PDA

View Full Version : loop pedaal etc.



Rubenhoi
26 december 2012, 12:04
hallo,

Ik ben hier eigenlijk omdat ik niet snap hoe een loopstation werkt.
Maar ik wil heel graag gitaar kunnen spelen en er weer over heen kunnen spelen.

Maar ik weet er verder helemaal niks vanaf.
Dus ik weet ook helemaal niet wat ik nodig heb om dit te kunnen.
Ik vraag dit dus aan jullie wat heb ik daar allemaal voor nodig??
En wat zou ik dan niet al te duur maar toch wel goed bij elkaar kunnen hebben??

Mvg Ruben

Bassa
26 december 2012, 12:07
1 keer is meer dan genoeg, je hebt er nu al 3 binnen 24 uur gepost.

Rubenhoi
26 december 2012, 12:13
sorry !
Ik ben hier nog helemaal niet bekent. Dus ik wist niet waar ik het moest posten.
Mijn excuses.

Duhsjaak
26 december 2012, 14:18
Hi
@Bassa
Ouwe dorpsgenoot. Je hebt gereageerd op een vraag (op drie vragen zelfs) en je neemt niet de moeite daar een antwoord op te geven. Ik ben niet de maat der dingen, maar in mijn boek is het zo dat iemand die een vraag stelt daar graag antwoord op wil hebben.
Hier (jouw reactie) wordt ie niet wijzer van.

@TShoi

De oorsprong van een loop (bandlus) ligt eind jaren 50. In het natlab van Philips begonnen Dick Raaijmakers en Ton Dissevelt vanaf 1956 met experimenten. Afgezien van een paar prachtdocumentaires van de VPRO is er nooit voldoende waardering voor geweest in mijn ogen.
Er is de laatste tijd het een en ander van op YouTube gezet. Neus eens rond! Zal je zeker bevallen.
Zoek
- sonologie
- natlab
- Kid Baltan (alias van Dick R)
- en de hierboven genoemde namen

Zelf ben ik 10 jaar later met loops begonnen. Je neemt een stuk muziek op op een band, je knipt er een stuk uit en verbindt het begin en het eind met een stuk speciale plakband. Als je dat afspeelt, heb je een eindeloze backingtape.

Daarna kon je met CD speler met de A/B schakeling hetzelfde doen, zij het dat je daar altijd een hikje in hoorde waarin de leeskop van het eind terug naar het begin van de uitsnede moest.

Dat met die bandlussen was redelijk tijdrovend.

Als je de mogelijkheid hebt om je gitaar op je compu aan te sluiten, kun je het met 'Audicity' doen. je neemt een stukje op. Vervolgens doe je dat misschien nog eens, net zo lang tot je tevreden bent. Vervolgens geef je de 'loop' instructie en jouw stukje muziek loopt en blijft alsmaar in een cirkeltje door draaien. Dan hoef je geen loop station te kopen.

Een loopstation doet hetzelfde, maar dan zonder computer. Je trapt op je pedaal, neemt wat op en trapt.
Dat herhaal je tot je tevreden bent over je backing.
En dan zet je hem op afspelen.

Het beste is learning by doing. Vrijen heb je ook niet geleerd door met je neus in een boekje te zitten. Door het te doen, krijg je het snelste door hoe je je loop het snelst mooi krijgt. Ik heb duizenden liedjes geschreven gebaseerd op loops. Ik doe nu even weer wat anders, maar het blijft lonken. Ik heb net een loop station voor vocals gekocht. Dus het gevaar loert! Eenmaal hooked is altijd hooked.

Succes!!!
Vriendelijke groet, Gus

Rubenhoi
26 december 2012, 14:34
Heel erg bedankt !
Ik denk dat u heel veel ervaring met loop pedals hebt...
Dus als u het niet erg vind wil ik nog wel wat weten aangezien ik er nog niet echt veel van af weet.
Weet u misschien een mooi soort pedaal die wel te betalen is en goed werkt???

Mvg Ruben.

Duhsjaak
26 december 2012, 15:01
HiR
Ondanks dat ik vrij lang met loops bezig ben, heb ik nog maar 14 dagen een pedaal er voor in bezit. Een pedaal voor stemmen.
Ik veronderstel dat daar met wat goede wil ook wel iets voor gitaar uit te knijpen valt, maar aan een stem worden andere technische eisen gesteld dab aan een gitaar.

Ik zie dat je je vraag ook bij effectpedalen (etc.) hebt uitstaan. Ik veronderstel dat je daar een goed antwoord mag verwachten. Zet erbij wat je er aan kunt/wilt uitgeven, want voor je het weet zit je in de klasse van pedalen waar je een nieuwe auto kunt aanschaffen.

Ook is het leuk je eens te verdiepen in de achtergrond van de techniek/loop tradities, omdat je dan misschien eerder op ander gebruik ervan komt. Je wordt er nooit minder van. Van lekker klooien wordt je altijd een betere/leukere gitarist.
Good luck to you!
Vriendelijke groet, Gus

Rubenhoi
26 december 2012, 16:54
Misschien is het raar dat ik dit als voorbeeld gebruik maar ik wil dit ongeveer met mijn loopstation dan kunnen.
Wat ed sheeran in dit filmje doet. Hij begint ongeveer met zijn loopstation rond 4:25 http://www.youtube.com/watch?v=rGmdOyvdW9Q.

Hopelijk wilt u de tijd nemen om het even te kijken :)

Duhsjaak
26 december 2012, 19:38
Hi
@Bassa
Sorry, was gewoon effe te snel met mijn opmerking. Ergens anders wel geantwoord.
Hebben ze daar een smiley voor? :hide: Ik hoop dat deze de goeie is.

@Ruben
Ja, ik begrijp prima wat je bedoelt. En ik heb geprobeerd je een beetje bij te praten over de achtergrond van loops. Maar ik heb nog nooit een loopstation voor een gitaar gehad. En heb mij er ook nog nooit een seconde in verdiept.
Ik ben echt niet de figuur die je op dit punt van goed advies kan dienen.

Heb even geduld. Dit is kerst, voor veel mensen een tijd voor gezin/familie of andere zaken die de aandacht vragen. Je krijgt in 'effectpedalen' echt wel aandacht voor je vraag.

Vriendelijke groet, Gus