PDA

View Full Version : Fender: Made in Japan of Made in Mexico?



Zeph
25 december 2012, 00:56
Ik spreek hier van een Fender Telecaster, niet een specifieke Telecaster.

Ik zat rond te surfen naar Fender Telecasters.
- Ik vroeg me af wat het verschil is tussen Made in Japan en Made in Mexico.

... en is het zo dat je een scheidslijn kan zien met de Telecasters uit Amerika en de Telecasters uit, Japan of Mexico?

Ik ben toch benieuwd wat de Amerikaanse zo duurder maakt.

groovieguitarguus
25 december 2012, 01:20
Hoi Zeph.... ik zou eens 2e hands kijken naar een RoadWorn... of een Baja....
Beide gave / goeie Tele's.... bevalt het niet... val je er geen buil aan.
Mijn Marktplaats Roadworn heb ik voor 725,- gekocht....

B-stone
25 december 2012, 01:21
Ik spreek hier van een Fender Telecaster, niet een specifieke Telecaster.

Ik zat rond te surfen naar Fender Telecasters.
- Ik vroeg me af wat het verschil is tussen Made in Japan en Made in Mexico.

... en is het zo dat je een scheidslijn kan zien met de Telecasters uit Amerika en de Telecasters uit, Japan of Mexico?

Ik ben toch benieuwd wat de Amerikaanse zo duurder maakt.

natuurlijk verschilt het exemplarisch, maar in feite kun je zeggen: niks (eventueel verschil pickups of hardware) want frezen wat ze in de usa kunnen kunnen ze ook in sina. voor amerikanen is gitaren bouwen niet echt een geweldige baan, terwijl voor mensen uit het oosten het vaak een vorm van familie onderhouden is. en denk daardoor dat ze hun werk ook beter doen. Usa zegt in feite helemaal niks, behalve dat het door (mexicaanse?) inwoners uit de usa in elkaar is gezet. dus gewoon proberen tot dat je die klik vind!

waarom amerikaanse zo duur zijn? 1.) uurloon, 2.) de naam (made in the usa, zeker voor amerikaanse patriotten die alleen maar made in de usa kopen)

Pepe
25 december 2012, 01:23
De Japanners worden uberhaupt toch niet meer officieel verkocht buiten Japan? De "made in Japan" worden sowieso al 15 jaar niet meer gemaakt.

Je vraag is zo algemeen dat er geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden behalve dat er in Japan ook exotische high ends komen en uit Mexico niet.

Dephazer
25 december 2012, 12:21
Japanse Fenders zijn errug goed gebouwd, pickups en electronica niet veel bijzonders.

Zeph
25 december 2012, 12:32
Ik heb zelf ook een Baja die ik al 3 jaren heb. Een Made in Mexico. Ik vind hem zelf prima spelen en qua geluid is hij zeker goed. Alleen die pick up is gewoon wat minder vergeleken met de usa fenders die ik heb uitgeprobeerd.

Maar nu ben ik zelf opzoek naar een nieuwe Fender Telecaster, alleen zit die usa niet echt in mijn budget.
Vandaar mijn vraag en dat ik waarschijnlijk of weer een MIM of MIJ neem.

sjoerd5
25 december 2012, 12:41
Je kunt toch gewoon de pickups upgraden? De basis van een baja is gewoon goed.

Zeph
25 december 2012, 12:49
Ja daar dacht ik ook nog aan. Hebben jullie misschien aanraders wat betreft pickups?
Ik speel eigenlijk van alles behalve geen Metal en Deathcore en dergelijke.

macwilliams
25 december 2012, 12:55
Ik speel eigenlijk van alles behalve geen Metal en Deathcore en dergelijke.

Is ook geen reet aan met een stelletje singlecoil elementen.

Wat bevalt je niet aan de elementen van de Baja?
Ik vind ze goed klinken eigenlijk (heb er zelf dus ook een) minstens zo goed als de elementen in m'n Koreaanse lite ash Tele.

Zeph
25 december 2012, 13:01
Is ook geen reet aan met een stelletje singlecoil elementen.

Wat bevalt je niet aan de elementen van de Baja?
Ik vind ze goed klinken eigenlijk (heb er zelf dus ook een) minstens zo goed als de elementen in m'n Koreaanse lite ash Tele.

Het is dat ik op betere heb gespeeld die net wat lekkerder is, in mijn oren. Maar ik ben heel blij met mijn Baja. Ik vind hem gewoon goed en prima.
Alleen er viel mij één ding op toen ik 'm na een maand had. Mijn bridgepickup krijgt witte lichte vlekken. Alsof er stof op zit, het lijkt alsof het verkleurt want ik kan het niet weg halen zegmaar.

macwilliams
25 december 2012, 13:15
Het is dat ik op betere heb gespeeld die net wat lekkerder is, in mijn oren. Maar ik ben heel blij met mijn Baja. Ik vind hem gewoon goed en prima.
Alleen er viel mij één ding op toen ik 'm na een maand had. Mijn bridgepickup krijgt witte lichte vlekken. Alsof er stof op zit, het lijkt alsof het verkleurt want ik kan het niet weg halen zegmaar.

Daar heeft de mijne geen last van, vreemd verschijnsel. Maar dat zal verder niet van invloed zijn op je geluid (hoop ik).
Maar als je aangeeft wat er "niet mijn geluid meer" aan is en waar je naar op zoek bent is een advies makkelijker gegeven.
Ik heb eens nocaster elementen in een mim Tele gestopt en dat was een hele verbetering. Alleen stond die gitaar me verder niet aan dus die heb ik weer verkocht. Ik had de elementen uit m'n baja nog kunnen uitwisselen met de nocasters maar de baja staat me gewoon aan zoals die is dus ik heb ze laten zitten.

reckless_life
25 december 2012, 14:29
Ik heb een MIM Fender Strat uit de jaren '90.
Er zijn wel beter pickups te verkrijgen, maar ik vind de gitaar prima bespeelbaar.

Zeph
25 december 2012, 15:01
Daar heeft de mijne geen last van, vreemd verschijnsel. Maar dat zal verder niet van invloed zijn op je geluid (hoop ik).
Maar als je aangeeft wat er "niet mijn geluid meer" aan is en waar je naar op zoek bent is een advies makkelijker gegeven.
Ik heb eens nocaster elementen in een mim Tele gestopt en dat was een hele verbetering. Alleen stond die gitaar me verder niet aan dus die heb ik weer verkocht. Ik had de elementen uit m'n baja nog kunnen uitwisselen met de nocasters maar de baja staat me gewoon aan zoals die is dus ik heb ze laten zitten.

Ik hou van een gitaar die alles kan hebben. Dus ik wil er van alles op kunnen spelen en niet aan één soort geluid vast houden. Ik speel weinig op de bridge pick up. Of ik heb de neck pick up aan of beide. Dit zijn vooral de iets warmere tonen.

Ik had er van te voren rekening moeten houden, maar de Baja heeft een V shape. Mijn voorkeur gaat eigenlijk meer uit naar een C shape, omdat die wat smaller is (?).

Ik zag die Fender Telecaster '62 Custom MIJ, heb er op gespeeld, en hij voldeed aan mijn... nouja.. eisen.
Toen zag ik de Fender Telecaster '62 Vintage Custom, en die is gewoon 2x zo duur en USA.
Vandaar mijn vraag een beetje.

Buzzel
25 december 2012, 15:55
Grootste verschil is wel dat Japanse gitaren licht geven in het donker...

Even serieus

Je wil een veelzijdige gitaar waar je veel geluiden uit kan halen? Dan zou je ook kunnen overwegen om een stratocaster met HSS configuratie te halen. Lekkere neckpickup de fijne tussenstandjes. En een humbucker voor het betere scheur werk :ok:

Zeph
25 december 2012, 16:08
Grootste verschil is wel dat Japanse gitaren licht geven in het donker...

Even serieus

Je wil een veelzijdige gitaar waar je veel geluiden uit kan halen? Dan zou je ook kunnen overwegen om een stratocaster met HSS configuratie te halen. Lekkere neckpickup de fijne tussenstandjes. En een humbucker voor het betere scheur werk :ok:

Is dat een "extra feature" ofzo?

Eerlijk gezegd ben ik uit naar een Telecaster.
Ik ben ook niet echt van de humbuckers, maar ik zal wel even naar die Stratocaster kijken.

Buzzel
25 december 2012, 16:39
Is dat een "extra feature" ofzo?
Ongelukje met een kerncentrale he ;)


Een telecaster kan je natuurlijk niet om heen zoveel mojo dat die gitaren hebben. Ik zoek nog naar een telecaster voor naast mijn strat. Eigenlijk alleen omdat die dingen zo vet zijn :seriousf:

Rock Bottom
25 december 2012, 17:35
Ik ben niet heel bekend met nieuwere jappaners maar wat ik vastgehad heb vond ik goed in elkaar steken maar met mindere hardware. Vooral de pickups vond ik heel magertjes. Ik geloof ook dat de jappen vaak uit andere houtsoorten bestaan dan de usa en mexen. De meeste mexen die ik vast gehad heb vond ik niet onderdoen aan USA maar er zaten er wel wat tussen met een schoonheidsfoutje in de lak of een scheef schroefje. heel lul verhaal wat eigenlijk geen hol uit maakt want het verschilt per stuk, er zijn mexen die beter zijn dan usa's er zijn japanners die beter zijn maar er zijn er meer die veel minder zijn. probeer ze uit kijk wat jou ligt en ga lekker vergelijken.

En zoals eerder gezegd, op MP kom je soms mooie USA's tegen voor super prijsjes. heb zelf eens 300 betaald voor een USA strat waarvan ik nog steeds niet heb kunnen achterhalen welk model het precies is maar ik gok een eerste serie highway one wat dan weer de goedkoopste usa is meer wel de fijnste die ik ooit in handen heb gehad.

Hendriks
25 december 2012, 17:42
Veel japanners hebben USA pickups , ik heb hier nou al een paar keer gelezen dat de ze slecht zijn , alleen de standaards hebben japanse elementen.

Rock Bottom
25 december 2012, 17:51
De Jazzmaster die ik had had sowieso japanse pick ups en dat waren echt de slapste strat pups vermomd in een jazzmaster vorm, voor de rest zullen het wel standards geweest zijn. heb weleens op een tele met dubbele binding gespeeld en daar vond ik de nek pup ook echt laf en niet sprankelend van.

Zeph
25 december 2012, 18:07
Het is inderdaad goed om ze allemaal even te proberen.

Maar raden jullie eerder een MIM of een MIJ aan? Los van hoe de sound zal zijn ten opzichte van elkaar.
Dus meer qua betrouwbaarheid van materiaal dat erin zijn verwerkt, hardware en dergelijke.

of als ik geluk heb een tweedehandse USA?