PDA

View Full Version : Firepod probleem



JoëlG1
26 december 2012, 17:00
Hey,

Ik heb twee Presonus Firepods, tijdje geleden op marktplaats gekocht om met m'n band(s) mee op te nemen. Nu heb ik alleen het probleem dat als ik opneem (drums, akoest piano, keys, zang, maakt niet uit) er bepaalde "klikjes" in de opname zitten (van die "plop"geluidjes alsof 'ie even hapert/storing heeft). De ene keer is dat heel veel, de andere keer nauwelijks en soms helemaal niet. Maar ik heb geen idee hoe dat komt.
Iemand een idee wat hieraan te doen is?? Is natuurlijk bijzonder vervelend als we het willen gebruiken om opnames mee te maken met een band.
Ik gebruik Reaper om het op te nemen.

Ik hoor het graag!

forceps
26 december 2012, 21:59
Hoe heb je ze aan je PC aangesloten? Zijn ze via ADAT doorgelust? Zo ja, gebruik je dan dezelfde kloksnelheid en 2 kabels om ze te syncen? Of overstuur je de preamps waardoor de kliks ontstaan?

JoëlG1
26 december 2012, 23:54
Hoe heb je ze aan je PC aangesloten? Zijn ze via ADAT doorgelust? Zo ja, gebruik je dan dezelfde kloksnelheid en 2 kabels om ze te syncen? Of overstuur je de preamps waardoor de kliks ontstaan?

Ik gebruik nu voornamelijk één firepod, aangesloten via firewire op de laptop. Reaper staat ingesteld op ASIO en daarbij heb ik gewoon de software voor de Firepod gedownload. Sample rate staat ingesteld op 44.1 kHz, clock source Internal. Krijg niet het idee dat het komt door oversturing van de preamps.


Die ene firepod kan ik ook doorlussen aan de ander, maar dan heb ik nóg een ander probleem erbij, namelijk dat de firepods zichzelf soms opeens uitschakelen (en vervolgens meteen weer aan). Maar dan krijg ik gaten in de opname en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. -Wellicht dat daarbij iets mis is met de firewire kabel die beide interfaces aan elkaar verbindt?

paulusdeBKB
27 december 2012, 00:40
Even er van uitgaande dat de Firepods niet defect zijn...

Het uitvallen van de Firepods heeft wellicht te maken met een (te) krappe stroomtoevoer via de Firewire bus. Zit er een adapteraansluiting op die dingen? Gebruik dan een externe voeding.

De klikjes en popjes kunnen te maken hebben met je latency-instellingen. Die kun je aanpassen in de driver (waarschijnlijk van presonus zelf, anders waarschijnlijk Asio4all). MAak de audio buffer iets groter en kijk met nieuwe opnamen of dat het euvel verhelpt.

Harald
27 december 2012, 08:56
Heb de Firestudio of zoiets. Kan me van de handleiding herinneren dat klikjes idd. een gevolg kunnen zijn van de latency instelling. Dan moet die omhoog. Ga je later op één kanaal opnemen ipv meerdere tegelijk, kan het zijn dat je het weer wat lager kunt zetten.

JoëlG1
27 december 2012, 12:56
Hmm heb het geprobeerd, maar zelfs met de latency op 40.0 ms. blijven de klikjes...

paulusdeBKB
27 december 2012, 13:10
Probeer eens om de sample clock external te zetten, en kijk eens of de samplingfrequentie op Presonus en PC hetzelfde zijn.

Ik ken Reaper niet, maar in Cubase kun je kiezen via welke audio driver je je geluidenkaart wilt aanspreken. Weet je zeker dat die goed staat ingesteld? Misschien heb je meerdere audio drivers en kies je per ongeluk de verkeerde?

Oh, en check de forums. Er staat me vaag iets van bij dat niet elke Firewire chipset even geschikt is voor audio. Misschien zit het probleem daar?

JoëlG1
27 december 2012, 14:19
Probeer eens om de sample clock external te zetten, en kijk eens of de samplingfrequentie op Presonus en PC hetzelfde zijn.

Ik ken Reaper niet, maar in Cubase kun je kiezen via welke audio driver je je geluidenkaart wilt aanspreken. Weet je zeker dat die goed staat ingesteld? Misschien heb je meerdere audio drivers en kies je per ongeluk de verkeerde?

Oh, en check de forums. Er staat me vaag iets van bij dat niet elke Firewire chipset even geschikt is voor audio. Misschien zit het probleem daar?

Sample clock kan alleen op itnernal en S/PDIF, maar bij die laatste doet hij het sowieso niet. De sample rate staat hetzelfde. Ook staat Reaper ingesteld op de Firepods. Heb ook nog een M-Audio interface (usb) waarmee ik geen problemen ervaar.

Ik zal eens rondzoeken over die firewire chipset. Ik installeer reaper en de firepod software even opnieuw, misschien gebeurt er een wonder.

paulusdeBKB
27 december 2012, 18:56
't is er wel de tijd van het jaar voor :)

Succes!

paulusdeBKB
27 december 2012, 18:59
Als ik Google op "Firepod clicks pops", krijg ik dit als eerste zoekresultaat: http://support.presonus.com/entries/119107-optimizing-your-computer-for-audio-windows-xp

Had je die al gevonden?

Welk besturingssysteem heb je? WinXP? Vista? 7? 32 of 64 bits?

JoëlG1
27 december 2012, 21:51
Als ik Google op "Firepod clicks pops", krijg ik dit als eerste zoekresultaat: http://support.presonus.com/entries/119107-optimizing-your-computer-for-audio-windows-xp

Had je die al gevonden?

Welk besturingssysteem heb je? WinXP? Vista? 7? 32 of 64 bits?

Had die link nog niet gezien nee, ik ga eens kijken.

Windows 7, 32 bits heb ik.

JoëlG1
29 december 2012, 12:13
Ben er inmiddels achter dat het 'm moet zitten in die chipset van de firewire aansluiting. Met een Mac geen problemen met opnemen namelijk...
Bedankt voor de hulp!

paulusdeBKB
30 december 2012, 16:42
Anytime :) Nou ja, tenminste fijn om erachter te zijn waar het aan ligt. Ik meen ergens gelezen te hebben (maar check het vooral ook zelf even) dat de Firewire chipset van Texas Instruments goede resultaten geeft. Er zijn Firewire PCI-cards te krijgen die je zo in een standaard pc kunt schroeven.