PDA

View Full Version : hals veranderen... Whoops en nu



Just-KonstMade
25 december 2012, 20:36
hey..

Ik heb vorige maand een gitaar gekocht via speurders.
De gitaar bleek veel mooier dan verwacht voor die 30,- dus tja en nu?
Eers 2 dagen op gespeeld en toen begonnen met verbouwen. FOTO 1

Eerst heb ik alles eraf gehaald toen alles van het binnenwerk.. poti`s, Jack , Pickup enz.
Na een tijd Besloot ik hem kaal te schuuren en ja ik schuuren achterkant boddy kaal gemaakt
voorkant licht nu nog steeds in de oude verf met AXE erop in m`n kamer.. FOTO 2

Ik vind die fender hals met zo een draaiende top er niet uit zien
dus heb ik via m`n vader 2x triplex platen geregeld van 2m x 2m..
Na school meteen zaag gepakt en ff 1x een vierkant uitgezaagt. toen beneden op de bank een beetje gaan tekenen..

Een paar dagen later kwam ik weer thuis 3x een iets groter vierkant uitgezaagt die Drijfnat gemaakt en onder 3 computerkasten gelegt op mijn kamer voor 3 uur lang zodat ze weer kaarsrecht werden toen opelkaar met een halfe tube houtlijm en een dag laten drogen. na veel ontwerpen kwam ik uit op FOTO 3

Hals schuin doorgezaagt en hetzelfde met het stuk nieuwe hals.. in die nieuwe hals 2 houtpluggen gedaan
en toen vastgelijmt..

NU HET PROBLEEM

De hals van een gitaar is van puur hardhout gemaakt dus je kan er amper in boren. dit liet ik dus aan mijn vader over en jahoor.. de 1e keer kreeg je al een zoort ovaal zo moeilijk ging het.. dus eerst even voorboren en daarna het 1e gat.. Ging aardig. Toen de 2e. De Hoek die mn vader boorde wat de plat vergeleken met de nieuwe top en tja mn pa drukt door dus door de druk breekt er een stuk af van de hals.. FOTO 4

Hij is nu weer opnieuw gelijmt en zit nu goed en strak vast.. mijn vraag is dus.. kan ik gewoon de gaten erin boren en de stem mechanieken erin zetten of kan ik beter iets anders doen..
Bijv een frees regelen en een floyd rose met Toplock erin zetten ? dan kan ik gewoon een zoort steinberger maken dus zonder top..

hoop snel iets te horen...

Trouwens die foto`s 1,2,3,4
hoe kan je ze het snelst plaatsen?

Stefann

LGK
25 december 2012, 21:58
ff op google "foto's uploaden" intikken en dan ff een site uitzoeken. Kan je hem uploaden en dan de link hier plaatsen zodat wij hem (als het goed is) kunnen zien.
Snap ie?

Succes!

Just-KonstMade
26 december 2012, 00:00
http://www.mijnalbum.nl/Album=48G7HCRC

hoopelijk doet die link het nu wel :soul:

Morgen upload ik onderanderen even de foto`s hoe hij nu is en mischien nog 1 foto van m`n
in 2 dagen gebouwde Cigar box Gitaar...
Ben nog opzoek naar een Freesmachine voor het echte werk maar dat kan nog wachten!

tot morguh

barno
26 december 2012, 00:24
hoogst ongebruikelijke manier van werken, als ik je verhaal en de foto's een beetje snap. Een headstock kops gaan verlijmen is echt niet the way to go. Je had de tunergaten moeten vullen met rond hout, de headstock aan de krulkant recht afzagen en dan aan beide kanten een stuk hout verlijmen.

uitspraken als "boren in puur hardhout is amper mogelijk" maken het nog mysterieuzer.

Just-KonstMade
26 december 2012, 00:50
dat het niet handig is wist ik al voordat ik m'n zaag had gevonden
Het is de 1e keer dat ik aan een gitaar werk zechmaar
met houtbewerking ben ik super maar dit was de eerste keer
met hardhout dus wennen eraan kon niet echt..
en zoals ik al zij.. mn vader heeft dat gat geboort in de verkeerde hoek
doordat hij doordrukte met die plug brak het deel af

een middenstuk houden en 2 kanten eraan lijmen dacht ik ook later pas aan
helaat was de hals toen al doorgezaagt..

Nu even terug naar de vraag..

Hoe kan ik het beste dit oplossen ? ( zonder nieuwe hals)
mijn vadr schijnt zich nog steeds schuldig te voelen omdat
hij vanuit zijn zicht mijn bij elkaar geraapte geld heeft verspilt

ik vind het niet erg maar wil wel mijn hals heel..

barno
26 december 2012, 01:58
een headstock die zo drastisch wordt afgezaagd op die plaats, kan je eigenlijk alleen repareren met een scarf joint die al begint voorbij de topkam, maar met een trussrod in place wordt dat een complexe operatie, fretboard moet eraf enz...

als je vanjezelf vindt dat je super bent met hout, bouw dan gewoon zelf een halsje. En wile you're at it, denk es na over de headstock, en over hoe de snaren naar de tuners lopen. Teken eerst dingen uit. je mag een strat headstock lelijk vinden maar hij is wel op alle vlakken functioneler dan jouw vorm waarbij de snaren na de nut zwaar naar buiten lopen, te dicht of tegen mekaar zitten naar de tuners toe enz...

Pepe
26 december 2012, 03:35
Je kan het fretboard losmaken en gebruiken voor je nieuwe hals, heb je alleen esdoorn of mahonie nodig en een stelpen.

Tabula Rasa
26 december 2012, 09:24
Mij inschatting op basis van je foto's en je tekst: koop een nieuwe hals.

Just-KonstMade
26 december 2012, 10:26
bedankt voor al.deze reacties
ik heb 2 dagen geleden nog een hondo h76
gekocht waar ik mis. de hals dan van kon gebruiken
die past dus niet op deze..
dan kan ik beter gewoon die hondo opknappen
vinden jullie niet? 30 jaar oud is ie ongeveer
orginele picks zitten zelfs vol met was

aleen jammer van 20,- verf die ik voor die axe had
besteld.. ik doe dus het volgende
1- knal die axe in elkaar doe veiligheids bril op
en kijk op ie het hout
2- ca. 30 jaar oude hondo h76 word hoofdproject..

als je nog ietd bedenkt roep maar
ik dacht zelf.. headless? zoals steinberger?

Just-KonstMade
26 december 2012, 10:51
mijn thrust rod zit via de onderkant aan de topkam kan je nix
aandraaien ofzoiets..
en m'n thrustrod kan er niet uit..
het inbuskop van die thrusr draai je los van het schroefdraad
hetzelfde bij mn hondo.. die heeft hey bovenaan de neck
duzzz...

Tabula Rasa
26 december 2012, 10:52
H76 kan inderdaad mogelijk niet passen. Die dingen hebben een neckpocket van bijna 58mm. Maar met wat aanpassingen is het te doen.

als je die hondo als basis gaat gebruiken: let op, hoop stratspullen zoals slagplaat en elementen passen net niet. En dat ding is van multiplex.

DarknessAwaits
26 december 2012, 11:01
TS, ga anders eerst wat research doen voordat je nog een gitaar naar de eeuwige jachtvelden brengt. Het klinkt niet bepaald alsof je verstand van zaken hebt.

KoenB
26 december 2012, 12:25
Just, misschien moet je eerst een even gaan inlezen over hoe een gitaar precies gebouwd wordt. Bekijk de bouwprocessen op dit forum, daar leer je al een hoop van. Kijk youtube filmpjes, en koop eventueel een gitaarbouwboek. Zonder enige voorkennis gebeuren dit soort dingen, want laten we wel wezen: je doet maar wat. 'De eerste keer wat verwacht je dan?' , ik verwacht dat je je wel enigszins hebt verdiept voordat je zo'n rigoureuze ingreep gaat uitvoeren. En mocht je nou toch zo snel niks kunnen vinden aan informatie, dan kun je het op het forum vragen.

Wat me gelijk even bij m'n tweede puntje brengt: ik begrijp weinig van je uitleg. Met name je laatste post, ik kan er niks mee. Het helpt enorm als je duidelijk uitlegt wat het probleem is. Daarnaast is het fijn als je de plaatjes direct in je post kan zetten, op deze manier: directe link naar plaatje .

En ik vraag me af hoe je super kan zijn met houtbewerking als je nog nooit met hardhout hebt gewerkt, maargoed, dat doet er niet echt toe.

barno
26 december 2012, 16:25
mijn thrust rod zit via de onderkant aan de topkam kan je nix
aandraaien ofzoiets..
en m'n thrustrod kan er niet uit..
het inbuskop van die thrusr draai je los van het schroefdraad
hetzelfde bij mn hondo.. die heeft hey bovenaan de neck
duzzz...

duzzzz... je wilt niet weten hoe dergelijke post overkomt bij de gemiddelde zelfbouwer hier... goede raad, al gegeven, lees es een boek, of surf wat rond, want zo ga je nooit serieuze antwoorden krijgen hier.

Just-KonstMade
26 december 2012, 20:02
hallo?
Ik heb altijd gitaren leuk gevonden en speek nu 2 jaar acoustisch
en 1 jaar elec. dus ja ik speel niet lang gitaar..
ik wou al 6 maandan een gitaar opknappen enzo maar ik had
er nooid echt tijd vor ivb met school.. Ben trouwens 14..

Ik ben ook ervaren met houtbewerken en kan goeie dingen maken met hout..
maar ik heb inderdaat geen ervaring met spanning op hou met snaren enzi
Dus jullie hebben gelijk dat ik niet slim bezig ben geweest

Daarom kom ik ook hiero naartoe om een oplossing te vinden
maar krijg nu aleen maar reacties dat ik eerst dingen moet lezen..
Maar hoe moet ik nu vedder???

En als een van jullie nog en hals heeft liggen of mijn body
over wilt nemen kan ook hoor!

zie het wel..
Ik ben zoiezo niet van het leren uit boeken
ben iemand die alles wil dorn alls het maar niet
elke dag achter een bureu hoeft te zitten..
als je tegen mij zecht maak ik een logo na (scania ofzo)
doe ik het zo maar ervaring met gitaren bouwen.? komt nog

barno
26 december 2012, 20:46
geen probleem man, trouwens leuk dat je zo jong al zelf dingen probeert.

Alleen, gitaarbouw vergt echt wel wat kennis. Die hoef je niet persé uit boeken te halen,
kan ook door zelfbouwtopics te lezen/ bekijken, vaak met veel duidelijke foto's.

Maar zo maar wat doen, gaat een kostelijke grap worden

Just-KonstMade
26 december 2012, 22:17
Ik begin nu vedder te komen

Heb vandaag bij mijn rommel gitaar 1 humbucker + 1 vol. gesoldeerd (in 2 dagen gebouwt)
veren van trem. gespannen en nu net 3 snaren gespannen..
En jawel Op de hals waar we het hier over hebben!
Nou moet ik eerlijk zeggen..
Een van jullie zij het ook al..
De vorm is niet bepaald handig met de snaren..
Dus ik zou dan in ieder geval String guide`s moeten plaatsen. Gelukkig heb ik die hier nog liggen

Nou ben ik ook weer niet zo dom.. Het blijft gevaarlijk om snaren op een onbetrouwbare hals te doen
om te testen of de hals het houd.
Dit is dus getest met 3 snaren..
(ook niet zo strak.. ivbm. gammel ding dus hals is niet precies recht voor bridge)

Wat vinden jullie ?
1 = Plaats je temolo terug in de axe gitaar en probeer het met veiligheidsbril :P met 6 snaren
2 = Gooi de hals ergens neer in je schuur en kijk later nog is of je er iets mee kan?

Trouwens.. voor mijn gezicht zit er geen eens een echt frettboard op!
Ze hebben denk ik gewoon gedacht.. Komt wel goed Zwarte verf + fretten = oké

Jilles
27 december 2012, 10:58
IK zou het niet proberen met 6 snaren op volledige spanning.

Koni05
28 december 2012, 09:40
Kijken of je hem op de één of andere manier headless kan maken. Zou super vet zijn toch? het stellen van je hals gebeurt bij de body zelf zei je. Dus dat is geen probleem. Alleen een systeem bedenken waarbij je de snaren kan vast zetten en stemmen.. wel een leuke uitdaging denk ik.

DarknessAwaits
28 december 2012, 09:57
Kijken of je hem op de één of andere manier headless kan maken.

In dat geval gewoon die 6 snaren erop en dan ben je zo klaar ;)

Just-KonstMade
28 december 2012, 13:31
Hallo allemall

zit nu even te denken na dat bericht van koni05
Headless zij ik ook al in het begin..

Nou heb ik ergens gehoord dat er stemmeachnieken zijn waar je speciale snaren voor nodig hebt
met aan weerzijde zo een ringetje zodat hij blijft zitten in je trem.. maar dan aan alle bij de kanten.
Als ik nou een zoort van toplock kan regelen (laten maken) dat ik daar een kant indoe met dat ringetje en de anderen in de trem..
Maar dan heb je alsnog het probleem van het stemmen...
En een floyd rose kan dat dan wel?

Hij hout de 3 snaren van mijn ''bagger'' cigarbox ook gewoon zonder te bewegen en het ziet er best vet uit
moet aleen wat ik al zij.. met string guides aan de gang of hoe dat ook heet.. :???: zodat ze door de topkam gaan

Heeft iemand hier mischien zo een steinberger staan die headless is? dat ik wat foto`s kan zien?

KoenB
28 december 2012, 13:45
hallo?
Ik heb altijd gitaren leuk gevonden en speek nu 2 jaar acoustisch
en 1 jaar elec. dus ja ik speel niet lang gitaar..
ik wou al 6 maandan een gitaar opknappen enzo maar ik had
er nooid echt tijd vor ivb met school.. Ben trouwens 14..

Ik ben ook ervaren met houtbewerken en kan goeie dingen maken met hout..
maar ik heb inderdaat geen ervaring met spanning op hou met snaren enzi
Dus jullie hebben gelijk dat ik niet slim bezig ben geweest

Daarom kom ik ook hiero naartoe om een oplossing te vinden
maar krijg nu aleen maar reacties dat ik eerst dingen moet lezen..
Maar hoe moet ik nu vedder???

En als een van jullie nog en hals heeft liggen of mijn body
over wilt nemen kan ook hoor!

zie het wel..
Ik ben zoiezo niet van het leren uit boeken
ben iemand die alles wil dorn alls het maar niet
elke dag achter een bureu hoeft te zitten..
als je tegen mij zecht maak ik een logo na (scania ofzo)
doe ik het zo maar ervaring met gitaren bouwen.? komt nog

Misschien hebben ik, en anderen, misschien een tikkie vlug en bot gereageerd. Ik snap dat je misschien niet behoefte hebt aan leren uit boeken, maar probeer dan op z'n minst wat kennis te vergaren via internet / forums. Je wilt graag aan de slag en dingen maken, maar bij een gitaar komt toch net even wat meer kijken dan simpelweg iets uit hout maken. Dat je al wat houtskills hebt opgedaan is goed, maar reken jezelf niet te rijk: hardhout is een heel ander verhaal dan bouwmarkthout. Je hebt het al gezien met boren: het vereist goed gereedschap, maar vooral ook goed voorbereiden en nadenken over wat je doet.

Hoe je nu 'vedder' moet: Ga eens naar het volg-het-bouwproces subforum, open een paar threads, en kijk eens wat er zoal gedaan wordt. Kijk hoe mensen het aanpakken. Ongetwijfeld zullen er vragen bij je opborrelen, typ die eens in bij google met 'gitaarnet' er achter (de zoekfunctie hier vind ik zelf niet zo fantastisch), de kans is groot dat je wat zult vinden. Zo niet, post het, en wij kunnen je helpen!

Aangezien je zelf al aangeeft dat je graag de handen uit de mouwen wil steken: waarom ga je de uitdaging niet aan en bouw je zelf een nieuwe hals? En nu niet het gewoon wat hout pakken en maar wat gaan maken, maar eerst even kijken hoe je dat nu aanpakt. Hier is mijn meest recente zelfbouwtopic, hier zie je (in grote lijnen) hoe ik het heb http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149747-3e-project-Telecaster-met-bamboe-top/page7 . Check ook zeker wat andere topics en stel lekker wat vragen. Welke houtsoort heb je nodig, waarom een trussrod, wat is een mensuur en waarom is dat belangrijk, etc. Het is de enige manier om het te leren, anders gaat het je heel veel centen kosten.

Wat betreft je huidige hals, die zou ik opgeven. Beyond repair vrees ik.

KoenB
28 december 2012, 13:49
Hallo allemall

zit nu even te denken na dat bericht van koni05
Headless zij ik ook al in het begin..

Nou heb ik ergens gehoord dat er stemmeachnieken zijn waar je speciale snaren voor nodig hebt
met aan weerzijde zo een ringetje zodat hij blijft zitten in je trem.. maar dan aan alle bij de kanten.
Als ik nou een zoort van toplock kan regelen (laten maken) dat ik daar een kant indoe met dat ringetje en de anderen in de trem..
Maar dan heb je alsnog het probleem van het stemmen...
En een floyd rose kan dat dan wel?

Hij hout de 3 snaren van mijn ''bagger'' cigarbox ook gewoon zonder te bewegen en het ziet er best vet uit
moet aleen wat ik al zij.. met string guides aan de gang of hoe dat ook heet.. :???: zodat ze door de topkam gaan

Heeft iemand hier mischien zo een steinberger staan die headless is? dat ik wat foto`s kan zien?

Headless... zou ik niet aan beginnen. De hardware is behoorlijk duur, en het is extra lastig. Je hebt nog niet zo veel ervaring, een gewone gitaar is al moeilijk genoeg. Vergeet niet dat je het hier hebt over een goedkoop made-in-china gitaartje, zonde om daar 400 euro op los te laten..

Just-KonstMade
28 december 2012, 13:58
uhhm..

Ik denk niet dat het een made in china gitaartje is maar zou wel kunnen..
Denk meer aan een zelfbouwertje.. maarja
Zo te horen is het aardig onbegaanbaar... Dan denk ik zelf!
Leg deze achterin je kast en pak die hondo h76 (denk 20 a 30 jaar oud maarja)
En dan kan ik die gaan opknappen ik heb 1 liter Vintage blue verf gekocht en een potje créme voor de buitenlijnen
van die AXE dus dan kan ik die verf ook goed voor die hondo gebruiken!
allebij multiplex dus dat is niet veel verschil...
En alsnog.. Ik heb nu 40 euro verf 35 voor de hondo 30 euro voor de Axe..
De oude geel/gebroken wit geleurde 2x tone 1x vol. knoppen kon ik al verkopen voor 5,- van die hondo
dus voor de onderdelen kan ik die axe waarschijnlijk ook wel terugkrijgen in geld!

Tog bedankt voor alle moeite! ga nu weer vedder met De Hondo!

Btw.. dit zou ik dan moeten regelen! Als je het ziet denk je al LAATMAAR :cooler:
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/118242/4/Steinberger-ZT3-Trans-Black.jpg

barno
28 december 2012, 14:25
En dan kan ik die gaan opknappen ik heb 1 liter Vintage blue verf gekocht en een potje créme voor de buitenlijnen


Ik geloof dat het al 5 keer is gezegd dus ik zeg het nog één keer: lees es wat bouwtopics, zodat je op zijn minst een idee hebt hoe een gitaar in mekaar zit. Over die "buitenlijnen" enz...

Just-KonstMade
28 december 2012, 14:38
Barno?

Ik heb het over die buitenlijnen die je bij les paul enzo ziet ?
Gewoon de Lak snap je?
http://www.gitaarvergelijk.nl/images/product/5980_Taylor_GC3-4.jpg

Just-KonstMade
28 december 2012, 14:50
Ik zou veddergaan met de hondo. ik dacht ik maak eerst even paar foto`s van al m`n gitaren
En zoals IEDEREEN hier al verwachten en zij
GAAT NIET HIJ KLAPT TERUG.. en hier het bewijs!
Dus einde topic...

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-R68F4JZN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-LLO7AJXW.jpg

Thank`s voor alle reacties enzo

Rizz
28 december 2012, 15:00
Barno?

Ik heb het over die buitenlijnen die je bij les paul enzo ziet ?
Gewoon de Lak snap je?
http://www.gitaarvergelijk.nl/images/product/5980_Taylor_GC3-4.jpg

Die "buitenlijnen" of bindingen, zoals ze genoemd worden, zijn, zeker bij een akoest, van hout of plastic. Het kan wel met lak, dan is het een valse binding, maar dat komt minder vaak voor. Het heeft ook nog een functie, naast mooi zijn.. En daarom moet je lezen! Ook de reactie van Martijn-w hieronder.. :D

Jammer dat het niet gelukt is verder, maar het is ook allemaal niet makkelijk, oi?

Martijn-w
28 december 2012, 15:02
Barno?

Ik heb het over die buitenlijnen die je bij les paul enzo ziet ?
Gewoon de Lak snap je?
http://www.gitaarvergelijk.nl/images/product/5980_Taylor_GC3-4.jpg

Wat Barno bedoelt is dat die "buitenlijnen" niet geschilderd worden (althans niet bij een gitaar van enigszins kwaliteit), maar dat dit op een heel andere manier gebeurt. Aan jou de opdracht om uit te zoeken hoe ;)

Edit: Wat Rizz zegt dus ;)

Just-KonstMade
28 december 2012, 16:16
howw.... -_-

Ik zocht gewoon een snel plaatje op google van een gitaar met zo een lijn erop...
Het heeft bij mij geen functies t` is een elektrische gitaar die ik gewoon blauw maak...
en dan om hem af te maken (puntjes op de i) schilder ik er een dunne lijn op zoals op die foto..

nix van moeilijk doen met zo een zoort sierstrip..
Ik begrijp dat als je zoiets bij een Martin akoestisch of bij zo een blues elektrische gitaar het echt moet doen
voor kwalitijd enzo..

Kortom.. Ik doe het voor de sier
ik vind het er mooi uitzien ookal is het geschildert.

Tabula Rasa
28 december 2012, 18:34
Je bent nu echt aan het werk als een ongeleid projectiel. Ik voorspel dat je aan het bouwen bent voor de kliko. Dat maakt op zich niets uit, want leerzaam is het wel, maar ook een beetje zonde van alles wat je zo weg kan gooien.

het is eerder gezegd en ik ga het ook zeggen:

maak een plan! Zorg dat je eerst weet wat je wilt bouwen. Gebruik het forum om te lezen hoe je die dingen aanpakt en of het reëel en haalbaar is. (eerder zei je al iets van: " ik ben waanzinnig goed met hout" ofzoiets. Een gitaar boujwen is niet zoiets als een mdf vogelhuisje timmeren op school.

daarna ga je bepalen of het binnen budget past en waar je eventueel kan bezuinigen.

succes

Tabula Rasa
28 december 2012, 18:43
ik lees mijn post na en ben wel wat kort door de bocht. Je hebt een leuk, jeugdig enthousiasme. Verdiep je erin, bijt je erin vast en werk rustig. Als je plannen helder zijn dan een bouwtopic openen en advies vragen, en vooral daar naar luisteren. Er zit hier voor honderden jaren bouwervaring bij elkaar.

Just-KonstMade
28 december 2012, 19:10
hallo allemaal

Ik vind het een beetje opvallen dat sommige jullie reacties geven van MDF vogelhuisje
Terwijl je niet eens weet wat ik precies heb gemaakt daaro
Ben niet iemand die op de basischool een beetje met karton of een dun plaatje hout iets maakt
met 19 kromme spijkers bla bla bla
ik kan echt wel wat die cigarbox is lelijk ja maar aan de andere kant.. voor iets wat ik als je de uuren bekijkt
ik in 5 uurtjes heb gemaakt
MAAR HIJ WERK WEL GEWOON?
(kon wel beter maar m`n ma was ziek en lag te slapen.om dan boven aan de gang te gaan met decoupeerzaag vind ik een beetje gierig) ik maak ook een plan maar omdat die axe hals nu gemold is moet je niet bedenken dat ik die hondo nu ook door ga zagen!

Ik vind die post van KoenB echt eentje die advies geeft. ik heb toerstraks ook de helft van zijn verslag gelezen tot de eindfoto
er komen nog 5 pagina`s na die ga ik vanavond lezen.

Met mijn speedboot had ik het zelfde zoort probleem als je het zo bekijkt dan..
ik regelde via m`n jachthaven een 5m langen oldtimer speedboot die er al 3 a 4 jaar lag.. en ooid gedumpt is
Ik wou die al vanaf het begin af aan hebben en heb hem nu ook gekregen
ik kreeg hem smorgens om 8 uur in de vakantie en om 10 uur had ik er 9,5 emmers water 1 zo`n bedrijfst vuilnisbak (pers ding)
vol met rotzooi eruit en om 6 uur zavonds had ik hem al zover dat hij binnen een stuk of 4 dagen in de jachtlak zat

Ik wou toen veels te snel alles klaar hebben..

nu bij deze gitaar viel dat erg mee ik neem er de tijd voor teken vaak iets als voorbeeld enz.

bij iemand van 14 jaar denken de meeste dat die mischien net in de brugklas zit ofzo..
ik zit nu in 3 mavo en stond in de 1e en 2e voor techniek gem. een 9. (werd zoord van 2e leeraar)

aleen mocht ik daar van die leraar niet dingen maken die ik zelf wou..

Ik heb die hals ''ver*^$'' en kwam hiero om advies te vragen

ik heb nu in 4 pagina`s mischien 3 sirieuze andwoorden gekregen op de vraag die ik stelde
hoe moet ik vedder met deze hals?

en de rest was aleen maar van
-Koop een nieuwe
-Leer eerst is hoe een gitaar inmekaar zit
-leest bouwfora`s
-koop een gitaarbouwboek

Wat heb ik hier aan als die hals nog steeds kapot is?
Ik wist zelf ook al dat er een kleine kans was om hem te reparen
maar vroeg het tog.
dan neem ik aan ik krijg andwoord op mn vraag maar krijg andwoord op hoe ik de rest van de gitaarbouw ervaring moet leren

Ik ga lekker vedder met m`n hondo en stuur wel een post met het voor-na resultaat dan zien jullie dat ik wel wat van gitaren kan maken
btw.. lekker voor je zelfvertrouwen als je toekomst ook deze richting op nijgt te gaan voor 95% zeker

maarja
Bedankt voor de reacties alsnog

Tabula Rasa
28 december 2012, 19:26
Antwoord voor reparatie heb je wel degelijk gehad. Volgens mij was het Barno die aangaf alleen een scafjoint tot onder de toets nog een mogelijkheid was. En dat is een flinke uitdaging met de halspen die in de weg zit.

advies om die hals tge repareren zou ik sowieso aan de kant leggen (niks ten nadele van Barno) en ik zou opnieuw beginnen.

heb je mijn tweede post ook gelezen?

in ieder geval: veel succes

da Liks
28 december 2012, 19:29
ik denk dat je keihard je eigen graf aan het graven bent.. sorry ik heb verder geen advies want ik ben nog niet zo handig met houtbewerking.

Rizz
28 december 2012, 19:30
ZO! Zet jij ons even op onze plaats hier.. Goed hoor en je hebt gelijk! Maar je eerste posts kwamen nu niet echt over als iemand die weet wat hij doet plus dat ze niet echt duidelijk waren. Er zit hier heel veel ervaring en de meest ervaren mannen hebben hun woorden ook weer teruggenomen en je geprobeerd te motiveren. Betere plaatjes en een wat duidelijker omschrijving doen een hoop goed en je krijgt dan wat gerichter advies.. De reparatie zoals hij nu uitgevoerd is, gaat nooit werken, met mijn onervarenheid had ik je dat zo ook wel kunnen vertellen en zoals TR zegt heb je weldegelijk advies gehad.

Rest mij te zeggen: Bewijs iedereen hier ongelijk en heel veel succes! Met eigenwijsheid en een gezonde dosis zelfvertrouwen kom je ook een end! :ok: (en natuurlijk een een beetje leeswerk..)

Just-KonstMade
28 december 2012, 19:54
oke..

Ik ben wel een beetje eigenwijs
en de eerste post op dit forum was ook het begin van dit topic...
moest toen alles nog een beetje uitvinden..
ben wel gewend met computers te werken maar dat foto`s toevoegen
gaat normaal gewoon : openen -> downloads of afbeeldingen en hoppa
goed dat uhh ''ben zijn acc. naam vergeten'' zij dat ik iets zoals mijn album moest hebben

Ik neem gerust jullie advies wel aan maar als je bent gefocust op je werk
en er veel aandacht aan besteed in de korte vakantie die je hebt.. werd ik een beetje
kwaad omdat ik er veel aandacht aan besteed, de boddy superstrak is geschuurd en dan hoor ik van :
je graaft je eigen graf.. je maakt dingen waar je eerst goed bij moet nadenken nu beland het in de kliko
van dat zoort dingen.. dan doe jij je best en vergooi je 100,- die je normaal nooid hebt en dan word je afgekraakt dat je dingen eerst moet lezen en moet bestuderen hoe het in elkaar zit.

Ik ga nu gewoon lekker vedder..
Ga is kijken of Markt.p onderdeel advertenties geld kosten
en anders gooi de de onderdelen en boddy van de Axe op speurders..

30 euro krijg ik er wel weer uit bij verkoop van de tremolo (20,-) en nog anderen onderdelen

ik laat die foto zien van het resultaat v.d hondo dan zien we wel?

Tot over ''tijd invullen''

Rizz
28 december 2012, 20:03
Voor alle duidelijkheid Just, maar ik wens je succes, hè? En ik hoop ook echt dat het je allemaal lukt.. Ik ben zelf meer dan een jaar geleden aan een zelfbouwproject (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149280-1e-bouw-OM-Curly-redwood-Ziricote) begonnen en het valt me vies tegen! Het is ontzettend leuk en heel leerzaam, maar zonder enige voorkennis was ik hier nooit aan begonnen..

En dit is een scarfjoint:

http://www.google.nl/url?source=imglanding&ct=img&q=http://ultimate-guitar-building.com/wp-content/uploads/scarfjointdwg.gif&sa=X&ei=Zu3dUKPFAtKX0QXbnYDYCQ&ved=0CAkQ8wc&usg=AFQjCNFnhgv6WuavAh6PjENQ55Gg6e0UPg

Iedereen hier zal je graag advies geven, dus blijf vooral posten!

Tabula Rasa
28 december 2012, 20:10
Rizz, deze is mogelijk duidelijker:

http://api.ning.com/files/-E0C0B6hwfx5oIJFv7Q-yfB43gW-MSNcXOQbilOfqSloAZCLAQI82L2TqXlaid6o2mJv4ZIUll98*I GsCO4s53l4US4IloQbTbAPGIiRvhw_/AScarfJoint.gif?width=616

Crap, nou heb jij ook net je post geedit met een fatsoenlijk plaatje.

Just-KonstMade
28 december 2012, 20:14
Jap.

Dat is de hals vanaf de eerste fret (bovenkant) naar ongeveer de ingang van de trust rod die je normaal hebt
of naar de topkam tog? (bovenkant
en dan met een nieuw stuk hout (eerst schuin afzagen) erop lijmen

Tog?

Tabula Rasa
28 december 2012, 20:18
eerst je toets eraf met stoom. Dan halspen eruit (als ie vanaf de voorzijde gemonteerd is) dan schuin afschaven, plaat hout ertegenaan lijmen, afwerken, halspenkanaal frezen, nieuwe toets erop en klaar is Kees (even heel erg kort gezegd). jigs enzo vind je hier op het forum wel.

Rizz
28 december 2012, 20:21
Juist en die schuine kant geeft je voldoende stevigheid om de trekkracht van je snaren te weerstaan. Die is, afhankelijk van de dikte van je snaren, ergens tussen de 50 en 80 kilo.. Zorg dat je lijmvlakken echt heel vlak zijn, en dan bedoel ik echt heel heel vlak. Voldoende lijm ertussen en goed klemmen met een aantal lijmklemmen. De nerf van het hout moet in de lengterichting lopen..

Malle Eppie
28 december 2012, 20:21
Just-.., lees net het topic en bewonder je enthousiastme. Maar, het enige waar ik me vreselijk aan stoor is je grammatica. Ik ben misschien een zeikerd maar laat die 'sms/what's app/ping taal' lekker achterwege en discussieer hier lekker in ABN.

Veel succes met je bouw en ik blijf het volgen!

Just-KonstMade
28 december 2012, 20:25
oke komen de problemen weer!

1- Halspen... die kan er uit en zit aan de onderkant v.d hals maar dat schroefdraad moet blijfen zitten hé?
2- ik heb voor zover ik kan zien geen eens een fretboard.. ze hebben volgens mij gewoon een zwarte lijn gezet met verf..
als je die topkam eruithaalt zie je ook gewoon hout zitten niet de zwarte kleur van het fretboard zoals bij m`n hondo
3- dat hals kanaal frezen.. is dat nodig als je je trust rod aan de onderkant moet aandraaien?
(moet ook nog een reactie krijgen van de gene op marktplaats die zijn kinzo frees aanbied.. wil je hem verkopen of niet zeg ik dan!)

dat waren de vragen voor nu!

Rizz
28 december 2012, 20:26
Just-.., lees net het topic en bewonder je enthousiastme. Maar, het enige waar ik me vreselijk aan stoor is je grammatica. Ik ben misschien een zeikerd maar laat die 'sms/what's app/ping taal' lekker achterwege en discussieer hier lekker in ABN.

Veel succes met je bouw en ik blijf het volgen!

Laat mij een zeikerd zijn, maarre: spelling? :hide:

Just-KonstMade
28 december 2012, 20:28
malle eppie p.s leuke naam :)

ik probeer normaal te praten maar ik gebruik vaak dingen zoals ''ff'' inplaats van even
ook omdat ik kort gezecht SLECHT ben in Nederlandse spelling
ik zal proberen nog meer eraan te denken tog bedankt dat je het nog even meld!

aaronstonebeat
28 december 2012, 20:33
...ook omdat ik kort gezecht SLECHT ben in Nederlandse spelling...

:seriousf:

Sorry, ik kon het niet laten; je spelling is werkelijk episch.

Tabula Rasa
28 december 2012, 20:33
Of je hebt een losse toets, of een strip ingelegd hout aan de achterzijde van de hals. Een van de twee.

Als de stelschroef aan de heel zit, dan kan je geluk hebben en mogelijk loopt de pen niet helemaal door tot onder de topkam maar stopt die bij de 1e of 2e fret. Dat merk je pas als de toets eraf is.

Just-KonstMade
28 december 2012, 20:35
hoe krijg ik die toets los? met een fohn warm maken of is er een anderen goede manier voor?

Tabula Rasa
28 december 2012, 20:43
Moet je even opzoeken op het forum. Is wel een paar keer beschreven. Als je een topic van G.G. tegen komt over dit onderwerp, dan dat topic lekker links laten liggen. Dat eindigde met een beitel tussen duim en wijsvinger in het bot.

Wat een eikel was dat.

Rizz
28 december 2012, 20:44
Moet je even opzoeken op het forum. Is wel een paar keer beschreven. Als je een topic van G.G. tegen komt over dit onderwerp, dan dat topic lekker links laten liggen. Dat eindigde met een beitel tussen duim en wijsvinger in het bot.

Wat een eikel was dat.

:seriousf:















+10tekens enzo

da Liks
28 december 2012, 20:46
Moet je even opzoeken op het forum. Is wel een paar keer beschreven. Als je een topic van G.G. tegen komt over dit onderwerp, dan dat topic lekker links laten liggen. Dat eindigde met een beitel tussen duim en wijsvinger in het bot.

Wat een eikel was dat.

ik ken dat sujet nog uit mijn tijd op een ander forum. nare man.

Tabula Rasa
28 december 2012, 20:48
Gevonden (smerig stukje):


Heb vroeger niet opgelet bij Creatief met Kurk.

Heb een hals binnen gekregeen die ik wel ff wilde strippen voor de halspen en de toets voor een bouwprojectje.

Het zat niet mee. De hals bleek smaller dan dat ik prettig vind. Ook zaten er een paar hele dubieuse beschadigingen op de hals (waarschijnlijk ooit eens opnieuw gefret en de frets bijgewerkt met een of andere powertool :mad: De snaren zouden in combinatie met een floyd bij de hoogste frets van de hals af lopen.

De stemmechanieken, die kan ik wel op marktplaats gooien, dus toen had ik in ieder geval de lockingnut en de halspen nog.

Eerst geprobeert met een strijkbout de toets los te krijgen. Tot mijn verbasing begonnen de positiedots te smelten.

Dan maar grof geweld om de halspen te bevrijden uit de hals.

Ik een beitel pakken en rammen. Ik was alleen vergeten dat mijn linkerhand zich aan de verkeerde kant van de beitel bevond.

AAAAUUUUUUUU!!!!!!! Zie ik ineens de beitel een heel stuk in mijn hand verdwijnen tussen duim en wijsvinger (die plooi als je met duim en wijsvinger een L-vorm maakt).

Jas aan en maar ff naar de huisarts wandelen.

Resultaat:

1x kapote hals
geen bruikbare toets
halspen bleek ook bagger

Groot diep gat in mijn hand,
niets in mijn hand is gelukkig helemaal doorgesneden.

Hand in het verband, mag hem voorlopig niet bewegen in verband met het risico dat ik wel iets compleet doorscheur.

En, een antibioticakuur.





Iemand ook zo iets stoms meegemaakt waarbij je dacht, dit is lekker gemakkelijk en goedkoop?

Iemand nog een leuk adresje waar je voordelig een toets, fretdraad en een halspen kan halen :)

had ik maar opgelet bij Creatief met Kurk



(tikt trouwens wel lastig met 1 hand :) )

Just-KonstMade
28 december 2012, 21:05
hahaha

wat `n handy
je weet tog wel waar je hand zit?
sorry hoor ga hier stuk

KoenB
28 december 2012, 21:19
hahaha

wat `n handy
je weet tog wel waar je hand zit?
sorry hoor ga hier stuk

Ja die G.G. was me er eentje hoor. Ik vraag me toch wel af wat hij nu aan t doen is these days ;)




Even over de trussrod, die kun je er niet via het gat uit halen, want uit je verhaal begrijp ik dat je dat denkt (of ik heb het mis). Dat ding zit verankerd, om hem er uit te halen moet het hele fretboard er af.

Over het losstomen: ik had deze ooit gevonden, wel de moeite waard om http://www.projectguitar.com/tut/removal.htm . Ik heb het een keertje geprobeerd, het valt vies tegen. Ga niet te snel, je sloopt je hele fretboard. Maareh, je zegt dat het ding geen fretboard heeft, kun je wat grote close-up foto's posten? Ervaring leert dat je hier het snelste en beste antwoord krijgt als je een paar goede foto's meepost

Just-KonstMade
28 december 2012, 21:56
foto`s? hier heb je ze hoop dat ze scherp zijn..

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-VBUFIGHB.jpghttp://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-UGJ8KJHA.jpghttp://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-YJW3GT6C.jpghttp://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-XV8F8TZT.jpg

Martin_
28 december 2012, 22:01
foto`s? hier heb je ze hoop dat ze scherp zijn..

http://www.mijnalbum.nl/grotefoto-VBUFIGHB.jpghttp://www.mijnalbum.nl/grotefoto-UGJ8KJHA.jpghttp://www.mijnalbum.nl/groteFoto-YJW3GT6C.jpghttp://www.mijnalbum.nl/groteFoto-XV8F8TZT.jpg
ietsje groter;)

Tabula Rasa
28 december 2012, 22:05
Krab eens achterop de hals een stukje lak weg om te kijken of er een skunkstripe zit. Mijn gok is dat het gewoon super cheapass is en dat het een losse esdoorn(-achtige) toets is die geverfd is in ebbenkleur.

Foto vanaf de kont is dan wel weer vreemd. Lijkt wel een curved boardje maar dat zal wel lak zijn die daar op lijkt.

Just-KonstMade
28 december 2012, 22:05
DANKU! Ik vond het al zo raar![/SIZE]

Just-KonstMade
28 december 2012, 22:22
Gho verast die verrekte hals mij ook nog is zech!!
er zit dus wel een fretboard op! lagghu
met een mesje erafkrabben ging moeilijk dus even paar keer heen en weer met stukje schuurpapier dan maar
en kijk nou tog is!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QYPRUJI6.jpg

Just-KonstMade
28 december 2012, 23:35
Tabula Rasa
Heb je nog ideën?
Hoe kan ik die het beste eraf krijgen?
Het zal wel morgen worden dat ik hem eraf haal..
ik zie namelijk net dat het 23:34 is ik dacht iets van 21:00

Just-KonstMade
29 december 2012, 00:01
hier nog even een plaatje van de achterkant van de hals..
hij is mee gespoten dus die inleg die ik bij mijn ibanez Gio GSA 60 heb
zie je er ook niet op...
zou het beter zijn om de achterkant eerst op te schuren zodat ik een beter beeld krijgt wat voor hals het is?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VINTFE8D.jpg

Just-KonstMade
29 december 2012, 17:25
Dat stomen gaat wel aardig zo maar het is wel moeilijk om hem op een rechte lijn eraf te halen..
ik ga nu even Chinees Tomatho Sooupp eten en daarna schuur ik de rand even op
zodat ik precies kan zien of ik zo recht ga of niet..
heb mezelf nu gelukkig kunnen herstellen van de schuine Cut
nu maar hopen dat het gaat lukken!
En nog een puntje met die scarf joint maken moet ik dus ook de overloop van rond -> plat maken op de hals? (onderkant)

crazycow
29 december 2012, 19:10
Ik zou gewoon een nieuwe hals kopen. Effe goed googelen en je vindt er zo een die niet te duur is. Kijk bijv. ff op http://www.gitarre-bestellen.de, voor 50 euri ben je klaar incl toets/fretten (ex verzendkosten). Misschien nog de fretten bijwerken, eventueel de dikte van de hals.....

Just-KonstMade
29 december 2012, 20:22
Crazycow

ik heb al eerder gezecht dat ik DEZE hals wil houden
en niet van die reacties krijg van koop een nieuwe hals...
natuurlijk weet ik zelf ook wel dat dat het makkelijkste is
maar mijn onderkant van de hals is super breed en anders dan anders

mischien heb je mijn vorige post niet gelezen maar ik ben nu bezig met het fretboard er af halen..
neem af en toe nog is een kijkje en mischien heb je nog is een goed idee!

crazycow
29 december 2012, 20:53
ok, sorry, lees niet alles even aandachtig en ben de draad een beetje kwijt met allemaal verschillende draadjes over 1 gitaar.

maar als je de toets wilt verwijderen, wil ik je wel aanraden om de hamer zoveel mogelijk achterwege te laten en zeker niet te gaan wrikken. ik verwacht niet dat die er dan heel af komt. je moet er voornamelijk veel geduld voor hebben en heel voorzichtig te werk gaan.

en anders koop je gewoon een nieuwe hals :) (oh, sorry)

Just-KonstMade
29 december 2012, 21:18
heb hem er u zo ongeveer voor de helft af
hij is tot nu toe perfect losgekomen en ga morgen maar weer is vedder.
ik maak de hals warm met m´n moeders stijkbout op stoomfunctie
dan pak ik een van De plamuurmessen en tik ik heel zacht veel keer achter elkaar op dat plamuurmes
het begin ging slecht maar valt mee heb het hersteld en zit nu dus op de helft...

als je nog sugesties hebt over die fretboard eraf halen zoek dat topic aub even op...

Jilles
29 december 2012, 21:24
klinkt goed, oigun heeft eerder al aangegeven dat het (af en toe) verwarmen van het plamuurmes zelf ook helpt. (Naast het verwarmen van het fretboard natuurlijk)

crazycow
29 december 2012, 21:24
Nee, geen suggesties meer, ga gewoon lekker vedder.....
Ben benieuwd naar het resultaat.

Just-KonstMade
29 december 2012, 22:38
Jiles

verwarmen van het plamuurmes hielp bij mij niet echt veel behalfe een roodgloeiende linkerhand :dontgeti:
Ik ga morgen weer vedder met die toets eraf halen maar volgensmij is er nu een stuk waar ik een zoort 0,1mm laagje hout
eraf schraap maar kan ik ook net zo goed mishebben...
Maar wat is jullie mening over dat van welke kant op tikken?
via de voorkant naar de onderkant of andersom ? of zoals ik nu heb tot iets meer dan de helft - en dan vanaf de kop naar dat middenstuk ->|<-

oigun
29 december 2012, 23:29
Kleine kanttekening van mijn kant... GA ALSJEBLIEFT NIET IN DE WEER MET ELEKTRISCH GEREEDSCHAP!(ZAAGMACHINES FREESMACHINES ED) Beetje rommelen en klooien met gitaartjes is prima als je 14 bent maar zonder deugdelijke begeleiding hanteren van verspanende gereedschappen op die leeftijd kan vervelende consequenties hebben.

En let een beetje op je Nederlands please. Zet desnoods de spelcheck aan, want dit leest echt heul vervelend..

Just-KonstMade
30 december 2012, 00:49
maak je daar maar geen zorgen over
ben dan wel 14 lijkt jong maarja 3 mavo dus bijna oplijding enzo

en mn opa (tussen 2 a 4 jaar geleden overleden)
was altijd van als je een speciale schroevendraaier niet hebt?
waarom kopen pas je tog een kruiskop aan?
hij heeft me vanaf mijn 5e ongeveer al geholpen met klussen
en heb veel van hem geleerd.. en mijn vader heeft hout opleiding gedaan
(kan je nagaan hij doet bouw oplijding met hout enzo maar heeft
wel die hoek afgebroken :p)

kan aardig wat maken met machines moet ik anders een keer een paar foto's
posten?
als ik niet met een el. figuurzaag om kan gaan had ik nu
ook niet zitten typen! :)

aaronstonebeat
30 december 2012, 03:03
Wordt er tegenwoordig aan het mavo nog iets aan Nederlands gedaan? :D

Sorry wederom. Succes, en be safe!

Just-KonstMade
30 december 2012, 11:41
JESUS Hé

IK HEB TOG AL GEZECHT IK BEN SLECHT IN NEDERLANDS!
PROBEER ER GEWOON OVER HEEN TE LEZEN!?!

gaat dit topic over mijn spelling of over elektrische gitaren?

Just-KonstMade
30 december 2012, 11:54
Sorry voor deze scheld reactie!
ik had het al gezegd dat ik niet goed ben in nederlands (ben wel gewoon nederlander hoor)
dus vandaar..

Jilles
30 december 2012, 12:01
Just-KonstMade, ik snap je frustratie maar probeer je ook eens in te leven in je forumgenoten. Dit is een forum waar mensen elkaar netjes helpen als er netjes om gevraagd wordt. Nederlandse spelling hoort daar dus ook bij. Je wil niet weten hoe vervelend het voor sommige mensen leest als ze opeens een soort van MSN verhaal moeten ontcijferen. Niet iedereen hier is 14. Géén duidelijk verhaal geeft géén duidelijk antwoord. Dus, ik zou zeggen: Doe je best om netjes nederlands te schrijven, dan heb je ook minder last van opmerkingen over je taalgebruik.
Nu, verder over je topic: IK zou best een paar fotootjes willen zien van je houtbewerking hoor.

Gr. Jilles

Cocobolo
30 december 2012, 12:03
Niet boos over worden, sommige zinnen zijn echt af en toe lastig te lezen. Zoals deze (die ik een paar keer heb gelezen voor ik begreep wat je probeerde te vertellen, maar kan ook aan mij liggen ;) ):


en mn opa (tussen 2 a 4 jaar geleden overleden)
was altijd van als je een speciale schroevendraaier niet hebt?
waarom kopen pas je tog een kruiskop aan?
...


je zegt :


..kan aardig wat maken met machines moet ik anders een keer een paar foto's
posten?

Ja, leuk! Altijd leuk toch om te zien wat anderen maken van hout :ok:

keesssst
30 december 2012, 12:19
het is niet lastig te om lezen vind ik zelf , eerder ergerlijk , stom he?
je snapt duidelijk wat er staat maar toch merk je dat je er vervelend van word..

Just-KonstMade
30 december 2012, 13:56
hallo

over NL -> ga er nog meer op letten..

mijn fretboard verwijderen gaat nu kort gezegd ''KUD'' (wil niet banned worden vanwege schelden dus daarom met een D)

hier nog even een paar foto`s van dingen die ik vorig jaar en het jaar daarvoor gemaakt heb. (dit jaar 3 mavo heb ik geen bouwles meer)7

hier een paar dingen bij elkaar.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDJFXWEW.jpg

bakje voor kwartet spel over gereedschap.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZCZCT367.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CDEDJZG4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MGP6ENLD.jpg

M`n beste creatie!
(dat logo zelf helemaal met elec. figuurzaag gedaan.. 20 min mee bezig geweest en in 1x goed.. kan dus tog nog :D)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M6FQ7N8F-1.jpg

Het bruine van de achtergrond is echt SKY leer uit een vrachtwagen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RQELR6LT-1.jpg
heb nog een paar dingen maar had niet echt zin om van alles een foto te maken!

:B

keesssst
31 december 2012, 14:44
ik zal niet zeggen dat ik je werk "te gek" vind , maar je doet het wel en volgens mij met eigen
inzicht...... dat doet helaas niet iedere 14 jarige

Just-KonstMade
31 december 2012, 14:58
ja als je het zo ziet liggen is het niet van W00T
maar dat logo ook ik kreeg er toen een 7 voor omdat het ''moest bewegen op een wagentje
nou ik vind het mooi vooral omdat het van Scania is en créme skyleer zit veel in die #@! scania`s

nu moet ik mijn scarf joint gaan zagen heb ergens gelezen 13 graden?
vanaf waar moet ik dan die 13 graden zagen?

mvg

Cocobolo
31 december 2012, 15:25
... Het bruine van de achtergrond is echt SKY leer ...

Skai (niet sky) is nepleer
Echt nepleer dus :D

Jilles
31 december 2012, 16:40
http://www.warmoth.com/Bass/images/necks/angled_1.jpg

Tussen de tweede en derde fret dus.
Teken het anders even uit op ware grootte, dan weet je het precies. Als je verder wil gaan met gitaarbouw dan zul je daar op den duur toch aan moeten geloven; Je kunt er best dus maar snel aan beginnen. :D

Just-KonstMade
31 december 2012, 16:40
:S wat maakt dat nou weer uit?
Skai ziet er uit als een handy die niet kan typen..
SKY ziet er uit als iemand die wel kan typen

en vaak weten mensen niet precies hoe je het moet schrijven dus.. who Care`s?

:rockon:

Cocobolo
31 december 2012, 17:41
:S wat maakt dat nou weer uit?
Skai ziet er uit als een handy die niet kan typen..
SKY ziet er uit als iemand die wel kan typen

en vaak weten mensen niet precies hoe je het moet schrijven dus.. who Care`s?

:rockon:
Ik vond het gewoon grappig, de tegenstelling van echt en nep zo direct achter elkaar in 3 woorden. Dacht juist dat je een woordgrapje had gemaakt en reageerde daar dus op. Sorry hoor :stop: Fijne jaarwisseling.

zjanke
31 december 2012, 17:52
:S wat maakt dat nou weer uit?
Skai ziet er uit als een handy die niet kan typen..
SKY ziet er uit als iemand die wel kan typen

en vaak weten mensen niet precies hoe je het moet schrijven dus.. who Care`s?

:rockon:

nou, hier dus een heleboel mensen want de helft van de posts gaat over je taalgebruik....
het gaat er niet over hoe het er uit ziet maar over hoe het hoort, want als iedereen maar wat doet omdat heel veel mensen toch niet precies weten hoe het moet dan wordt het een zootje. Je kunt jezelf er wel aan ergeren als je kritiek krijgt, je kunt ook proberen te bedenken dat iedereen zich aan jou gaat ergeren omdat je de wijsneus uit gaat hangen. Jij maakt de fouten, niet wij...

en nou weer verder met je houtbewerking, want ik vind het wel super dat je er gewoon mee aan de slag gaat.

Tabula Rasa
31 december 2012, 19:18
13 graden en je mag het zelf uitrekenen op schaal 1:1. Je weet de dikte van de kop en je weet dat de voorkant van de kop net achter de topkam moet komen. Teken het op schaal eens uit met een geodriehoek.

oigun
1 januari 2013, 01:59
Dit is toch een fender style headstock? Dus hoeft er geen headstockangle te zijn....

Ray_W
1 januari 2013, 04:27
+1 Fender geen hals hoek.
De rest, uitzonderingen daar gelaten, over het algemeen een halshoek tussen 13 - 17 graden.

Alleen een geo-driehoek zou ik zelf niet gebruiken om een hals-hoek (van 13 graden) uit te zetten.
Zelf zet ik het eerst de zaag- / hals-hoek meetkundig uit, klinkt moeilijk is het echter niet.
Voordeel zuiverheid is naar mijn mening echt beter dan uitzet met gebruik van alleen cirkelboog / geo-driehoek en het is echt vrij eenvoudig.
Ter controle, na het meetkundig uitzetten, even de cirkelboog / geo-driehoek gebruiken.

@Iedereen een heel gitaarbouw, -productief, -veilig en -voorspoedig 2013 gewenst.

@Just-KonstMade

Mijn aanpak zou in deze zijn (mocht je eens zelf een hals gaan bouwen met halshoek bijv 13 graden);
De tangens 13 graden in toetsen in de (Windows) calculator geeft 0,230868, dit is dus de Tangens = overstaande zijde / aanliggende zijde van de driehoek.
De overstaande zijde is in dit geval de dikte van je schuin te verzagen hals-hout, die waarde deel je door 0,230868, de uitkomst hiervan is de lengte waarover je het hals-hout schuin moet afzagen om een hals-hoek van 13 graden te krijgen.
Bekijk voor een eenvoudige meetkundige uitleg http://wetenschap.infonu.nl/wiskunde/84146-hoeken-berekenen-met-de-tangens-functie.html (http://wetenschap.infonu.nl/wiskunde/84146-hoeken-berekenen-met-de-tangens-functie. html)

Verder, ik hoop niet belerend over te komen maar,
Het zal waarschijnlijk met ons generatie verschil te maken hebben (voor - en het Whats app / Facebook / Twitter / MSN tijdperk), maar naar mijn mening ben je niet alleen super eigenwijs (wat op zich ook kleine positieve kanten kan hebben) je gaat voorbij aan zoals een ander forum lid al aanhaalde -> en zeer belangrijk, honderden jaren gitaarbouw ervaring op dit bouwforum, vooral verkregen door te kijken, te luisteren, te leren, te lezen, te bouwen en nogmaals te bouwen, ervaring opbouwen dus! Ondanks dat alles maken vele ervaren bouwers vaak genoeg nog de nodige fouten.

Als je daadwerkelijk 14 jaar oud bent ligt er nog een hele gitaarbouw toekomst voor je.
Je denkt nu (op je 14de) echter zonder gitaarbouw ervaring al de hele gitaar bouw wereld aan te kunnen en hebt overal wel weerwoord op.

Probeer het over een andere boeg, zo werkt het niet!
Luister, lees, lees en lees, vraag, filter en sorteer alle informatie, schat de waarde in van de verkregen informatie en doe daarmee zoveel mogelijk jouw voordeel mee, ga na het opbouwen van de nodige (basis)kennis pas experimenteren. Je zult gaande weg ontdekken dat er weinig nieuwe wegen te bewandelen zijn aangaande de basis principes in gitaarbouw.

Een heel wijze man zei ooit, naar mate ik meer kennis tot mij neem is het besef gegroeid dat ik eigenlijk heel weinig weet. Doe hier jouw voordeel mee, je bent nooit te oud iets bij te leren.

Laatste mij storend punt; SCHRIJF A(lgemeen)B(eschaafd)N(ederlands) a.u.b.
Als je niet weet hoe het precies met die spelling / grammatica zit, is er een computer hulpje; schrijf je tekst eerst in bijv. Microsoft Word met de Nederlandse spellings checker aan. Na de nodige verbeteringen kopieer de gecorrigeerde tekst naar jouw (of andere) discussie.

En nu gitaar bouwen!!!!

MVG Ray.

Tabula Rasa
1 januari 2013, 08:32
Geodriehoek was puur bedoeld om inzicht te krijgen. Want deze meneer lijkt helemaal niet te meten en ziet daarom niet in wat ie moet gaan doen. Blijkt uit de vragen die hij stelt.

fenderheadstock met scarfjoint is een mooie optie. Makkelijker plakken en klemmen.

Tabula Rasa
1 januari 2013, 10:02
Een fenderstyle headstock is misschien nog wel verstandiger ook. Je bent minder afhankelijk van de juiste hoek, zolang die maar exact recht en strak is. 13 graden, 14 graden, 15 graden... het maakt allemaal niet uit, (enige opmerking is: Hoe kleiner de hoek hoe meer lijm oppervlak, dus betere verbinding)

Een tekeningetje om het een en ander toe te lichten:

http://img22.imageshack.us/img22/1553/dsc0443no.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/22/dsc0443no.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Woml
1 januari 2013, 10:52
En nog een bijkomend voordeel: ik zou het bijzonder knap vinden als je zo'n scarf joint in je eerste poging zo netjes kunt uittekenen, afzagen en vlak maken dat hij precies op het juiste punt uitkomt. Op deze manier kun je eerst zorgen dat je hals lang genoeg is, dan aftekenen waar de toets ophoudt, en vanaf dat punt de kop vormgeven. Een stuk minder foutgevoelig!

El_Mano
1 januari 2013, 12:10
Oke! Goed plan, maar dat was nou net het probleem lees ik in de 1e post. Er zat een prima fender achtige kop op maar die heeft hij er af gezaagd om dat hij die niet mooi vond.

Tabula Rasa
1 januari 2013, 12:47
Oke! Goed plan, maar dat was nou net het probleem lees ik in de 1e post. Er zat een prima fender achtige kop op maar die heeft hij er af gezaagd om dat hij die niet mooi vond.



Niet helemaal. Het probleem was dat meneer er een nieuwe kop, in een vorm die ie wel mooi vond, aan vast gemaakt had met 2 deuvels

El_Mano
1 januari 2013, 13:13
Ja dat is ook waar. Nou ja dan maar weer even wachten hoe het nu vedder gaat!

Just-KonstMade
1 januari 2013, 13:38
Als je daadwerkelijk 14 jaar oud bent ligt er nog een hele gitaarbouw toekomst voor je.
Je denkt nu (op je 14de) echter zonder gitaarbouw ervaring al de hele gitaar bouw wereld aan te kunnen en hebt overal wel weerwoord op.

ik denk helemaal niet dat ik de hele gitaarbouw wereld aan zou kunnen. Daarom vraag ik ook naar advies op dit forum.


Want deze meneer lijkt helemaal niet te meten en ziet daarom niet in wat ie moet gaan doen. Blijkt uit de vragen die hij stelt.

Ik meet alles op wat ik doe en teken het ook uit.
Denk a.u.b niet dat ik alles op het oog doe wand dat pakt 9 v.d 10 keer niet goed uit.
ik waardeer alle hulp die jullie bieden maar mischien kon ik mezelf beter eerst met 12 foto`s en een hoop tekst voorstellen
zodat ik niet steeds moet zeggen dat ik iets wel doe of niet doe.
ik ben Geen ongelijd projectiel - Doet maar wat - moet is research gaan doen iemand.
ik kijk wat werkt en wat niet werkt.
deze fout met mijn hals was niet slim. daar ben ik zelf ook al uit.
Dus probeer ik het nu te herstellen met tips van jullie

hoop snel weer meer tips en trucks te krijgen die ik kan gebruiken

Cocobolo
1 januari 2013, 14:00
...hoop snel weer meer tips en trucks te krijgen die ik kan gebruiken

Je hebt in die 10 pagina's die je topic inmiddels behelst al een paar interessante antwoorden, zoals de prima tekening van Tabula Rasa hierboven en op vorige pagina's het voorstel om het 1 op 1 uit te tekenen. Ik zou het interessant vinden om op de inhoudelijke tips ook een inhoudelijke reactie te krijgen van je ("goed plan, ga ik doen" / "nee, dat werkt niet vanwege..." enzovoorts) zodat we weten of je verder kunt of waar je nog klem zit?

Tabula Rasa
1 januari 2013, 14:15
Ik denk dat alle moeite echt voor niets is. Ik haak in ieder geval af. Zonde van mijn tijd. Lijkt er inderdaad op dat er niets gedaan wordt met zinnig advies van diverse forumleden.

jammer!

succes verder. Doei.

sjoerd5
1 januari 2013, 16:26
Ik denk dat je het inzicht dat komt kijken bij bouwen en dit soort ingrepen nog mist. Dat geeft niet, dat had ik ook niet toen ik 14 was.
Zorg eerst dat je 100% weet hoe een gitaar in elkaar steekt. Duik in de historie van de gitaar. Zo krijg je respect voor ontwerpen en zie wat je wel en niet mooi vindt.

Je zegt dat je geen ongeleid projectiel bent, maar wie op deze manier even de kop van zijn gitaar afzaagt omdat hij hem 'niet mooi' vond heeft natuurlijk geen idee waar hij mee bezig is. Je kunt een hals wat bijwerken maar de kop er even afzagen omdat je denkt dat je er zo een nieuwe op kan zetten DOE JE NIET! Als je een hals niet mooi vindt zul je opzoek moeten naar een andere.
Ik vind van die metal gitaren vaak foeilelijk. Maar als ik er om wat voor reden danook één in bezit heb ga ik toch niet ergens wat stukken afzagen omdat ik dat mooier vind.
Als je iets echt niet mooi vindt zul je er met een boogje omheen moeten lopen...


Dan zijn er nog mensen die je enthousiasme toejuichen (ik ook) en je proberen te helpen. Deze mensen hebben zich wel tot in de puntjes verdiept voordat ze aan de slag gingen. Deze mensen proberen je er nog op een bescheiden manier op te wijzen dat je niet zo handig bezig bent, en dan komt jij aan met dat je wel zus en zo kan op het gebied van machines en hout. Ja, ik kan ook vast een leuke stoel in elkaar flansen, maar een gitaar luistert zo nauw. één misstap en je kunt het vergeten...

Je geeft ook aan dat we maar snel moeten antwoorden omdat je anders niet verder kunt...Een beetje minder mag ook wel. Wees blij dat er mensen zijn die na zo'n enorme miskleun nog met je meedenken. Je komt net kijken, een iets bescheidenere houding zou gepast zijn.
Maar je ziet dat je grootste en meest meedenkende supporter hierboven al is afgehaakt.

Een beetje kloten op een goedkoop gitaartje is leuk en leerzaam. Maar verwacht niet dat hem ooit nog goed gaat krijgen. Ga alsjeblieft niet aan de gang met een duurdere of je lievelingsgitaar. Je naïeve houding i.c.m. je jonge leeftijd leidt zoals je ziet dat mensen je niet meer willen helpen.
Een beetje gas terug nemen en kijken wat je nou eigenlijk aan het doen bent hoort ook bij dit soort projecten. Ga eerst zoveel mogelijk informatie verzamelen over gitaren. Er zijn boeken over, websites en ga zo maar door. Kijk in het zelfbouw gedeelte van dit forum en bedenk je twee keer voor je iets onderneemt.
Zorg eerst eens dat je ons allemaal eraf lult over gitaren en weet waar je praat voordat je ergens aan begint. Dan weet inhoudelijk waar je het over hebt en kunnen we je beter helpen.
Maar goed dat duurt je vast allemaal te lang...

muziekschuur
1 januari 2013, 17:22
Gewoon doorploeteren.... Elk begin is moeilijk.... En van een beetje middelbare school moet je het ook al niet hebben. Ik volg het. Ik heb het idee dat je een paar nieuwe gitaren wil bouwen en da's leuk... Wist je dat je via Ebay mooie halzen kan kopen voor weinig? Dan kun je wat ervaring opdoen.

Verder is het aankopen van loop sloop gitaartjes natuurlijk ontzettend leuk.... Ben benieuwd...

Just-KonstMade
1 januari 2013, 19:57
Tabula rasa
heel erg jammer dat je dit topic achter je laat wand
je geeft echt goed advies ( NIET dat jullie anderen slechte tips geven )

ik heb nu 2 dagen Vuurwerk en feest bla bla bla achter de rug en ben
helemaal doodop.
ik ga morgen helaas eerst pta's leren en daarna met de hals vedder
ziet er tot nu toe zonnig uit voor deze hals dus dat is mooi!

ik houd jullie op de hoogte !
(ik zij eerder : ik laat deze hals liggen en knap de hondo eerst op)
dat is dus zoals jullie kunnen verwachten terug gedraait.

sjoerd5
1 januari 2013, 21:43
Als je op die pta's vedder schrijft ipv verder heeft leren niet zoveel zin...

Just-KonstMade
1 januari 2013, 22:59
echt ik begin nu echt te twijfelen of ik hier wel welkom ben!

Ik heb dit NIET tegen de mensen die willen helpen!
maar is dit een forum waar mensen kunnen reageren op SLECHTE SPELLING
of is dit een forum waar je advies kunt geven/krijgen.
en je foto`s en ervaring kunt delen met mensen die de zelfde hobby`s en ervaring hebben waar jij wat van kunt leren en waar jij anderen mensen met jouw ervaring te delen

IK HEB G.D ''zucht'' AL ZO VEEL KEEL GEZEGD DAT IK SLECHT BEN IN NEDERLANDS
EN DAT IK ER NU 800% MEER OP LET DAN NORMAAL

WAAROM GAAN SOMMIGE MENSEN DAN ALSNOG ''~~'' OVER ZULKE KLEINEN DINGEN?!

Ik heb een beter idee.. ik ga morgen een nieuw account aanmaken op www.gitaarnet.nl en dan ga ik maar geen topic`s meer aanmaken
wand als ik dat wel doe krijg ik tog comentaar op mijn spelling.

Nog even een ding.
Ik ben vroeger veel gepest heb dus weinig zelfvertrouwen en als je dan de eene keer af word gekraakt op je spelling
en de anderen keer word er gezecht van je moet NOOID EEN TOP ZO DOORZAGEN..
IK BEN NIET ZO DOM!

WAAROM KOM IK ANDERS DEZE VRAAG STELLEN?
IK ZOU HET NOOID VAN M`n LEVEN NOG EEN KEER ZO DOEN
HET WAS DE EERSTE KEER OKE?

IK WEET HOE EEN GITAAR IN ELKAAR ZIT. VRAAG MAAR RAAK WAT WAT IS.
ALEEN MET BOUWEN BEN IK NOG IN DE LEER.

NOG EEN GOED 2013 ALLEMAAL!
MORGEN NIEUW ACCOUNT NIEUWE KANSEN
zo heb ik het ook gedaan met het pesten. ik ging expres 20 min extra fietsen zodat ik bij geen een
van m`n klasgenoten zat die mij toen zo afkraakte sloegen en al die anderen dingen dat ze toen deden.

Veel bouwsuc6 en tot OOIT

met veel groet
S.k

DarknessAwaits
1 januari 2013, 23:18
Jammer dat het zo moet, maar ik heb het idee dat men meer moeite heeft met de toon waarop je je posts schrijft dan de daadwerkelijke spel- en grammaticafouten.

Niemand hier kent je en daarmee wil ook niemand je persoonlijk aanvallen. Maar vrijwel iedereen hier neemt de tijd en moeite om een goed advies te geven en daarbij ook de moeite om hier een zo'n duidelijk mogelijk verhaal van te maken.

Wanneer er dan een post van jou kom waarin, no offense, je een verhaal tikt wat soms bijna niet is te volgen en bij tijden als niet doordachte/onderbouwde uitingen over komt... Tsja, ik verbaas me eigenlijk over de goodwill van iedereen die je nog wil helpen.

Conclusie: probeer het eens van de andere kant te bekijken. Een ander account is niet nodig, zelfs tegen de forumregels.

Succes.

Just-KonstMade
1 januari 2013, 23:41
ik vind het ook jammer
ik ga zoiezo nog wachten met dat account.
ik laat het gewoon even rusten en dan zie ik het wel.

mvg

sjoerd5
2 januari 2013, 01:04
Even relativeren. Dat is wat ik bedoel met even gas terug nemen. Mijn opmerking was misschien niet zo leuk en was alleen maar een beetje olie op het vuur gooien. Het had niet gehoeven maar dit soort dingen zie je hier wel meer. Het hoort een beetje bij de ironische en cynische humor die hier hangt. Soms hebben mensen moeite dat in te zien.

Relativeer, lach af en toe hard om jezelf, maar neem het niet al te serieus...
Jij bent niet de beste, ik ben niet de beste. We proberen elkaar te helpen. Als je een wat andere toon aanslaat in je post kom je misschien een stukje verder. Ik snap dat dat soms lastig is als je 14 bent, maar proberen kan geen kwaad. Heb bent pas een paar dagen lid, kijk eerst eens goed rond hoe het er hier aan toegaat. Het is een wereldje opzich. Dan weet je ook wat je zelf kunt verwachten.

Lees je bericht eerst even terug voor het weg stuurt. Kijk bij je projecten ook terug hoe je het aangepakt hebt.
Zo leer je steeds een beetje bij, ook van jezelf.

Maak je niet te druk, en bedenk altijd hoe serieus je dingen moet nemen...

Cocobolo
2 januari 2013, 09:19
...en ik zou vooral daaraan (nogmaals) willen toevoegen : reageer inhoudelijk, zodat we hier een inhoudelijk topic krijgen! Er zijn tips gegeven, en daar komt geen reactie van je of je daar iets aan hebt en wat je gaat doen er mee. En hou ons dan op de hoogte van je handeling met foto's enzovoorts. En dan nemen we de spelling heus wel voor lief. Je hebt het echt zelf in de hand dat er dan een interessant topic ontstaat waar anderen ook iets aan hebben. Dit topic is dat nu niet.

Je zou nu bijvoorbeeld kunnen kiezen om even de tips uit de pagina;s terug te lezen en in 1 post genummerd samen te vatten. En dan per tip zeggen wat jouw idee daarbij is en welke je overneemt. Dan heb je binnen dit topic eigenlijk een nieuwe frisse start gemaakt. En dan niets posten tot je iets te melden hebt mbt de uitvoering daarvan. Dan krijg je daar weer leuke reacties op.

Maar inderdaad is op een of andere manier de toon van je reacties erg onvriendelijk. Toen je zo raar op mijn bericht reageerde (waarmee ik juist probeerde om het weer luchtig te maken omdat ik dacht dat je een grapje maakte), had ik ook een "Tabula Rasa" gedachte " doei, succes ermee !". Hieruit blijkt dat geschreven teksten heel makkelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden (en daarvoor zijn die smileys uitgevonden, zodat je daarmee de emotie kunt aangeven die bij je reactie hoort). Dus hou het on-topic, dan komt het goed.

da Liks
2 januari 2013, 09:51
Kijk Justkonmade.. dit is nou precies wat ik bedoelde met: "je graaft je eigen graf".. Dat had niks te maken met je manier van knutselen, maar met je manier van posten en (niet) reageren op de tips en kritiek die men je geeft. Waar overigens ook hard vanaf straalt dat je pas 14 bent, dat terzijde.

Just-KonstMade
2 januari 2013, 10:23
Ik ga vanmiddag alle tips opschrijven en doen wat cocobolo zij.

nog snel een vraagje.
Ik kan zeker beter ook hardhout gebruiken voor die scarf .J?

ik ga nu leren straks weer lekker een bende maken :)

tot zo dan post ik ook even wat foto's

Cocobolo
2 januari 2013, 10:53
'hardhout' : ja, gebruik wel iets als maple bijvoorbeeld of (als je hebt) bij voorkeur dezelfde houtsoort als je hals.

Just-KonstMade
2 januari 2013, 12:56
ow oke bedankt
dan rij ik meteen even langs de houthandel hier!

zjanke
2 januari 2013, 13:13
Wel even vragen of het hout ook genoeg gedroogd is, ander gaat het straks werken en trekt het je gerepareerde hals weer krom/scheef

Just-KonstMade
2 januari 2013, 16:41
gho wat 'n dag!
ik dacht even uurtje of 2 leren dan naar de kno arts en weer
vedder met gitaren.
Dat werd dus van 1 uur tot 16:40 weg en nu heb ik nog geen hou

dan maar weer morgen..
sorry!

hassent
4 januari 2013, 21:59
Jeugd sentiment!! Ik heb zo'n zelfde gitaar gehad, m'n eerste, toen ik nog geen noot kon spelen... Nu trouwens nog niet, ha ha.
Tweedehands gekocht voor maar liefst 225 gulden! Ik dacht dat ie veel waard was om dat er een zakje Gibson snaren in de tas zat... (Ik was toen ongeveer van jou leeftijd). Maar als ik toen die gitaar niet had gekocht, was ik nu niet waar ik nu ben. Toevallig heb ik 'm een half jaar geleden weggegooid, vond het zonde van de kachel om 'm op te stoken... Zonder je aan te willen vallen, dit is echt, echt een waardeloze gitaar. Had 'm overigens graag aan je gedoneerd, je had 'm zo mogen hebben.


Geef in ieder geval niet op, maar weet ook wanneer je moet stoppen. Soms is iets gewoon geen haalbare kaart. En geloof me, ik loop hier al een tijdje mee, al is het de laatste tijd niet meer zo actief, maar 99,9% van de mensen heeft hier het beste met je voor. Maar zo als vaak in het leven, je krijgt wat je geeft.
Kijk voor de grap maar eens naar mijn bouwprojecten, die waren niet gelukt zonder hulp van iedereen hier.


succes met je project en schroom niet om je vragen toch te blijven stellen.

oknarb180
6 januari 2013, 18:11
Zo hé, het forum heeft meer blauwhelmen dan de VN zeg!!!
Ik heb net het gehele verhaal onder het genot van een bak popcorn en een pot pils zitten doorlezen.
Heel veel vragen, adviezen, discussie noem het maar op.
Van koopje tot hilarisch toppic!
Respect voor een aantal collega-bouwers die heel geduldig met je zijn!!!

Stomme vraag van mij, wat is nu precies het doel van je bouwproject? (of ik heb er overheen gelezen hoor!)
Wilde je enkel een kop van een hals aanpassen, alleen is dat helaas fout gegaan?
Je hebt het over verbouwen, wat wil je nu precies aan de gitaar verbouwen? Of wilde je de gitaar enkel opknappen?
Wat wil je voor gitaar gaan maken? Heb je misschien een schets of tekening die je kan posten zodat we een indruk krijgen?

vr.gr.

Branko