PDA

View Full Version : oorzaak slecht geluid?



~HxC~
24 december 2012, 22:55
Hi,
ik heb een vraagje,wanneer ik m'n amp op een laag volume zet heb ik de perfecte klank,
maar wanneer ik op hogere volume's ga spelen (repetitie en live) kraakt m'n cabinet nogal.
Ze hebben mij verteld dat m'n lampen vervangen moeten worden om dit op te lossen,klopt dit of kan er een andere oorzaak zijn?

VLP
24 december 2012, 23:36
Hoelang zitten je lampen er al in ? Normaal na 2à3 zou je ze moeten vervangen.

ps. ik denk dat je je vraag waarschijnlijk per ongeluk in het verkeerde subforum gezet hebt.

~HxC~
24 december 2012, 23:53
Hoelang zitten je lampen er al in ? Normaal na 2à3 zou je ze moeten vervangen.

ps. ik denk dat je je vraag waarschijnlijk per ongeluk in het verkeerde subforum gezet hebt.

zijn nog altijd de eerste lampen,maart 2011 ergens dus :)

cluseau
25 december 2012, 00:13
zijn nog altijd de eerste lampen,maart 2011 ergens dus :)

Kunnen altijd buizen zijn maar is helemaal niet zeker. Er zijn vele andere oorzaken voor kraken in het geluid te noemen. 2011 voor een paar eindbuizen is ook afhankelijk van type buis, type versterker en gebruik. Er zijn 50 jaar oude fenders welke nog met originele buizen werken dus wat is oud. Het enige wat je kan doen is de buizen vervangen of het probleem laten onderzoeken. Over welke amp gaat het eigenlijk?

Buzzel
25 december 2012, 00:31
scheur in de speaker???

Plant
25 december 2012, 02:39
scheur in de speaker???

Ik denk nietzo zeer een scheur... maar een opgeblazen speaker kan wel.
Als de spreekspoel te heet is geweest, is deze opgezwollen en loopt deze aan in de luchtspleet bij de magneet. Dat kan je simpel checken door de speaker uit te nemen en met de hand de conus gelijkmatig naar voren en achteren te bewegen t.o.v. de rustpositie (niet scheefdrukken). Als je voelt dat de conus aanloopt of zelfs een schrapend geluid hoort, is ie kaduuk. Als het erg genoeg is kun je het ook al ruiken met je neus bij de spreekspoel.

Buzzel
25 december 2012, 12:26
Zou ook kunnen. Ik heb hier wel eens een zo'n grote bassman diamant kast gehad (wat een monsters), daar zat een scheur in 1 van de speaker conussen. Klonk een beetje alsof er zand in je geluid zat.


@TS: probeer eerst eens de versterker op een andere speakerkast te zetten (en daar ook op aansluiten hé).

~HxC~
25 december 2012, 19:41
Kunnen altijd buizen zijn maar is helemaal niet zeker. Er zijn vele andere oorzaken voor kraken in het geluid te noemen. 2011 voor een paar eindbuizen is ook afhankelijk van type buis, type versterker en gebruik. Er zijn 50 jaar oude fenders welke nog met originele buizen werken dus wat is oud. Het enige wat je kan doen is de buizen vervangen of het probleem laten onderzoeken. Over welke amp gaat het eigenlijk?

Het gaat over de peavy valveking (100W) ik gebruik hem in combinatie een 2x12 cab die iemand die ik ken van de lokale muziekwinkel zelf heeft samengesteld,zit een v30 en een eminence governor speaker in,ik speel in een hardcoreband,gebruik hem dus bijna alleen met een lekkere distortion :P

muziekschuur
25 december 2012, 20:41
Valveking 100 op een open 2x12 is met hardcore toch wel iets te veel voor de gemiddelde speaker. Ik vermoed dat je toch eens naar je speakers moet kijken. Zet je versterker op 5 of 6 en sla kort aan. Direct afdempen. Als het cabinet strak klinkt is het ok. Als tie gruizig klinkt probeer dan 1 van de twee speakers af te koppelen en probeer opnieuw. Een van de twee speakers is wellicht overleden. De ander zal het meestal gered hebben... Het is zelden dat twee speakers het begeven. Ik vermoed, als je een openback cabinet hebt, dat het afsluiten van het cabint je probleem oplost. Maar zal een speaker kosten.... Is het dat niet: AMPDOKTER...

cluseau
25 december 2012, 22:37
Nou nou, allemaal speaker verhalen?

Eerst maar een audio sample horen dan kun je misschien een beetje oordelen.

~HxC~
25 december 2012, 22:38
Valveking 100 op een open 2x12 is met hardcore toch wel iets te veel voor de gemiddelde speaker. Ik vermoed dat je toch eens naar je speakers moet kijken. Zet je versterker op 5 of 6 en sla kort aan. Direct afdempen. Als het cabinet strak klinkt is het ok. Als tie gruizig klinkt probeer dan 1 van de twee speakers af te koppelen en probeer opnieuw. Een van de twee speakers is wellicht overleden. De ander zal het meestal gered hebben... Het is zelden dat twee speakers het begeven. Ik vermoed, als je een openback cabinet hebt, dat het afsluiten van het cabint je probleem oplost. Maar zal een speaker kosten.... Is het dat niet: AMPDOKTER... is een gesloten cabinet,zal het een van de komende dagen zeker eens uitproberen,thanks :)

cluseau
25 december 2012, 22:47
Het gaat over de peavy valveking (100W)............gebruik hem dus bijna alleen met een lekkere distortion :P

Haha, dit zie ik nu pas. Een 100Watter met een lekkere distortion. Misschien moet je eerst langs de oorarts om de scheur in je trommelvlies te laten herstellen. ;)

Ander cabje wel goed dan idd maar ff een sample plaatsen of mailen. Daar kan ik echt meer uit opmaken.

~HxC~
5 januari 2013, 21:32
Haha, dit zie ik nu pas. Een 100Watter met een lekkere distortion. Misschien moet je eerst langs de oorarts om de scheur in je trommelvlies te laten herstellen. ;)

Ander cabje wel goed dan idd maar ff een sample plaatsen of mailen. Daar kan ik echt meer uit opmaken.

hoe kan ik hier een audiosample uploaden? :p ben hier nieuw sorry :p en een nieuwe cab,bedoel je dan dat een 2x12 te min is of..?

cluseau
5 januari 2013, 22:55
hoe kan ik hier een audiosample uploaden? :p ben hier nieuw sorry :p en een nieuwe cab,bedoel je dan dat een 2x12 te min is of..?

Nee hoor, nix is te min. Ik bedoel dat als je twijfelt over de speaker dat je een andere cab kan proberen om dat uit te sluiten. Geeft dat geen verbetering dan weet je iig dat het in de amp zit.

Bestanden uploaden kun je niet maar je kan een bestand wel ergens onderbrengen, bv bij youtube of op je eigen webspace. Als je een internetprovider hebt zal deze ook ruimte voor een site ter beschikking stellen toch? Als de file ergens staat hoef je hier alleen maar een link te plaatsen.

Buzzel
6 januari 2013, 13:51
Dropbox werkt goed voor zulk soort dingen.

flo123
6 januari 2013, 16:22
Of soundcloud.com voor audio.

~HxC~
7 januari 2013, 22:21
https://www.dropbox.com/s/0379ipa4vv30ete/slecht%20geluid.wav

zo effe snel een opname gemaakt,eerst hoor je het geluid hoe het normaal klinkt,daarna zet ik m'n amp ongeveer op 5 :)

~HxC~
7 januari 2013, 22:26
Nee hoor, nix is te min. Ik bedoel dat als je twijfelt over de speaker dat je een andere cab kan proberen om dat uit te sluiten. Geeft dat geen verbetering dan weet je iig dat het in de amp zit.

wel een V30 speaker is toch geschikt voor de soort klanken dat ik gebruik veronderstel ik?:p

cluseau
8 januari 2013, 00:11
eerst hoor je het geluid hoe het normaal klinkt,daarna zet ik m'n amp ongeveer op 5 :)

Tja, als eerste hoor ik een vette distortion, daarna een vette(re) distortion. Ik hoor het verschil goed hoor maar hier kun je nix mee hoe goed je het ook bedoeld. Als ik een amp moet beoordelen kan dat alleen door de cleane prestatie te meten. Op het moment dat je gaat clippen is niet meer zuiver te meten en heb ik geen vergelijking. Wat ik wil zeggen is dat ik alleen kan beoordelen waar de amp toe in staat is zonder te clippen. Ga je bewust zwaar oversturen kan je moeilijk beoordelen of dat door een gebrek komt of dat je de amp gewoon over zijn grens jaagt. Ik denk dat hij toch even aan het infuus moet om een goed oordeel te kunnen geven.

~HxC~
8 januari 2013, 22:24
Tja, als eerste hoor ik een vette distortion, daarna een vette(re) distortion. Ik hoor het verschil goed hoor maar hier kun je nix mee hoe goed je het ook bedoeld. Als ik een amp moet beoordelen kan dat alleen door de cleane prestatie te meten. Op het moment dat je gaat clippen is niet meer zuiver te meten en heb ik geen vergelijking. Wat ik wil zeggen is dat ik alleen kan beoordelen waar de amp toe in staat is zonder te clippen. Ga je bewust zwaar oversturen kan je moeilijk beoordelen of dat door een gebrek komt of dat je de amp gewoon over zijn grens jaagt. Ik denk dat hij toch even aan het infuus moet om een goed oordeel te kunnen geven.

hmm ja,bij deze opname valt het ook nog mee,als je het in het echt hoort klinkt het een stuk ongaver ook :p maar ik ga hem vrijdag effe testen op een andere cab die in de repetitieruimte staat,en als het daarbij ook het geval is ga ik hem maar in de winkel binnen doen,want zo kan ik echt niet blijven spelen :)

cluseau
8 januari 2013, 22:28
Sorry, lijkt me de beste oplossing. Zo kan ik je niet verder helpen. Het klink iig niet als een half werkende eindtrap voor zover ik het kan beoordelen.

~HxC~
10 januari 2013, 20:21
Sorry, lijkt me de beste oplossing. Zo kan ik je niet verder helpen. Het klink iig niet als een half werkende eindtrap voor zover ik het kan beoordelen.

toch bedankt :)