg.. nee, die weet het wel.

Zeg pepe heb jij een reden om het elke keer persoonlijk te worden ?
En wat hebben Chinese gibsons met dit onderwerp te maken ?

Eko
28 december 2012, 13:17
Tristan,
Het ging de man er niet om een Fender te kopen. Je mag daar trouwens zo ongeveer alleen naar binnen als je de rekening al betaald hebt. Geen dagje testen voor de lol dus!. Hij zoekt specifiek een kleine bouwer. Het slimst is dus om daar gewoon een paar van te bezoeken. Als je 2500,- of meer neertelt moet je het op z`n minst met de bouwer kunnen vinden. Je zult immers zijn salaris betalen en er iets voor terug willen hebben. Dat kan beter in goede harmonie gaan.

arjanb01
28 december 2012, 13:37
Eens met eko. Bezoek een paar bouwers en dan kom je er wel uit.
Zeker als je een budget van 2500eu hebt en een linkshandige strat wilt.
Mijn tips voor de ts dus:
Haar guitars
Smitty guitars.

Martijn-w
28 december 2012, 13:51
Punt blijft dat je bij een bouwer nooit van tevoren precies weet hoe een gitaar gaat klinken aangezien je hem nog niet kan uitproberen voor de bouw begint.
Als je precies een bepaalde klank zoekt moet je gewoon gitaren proberen tot je die sound gevonden hebt die je zoekt.

Wil je gewoon een goeie gitaar die ongeveer zus of zo klinkt, dan kan je naar een bouwer gaan.

StevenStrat
28 december 2012, 14:03
dank voor de talrijke reacties.


Mijn vermoedens zijn bevestigd dat vooral Haar en Smitty the go-to builders zijn voor vintage strats.

arjan: heb nooit vermeld dat ik 2500 eur voorzien heb, zal een custom build rond die prijs zitten ? Haar zit eerder rond 1800 denk ik, smitty weet ik niet precies.


Mitch: ik weet inderdaad vrij precies wat ik wil, maar ik denk dat dat niet moeilijker is voor de bouwer, misschien wel gemakkelijker omdat hij duidelijk zal weten wat het resultaat zou moeten worden. Er is een verschil tussen weten wat je wil, en muggenziften/lastige vent zijn hé ;)

MyGreenLady
28 december 2012, 14:29
Beetje een suffe discussie dit, ik ga gewoon lekker op mijn Danelectro raggen.

thierry1982
28 december 2012, 15:34
dank voor de talrijke reacties.


Mijn vermoedens zijn bevestigd dat vooral Haar en Smitty the go-to builders zijn voor vintage strats.

arjan: heb nooit vermeld dat ik 2500 eur voorzien heb, zal een custom build rond die prijs zitten ? Haar zit eerder rond 1800 denk ik, smitty weet ik niet precies.


Mitch: ik weet inderdaad vrij precies wat ik wil, maar ik denk dat dat niet moeilijker is voor de bouwer, misschien wel gemakkelijker omdat hij duidelijk zal weten wat het resultaat zou moeten worden. Er is een verschil tussen weten wat je wil, en muggenziften/lastige vent zijn hé ;)

Smitty zit ook rond die prijs, gewoon even met Smitty bellen of mailen. Ik heb er ook een en ben zeer tevreden.

Eko
28 december 2012, 16:35
Stevenstrat
Een one of laten bouwen is geen werk wat je uit het rek haalt voor 1800,-. Als je specifieke wensen hebt kost dat geld. Reken dus op 2500,- of meer. Je gaf zelf al aan dat je ca 50% bare wood wilde dus dat gaat iets meer kosten of je moet wachten tot hij ergens hangt, wat nooit gaat gebeuren met een linkshandige versie.

arjanb01
28 december 2012, 16:42
Smitty zit ook rond die prijs, gewoon even met Smitty bellen of mailen. Ik heb er ook een en ben zeer tevreden.

Haar guitars zit ook op die prijs. Laat ons maar weten wat het geworden is en we willen natuurlijk foto's zien als hij klaar is !

RS-Rik
28 december 2012, 19:54
Niks mythe, maar je moet het wel in het juiste perspectief zien, het gaat niet over het weten hoe ze klinkt, maar of het hout resoneert, als je een saaie *blofff* hoort, dan weet je dat er gewoon niets in zit. Terwijl een heldere toon, hoog of laag, meestal wel resulteert in een goed instrument.

Ik vind het wel grappig dat iedereen hier de zelfbouwers / prof bouwers afbreekt: want ze kunnen niet consequent bouwen...

Bij fender en Gibson is het niet meer dan hetzelfde, en waarschijnlijk zelfs slechter, daar gaat elk stuk dat groot genoeg is door de cnc machine voor een body / hals, daar wordt niet gekeken of geluisterd.

Terwijl een klein atelier die luxe wel heeft, zij hebben tijd om in de zagerij of houthandel elk stuk te bepotelen (je kan inderdaad niet weten hoe de gitaar gaat klinken, dat zijn vooral de elementen, het hout kan dat maar een beetje manipuleren) Zodat er een mooi resonant instrument gebouwd kan worden, naar de specificaties van de muzikant.

Je kan een elektrische gitaar veel gemakkelijker finetunen dan een akoestisch instrument, dus als je een goede bouwer vindt die een arsenaal aan stock pickups heeft liggen, kan je waarschijnlijk wel redelijk dicht in de buurt komen.

Maar je moet ook niet het klein kind gaan uithangen: Het gebeurt wel eens dat mensen niet tevreden zijn, maar na een goede afstelling en een beetje TLC komt het meestal wel goed, klanten die gaan komma neuken die wimpel ik gewoon af: "als je niet tevreden bent over mijn werk, dan had je er maar niet aan moeten beginnen !!!"



s.

Helemaal mee eens maar wtf is dat laatste stukje?

Heb je slechte ervaringen met echte zeiksnollen? Wat doe je eraan om ontevreden klanten te voorkomen? Betrek je ze bij het bouwproces?

Mitch
29 december 2012, 12:14
Genoeg jongens. Het is misschien een beetje een harde stelling, maar ga er nou geen onnodige heisa om maken. In de echte wereld is het voor niemand mogelijk om iedereen tevreden te stellen, zo is 't gewoon.
Kunnen we 't verder bij Stevens vraag houden?

Kakihara
29 december 2012, 13:01
Raar, Sjak Zwier is nog niet genoemd, toch een grote naam in het Nederlandse gitaarbouwlandschap? Gun Customs al wel.
Ik zou zoveel mogelijk mailen/bellen met verschillende bouwers om te zien wie er het best aan je noden kan voldoen, vragen stellen over de manier van bouwen, hout selecteren etc. Een paar keer face to face gaan zitten. Kijken hoe het zit met de service eenmaal je gitaar af is. Dingen die je niet kan weten op basis van een paar forumposts.

ieme
29 december 2012, 23:49
wim heins sneek

SBe
30 december 2012, 00:19
Ik heb drie Rebelrelic gitaren, ėėn Tele en twee strats.
De ene strat is een 55 model en de andere een 63 , beide klinken totaal anders. De 55 was de eerste strat die ik liet bouwen en het is nog steeds mijn meest gebruikte gitaar, toeval of niet maar hij bouwde exact wat ik wilde, sound, feel én looks.
Kan natuurlijk toeval geweest zijn maar het is toch maar zo.

Zou ik toch zeker een checken als ik jou was

@ stevenstrat check PM!

soundbound
30 december 2012, 09:27
Bij Musik Produktiv in Ibbenbüren schijnen ze een volledige afdeling voor linkshandigen te hebben ingericht, daar zullen dan ook wel de nodige Fenders hebben.

Ik heb zelf een Strat met vintage specs door Dick Dijkman laten bouwen en ben daar zeer tevreden over. Ik weet alleen niet of hij ook relict. Ik heb laatst ook een Haar in handen gehad en was door ook van onder de indruk, goed resonant en door de vrij dikke hals een lekkere toon. Ik begin ook wel geïnteresseerd te raken in de Smitty's na al de lofzang hier op gitaarnet. Ik kom ze in het oosten alleen nog niet tegen.

arjanb01
30 december 2012, 10:41
Smitty strats zijn ook bij 2 Duitse winkels te koop. Zou je ff op de site van smitty moeten checken voor diegenen die uit het oosten komen.

witterwit
30 december 2012, 11:35
uit alle verhalen hier maak ik op dat er een gitaar gebouwd moet worden die een bepaalde sound heeft. ik heb het geluidsfragment beluisterd [ en bekeken ], goeie gitarist, maar heb je enig idee iwelke stemming de gitaar is, welke snaren er op zitten? de meeste mensen die een electrische gitaar hebben proberen een bepaalde sound te creëren, zeg maar te kopiëren. dan is er ook nog het feit dat de echte meester gitaristen geen standaard setje snaren gebruiken, maar iets wat ze zelf uitgezocht hebben [ bijv. dikkere e en a snaar ] dit zijn allemaal factoren die meetellen bij een bepaalde sound. heeft een gitaarbouwer ook al deze informatie voor handen.

StevenStrat
30 december 2012, 16:29
witterwit: stemming is Eb, als snaren gebruikt Sayce 11's.

Heb momenteel dezelfde setup op mijn strat, maar klinkt niet zo fantastisch. Te scherpe attack, en te weinig body, weinig boventonen.

Mitch
30 december 2012, 16:41
Tandje zwaarder, 012s als de gitaar toch in Eb staat? 't Zijn soms kleine dingen...

witterwit
30 december 2012, 16:43
bij dit soort gitaristen zit een gedeelte van hun toon ook in de vingers, ze spelen zoveel dat ze precies weten hoe ze een snaar aan moeten slaan, strelen of tikken om net die sound te krijgen die zij willen horen. en dan heb je nog het versterker verhaal, boxen, pedalen etc.

heavy-metal-thunder
30 december 2012, 19:54
bij dit soort gitaristen zit een gedeelte van hun toon ook in de vingers, ze spelen zoveel dat ze precies weten hoe ze een snaar aan moeten slaan, strelen of tikken om net die sound te krijgen die zij willen horen. en dan heb je nog het versterker verhaal, boxen, pedalen etc.


geen nood, bij Stevenstrat zit dat goed, hij kan spelen. Ondanks zijn jeugdige leeftijd speelt hij wellicht 80% van deze forumleden op een hoopje.

witterwit
30 december 2012, 19:56
dan moet ie een goede gitaarbouwer hebben, dus de experts op dat gebied moeten hem van goed advies voorzien.

heavy-metal-thunder
30 december 2012, 20:57
dan moet ie een goede gitaarbouwer hebben, dus de experts op dat gebied moeten hem van goed advies voorzien.


Daar is hij inderdaad naar op zoek.

witterwit
30 december 2012, 21:05
had ik bij de eerste post al gelezen. of denk je dat ik niet serieus hier mee bezig ben.

LGK
30 december 2012, 21:22
Phillip sayce gebruikt idd 011, maar wel een 058/059 of mischien wel een 060 (weet geen eens of het bestaat) voor z'n lage E
Daar krijg je tuurlijk ook die sound door.

Iedergeval heel veel succes!

Tabula Rasa
30 december 2012, 21:25
Waarom zou 060 niet bestaan? Heb zelfs wel dikker gehad als E snaar. Dan neem je een 7 snaar setje of je koopt een losse lage snaar en flikkert de hoogste weg en schuift alles een plek door.

witterwit
30 december 2012, 21:28
ik ben ooit eens bij iemand op bezoek geweest [had een gitaar te koop] en die was geïnspireerd door jimi hendrix, die had voor de lage e en de a een soort dunne bassstring en voor de b en hoge e hawaian steelstrings; volgens sommige kenners had hendrix dat ook vaak op zijn strat.

Mr.Fingers
30 december 2012, 21:30
Maar dat lag er gewoon aan dat in de jaren '60 de standaard gitaarsnaren 0.012 waren, en vaak flatwound-met-omwonden-G. Het was toen een gewoonte dat er snaren "geleend" werden van de banjo om een lichtere set te maken.

heavy-metal-thunder
30 december 2012, 22:13
Maar dat lag er gewoon aan dat in de jaren '60 de standaard gitaarsnaren 0.012 waren, en vaak flatwound-met-omwonden-G. Het was toen een gewoonte dat er snaren "geleend" werden van de banjo om een lichtere set te maken.

Ritchie Blackmore deed het ook zo in the early years

oigun
30 december 2012, 23:47
witterwit: stemming is Eb, als snaren gebruikt Sayce 11's.

Heb momenteel dezelfde setup op mijn strat, maar klinkt niet zo fantastisch. Te scherpe attack, en te weinig body, weinig boventonen.

Weet je zeker dat deze strat goed is afgesteld, fretwerk/topkam etc, in orde is? Hals goed in de pocket, andere elementen, eventueel frets en misschien brug kunnen al een hele hoop verschil maken. Aan de andere kant als deze gitaar gewoon "je ding" niet is kan je sleutelen wat je wil en word het nooit je heilige graal....

oigun
31 december 2012, 00:11
Ik heb een strat van Eric vd haar uit 2007 en nog altijd de beste vintage tone
Andere bouwers die je zou kunnen benaderen:
Smitty
Rebelrelic



Stuur Eric smid eens een mailtje,..........


En smitty maakt je een prima strat ..............


Haar zit qua prijs op hetzelfde niveau als smitty, .......
Mijn tip voor steven is haar en smitty te benaderen!


Maar ben, heb jij weleens een haarstrat of een smitty bespeeld? ...........


.......
Mijn tips voor de ts dus:
Haar guitars
Smitty guitars.


Haar guitars zit ook op die prijs...........


Smitty strats zijn ook bij 2 Duitse winkels te koop. Zou je ff op de site van smitty moeten checken voor diegenen die uit het oosten komen.


Arjan, kom eens een bakkie halen, ik kan ook wel wat promotie gebruiken :D :D :D

vulvasonic
31 december 2012, 00:15
Tandje zwaarder, 012s als de gitaar toch in Eb staat? 't Zijn soms kleine dingen...

Hoor ik vaker, maar 0.012 in Eb is nog altijd zwaarder dan 0.011 in E, toch?

arjanb01
31 december 2012, 07:36
Arjan, kom eens een bakkie halen, ik kan ook wel wat promotie gebruiken :D :D :D

Mijn 3 tips voor dit jaar nog ff op een rij:
Haar
Smitty
Oigun :-) schijnt ook mooie dingen te maken. Heb al een aantal keren op dit forum mooie bouwsels gezien van hem. Vakman!

Alvast gelukkig nieuwjaar gitaarvrienden!

witterwit
31 december 2012, 11:45
Ik ben linkshandig dus kan niet vooraf testen. dit werd in het begin gezegd maar een strat is vrij eenvoudig om te zetten. geeft ook nog een bepaalde uitstraling. laat je pick-ups zitten heb je ook nog een andere klankleur. hoog word zachter [minder scherp] en laag minder zwaar.

Mr.Fingers
31 december 2012, 11:49
Dan breek ik een lans voor Stijn Kenens (al kan die niet relicen, z'n houtwerk is wel top-notch)

soundbound
31 december 2012, 12:47
mooie gitaren Oigun!! Vooral die T-Gun vind ik schitterend! In het Oosten zijn we nog niet zo bekend met jouw werk, daar komt het door :)

heavy-metal-thunder
31 december 2012, 13:14
Dan breek ik een lans voor Stijn Kenens (al kan die niet relicen, z'n houtwerk is wel top-notch)

total off topic: ben ik nu de enigste die niet voor relic is? Ik ben er al 2 dagen niet goed van, omdat ik mijn Fiesta red over Sunburst Strat iets te hard heb willen doen blinken met Commandant4 en nu door de rode lak zit... fiesta red sunburst...

witterwit
31 december 2012, 13:28
relic moet natuurlijk zijn en commandant 4 is toch voor autolak?

ateng
31 december 2012, 14:44
Is dit niet wat voor je...

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m615453557-linkshandige-americaanse-fender-stratocaster-van-1975.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

witterwit
31 december 2012, 14:50
Is dit niet wat voor je...

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m615453557-linkshandige-americaanse-fender-stratocaster-van-1975.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
dit is wel heel interessant voor alle linkshandige spelers.

heavy-metal-thunder
31 december 2012, 14:52
relic moet natuurlijk zijn en commandant 4 is toch voor autolak?

en wat denk je waarmee de gitaren vroeger gespoten werden?

witterwit
31 december 2012, 15:00
als je met commandant cleaner op je auto tekeer gaat kun je ook op de hoeken en de randen door de lak heen gaan.

arjanb01
31 december 2012, 15:08
Die linkshandige 75er strat is inderdaad interessant voor die prijs, zeker als er grey bobben pickups inzitten! Ook een optie.

sjoerd5
31 december 2012, 15:19
dit is wel heel interessant voor alle linkshandige spelers.

Volgens mij is de TS ook linkshandig...

StevenStrat
31 december 2012, 16:12
hoi iedereen, dank voor de vele reacties.


Er komt eerst een axe fx, daarna sparen voor de custom strat. Het zal waarschijnlijk of een Haar, of een Smitty worden.
Ik hou jullie op de hoogte, maar het zal nog even duren..


nogmaals bedankt !

Moosie
31 december 2012, 18:05
total off topic: ben ik nu de enigste die niet voor relic is?

Nope, ik begrijp ook geen zak van die hype om een nieuwe gitaar half kaal te schuren. Waar kan ik een Gibson krijgen die zo toegetakeld is?

witterwit
31 december 2012, 18:35
als je een nieuwe "ouwe " gitaar koopt is het net of je al jaren speelt. dit wil niet zeggen dat mensen die een relic gitaar kopen niet kunnen spelen.

apekop
2 januari 2013, 20:47
Even mijn ervaringen wat betreft dit topic: Ik heb een keer een middag Haar, Smitty en Fender CS shops strats geprobeerd. Voor mij sprongen de custom shops er toch stuk voor stuk boven uit qua feel en sound. De Smitty (was er maar eentje) was ook zeker een heel goede gitaar maar miste iets voor mij, moeilijk om je vinger op te leggen wat het dan is. Ik heb zelf al eens een Haar gehad en dat was ook een prima gitaar qua sound, alleen liet de afwerking wat te wensen over en zaten er toch aardig wat 'slordigheden' in kwam ik achteraf achter. Ik heb ook een sterk vermoeden dat er ook wat productiewerk in zit bij Haar.

Vergeet ook niet dat een Fender CS zo'n dikke 1000 euro meer kost nieuw dan een Haar of Smitty.
Maar de volgende gitaar wordt voor mij toch een Fender CS strat.

Antoon
3 januari 2013, 17:12
Goede keuze.

the sure thing
3 januari 2013, 20:15
+1. Ik heb mijn Haar ook verkocht en een cs aangeschaft. Maar ik mis nog elke dag de heerlijk agressieve byte van de Suhr LP pickups...

TimoSomers
3 januari 2013, 21:46
Vast al gezegd, maar: Smitty guitars.

witterwit
3 januari 2013, 21:54
veel mensen verkiezen een smitty boven een haar strat; waarom?

vulvasonic
3 januari 2013, 22:01
veel mensen verkiezen een smitty boven een haar strat; waarom?
Ik heb nog nooit op een Smitty gespeeld, maar wel op meerdere Haar gitaren. Ik vond ze eigenlijk allemaal zo zo.
Ik zou m'n geld vele malen liever uitgeven aan een gitaar van Patrick Koopmans. Deze man gooit zijn hele ziel en zaligheid in iedere gitaar en doet er werkelijk alles aan om een gitaar te bouwen die precies voldoet aan je wensen.

YannickH
3 januari 2013, 22:13
ze zijn nu bezig met een custom strat voor mij. de luthier die ik al jaren ken en die alles aan mijn gitaren doet heeft samen met mij een body en neck besteld bij warmoth.
spuiten, relicbeurt en afstellen doet hij zelf.
pickups worden gemaakt bij steffsen naar eigen smaak.(hij werkt samen met steffsen)

check zeker steffsen guitars maar eens!

Mitch
3 januari 2013, 22:18
veel mensen verkiezen een smitty boven een haar strat; waarom?
Met populaire F-style bouwers is er toch wel enige mate van mode te ontdekken de afgelopen jaren. Van Haar naar RebelRelic naar Smitty. Tenminste, op dit forum dan. Zonder deze heren te kort te willen doen zou ik bijna zeggen: wie volgt?

groovieguitarguus
3 januari 2013, 22:23
veel mensen verkiezen een smitty boven een haar strat; waarom?

Smitty betrekt zijn halzen en body's van een Amerikaans bedrijf, dat ook Fender CS houtwerk levert.
De body's en halzen zijn Computer gestuurd gevreesd... uit 'toon-hout' elke neck heeft dezelfde feel...
Hals en Body sluiten naadloos op elkaar aan.
Denk dat hier de basis ligt van een goeie gitaar... Uiteraard zal hier ook onderling een verschil zijn tussen de ene en andere gitaar met exact dezelfde specs... maar de bouw is in mijn optiek vele malen 'voorspelbaarder' dan handgebouwd...
Ik heb geen referentie met een CS of Haar.... maar ben rete tevreden met mijn Smitty... t.o.v. van enkele Valley Arts en Fender Mex...

Hendriks
3 januari 2013, 22:27
Met populaire F-style bouwers is er toch wel enige mate van mode te ontdekken de afgelopen jaren. Van Haar naar RebelRelic naar Smitty. Tenminste, op dit forum dan. Zonder deze heren te kort te willen doen zou ik bijna zeggen: wie volgt?
Volgens mij ontlopen ze elkaar niet echt , zou ook vreemd zijn met een concept als bv de strat . Ik heb nog nooit een Smitty in handen gehad , wel Haar en RebelRelic , gewoon goed net zoals ook een CS Fender.
Wat Mitch ook al zegt , nu is Smitty hot , morgen weer een ander.
Je moet ook een beetje mazzel hebben , je kunt allemaal goede parts inelkaar schroeven ,maar dat is nog geen garantie dat de gitaar ook goed is.

apekop
3 januari 2013, 22:55
Met populaire F-style bouwers is er toch wel enige mate van mode te ontdekken de afgelopen jaren. Van Haar naar RebelRelic naar Smitty. Tenminste, op dit forum dan. Zonder deze heren te kort te willen doen zou ik bijna zeggen: wie volgt?

Eigenlijk wel raar; hoogst waarschijnlijk hadden ze met een eigen model nooit zo'n succes gehad. Maar nu ze Fenders nabouwen/assembleren loopt het in 1 keer storm. Gitaristen zijn toch een conservatief volkje (en ik doe er zelf ook aan mee soms).

Pepe
3 januari 2013, 23:17
Gitaristen zijn toch een conservatief volkje (en ik doe er zelf ook aan mee soms).

vergeleken de gemiddelde Iphone gebruiker.. perhaps... vergeleken de gemiddelde violist of paukenist.. perhaps not.

Het zijn vooral de gitaristen die het woord conservatief gebruiken, voor de rest van de wereld zijn het mad scientists..

Midwolda
4 januari 2013, 00:10
Is Dick Dijkman (http://www.dickdijkman-guitardesign.com/index.html)nou nog helemaal niet genoemd?

oigun
4 januari 2013, 00:25
Sander de Gier mag ook niet ontbreken natuurlijk!

Duhsjaak
4 januari 2013, 01:55
En Oigun zelf natuurlijk. Niet voor niets met regelmaat in de bovenste regionen met 'de mooiste gitaar van' 2009, 2010, 2011.....
En als je enig gogme hebt van statistiek, my educated guess zou zijn dat ie dit jaar weer hoge ogen gooit.

Maar het is natuurlijk helemaal je eigen verantwoordelijkheid als jij met een gitaar van duidelijk mindere sig-natuur (Leuk hè, ik bedenk ze waar je bij staat) tevreden bent.

Ik weet eigenlijk zeker dat ik Oi al eens eerder heb genoemd, maar ik kan mij eerdere post even niet meer vinden tussen alle gekrakeel.

@Pepe
Dat van die violisten kan zeker kloppen. Nog niet zolang geleden is vioolbouwer De Vroe overleden. Zijn vader is de uitvinder van de (alt) Viool met gevouwen/gelaagd bovenblad. Deze andere constructie had een zodanig vergaand gevolgd op het middenoor (of waar je evenwicht ook precies zit), dat het voorkwam dat altviolisten tijdens het spelen van bepaalde passages flauwvielen. Ik vond dat hilarisch.

Mijn opmerking dat dat kwam door de klassieke muziek werd door Pa De Vroe met schuddebuikend gelach ontvangen. Er is nauwelijks traditioneler volk denkbaar dan violisten, of het zouden banjo spelers moeten zijn.

Vriendelijke groet, Gus

vulvasonic
4 januari 2013, 01:59
Smitty betrekt zijn halzen en body's van een Amerikaans bedrijf, dat ook Fender CS houtwerk levert.
De body's en halzen zijn Computer gestuurd gevreesd... uit 'toon-hout' elke neck heeft dezelfde feel...
Hals en Body sluiten naadloos op elkaar aan.
Denk dat hier de basis ligt van een goeie gitaar... Uiteraard zal hier ook onderling een verschil zijn tussen de ene en andere gitaar met exact dezelfde specs... maar de bouw is in mijn optiek vele malen 'voorspelbaarder' dan handgebouwd...
Ik heb geen referentie met een CS of Haar.... maar ben rete tevreden met mijn Smitty... t.o.v. van enkele Valley Arts en Fender Mex...

Juist die voorspelbaarheid staat me een beetje tegen. Bij Patrick Koopmans kun je de vorm en dikte van de hals zelf bepalen en je blijft betrokken in het proces, zodat je altijd zeker weet dat het wat dat betreft wel snor zit.

Ik ben zelf niet enorm gehecht aan een specifiek halsprofiel. Ik speel het liefst op gitaren met een geheel eigen feel, omdat het je 'dwingt' anders te spelen. Maar een 'eenheidsworsthals' inspireert me te weinig. Dus als IK een gitaar zou willen laten bouwen, dan zou het iets anders moeten worden dan wat ik gewend ben. Maar wie ben ik? :)

soundbound
4 januari 2013, 09:50
Is Dick Dijkman (http://www.dickdijkman-guitardesign.com/index.html)nou nog helemaal niet genoemd?

Zeker wel: nr 108


Bij Musik Produktiv in Ibbenbüren schijnen ze een volledige afdeling voor linkshandigen te hebben ingericht, daar zullen dan ook wel de nodige Fenders hebben.

Ik heb zelf een Strat met vintage specs door Dick Dijkman laten bouwen en ben daar zeer tevreden over. Ik weet alleen niet of hij ook relict. Ik heb laatst ook een Haar in handen gehad en was door ook van onder de indruk, goed resonant en door de vrij dikke hals een lekkere toon. Ik begin ook wel geïnteresseerd te raken in de Smitty's na al de lofzang hier op gitaarnet. Ik kom ze in het oosten alleen nog niet tegen.

Mr.Fingers
4 januari 2013, 10:25
An sich (zonder afbreuk te willen doen aan de bouwers, zowel hier als in de echte wereld), een F-achtige maken is nu niet echt rocket-science (als in: geen gigantisch moeilijke halshoekberekeningen, dovetails die tot op de nanometer moeten passen, 27-voudige bindingen,...). Ik heb zelf een ding geassembleerd voor een bassist waar ik mee meespeel, een 1964 P-bas, zo vintage correct mogelijk, met kwaliteitsonderdelen van Musikraft (wordt veel gebruikt als ghostmaterial door bouwers, omdat er geen brandmerk in staat zoals allparts of warmoth), en een custom-made body door Stijn Kenens (die echt weet wat hij doet. Juist qua pure vintage specs heb ik'm wat leidraden gegeven over hoe en wat en waarom). En als ik zelfs zo iets in elkaar kan schroeven, waarom jij dan niet?

http://www.talkbass.com/forum/f57/sanders-1964ri-p-bass-project-one-huge-post-start-finish-897854/


Enig "voordeel" dat ik heb tegenover de gemiddelde GN-er is dat ik qua specs uit het blote hoofd weet waar ik op moet letten.

Hendriks
4 januari 2013, 13:38
Vanmorgen kwam er nog een gitaarmaat bij mij langs met een RebelRelic 61 strat , kolere wat een een fijn ding .

barno
4 januari 2013, 13:48
An sich (zonder afbreuk te willen doen aan de bouwers, zowel hier als in de echte wereld), een F-achtige maken is nu niet echt rocket-science (als in: geen gigantisch moeilijke halshoekberekeningen, dovetails die tot op de nanometer moeten passen, 27-voudige bindingen,...). Ik heb zelf een ding geassembleerd voor een bassist waar ik mee meespeel, een 1964 P-bas, zo vintage correct mogelijk, met kwaliteitsonderdelen van Musikraft (wordt veel gebruikt als ghostmaterial door bouwers, omdat er geen brandmerk in staat zoals allparts of warmoth), en een custom-made body door Stijn Kenens (die echt weet wat hij doet. Juist qua pure vintage specs heb ik'm wat leidraden gegeven over hoe en wat en waarom). En als ik zelfs zo iets in elkaar kan schroeven, waarom jij dan niet?

http://www.talkbass.com/forum/f57/sanders-1964ri-p-bass-project-one-huge-post-start-finish-897854/


Enig "voordeel" dat ik heb tegenover de gemiddelde GN-er is dat ik qua specs uit het blote hoofd weet waar ik op moet letten.

het lastigste aan fenderoïde gitaren bouwen is de Mojo erin steken. In praktijk betekent dat vooral slim endorsen en reclame maken ... :)

Eko
4 januari 2013, 14:18
Het probleem voor veel gitaristen is dat ze wel een custom product willen hebben , maar er zo weer vanaf willen kunnen. Met een CS Fender is dat makkelijker dan met een eigen bouw.
Ja, iedereen kan een hals op een body schroeven en een stuk schuurpapier over die body halen. Marktplaats staat vol met dat soort ,,projecten,, van tal van liefhebbers. De vraag was echter : welke bouwer maakt de beste vintage/relic strats. De man is ook nog links en kan dus niet zo even ergens binnen lopen en of the wall kopen. Hij moet dus op reputatie, en contact met de bouwer, kopen. Hij kan dus niet , net als veel anderen , een populair modelletje op de kop tikken en deze 6 maanden later weer voor een leuk bedrag wegzetten op MP.

groovieguitarguus
5 januari 2013, 00:21
Juist die voorspelbaarheid staat me een beetje tegen. Bij Patrick Koopmans kun je de vorm en dikte van de hals zelf bepalen en je blijft betrokken in het proces, zodat je altijd zeker weet dat het wat dat betreft wel snor zit.

Ik ben zelf niet enorm gehecht aan een specifiek halsprofiel. Ik speel het liefst op gitaren met een geheel eigen feel, omdat het je 'dwingt' anders te spelen. Maar een 'eenheidsworsthals' inspireert me te weinig. Dus als IK een gitaar zou willen laten bouwen, dan zou het iets anders moeten worden dan wat ik gewend ben. Maar wie ben ik? :)


Het is wel zo dat die halzen van Smitty fors zijn.... dus... er kan altijd wat af... wat ook wel gebeurd.
Verder zijn het echt fijne gitaren...
Laatst had ik nog even contact met hem over een evt. 2e exemplaar... begreep ik dat hij tussentijds ook al enkele gitaren voor Rob Winter had geleverd.... en ondertussen Niels van der Steenhoven ook nog een gitaar...
Tja... wat zegt dat... Het zijn wel jongens die al veeeeel hebben bespeeld en gehad... dus ook wel weten wat goed is.
En dan de verschillen tussen een Smitty of b.v. een Fender CS.... tja... denk met veel zaken... ook vise versa, dat als je iets in je hoofd hebt... je het ook zo hoort. Je vind een bepaalde gitaar fraaier.... meer mojo... dan zal het vergelijk ten gunste uitvallen waar je het meeste Gas voor hebt...;-)
Ben je overigens bij Patrick Koopman ook voor rond de 1800,- klaar?

vulvasonic
5 januari 2013, 23:23
Ben je overigens bij Patrick Koopman ook voor rond de 1800,- klaar?
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar geen flauw idee van heb. Ik WEET dat je bij Patrick voor een dergelijk bedrag al een gitaar kunt laten maken, maar dat is volledig afhankelijk van de complexiteit van de gitaar. Je kunt alles met de hand laten bouwen, maar je kunt ook kant en klaar spul aanleveren. In het laatste geval kost de bouw an sich natuurlijk een stuk minder. En een hollow body zal ook meer kosten dan een massieve plank met geschroefde hals.

Maar wat een relatief gewone strat moet kosten? Geen idee. :)

dopey
8 januari 2013, 00:25
witterwit: stemming is Eb, als snaren gebruikt Sayce 11's.

Heb momenteel dezelfde setup op mijn strat, maar klinkt niet zo fantastisch. Te scherpe attack, en te weinig body, weinig boventonen.

Al eens geprobeerd om je pickups wat lager te zetten?

StevenStrat
8 januari 2013, 12:02
ja hoor, middle en neck staan aan de treble kant volledig omlaag, bas kant veel hoger.

Nog te dun.