PDA

View Full Version : Gitaarversterker kopen, suggesties?



RobinH
26 december 2012, 16:08
Hallo iedereen!
Allereerst fijne feestdagen!

Oké, door naar waar ik dit voor open. Ik heb laatst mijn Epiphone G-400 Pro (dus met coil split :D) gekocht (en voor wie het zich afvraagt, er zijn geen klachten over, ook niet bij betere gitaristen dan ik). Leuk, zo'n gitaar. Leuk dat ik er nu ook iets op kan spelen, als ik het zo mag noemen. Alleen kan ik alleen thuis spelen, want ik ben nog altijd gebonden aan die TonePort GX en mijn computer. Dus ga ik volgende week donderdag met een vriend (en sinds een jaar gitarist) naar Rockpalace om te kijken. Maar ik kan natuurlijk wel binnenstappen zonder ideeën, maar wat vinden jullie nou een beetje goede versterkers, wat moet erop zitten, wat totaal niet? Ik heb een budget tot 200 euro, iets eroverheen vind ik niet erg.

Ik zat zelf te denken aan een transistorversterkercombo, maar dan niet per se een moddelingversterker. Wattage maakt ook niet uit, het moet voor de komende 1 à 2 jaar voldoende zijn. Ik verwacht niet dat ik dan al in een optredend bandje zit, want ik heb nogal podiumvrees ;) (tenzij ik er als techneut loop, dan ren ik zelfs met een kippenmuts het podium nog op als het nodig is, wat het helaas vorige week was). Dus het hoeft geen podium te kunnen halen. Wel wil ik er lekker op kunnen spelen, ook met anderen eventueel. Ik heb geen auto, dus als het licht ook mogelijk is liever licht ;). Verder, tja.. Ik zou het liefst gewoon 2 kanalen willen, een clean en een crunch/overdrive kanaal. En dan liefst ook iets waarbij je met een footswitch kan schakelen.

Wat zouden jullie persoonlijk aanraden? Ik snap dat smaak persoonlijk is, maar er zullen vast modellen zijn die er meer uitspringen hier dan anderen.

Als er nog vragen zijn, laat het maar weten.

witterwit
26 december 2012, 16:20
nieuw: misschien iets van vox of fender 2de hands: je kunt voor 200 euro van alles vinden op marktplaats. ik denk dat deze gitaar ook goed klinkt over een vox pathfinder of een fender bronco.

RobinH
26 december 2012, 16:25
Tweedehands is er in de buurt niet heel veel te krijgen helaas. Vox ben ik niet zo weg van. Ik kom qua niet-clean toch richting de rock, punk enzo ;). En dat vind ik over een Vox niet geweldig klinken. Moddeling versterker van Vox kan uiteraard wel. Ik had alleen beetje negatieve dingen gehoord over Fenders als je niet clean erop speelt.

witterwit
26 december 2012, 16:31
ik weet niet in welke muziekstijl jij het zoekt; maar je kunt het beste je versterker aanpassen aan je muziekstijl. voor punk-rock zou je iets van peavy kunnen proberen

macwilliams
26 december 2012, 17:23
Ik heb goede dingen gehoord over fender mustang ampjes.

witterwit
26 december 2012, 17:56
Ik heb goede dingen gehoord over fender mustang ampjes.

fender mustang is ook een modelling amp en met m.i. een nogal hoge nieuwprijs.

witterwit
26 december 2012, 18:02
m.b.t fender mustang amps; ik zie net dat ze op veel plaatsen met korting worden aangeboden.

JohnLord
26 december 2012, 18:34
Ik zat meer aan Blackstar HT-1 of HT-5 te denken, past in je budget en prima voor punk/rock.

Midwolda
26 december 2012, 19:04
Dan kom je dus zo'n beetje op deze pagina (<200) (http://www.rockpalace.com/Gitaarcombo?r=2&sort=price) of deze pagina (>200) (http://www.rockpalace.com/Gitaarcombo?r=3&sort=price) uit.
Niet de Marshall MG. Niet de Fender Frontman. Liefst iets met een 10" speaker.

JohnLord
26 december 2012, 19:11
Keuze zat dus. En dan is er ook twwedehands nog veel moois te krijgen voor 200 €.

RobinH
26 december 2012, 19:46
Tweedehands heb ik al gekeken, hier in de buurt staat niet veel binnen mijn budget. En dat is sowieso overdreven groot voor hoe ik het ga gebruiken.

Ik ga sowieso de moddeling-versterkers bekijken die binnen mijn budget vallen (en dan de zwaarste binnen mijn budget, verschil kan alleen positief zijn). De Blackstar HT1, zonder reverb, dacht ik zelf ook een beetje aan, ik heb mijn gitaar ook getest op een Blackstar en dat klonk goed. Zou ook een mooie verhouding zijn met mijn gitaar qua prijs: ongeveer 1:1. Hou verhoudt buizen zich t.o.v. transistor qua geluidssterkte?

Plannen iets opgeschoven, ik ga maandag al kijken, dan kan ik 6% korting meepakken.

Wat ik nu ook zie, is die Orange CR35LDX CRUSH PIX (en dan de goedkopere zwarte). Die kan ook nog eens een voetpedaal, alleen is niet in de winkel te bekijken op het moment... Qua moddeling zou ik uitkomen bij de Line6 Spider IV van 30W, als ik zo aan het kijken ben.

witterwit
26 december 2012, 20:07
Hou verhoudt buizen zich t.o.v. transistor qua geluidssterkte? wat ik wel eens gehoord heb van iemand die veel verstand had buizen versterkers is: 25 watt buizen is 50 watt transistor. verhouding 1 op 2 dus. Line6Spider IV van 30W. ik weet niet zeker of dit wel van redelijke kwaliteit is.

RobinH
26 december 2012, 20:35
Een vriend van me heeft een Spider, maar dan de 15W-uitvoering.

1 op 2, 2 watt transistor is niet veel, maar is voor op de kamer net voldoende lijkt me (en dus ook met anderen). Alleen is ook niet heel veel geloof ik. Beetje te zwak, of niet?

JohnLord
26 december 2012, 20:45
De verhouding is ruimer hoor. 1 Watt buis is thuis meer dan genoeg, zeker als je toch niet veel clean speelt. Ga dat maar gewoon eens testen.

RobinH
26 december 2012, 21:16
Dan zou de blackstar dus ook gewoon kunnen. Twee nadelen aan de blackstar: overschakelen van clean naar lead kan niet via een footswitsch, en er zit maar weinig equalizer op. Welke ik ook nog zie, die wel beide opties heeft, is de Roland Cube 20XL. Ik denk dat het vooral twijfelen tussen die twee wordt. Want ik wil het liefst wel kunnen schakelen tussen clean en lead met een pedaal, maar een buizen versterker is gewoon veel mooier geluid.

Swaag
26 december 2012, 21:36
fender mustang is ook een modelling amp en met m.i. een nogal hoge nieuwprijs.
Ik zal wel gek zijn, maar als 188,- al te duur is zou ik een andere hobby zoeken..
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/fender-mustang-ii-40-watt-1x12-modeling-gitaarversterker-combo/product-details.html

witterwit
26 december 2012, 21:44
Ik zal wel gek zijn, maar als 188,- al te duur is zou ik een andere hobby zoeken........... onder dat berichtje staat nog een berichtje waarin ik mijn eerdere uitspraak al corrigeer..... en...... ik heb in de loop van de jaren wel van alles gekocht maar nog nooit iets verkocht, dus een hobby te duur vinden??????

RobinH
27 december 2012, 11:30
Hmm, hoe meer ik denk in de richting van de ht1 of een Cube met voetswitch. Wat zouden jullie doen?

lefthandstrat
27 december 2012, 12:15
Dicht bij jouw woonplaats, gewoon even bellen : http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m628610416-fender-mustang-11-40-watt.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

witterwit
27 december 2012, 12:44
Dicht bij jouw woonplaats, gewoon even bellen : http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m628610416-fender-mustang-11-40-watt.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

hele goede tip, hou je ook nog wat over voor een pedaalje o.i.d.

Bassa
27 december 2012, 13:32
Ik wil mijn marshall 5210 binnenkort nog wel verkopen als je interesse hebt stuur je maar een PM. Tis een hele goede transistor en volgens sommige de jcm800 van de transistors. Hij heeft trouwens een 12 inch speaker.

Speeddemon
27 december 2012, 13:45
Hmm, hoe meer ik denk in de richting van de ht1 of een Cube met voetswitch. Wat zouden jullie doen?
Robin, als je voor een Cube gaat, neem aub eentje groter, de 40XL.
Waarom?
-10" speaker ipv 8".
-9 versterker modellen ipv 6
-uitgebreidere FX-sectie met een meer 'dedicated' solo knop.

Die 40XL heb je ook al voor 200 euro en geloof me, daar ga je langer plezier aan beleven dan de 20XL. Die kleinere speaker maakt een hoop uit.
Wat nog een betere keuze is, is de Vox VT40+. 33 versterker modellen (eigenlijk 11, waarvan de volgende 11 variaties zijn en de laatste 11 zijn 'artist presets'), maar veel belangrijker, ook instelbare 'pre' effecten zoals een compressor, overdrive, auto-wah of fuzz.

Zie het controle-paneel maar eens:
http://static.musicbusiness.fr/media/catalog/product/cache/9/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/o/vox-vt40-plus-2.jpg

RobinH
27 december 2012, 14:07
De 40 is alleen wel enorm overpowered. En ik ben niet op zoek naar veel modellen en effecten. Daarom zou de blackstar goed zijn. Maar dan heb ik dus geen pedaal.

Speeddemon
27 december 2012, 14:36
De 40 is alleen wel enorm overpowered. En ik ben niet op zoek naar veel modellen en effecten. Daarom zou de blackstar goed zijn. Maar dan heb ik dus geen pedaal.
Overpowered ben je niet zo maar en dan nog is het een kwestie van headroom + een master volume knop. Het blijft een transistor versterker hè (weliswaar met een buis in de eindtrap)? Die Blackstar HT-5 is 5W buizen; dat klinkt misschien wel even hard als 40W transistor. Ik heb een Tubemeister 18 gehad, welke je kon schakelen van 18W naar 5W naar 1W en die was dus buizen. De 5W instelling kon je niet vol open thuis zetten, en zelfs de 1W instelling zou je met lang spelen de buren goed over de flos kunnen helpen.

De Roland Cubes hebben de Power Squeeze en de Vox heeft de Power Level (knop rechts boven). Hiermee kan je het wattage 'terugdraaien' en zo meer een eindbuizen vervorming nabootsen.
Ik zeg niet dat zo'n modellingbak nou je enige keuze is, nee hoor. Maar gezien je budget blijven er weinig leuke meer-kanaalsversterkers over. Als je voor zo'n Blackstar HT-5 gaat, probeer dan wel de HT-5R te vinden, die heeft tenminste nog galm aan boord.
Het probleem met de lagere wattage-combo versterkers is vaak dat ze met te kleine speakers worden uitgerust. Kostenbesparing.
En bedenk, dubbele wattage is maar 3dB harder. Alsof je een hifi-versterker van volume 4/10 op 5/10 zet. Of je TV van volume 20 naar 23. Het is ietsje harder en hoorbaar, maar meer niet.
Wil je hoorbaar '2x zo hard', dan moet het wattage verTIENvoudigen. En 2x zo hard qua waarneming is in dB's nog steeds 'maar' 10dB harder. Dus een 100W buizenamp zal 2x zo hard klinken als een 10W buizenamp, maar ga je van 10 naar 20, of van 100 terug naar 50, praat je weer over een klein verschil.
Wat wel een wereld van verschil maakt in druk en 'grootsheid' van klank zijn de gebruikte speakers.
1x10" is echt het minimale wat ik voor thuis zou aanraden; 2x8", 2x10" of 1x12" klinkt al voller, waarbij 2x10" weer breder en voller klinkt dan 1x12". Maar al die 10W/15W/20W transistor-oefenampjes met 1x8" (of -shudder- 1x6") lekker links laten liggen.

De Blackstar HT-1 combo heeft maar een 8" speakertje. De HT-5 heeft een 12" speaker; wereld van verschil!
Overigens heeft Blackstar ook een 4x8" speakercab; dat is denk ik wel leuk speelgoed voor 200 euro, je hebt dan alleen wel een versterker-top (HT-1 Head of HT-5 Head) nodig.

interessander
27 december 2012, 14:42
Wat nog een betere keuze is, is de Vox VT40+. 33 versterker modellen (eigenlijk 11, waarvan de volgende 11 variaties zijn en de laatste 11 zijn 'artist presets'), maar veel belangrijker, ook instelbare 'pre' effecten zoals een compressor, overdrive, auto-wah of fuzz.

Zie het controle-paneel maar eens:
http://static.musicbusiness.fr/media/catalog/product/cache/9/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/o/vox-vt40-plus-2.jpg

Het zijn er wel 33 hoor, en dan nog per amp model een met fx, en een als artist preset, dus 99 presets in totaal.

Wat betreft de fx is het inderdaad erg bruikbaar om ook een tubescreamer of klon model voor een amp model te gebruiken als high gain boost bijvoorbeeld.

JohnLord
27 december 2012, 14:42
De nieuwe HT-5, dus met 12" speaker is nog lastig tweedehands te vinden en nieuw dik boven budget. Mijns inziens voldoet een tweedehands HT-5 met 10"prima en die is volgens mij wél voetschakelbaar.

humbucker
27 december 2012, 15:09
Jip, maat van me heeft zo'n HT5 topje. Staat ook te koop trouwens voor 150€ ofzo.. (check 2dehands.be maar onder "Gman", daar staat ie ergens op) en die is voetschakelbaar clean/crunch. Klinkt trouwens heel erg goed!

RobinH
28 december 2012, 11:55
Je hebt inderdaad wel een punt, een grotere speaker klinkt eigenlijk altijd beter. Maar een grotere speaker is ook zwaarder. Ik ben 17, dus ik kan geen enorme cabinet meenemen.

De ht5 staat niet op marktplaats binnen mijn budget, maximaal 234 euro. Daar valt de Cube 40XL dus ook niet onder denk ik.

JohnLord
28 december 2012, 13:44
Zelfs op Marktplaats is geduld een schone zaak.

Martijn-w
28 december 2012, 13:46
Als je 17 bent, ben je toch bijna uitgegroeid? Dan zou je prima net zo sterk kunnen zijn als iemand van 30.

Maar op zich valt een 4x12 nog wel mee, met losse top.
Mijn 2x12 valveking combo is zwaarder dan de 4x12 cabinet van mijn collega gitarist.
En even doorsparen en je hebt een case met wieltjes :)

humbucker
28 december 2012, 14:22
Het zal er eerder om gaan dat je een 4x12 moeilijk achterop een fiets krijgt lijkt me :)

Martijn-w
28 december 2012, 14:30
Ah, natuurlijk :)

Maar goed, je koopt een cab en versterker wel om hem meer dan 1 jaar te houden lijkt me.
Dit jaartje kan je dan nog wel op en neer door je ouders lief aan te kijken ;-)

Speeddemon
28 december 2012, 14:34
...binnen mijn budget, maximaal 234 euro. Daar valt de Cube 40XL dus ook niet onder denk ik.
U vraagt, wij draaien:
Cube 40XL voor 222 euro met gratis verzenden vanuit Duitsland (http://www.thomann.de/nl/roland_cube40xl.htm)

Cube 40XL voor 220 euro met gratis verzenden vanuit NL (http://www.i4-muzique.nl/roland-cube-40xl-gitaar-versterker.html)

Mocht je hem in Duitsland kopen en ergens 90ct vandaan weten te toveren -17 jaar, moeilijk, moeilijk :seriousf: - dan kun je deze footswitch erbij nemen, ben je voor 234,90 klaar.
Dual footswitch betaalbaar! (http://www.thomann.de/nl/lead_foot_fs2.htm)

EDIT: overigens, die VOX VT40+ is 195 euro nieuw en persoonlijk zou ik die liever hebben dan de Cube. Met name de crunchy/milde overdrive geluiden klinken bij de Vox een stuk realistischer als bij Roland.

witterwit
28 december 2012, 16:32
m.b.t de vox modelling versterkers: de mate van vervorming is ook nog te regelen met de volumeknop van je gitaar en of je een snaar hard of zacht aanslaat.

RobinH
28 december 2012, 19:41
Allereerst, speed demon, was die opmerking aan het begin van je Post nodig? Ten tweede ga ik de versterker in den Haag halen, na ook daar nog wat te vragen. Koop ik gelijk wat ander nodig spul. En pak ik 6% korting mee.

En inderdaad bedoelde ik dat het achterop de fiets moet kunnen vervoeren. Mijn ouders willen denk ik niet elke week rijden. Mijn vader mag zelfs een maand niet rijden...

Als vox beter klinkt, dan kan ik denk ik beter voor vox gaan.

Ik kan tweedehands ook een Cube 30x krijgen voor 115. dat doen of een nieuwe versterker halen met meer keus?

witterwit
28 december 2012, 20:09
als je gitaar en versterkercombo op de fiets moet vervoeren mag je met dit weer wel oppassen dat de boel niet nat word want dan hou je niet veel over. de buizenversterkers waar over werd gesproken zijn ook heel gevoelig voor vocht en temeratuurswisselingen.

RobinH
28 december 2012, 20:13
Daar heb je een punt. Ik zal er ook een flightbag bij gaan zoeken dus. Tot die tijd doet een plastic zak wonderen.

Rooker
28 december 2012, 22:08
Maar zo'n cube op je fiets dat gaat ook echt niet lukken hoor. Of je moet zo'n stadsfiets hebben met een groot rek boven het voorwiel. Doe je hem op je achterrekje zou ik een hele goedkope nemen.

witterwit
28 december 2012, 22:16
kleine tip; gitaar, 2de hands vox da 5. moet te doen zijn op de fiets.

Speeddemon
29 december 2012, 02:29
Allereerst, speed demon, was die opmerking aan het begin van je Post nodig?
Waar heb je het over? :???: Als het om die 90ct gaat, don't get your panties in a bunch. Ben ook 17 geweest, hoor.Vond alleen die '234 euro budget' grappig, dat het zo'n niet-rond getal was. En toen ik 17 was, tja, ik heb gewoon 2 zomers aardbeien geplukt en een dubbele krantenwijk gehad totdat ik die fl. 2300,- (+/- 1050 euro excl. inflatie!) bij elkaar had voor de Ibanez S540FM TTS + koffer die ik perse wilde. Misschien een generatieverschil, werken voor je geld enzo naast school... ;-)



Ten tweede ga ik de versterker in den Haag halen, na ook daar nog wat te vragen. Koop ik gelijk wat ander nodig spul. En pak ik 6% korting mee.

En inderdaad bedoelde ik dat het achterop de fiets moet kunnen vervoeren. Mijn ouders willen denk ik niet elke week rijden. Mijn vader mag zelfs een maand niet rijden...

Als vox beter klinkt, dan kan ik denk ik beter voor vox gaan.

Ik kan tweedehands ook een Cube 30x krijgen voor 115. dat doen of een nieuwe versterker halen met meer keus?
De Cube 30X mist wel een paar schakelmogelijkheden die de 40XL wel heeft (zoals een dedicated solo-boost).
Waar je hem verder koopt moet je zelf weten, ik bied je alleen -op een presenteerblaadje nonetheless- aan waar je een versterker naar wens binnen budget haalt. En Thomann (die Duitse winkel) is zeer reputabel, ook op dit forum.

Begrijp alleen wel dat als je gepikeerd gaat lopen doen over goedbedoelde adviezen, dan zullen die adviezen vanzelf af nemen...

RobinH
29 december 2012, 10:05
Ik kan wel tegen suggesties. Het was gewoon de toon van je eerste zin.
Budget van 234 slaat op mn gitaar, die was 234 en van mijn ouders mag ik niet meer uitgeven dan voor mn gitaar. Werken wil ik wel, maar daar moet je wel tijd Voor hebben. Ik besteed nu al mn tijd aan huiswerk, gitaar en op school.

Ik hoef geen 3e kanaal te hebben. Ik wil alleen kunnen schakelen tussen clean en overdrive. Dan is die besparing van 100 euro ook nog mooi meegenomen en kan ik daarvan een pedaal kopen.

Rooker
29 december 2012, 11:04
Volgens mij heb je een van de beste tips aan het begin al gekregen. Blackstar Ht 1 of 5. Volgens mij hebben die dingen zelfs een koptelefoon uitgang. En als je dan weer wat gespaard hebt koop je voor 50 euro een fame 1x12 cabje. Word je veel gelukkiger van op lange duur dan van een transistor amp. En nog belangrijker het gaat super makkelijk onder je bagage drager.

witterwit
29 december 2012, 11:15
ik zie hier allerlei tips, maar laat eens iemand uitleggen hoeveel ritjes achter op de fiets een klein buizen ammpje aan kan.

FruscianteFan
29 december 2012, 11:57
Ik kan wel tegen suggesties. Het was gewoon de toon van je eerste zin.
Budget van 234 slaat op mn gitaar, die was 234 en van mijn ouders mag ik niet meer uitgeven dan voor mn gitaar. Werken wil ik wel, maar daar moet je wel tijd Voor hebben. Ik besteed nu al mn tijd aan huiswerk, gitaar en op school.

Ik hoef geen 3e kanaal te hebben. Ik wil alleen kunnen schakelen tussen clean en overdrive. Dan is die besparing van 100 euro ook nog mooi meegenomen en kan ik daarvan een pedaal kopen.
Begrijpelijk, van je budget. Het jammere is alleen dat een versterker net zo belangrijk is als de gitaar zelf, en wat dat betreft moet je het budget eigenlijk los zien.

Het is een beetje willekeurig/arbitrair om zo'n strikte grens te trekken, misschien dat je er wel een beetje overheen kunt? Al is dat niet eens zo hard nodig, ik zie hier genoeg langskomen wat binnen je budget valt.

Speeddemon
29 december 2012, 12:44
Ik kan wel tegen suggesties. Het was gewoon de toon van je eerste zin.
En met die eerste zin bedoel je dat luchtige grapje over 90ct regelen?
Als je dat al je zwaar aantrekt, good luck on the internet... :soinnocent:

arjanb01
29 december 2012, 12:57
Is de Yamaha thr 5 al genoemd? 189 euro supersound voor thuis, effecten, meerdere voicings en superhandzaam.

RobinH
29 december 2012, 13:10
Ik weet dat beide budgetten los moeten staan. Ik kan zelf ook gewoon niet veel extra meer uitgeven. Dan is het geld dat ik uit mag geven op. En ik heb nog meer nodig.

Ik heb nu dus een paar opties: een tweedehands Cube 30x, 115 euro en nog een footswitch, een blackstar ht1, of een andere moddelingversterker met footswitchmogelijkheid.
Ik denk dat ik het beste voor de tweedehands Cube kan gaan, dan doorsparen en een grotere versterker zoeken en de Cube voor de aankoopprijs weer verkopen.

grayfink
29 december 2012, 13:20
Niks mis met een Cube30, prima keus.

RobinH
30 december 2012, 14:10
Inmiddels is de versterker betaald. Ik hoop de versterker woensdag te hebben.

Speeddemon
30 december 2012, 15:59
Is de Yamaha thr 5 al genoemd? 189 euro supersound voor thuis, effecten, meerdere voicings en superhandzaam.

Ik heb zo'n filmpje gezien met die Soren gast van TC meen ik; leuk ding, maar ik heb zwaar m'n twijfels bij de speakers. Het lijkt me iets wat meer bedoeld is voor direct recording of koptelefoon-oefenen, dan dat je met 2x 8cm (minder dan 4"!!!) speakers kan doen.
Dus als behoorlijke oefenversterker? Nee, of je moet van te voren goed weten wat de beperkingen zijn.

Zo had Gallien Krueger vroeger die 250ML versterkers; 2x 6" speakers aan boord (15cm), en dat klonk een beetje grappig/neuzig, totdat je die versterkers op een externe speakerkast (2x12, 4x12) aansloot. Daar zat me dan ineens een grootsheid qua klank en druk achter. Het blijven wel jaren 80 transistorbakken, dus je moet niet vies zijn van het Iron Maiden geluid ten tijde van Somewhere in Time (daar zijn ze o.a. in de studio voor gebruikt) of Rush. Overigens, Maiden heeft 2 jaar later tijdens de Maiden England tour nog op de 2100SEL en CPL versterkers gespeeld van GK. Waren iets uitgebreider (4 band EQ per kanaal ipv gedeeld) en ondertussen zeer zeldzaam, maar niet echt collector's waardig.