PDA

View Full Version : Tele hals passen in neck pocket



M@rtijn
25 december 2012, 21:03
Hey allemaal,

Afgelopen week ben ik begonnen met mijn eerste bouw projectje. Omdat het mijn eerste project ooit is heb ik een body gekocht en een aparte hals. Super spul (hals heeft mooie gevlakte fretjes). Maar nu loop ik tegen een vraag aan waar ik op Google of dit forum niet echt een antwoord op kan vinden. Het gaat over het passen van de hals in de neck pocket.

De hals en body hebben voorgeboorde gaten, heel handig maar niet heus. Als ik de hals in de pocket duw en de gaten align dan houd ik een ruimte van ongeveer 7-8 mm over (op het oog gemeten) tussen het begin van de body en het eind van de hals. De hals sluit dus niet precies aan op de body.

In hoeverre is dit een probleem? De nadelen die ik me zo kan indenken: minder goede "tone" overdracht en ik heb minder ruimte om de brug te plaatsen voor een goede intonatie marge (heb ik uitgemeten).

Deze twee problemen zou ik dan kunnen oplossen door de gaten in de hals dicht te stoppen en ze vervolgens opnieuw te boren als de hals precies helemaal aansluit in de pocket.

Klopt mijn denkwijze of is dit complete onzin? Hoe moet de neck in de pocket zitten en hoe "strak"?

Graag hoor ik jullie mening hierover!

Gr. Martijn

Tabula Rasa
25 december 2012, 21:06
Je geeft al het juiste antwoord. Enige optie die je hebt is de hals pluggen en opnieuw boren. Die boel moet strak in elkaar passen en de intonatie moet uitkomen. De brug kan je ook niet zomaar ff naar voren of achteren schuiven ivm de frezing voor het brugelement.

M@rtijn
26 december 2012, 13:21
Je geeft al het juiste antwoord. Enige optie die je hebt is de hals pluggen en opnieuw boren. Die boel moet strak in elkaar passen en de intonatie moet uitkomen. De brug kan je ook niet zomaar ff naar voren of achteren schuiven ivm de frezing voor het brugelement.

Dus precies wat ik al dacht. Nou dan ga ik dat mooi doen. Eerst moet ik de pocket wat beter passend maken omdat de hals zelf ook niet tot het eind past (ben bang dat ik het hout beschadig als ik ga forceren of doordruk). Kan ik het beste de randen van de pocket opschuren totdat de hals helemaal precies past? Nog andere tips hoe ik dit netjes kan doen?

KoenB
26 december 2012, 16:34
Hoe 'niet passend' is hij? Een beetje is niet erg, een goede neckpocket past strak in elkaar, de hals komt er alleen uit met wat gewrik. Maar als je echt veel kracht moet zetten, dan past het inderdaad niet en zou ik ook niet doorduwen. Schuur dan inderdaad voorzichtig de randen van de neckpocket wat op. Gewoon met grof schuurpapier, en gebruik even een blokje om het schuurpapier tegenaan de drukken/plakken, zodat je mooi verticaal schuurt. Plak voor de zekerheid ook even een stukje tape op de lak aan de randen van de neckpocket, dan kun je die niet per ongeluk bekrassen.

Verder nog: als je nieuwe gaten gaat boren in de hiel van de hals, let dan even goed op de diepte. Redelijk obvious, maar je zal niet de eerste zijn die door het fretboard heen prikt.

M@rtijn
26 december 2012, 17:15
Oke bedankt! Het gaat denk ik om 1mm totaal. Echt heel weinig in ieder geval. Dan kan ik hem er wel in "wrikken" na een beetje opschuren. Hij past nu sowieso al alleen dat laatste stukje wil hij niet verder. Dus dat stukje loopt een beetje taps toe denk ik. Body is trouwens nog helemaal niet gelakt, neem aan dat ik met lakken de neck pocket niet meeneem ondat het anders weer niet gaat passen?

Het boren van de gaten moet toch geen probleem zijn. Gewoon een klein stukje voorboren en de schroef er in schroeven aks de hals op zijn plaats zit? Dat gaat wel goed komen.

Morgen ga ik de boel op orde maken. Dus als iemand nog tips heeft etcetera waar ik op moet/kan letten dan hoor ik het nog graag ;-)

M@rtijn
27 december 2012, 14:31
Ik heb nog even een korte vraag. Moet het overlappende stukje fretboard (rosewood) dat een stukje over de pickguard komt er mooi op liggen zonder ruimte tussen de pickguard en het rosewood of moet er een stukje ruimte tussen zitten? Bij mij zit er namelijk een stukje ruimte. (Heb helaas geen vergelijkingsmateriaal hier :-() Maar ik neem aan dat het mooi moet passen ;-)

Tabula Rasa
27 december 2012, 17:03
Stukje ruimte is prima. Het mag zweven.

M@rtijn
27 december 2012, 18:50
Super bedankt! Heb het ook zo gelaten aangezien het een kleine halve mm is, dus dat is geen probleem ;-) Nu opschuren en dan lakken met nitro. Zodra alles klaar is zet ik een draadje op met foto's!

oknarb180
29 december 2012, 21:06
Hey,

Nog een kleine tip van mijn kant uit.
Check bij een losse body en een losse neck altijd de scale wanneer de hals in de body zit.
Dus als je de hals goed in de pocket hebt, controleer dan of de afstand van de nut tot de 12e fret even lang is als van de 12e fret naar de brug.
Niet alle stratpockets zijn identiek en 1 keer raden hoe ik daar achter ben gekomen....

Ben benieuwd naar de foto's

vr.gr.

Branko

M@rtijn
29 december 2012, 22:52
Bedankt voor de tip! Ik heb de plaatsing van de brug juist op deze manier gedaan, dus dat zit (hopelijk) wel goed!

Ik heb de hals gemonteerd en dan de brug geplaatst met de zadels in de middelste stand en dan de afstand van 12e fret tot de zadels gelijk gemaakt als van de nut naar de 12e fret. Dan heb ik genoeg speling voor intoneren. Dat bedoel je toch? :)