PDA

View Full Version : Loopstation / loop pedal.



Rubenhoi
26 december 2012, 11:41
Hallo,

Ik wil graag iets op mijn gitaar kunnen spelen en dan weer er over heen kunnen spelen.
En dan het weer af kunnen spelen.
Maar ik weet verder helemaal niet wat ik hier voor nodig heb.
Kunnen jullie me misschien helpen?
Moet er ook een versterker bij en/of wat voor looppedal?
Zoja wat is dan niet zo duur en werkt goed bij elkaar?

Mvg Ruben.

Bassa
26 december 2012, 11:52
Een loop zet je tussen je gitaar of versterker (of kan je m ook direct naar pc aansluiten), en goedkoop zal je niet echt uitkomen als je een loop pedaal wil. Heb je weleens van backing tracks gehoord? staan er genoeg op youtube.

Rubenhoi
26 december 2012, 12:22
Hmm nog nooit van gehoord.
Ik heb wel een versterker voor mijn elektrische gitaar van 15 watt. Maar ik weer ook niet of ik dat hier voor kan gebruiken?

Bassa
26 december 2012, 12:24
Elke versterker kan. Maar zoek ik op youtube bijv: (genre) backing in (a,d,g of in wat jij wilt spelen).

Rubenhoi
26 december 2012, 12:27
okee. Ik zal daar nu even naar kijken.

Rubenhoi
26 december 2012, 12:30
Ik heb het nu gezien. Bedankt, maar weet je misschien nog wat meer van die looppedalen af?
Kun je een voorbeeld geven misschien van welke looppedaal ik kan kopen en wat voor versterker en/of kabels??

Bassa
26 december 2012, 12:36
Ik heb geen idee welke loop pedalen goed zijn en welke slecht maar en zijn vast wel andere forumleden die hier meer vanaf weten. Kwa kabels moet je gewoon 2 normale gitaarkabels hebben en versterker kan alles gewoon maar t zal natuurlijk beter klinken op een goede versterker.

Rubenhoi
26 december 2012, 12:38
ja klopt. Heel erg bedankt dat je me hebt willen helpen !
Nu maar hopen dat er meer leden zijn die hier op gaan reageren haha.... :)

arnoldtims
26 december 2012, 13:05
Ik heb onlangs een multyeffect aangeschaft. Waarop ook een looping functie zit, gaat wel maar tot 40sec.
Zie.Op zoek naar eerste betaalbare multieffect [resultaat: zoom G3 ]

Deze link is misschien ook wel wat voor je http://www.sweetwater.com/cs--Loop_Pedals

Rubenhoi
26 december 2012, 14:18
Hmmm denkt u dat deze goed is?? http://www.thomann.de/nl/digitech_jamman_solo.htm ..

En weet u misschien of ik een loop pedal gewoon op een versterker kan aansluiten en dan weer een kabel van mijn gitaar naar het looppedal?

mvg

Einzeln
26 december 2012, 20:13
Dat is precies hoe het werkt.
Nu weet ik er net te weinig van om je echt te adviseren, maar ik denk dat je meer hebt aan die G3 of de grote broer van die Jamman ( stereo) Dan heb je meer knoppen onder de voeten en kun je volgens mij makkelijker weer opname verwijderen. Je hbt ook nog de loopstation van boss.

Einzeln
26 december 2012, 20:16
Hier staan er een paar op een rijtje:
http://www.thomann.de/gb/looper.html

Riny
26 december 2012, 20:34
Zelf heb ik de Boss RC-30 Dual Track Looper en bevalt zeer goed.
Wanneer je meer wilt weten, over ongeacht het merk, google dan een voor handleidingen voorafgaande over te gaan tot aankoop.
Je kunt hierin dan precies de verschillen van mogelijkheden lezen en vervolgens beslissen welke het meest bij je verlangen past.

Rubenhoi
30 december 2012, 10:07
Tsja de Digitech jamman solo ziet er volgens mij heel goed uit.
Er kan ook een SD kaart in, maar er zit maar 1 in¨put in ....

Dus is het dan zo dat ik of een gitaar of een microfoon er op moet aansluiten?
Verder leek mij de boss rc-3 ook wel goed, maar dat scheelt natuurlijk wel weer 70 euro !

Ik hoop advies te krijgen..

Riny
30 december 2012, 10:27
Ik hoop advies te krijgen..
Advies zal niet makkelijk te geven zijn.
Het geen aangegeven kan worden is de persoonlijke tevredenheid van diverse loopers, het is m.i. dus echt een gezochte persoonlijke voorkeur.
Wat ik goed vind kan iemand anders wel bagger vinden en gelukkig bestaat die vrijheid van mening.

Het enige advies wat ik denk dat kan bijdragen is, ga naar een goede ruim gesorteerde muziekzaak en stel daar je vragen en je kan ze mogelijk ook uitproberen.

Verder zou ik niet weten wat ik aan "advies" zou kunnen geven.

Rubenhoi
30 december 2012, 12:21
Verder zou ik niet weten wat ik aan "advies" zou kunnen geven.

Misschien heeft u zelf ervaringen met loopstations????

Riny
30 december 2012, 14:32
Ruben, kijk eens naar diverse merken, download via google de handleidingen en vergelijk deze qua mogelijkheden en specificaties.
Op die manier heb ik dat ook gedaan, trouwens dit doe ik met alles wat ik eventueel nieuw aan wil schaffen.
Maak voor jezelf een lijstje met mogelijkheden cq. eisen met wat jij graag zou willen wat de looper kan.
Op die manier kan het niet anders dan dat je eruit komt.
Als ik de toverformule voor je had zou ik je die zonder meer graag geven, maar helaas heb ik die niet.

P.s. U wordt zeer gewaardeerd maar is voor mij niet nodig. Wij zijn allemaal gelijkgestemde op dit forum met de zelfde passie.

AirheadR100
20 januari 2013, 22:33
Hoi Ruben, ik heb zelf de Boss RC2 die inmiddels vervangen is door de RC3; 3 uur opnametijd op 99 "sporen"....hier ga je echt wel je kick uithalen hoor, kopen kopen kopen dus!!!Gr Marc:ok:

StevenStrat
20 januari 2013, 23:06
een simpele en goeie loop lijkt de nieuwe TC electronic ditto.

TheJazzman2
21 januari 2013, 11:23
Ik heb zelf twee loopstations. Een oude, maar zeer goede, van Boss en een aanzienlijk nieuwere versie van Digitech. Ze werken beide uitstekend maar je moet wel vrij behoorlijk kunnen spelen om een goed resultaat te krijgen. Het is namelijk niet zo gemakkelijk om een goede loop te krijgen. Een waarbij het einde van de loop naadloos overgaat in weer het begin. Dat vergt enige oefening. Wat goed werkt:
aan het begin het de pedaal intrappen op de 1. Dus niet intrappen en daarna pas gaan spelen maar tegelijk intrappen op de eerste tel.

wanneer je klaar bent de pedaal weer intrappen op de 1e tel van ( wederom ) maat 1 en je krijgt, wanneer het goed is een perfecte loop.

Maar ik raad het heel erg aan. Je gaat er bij goed gebruik veel beter van spelen.

Einzeln
21 januari 2013, 16:33
een simpele en goeie loop lijkt de nieuwe TC electronic ditto.

Inderdaad!

Heusinkveld
21 januari 2013, 17:17
Akai head rush E2 bevalt me erg goed, makkelijk te bedienen. Staat er 1 tweedehands op marktplaats voor 100€.
Tevens een delay.. niet samen te gebruiken helaas, maar heb je in ieder geval al 2 effecten in 1 ;-)

onrust nv
22 januari 2013, 02:43
Die ditto vond ik ook al interesant eruit zien.

http://www.tcelectronic.com/ditto-looper/

Joop Visbeek
23 januari 2013, 09:37
Misschien wat het al bekend, of is het al gezegd (heb niet hele topic erg goed doorgelezen maar zag het zosnel niet), maar:

Een loopstation moet wel NA alle effecten he?
Dus na de distortion of wat je maar gebruikt.
Als je de dist. uit de versterker gebruikt zal je looper dus in de FX-loop moeten.

Anders word hetgene wat je 'looped' ook nog een keer het effect gegeven en dat is niet ideaal.
Als je de looper voor de versterker hangt kun je nooit met dist. over een cleane loop spelen.
(omdat je versterker alles wat binnenkomt de dist. meegeeft.)

Dit heb je dus niet als je hem in de FX-loop hangt.
Heb je geen FX-loop dan kun je dit opvangen door een dist. pedaal te gebruiken VOOR de looper.
(en versterker op clean dus)


NB.
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van de Boss RC-30 met zo'n extra dubbel pedaal van Boss waar ik de naam even niet van weet... (een ??-6)
Looper is zeker aan te raden om te leren improviseren.