PDA

View Full Version : mics huren



Tho
24 december 2012, 10:20
Hoi! Enorme leek hier.

Ik moet wat mics huren voor onze volgende DRUM opnames, omdat het materiaal van onze huidige engineer niet aan de eisen van de persoon die de boel gaat mixen/master voldoet.

Ik heb bijvoorbeeld 'stereo ambience mics' nodig. Weet iemand wat dat is en waar ik dat kan huren?

Thanks in advance!

Han S
24 december 2012, 11:29
Hey Thomas, alles goed gozer? Welke microfoon hebben jullie wel tot je beschikking? Heb je daar een lijstje van?

Tho
24 december 2012, 11:35
Hey Han! Ik hoopte al dat je zou reageren. Ik mag niet klagen hoor. En met jou?

Poe ik heb geen flauw idee. Ik had onze engineer beloofd dat ik eens rond zou kijken of ik 'stereo ambience mics' kon regelen. Ronnie Björnström wil graag dat daar de drums mee opgenomen worden. Maar ik heb geen idee of dat nou hele bijzondere mics zijn of gewoon heel gangbaar. Ik weet ook niet of ze voor de toms, kick, snare of overheads zijn.

Ik weet niks! Haha

paulusdeBKB
24 december 2012, 11:37
Ik zou het eens aan je eigen engineer vragen, wat 'stereo ambience' microfoons zijn.

Waarom willen jullie de drums zelf opnemen? Bij poging 1 ging dat al niet goed, getuige de reactie van de mixing engineer. Wat doet je vermoeden dat je bij poging 2 een wereldsound gaat neerzetten?

Tho
24 december 2012, 11:42
Waarom willen jullie de drums zelf opnemen? Bij poging 1 ging dat al niet goed, getuige de reactie van de mixing engineer. Wat doet je vermoeden dat je bij poging 2 een wereldsound gaat neerzetten?

huh? met 10 tekens

Tho
24 december 2012, 11:44
Oh wacht ik snap al wat je bedoelt. Nee je begrijp het verkeerd. Ik doe slechts wat onderzoek waar we wat meer spullen vandaan kunnen halen. Uiteraard nemen we de drums zelf niet op, we hebben er zelfs geen poging toe ondernomen.

Dit topic is meer een weerspiegeling van mijn ongeduld en control-freak zijnde

Oh, en om wat bij te leren ;-)

Han S
24 december 2012, 11:44
Thomas, hij bedoelt een paar microfoons waarmee je in een stereo plaatsing de ruimte opneemt zodat het drumgeluid gaat leven. Ik heb een grotere ruimte en ik gebruik daar gewoon een paar Studio Projects B1's voor. Die zet ik in een ORTF plaatsing (de kapsels 17 cm uit elkaar onder een hoek van 110 graden) voor het slagwerk, maar gericht op de wand tegenover het drumstel.

De B1 is een neutrale groot membraan condensator van rond 100 euro nieuw, maar je kan daar veel andere microfoons voor gebruiken die in de budget klasse vallen, Behringer, Rode, het gonst er van. De plaatsing is belangrijker dan de microfoon en twee peperdure Neumanns op de verkeerde plek klinken slechter dan twee Behringer microfoontjes van 20 euro op de goede plek.

Tho
24 december 2012, 11:47
Thomas, hij bedoelt een paar microfoons waarmee je in een stereo plaatsing de ruimte opneemt zodat het drumgeluid gaat leven. Ik heb een grotere ruimte en ik gebruik daar gewoon een paar Studio Projects B1's voor. Die zet ik in een ORTF plaatsing (de kapsels 17 cm uit elkaar onder een hoek van 110 graden) voor het slagwerk, maar gericht op de wand tegenover het drumstel.

De B1 is een neutrale groot membraan condensator van rond 100 euro nieuw, maar je kan daar veel andere microfoons voor gebruiken die in de budget klasse vallen, Behringer, Rode, het gonst er van. De plaatsing is belangrijker dan de microfoon en twee peperdure Neumanns op de verkeerde plek klinken slechter dan twee Behringer microfoontjes van 20 euro op de goede plek.

Thanks! Ik wist helemaal niet dat dat gebeurde? Lijkt me lastig mixen (maar ik weet er ook geen reet van). Dus verder gewoon alles regulier micen, en die stereo ambience dinges is dus meer een soort toevoeging?

Han S
24 december 2012, 11:48
Klopt en dat kan verdomd goed klinken hoor.

forceps
24 december 2012, 11:55
Studio Lobbes doet een hoop verhuur, een maat van me heeft daar vaker spullen gehuurd, met volle tevredenheid. Wellicht kunnen zij je ook van wat advies voorzien.

Tho
25 december 2012, 11:46
Might come in handy, Forceps!

Ik heb even wat opgezocht over die dingen. Echt gaaf! Dat zijn dus twee van die lange stengels zie ik. Kan dat op 1 spoor?

forceps
25 december 2012, 14:14
nope, 2 sporen. Door het stereo effect krijg je juist die ruimte in je drumsound. Room mikes (of ambient mikes) zijn de kers op de taart bij drumopnames IMHO.

Fenderfan
27 december 2012, 23:43
Sorry....ik lees even mee.
Hoe bepaal je de juiste positie van die dingen? Luisteren naar de ruimte lijkt mij wat moeilijk voor een leek zoals ik . Zijn daar vuistregels voor?

Han S
27 december 2012, 23:47
Luisteren, er zijn geen wetten voor en je leert het door ervaring, van jezelf of van anderen.

skanky
28 december 2012, 00:42
Luisteren, er zijn geen wetten voor en je leert het door ervaring, van jezelf of van anderen.

Klopt, maar als je een realistisch stereo-beeld wilt, kan je hier: http://www.dpamicrophones.com/en/Mic-University/Stereo-Techniques.aspx een hoop leren.