PDA

View Full Version : Buizen in gitaarversterker maar wat daarna?



sebuijs
24 december 2012, 16:37
Hallo,

Vandaag vroeg iemand mij waarom ik als gitarist wel over een buizenversterker wil spelen omdat dat zoveel beter klinkt dan over een transistorversterker(Natuurlijk kan je ook een andere smaak hebben.) maar dat dat niet geldt als ik luister naar opgenomen gitaarmuziek. Die speel ik gewoon over een transistorversterker af.

Ik wist het antwoord op die vraag niet. Nou begrijp ik ook technisch niet precies waarom een buizenversterker in de eerste plaats voor het gitaarspelen beter klinkt maar ik weet in elk geval zeker dat dat (voor mij) zo is. Bereik je eenzelfde verbetering ten opzichte van transistorversterker geluid als je de opgenomen gitaarpartijen over een buizenversterker zou afspelen?

Ben benieuwd hoe dit zit!

Dirk_Hendrik
24 december 2012, 16:43
Bij die buizenversterker is de versterker, samen met gitaar, eventuele randapparatuur en, heel belangrijk, jou, het geheel dat de klank maakt. Daarna wil je dat zo nauwkeurig migelijk reproduceren. Er moet dan dus niet opnieuw aan klankvorming worden gedaan.

Dan,
Ook versterkers en andere reproduktieapparatuur "klinken". Daarom bestaat er ook zoiets als HiFi gekken die altijd bezig zijn hun installatie nog beter te krijgen. Het is de enige branche waarin evenveel onzin, mojo en hear-say bestaat als onder gitaristen met hun spullen.

sebuijs
24 december 2012, 17:24
Dankjewel Dirk Hendrik.

Zo'n verklaring met als het ware een verschil tussen productieproces(gitaarspelen) en het vastleggen en reproduceren van dat proces hadden de vragensteller en ik ook bedacht. Maar waarom is dat eerste proces dan wat jij noemt 'klankvorming' en het opnemen en vervolgens afspelen ervan niet? Of: Is er dus een verschil tussen bron/oorsprong geluid en de vastgelegde en gereproduceerde versie daarvan en zo ja, waarom is die dan anders?

Vind het lastige materie..

macwilliams
24 december 2012, 18:34
Ik denk dat je het zelf moet horen. Een gitaarversterker veranderd het geluid teveel als je er een cd speler aanhangt en wat je dan door je gitaarspelers te horen krijgt is niet om aan te horen. En een gitaar rechtstreeks in een audio versterker prikken klinkt ook verrotte slecht. Je kunt met allerlei truckjes wel enigszins een gitaarachtig geluid eruit toveren maar om het echt goed te laten klinken heb je toch echt een gitaar amp nodig.

Er zijn ook audio Amps met buizen ipv transistors. En dat zijn niet alleen oude buizenradios.

cluseau
24 december 2012, 21:12
....Maar waarom is dat eerste proces dan wat jij noemt 'klankvorming' en het opnemen en vervolgens afspelen ervan niet?......

De buizenversterker is een verlengstuk van jouw en je gitaar en bepaald mede de klanken die je hoort omdat er door de gitaaramp een bepaalde vervorming aan gegeven wordt. Hiermee kleur je dus je geluid. Gitaarversterkers hebben een voorkeur voor mid/hoog en geven ook relatief veel harmonische vervorming, een soft randje bij oversturing, etc.

Een HiFi amp met zijn grotere bandbreedte en rechte karakteristiek geeft exact (relatief) het ingangssignaal weer en veranderd dus niets aan de klankkleur. Je hoort het dan zoals jij, je gitaar en je gitaaramp dat geproduceert hebben. Zou je het weer aan je gitaaramp toevoeren dan krijg je een extra dosis kleurende eigenschappen waardoor je gitaarspel nogmaals is beinvloed door het karakter van die gitaaramp.

snessiram
25 december 2012, 01:17
Bij gitaarversterkers worden de buizen ook vaak overstuurd. Bij buizen is het resultaat hiervan meer 'afgerond' dan bij transistoren, waar het meer 'hard afgekapt' is. Velen verkiezen dus buizen hiervoor. Bij je hifi-installatie is het net andersom: je wil alle mogelijke oversturing vermijden om het origineel opgenomen geluid zo correct mogelijk weer te geven. In die zin kan dat dus gewoon met transistoren. Of het dan niet mooier kàn klinken met buizen weet ik eigenlijk niet... er zijn audiofielen die hiervoor kiezen dus ik veronderstel dat daar toch wel een reden voor zal zijn... misschien is het iets zoals met de LP's die de klank toch ook nog wat beïnvloedden, iets waar sommigen bij blijven zweren...

MRH
25 december 2012, 05:18
Hallo,

Vandaag vroeg iemand mij waarom ik als gitarist wel over een buizenversterker wil spelen omdat dat zoveel beter klinkt dan over een transistorversterker(Natuurlijk kan je ook een andere smaak hebben.) maar dat dat niet geldt als ik luister naar opgenomen gitaarmuziek. Die speel ik gewoon over een transistorversterker af.

Ik wist het antwoord op die vraag niet. Nou begrijp ik ook technisch niet precies waarom een buizenversterker in de eerste plaats voor het gitaarspelen beter klinkt maar ik weet in elk geval zeker dat dat (voor mij) zo is. Bereik je eenzelfde verbetering ten opzichte van transistorversterker geluid als je de opgenomen gitaarpartijen over een buizenversterker zou afspelen?

Ben benieuwd hoe dit zit!

de opgenomen muziek is waarschijnlijk al door een opname studio gehaald dus die wil je niet nog eens vervormen/kleuren met een buizen versterker; die wil je namelijk zo onaangepast mogelijk beluisteren (afgezien van je eq op versterker als het geen gitaar amp is) zoals reeds bewerkt.

Gitaar is ruw geluid die wil je wel zo mooi mogelijk kleuren door een buizen versterker.

Daarom zal een MP3 ingang op een versterker ook alleen door de eind versterker gaan (alleen versterken dus en niet het geluid aanpassen). Het zijn met name de componenten vóór de eindversterker in een gitaar amp die het geluid bewerken (voorversterker, eq, amp effects en effects loop).

fastfolkert
25 december 2012, 12:27
Bij gitaarversterkers worden de buizen ook vaak overstuurd. Bij buizen is het resultaat hiervan meer 'afgerond' dan bij transistoren, waar het meer 'hard afgekapt' is. Velen verkiezen dus buizen hiervoor. Bij je hifi-installatie is het net andersom: je wil alle mogelijke oversturing vermijden om het origineel opgenomen geluid zo correct mogelijk weer te geven.

De buizen-hifi amps opereren in het lineaire gebied van de buizen, terwijl de buizen-gitaar-amp pas "buizen" klinkt als je'm overstuurt. (plus daarbij komt nog dat die oude 50s/60s amps vaak zo minimaal zijn ontworpen dat de DC rail-voedingspanning inelkaar dondert als je stevig speelt wat ook weer voor clipping zorgt).
De buizen-hifi amps klinken VZIW vooral zo "warm" omdat door de uitgangstrafo de uitgangsimpedantie vrij hoog is (dempingsfactor dus laag). Dat is "theoretisch" dus slechter maar klinkt schijnbaar beter.....Pas op, "snake-oil" is in hifi land nooit ver weg!

Speeddemon
25 december 2012, 13:43
Pas op, "snake-oil" is in hifi land nooit ver weg!
Je bedoelt houten volume-knoppen, directionele kabels, groene stift voor CD randen? :soinnocent:
De allermooiste die ik ooit ben tegen gekomen was "IC tube-oil". Een smeersel wat je op op-amps moest smeren, zodat ze meer als buizen gingen klinken....

http://1.bp.blogspot.com/-uRlNDK_Z03o/TqwNcqfvgsI/AAAAAAAAANo/Wes3uDQUSwQ/s1600/ImpliedFacepalm.jpg

Remork1970
25 december 2012, 14:27
Rijstpapier met speciaal poeder in de vezels dat je om de speakeraansluitingen moet wikkelen.

the sure thing
25 december 2012, 16:57
Buizen vervormen het geluid zowiezo toch? Maar onze oren vertalen het als "warm"....