PDA

View Full Version : Brugpickup voor 62' strat



Buzzel
23 december 2012, 21:23
Hey mensen,

Ik heb een Fender AVRI 62 strat. En is de brugpickup niet echt bruikbaar, het ding is schellig en mist laat. Het kan me ieder geval niet bekoren. Ik denk dat het een heel aardige upgrade kan zijn om de brugpickup eens te vervangen voor een andere. Echter weet ik helemaal niks van pickups en welke hoe klinkt. Ik heb me er nog niet eerder in verdiept.

De vraag is of jullie me een zetje in de goeie richting kunnen geven voor een goeie brugpickup. Ik speel veel blues en rock op mijn strat. Een brugpickup met wat meer output als de andere 2 pickups zou welkom zijn. Zeker voor de wat stevigere rock. Nog een kanttekening. Ik hoef geen mini humbucker in de brugpositie te hebben aangezien ik ook al een schakelaar op mijn strat heb om de middle en neck in serie te zetten om het humbucker idee te krijgen (wat trouwen best wel goed werkt).

Hebben jullie goeie suggesties voor pickups en merken?


Thanks!

Tabula Rasa
23 december 2012, 21:59
Pas een SSL-5 gehoord in dezelfde gitaar. Er goed te doen.

Buzzel
23 december 2012, 22:17
Deze? (http://www.tonefactory.nl/shop2/seymour-duncan-custom-p-3200.html) De tekst lijkt veelbelovend. Bedankt voor de tip!

Buzzel
11 januari 2013, 18:26
Zo. Ik heb de pickup vervangen! Ik heb er (verrassend) een SSl-5 Ingezet en hij klinkt goed. Wat dikker stukkie meer gain zeer goed. Alleen is de fase niet goed op de tussenstand en in mijn humbuckerstand. Ik heb toch echt de zelfde draden gesoldeerd op de zelfde plaatsen en ik heb een gewone pickup in brug (niet reversed wound of reverse polarity). Proberen om de witte en zwarte omdraaien?

Tabula Rasa
11 januari 2013, 18:33
Zo. Ik heb de pickup vervangen! Ik heb er (verrassend) een SSl-5 Ingezet en hij klinkt goed. Wat dikker stukkie meer gain zeer goed. Alleen is de fase niet goed op de tussenstand en in mijn humbuckerstand. Ik heb toch echt de zelfde draden gesoldeerd op de zelfde plaatsen en ik heb een gewone pickup in brug (niet reversed wound of reverse polarity). Proberen om de witte en zwarte omdraaien?

Volgens mij was dat bij Wireman ook de oplossing als ik het me goed herinner. SD zou omgekeerd gekleurd zijn tov Fender ofzo. Raadpleeg ff de site van SD. In de enkele stand maakt het niet uit, maar in de combistand wel.

Buzzel
11 januari 2013, 18:37
Volgens mij was dat bij Wireman ook de oplossing als ik het me goed herinner. SD zou omgekeerd gekleurd zijn tov Fender ofzo. Raadpleeg ff de site van SD. In de enkele stand maakt het niet uit, maar in de combistand wel.

Hmm, daar zou ik eens naar kijken. De bedrading klopt wel volgens de 'handleiding', witte draden naar de selector switch en zwarte naar aarde, maar als die van Fender dan weer anders om zijn. of zo...

Ik draai die draden wel gewoon eens om :P Zoals ik al zei. In zijn eentje klinkt het top, maar in combistand inderdaad uit fase (scherpe sound).

humbucker
11 januari 2013, 18:38
Kan je niet werken met de elementhoogte in de eerste plaats? Ik heb dezelfde gitaar, en deel totaal niet dezelfde ervaring als jou. Bij mij klinkt ie best lekker, maar ik heb wel de baskant een behoorlijk stuk hoger staan dan de treble kant.

akoestisch klinkt m'n strat best bassig, dus het kan ook zijn dat hierdoor het geheel wat meer in evenwicht is... :)

Buzzel
11 januari 2013, 18:42
Och, er zit nu ook al een andere in. Ik de orginele nog even goed beluisterd voor het swappen en ik vond het toch wat dun. Veel hoge in het geluid. Zeker vergeleken met de neck en middle pickup. De brug was eigenlijk een beetje onbruikbaar. Met de seymour heb ik een veel bruikbaardere lead sound.

Over de seymour, ik lees inderdaad dat sommige mensen de draden soms moeten omdraaien. Dus probeer ik dat van het weekend wel (snaren weer los doen blegh).

EDIT: Daar is het


Are Seymour Duncan and Fender single coil pickups compatible?

Yes they can be but Seymour Duncan and Fender pickups are magnetically opposite. Many players find that after installing a Seymour Duncan bridge single coil into a Strat they must switch the Fender mid and neck position pick ups...

Tabula Rasa
11 januari 2013, 18:56
Pak ff een klein magneetje en test op welke elementen hij kleeft en op welke hij afstoot. Als het goed is moet het middelste element de enige zijn die afwijkt.

Buzzel
11 januari 2013, 19:38
Pak ff een klein magneetje en test op welke elementen hij kleeft en op welke hij afstoot. Als het goed is moet het middelste element de enige zijn die afwijkt.

Check, zal een magneet zoeken.

Tabula Rasa
11 januari 2013, 19:55
of als je een compasje hebt, dan werkt dat natuurlijk ook.

Buzzel
11 januari 2013, 21:34
Ik wist waar het magneetje lag (ooit eens een boor bitje mee uit een vijver gehengeld). Conclusie de polariteit van alle pickups (inclusief de orginele) is het zelfde. De magneet blijft dus overal aan de pickup hangen met de zelfde zijde.

Na een kleine google toch is dat ook correct. De 57&62 Avri's hebben geen middle pickup met RW/RP dus. Toch maar even de draadjes van de seymour duncan omdraaien :P

Buzzel
5 februari 2013, 18:00
Héhé eindelijk mezelf zo ver weten te krijgen om die draden om te draaien. Stukken beter! tussenstandjes weer gebruikbaar en als ik brug en middle in serie schakel een zeer bruikbaar humbucker geluid (ipv scherp en snerpend). Nu ik toch bezig was heb ik de tone knop ook omgesoldeerd naar de brug pickup, gebruik ik die knop ook nog eens voor de verandering. Me happy :)