PDA

View Full Version : Elektrische Gitaar opnemen



Jaws77
26 december 2012, 18:14
Hallo forumleden,
Ik zou graag mijn elektrische gitaar opnemen. Alleen heb ik hier 0% verstand van... Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nodig heb? Wat de beste kwaliteit qua opnemen heeft(microfoon of zo'n kastje tussen je amp en laptop)? En wat ik nog meer moet weten

Hopelijk kan iemand mij duidelijk vertellen wat ik nodig heb!

Alvast bedankt!

VLP
26 december 2012, 18:51
Er zijn veel mogelijkheden om het te doen. Valt te zien wat je budget is ?
Met zo'n kastje bedoel je waarschijnlijk een audio interface. Hier zijn ook wel wat verschillen in. Valt te zien hoeveel ingangen je wil etc.

Kijk zeker eens op het forum Homerecording.be, hier staat echt alles op wat je moet weten. http://www.homerecording.be/forum/f20/

Jaws77
26 december 2012, 19:23
Oke, bedankt
Maar als ik het nu duidelijk heb kun je of een microfoon gebruiken of een audio interface?

VLP
26 december 2012, 19:56
Je kan een microfoon op je interface aansluiten. Maar ook rechtstreeks je gitaar.
Er zijn interfaces die enkel zo'n gitaaringang hebben die kosten niet veel 40€.

Je zou beter eerst wat opzoeken, want je hebt idd nog 0 kennis.

Jaws77
26 december 2012, 20:53
Oke, ik heb inmiddels wat fora doorgelezen en ben al wat wijzer geworden. Voor mij lijkt een audio interface het best, ook qua budget. Alleen lees ik ook dat ik DAW-software nodig heb, ook even gegoogled alleen hier zijn veel verschillende soorten in. Welke raden jullie aan? En welke interface lijkt jullie goed? Hij hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn, wil er eigenlijk alleen mijn gitaar er mee opnemen en mn koptelefoon/toekomstige monitors er op aan kunnen sluiten. En is mijn laptop er voor geschikt of maakt dat niks uit?

Krikkeden 1ste
26 december 2012, 21:14
Probeer Reaper eens?
Ik gebruik het al een tijdje, en het draait prima!
Ik begon ook van 0, en vond op you tube genoeg info om er mee aan de slag te gaan...
Is trouwens niet duur tov andere gekende progs...
Succes!

Jaws77
26 december 2012, 21:54
Inderdaad een mooi programma! Nu alleen nog een interface, de interface moet een aantal dingen kunnen. Wat ik er sowieso mee wil kunnen is: een gitaar er op aan kunnen sluiten, een koptelefoon en misschien later nog een microfoon en monitors. Mijn budget ligt rond de 40/50 euro

VLP
26 december 2012, 22:03
Reaper is gratis denk ik, persoonlijk gebruik ik audacity. Heel simpel programmatje en gratis, in het Nederlands.
Lexicon alfa is denken perfect voor jou 60euro 2 ingangen

Jaws77
26 december 2012, 22:13
Lexicon ziet er mooi uit en heeft idd alles wat ik wil. Ik heb zelf ook nog ff gekeken en kwam deze tegen, Behringer Xenyx 302 USB, denken jullie dat dit iets is?

roger
26 december 2012, 23:09
Heb zelf ook de lexicon alpha, daar wordt als DAW Cubase LE5 bij geleverd en een goeie VST reverb.

Ik neem mijn gitaar op met VST software-versterkers. Werkt super, klinkt goed en je kunt na de opname nog alles veranderen: beetje meer gain, minder galm, beetje meer hoog enz...erg veel gratis te vinden, maar ik heb als kerstkadootje Scuffham S-Gear aangeschaft! Super blij mee!!!

http://www.scuffhamamps.com/