PDA

View Full Version : Intoneren



SvennStar
24 december 2012, 19:23
Hey,

Ik heb een probleempje bij het intoneren van mijn strat, bij alle snaren gaat het prima behalve bij de lage E.
Als ik de E snaar op de 12e fret indruk is de toon veel te laag. Draaien aan de zadel zorgt voor een heel klein verschil maar die is niet merkbaar bij het spelen. Als ik de E snaar op de 5e fret indrukt klinkt de noot al vals en des te hoger ik de hals op ga des te valser word de noot.
Help word erg gewaardeerd!

Sven

barno
24 december 2012, 19:48
heel waarschijnlijk uitgeputte snaar, gewoon es een andere snaar proberen. En je topkam ff checken.

Hotpepper01
24 december 2012, 20:21
Blijft die snaar dan niet hangen in je topkam? Is het sleufje van de lage E in je topkam wel groot genoeg en met een beetje grafiet (potlood) gesmeerd? Of het niet je topkam is kun je met een capo checken..

aaronstonebeat
24 december 2012, 20:29
heel waarschijnlijk uitgeputte snaar, gewoon es een andere snaar proberen. En je topkam ff checken.

Ik heb dat ook wel eens als snaren ouder worden en dan met name bij de hoge E.

SvennStar
25 december 2012, 10:57
Het rare is dat die snaren net 2 dagen er op liggen..

aaronstonebeat
25 december 2012, 11:32
Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, met een kakelverse snaar.

SvennStar
25 december 2012, 13:30
Aha, ga ik dat maar eens proberen. Wat ik ook gemerkt heb is dat de E snaar meer op de nut ligt dan in het gleufje, bij de andere snaren is dit niet het geval. Zou het kunnen helpen om deze een beetje uit te vijlen? En met wat voor vijl zou dat het best (veiligst?) gaan?

aaronstonebeat
25 december 2012, 13:36
Daar moet je wel een beetje mee oppassen. De snaar moet aan de kant van de toets contact maken met de kam en niet te diep liggen. Mijn vuistregel: druk de snaar tegen de tweede fret, dan moet die net niet de eerste fret raken.

Ik zou er een andere snaar opzetten en kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.

SvennStar
28 december 2012, 18:20
Hmm, vandaag weer geprobeerd met nieuwe snaren en het heeft niet geholpen. Precies hetzelfde probleem doet zich nog steeds voor, iemand nog een idee?

aaronstonebeat
28 december 2012, 18:42
Dat is vreemd; ik zou het even niet weten. Kun je eens een foto plaatsen van hoe de zadels nu staan? En hoe ze op de topkam liggen?

witterwit
28 december 2012, 18:54
als je een snaar uit de topkam trekt kan deze een heel klein beetje beschadigen, de nieuwe snaar past er dan niet goed in.

SvennStar
28 december 2012, 19:16
http://i1124.photobucket.com/albums/l568/SvennStar/brug2_zps367613b5.jpg http://i1124.photobucket.com/albums/l568/SvennStar/Brug_zpsb74cb2b8.jpg
http://i1124.photobucket.com/albums/l568/SvennStar/Nut_zps3ccd5a21.jpg

stijnkenens
28 december 2012, 19:22
Wat ik uit je uitleg opmaak is: E snaar veel te groot voor de sleuf in de topkam.
Hierdoor ligt die veel te hoog, en krijg je moeilijkheden met intoneren.
Nog een vervelende bijwerking: snaar knelt in de topkam, dus je stemt de snaar, waarbij er voor en achter de topkam een andere spanning ontstaat (de geklemde snaar geeft het niet door aan de rest) wanneer je die bepaalde snaar dan aanslaat, trilt ze zichzelf los (snaar spanning terug gelijk voor en achter de topkam) en staat ze terug vals.

Topkam invijlen is geen rocket science, maar je hebt er wel het juiste gereedschap voor nodig. Een set voelermaatjes met ingeslepen tanden is niet het juiste gereedschap !



s.

witterwit
28 december 2012, 19:24
op de foto lijkt het inderdaad of de snaar op de topkam ligt; heb je toevallig een andere dikte gebruikt?

SvennStar
28 december 2012, 19:31
@stijnkenens Aha, dat is dus waarschijnlijk het probleem. Is er geen enkele huis-tuin-keuken manier om dit een beetje netjes voor elkaar te krijgen?

@witterwit Ik heb verder geen andere dikte gebruikt nee.

e!
28 december 2012, 19:42
Een andere oorzaak zou evt. kunnen zijn dat het element te dicht bij de snaar (te hoog) staat afgesteld. De magneet trekt dan aan de snaar waardoor deze vals gaat klinken. Hoe hoger op de hals je fret, hoe groter het probleem, omdat de snaar dan dichter bij het element komt.

edit: één of meerdere van de drie elementen.

aaronstonebeat
28 december 2012, 20:26
Het blijft vreemd. Als de snaar niet diep genoeg in de topkam ligt, zou je verwachten dat de toon in de 12de positie juist te hoog zou worden (te hoge actie, snaar rekt teveel bij het fretten); hetzelfde als de snaar de topkam niet aan de toetskant maar aan de mechaniekenkant raakt.

witterwit
28 december 2012, 20:38
als een snaar goed op stemming blijft betekend dat eigenlijk dat hij constant dezelfde lengte heeft. er zijn allerlei oorzaken te bedenken die van invloed zijn op de lengte van de snaar. denk aan tremolo, stringbending, temperatuur etc. als de snaar niet goed in de topkam zit krijg je te maken met een steeds veranderende lengte dus verandering van stemming. het verhaal over de hoogte van de elementen is misschien onzeker omdat het magnetische veld niet zo groot is; eerder klinkt de ene snaar dan luider dan de andere, maar dat is vrij makkelijk te horen.

e!
29 december 2012, 00:49
(...)het verhaal over de hoogte van de elementen is misschien onzeker omdat het magnetische veld niet zo groot is; eerder klinkt de ene snaar dan luider dan de andere, maar dat is vrij makkelijk te horen.
Daar is niets onzeker aan. Als je een standaard Strat element te dicht onder de snaren draait gaat met name de lage E onzuiver klinken, met name ook op de hogere posities, onder invloed van het magnetisch veld.

Daarmee zeg ik niet dat dat in dit geval de oorzaak is, maar dat het kan voorkomen lijdt geen twijfel.

witterwit
29 december 2012, 01:00
Daar is niets onzeker aan. Als je een standaard Strat element te dicht onder de snaren draait gaat met name de lage E onzuiver klinken, met name ook op de hogere posities, onder invloed van het magnetisch veld.

Daarmee zeg ik niet dat dat in dit geval de oorzaak is, maar dat het kan voorkomen lijdt geen twijfel. even een vraagje geld dit alleen voor de lage E of ook voor de anderen?
even een vraagje geld dit alleen voor de lage E of ook voor de anderen?

e!
29 december 2012, 02:34
In theorie voor alle snaren, maar de lage E heeft de meeste massa en het effect is daar dus het grootst. Ik heb het zelf ook alleen ervaren met de lage E. Ik kreeg daarbij zelfs rare oscillaties, alsof ik twee tonen tegelijk hoorde. Snapte er niets van totdat ik het element omlaag draaide. Toen was het weg. Element weer omhoog en het toen was het er weer. Heel raar, maar eigenlijk heel begrijpelijk. Je snaar is immers van metaal en dus vatbaar voor magnetische invloed.

Gewoon proberen. Element een stukje omlaag draaien en kijken of het helpt. Zo niet, dan is het wat anders. Er zijn hier verschillende plausibele andere mogelijke oorzaken genoemd.

Hotpepper01
29 december 2012, 10:36
Wat ik uit je uitleg opmaak is: E snaar veel te groot voor de sleuf in de topkam.
Hierdoor ligt die veel te hoog, en krijg je moeilijkheden met intoneren.
Nog een vervelende bijwerking: snaar knelt in de topkam, dus je stemt de snaar, waarbij er voor en achter de topkam een andere spanning ontstaat (de geklemde snaar geeft het niet door aan de rest) wanneer je die bepaalde snaar dan aanslaat, trilt ze zichzelf los (snaar spanning terug gelijk voor en achter de topkam) en staat ze terug vals.

Topkam invijlen is geen rocket science, maar je hebt er wel het juiste gereedschap voor nodig. Een set voelermaatjes met ingeslepen tanden is niet het juiste gereedschap !



s.

Neem deze raad over de topkam maar aan. Is je lage E snaar niet toevallig een veel dikkere dan de vorige. Ik zie de snaar meer op dan in het gleufje liggen. Daaruit maak ik op dat de snaar te dik is voor deze gleuf. Ofwel snaar aanpassen of gleuf uitvijlen. Er bestaan vijlensetjes voor de topkam. maar voordat je daar aan gaat beginnen zou ik toch eerst eens een nieuwe snaar proberen...

SvennStar
29 december 2012, 10:47
Nou het probleem is opgelost, het lag dus wel aan de elementen: stonden te hoog. Bedankt!
Maar wat ik nu begrijp is dat het ook wel handig is om mijn topkam een beetje uit te (laten) vijlen. Voor één vijltje ben je al gauw 25 euro kwijt, is hier ook een iets goedkopere oplossing voor?

witterwit
29 december 2012, 10:57
m.b.t tot de elementen, even rond gestruind op internet; er worden wel bepaalde maten opgegeven voor de afstand snaar- element.

e!
29 december 2012, 11:05
Top. Blij dat het hielp. Daar had je anders nog lang naar kunnen zoeken ;)

snaarplukker
2 januari 2013, 17:06
...Maar wat ik nu begrijp is dat het ook wel handig is om mijn topkam een beetje uit te (laten) vijlen. Voor één vijltje ben je al gauw 25 euro kwijt, is hier ook een iets goedkopere oplossing voor?
Een fijn schuurpapiertje om een stukje van je oude A-snaar vouwen en deze een beetje heen en weer bewegen in je nut opening van je E-snaar.