PDA

View Full Version : volumepedalen



FruscianteFan
24 december 2012, 11:11
Bij voorbaat excuses want ik weet dat het al weleens behandeld is.

Toch zou ik het fijn vinden om duidelijk op een rijtje te hebben hoe het nou zit met volumepedalen, hun plaats in de keten en hoge of lage impedantie/weerstand.

Hoog: direct na de gitaar aangesloten.
Laag: na effecten aangesloten.

Nu schijnt het ook nog uit te maken wat de exacte waarde van de pot is, ik lees hier en daar dat bij H, de pot in het pedaal gelijk moet zijn aan de pot in je gitaar?

Is het bij een L zo dat je hem in principe ook gewoon na je stemapparaat kunt zetten?

apekop
25 december 2012, 17:50
Altijd weer die ingewikkelde volume pedalen ;)
Volgens mij is het zo dat een L na een buffer moet, dus niet perse na alle effecten. De meeste (misschien wel alle? weet ik niet zeker) Boss pedalen hebben een buffer. Dus als je stemapparaat een Boss TU-2 is bijvoorbeeld, zou je de L versie er direct achter kunnen zetten. Dus het is afhankelijk van welk stemapparaat je precies hebt. Of als je bijvoorbeeld een Boss overdrive gebruikt zou je de L ook meteen achter de overdrive kunnen zetten, dan beïnvloedt het volume pedaal de gain/drive ook niet.
Tenzij je dat nu juist wel wil natuurlijk.

De H moet inderdaad helemaal vooraan direct na de gitaar.

the sure thing
26 december 2012, 07:02
Zo heb ik het ook geleerd.

NB: alle Boss pedaaltjes hebben een buffer. Het gerucht gaat dat alleen de TU-1000 true bypass zou zijn....

FruscianteFan
26 december 2012, 11:48
Maar hoe zit het met die waarde van een H-pedaal?

Anders is het wel verleidelijk om voor een L te gaan. Al weet ik niet heel zeker hoe nodig ik een volumepedaal heb.