PDA

View Full Version : desktop voor DAW



denis.hermans
23 december 2012, 19:41
Geachte leden,

Ik ben reeds een tijdje op zoek naar een nieuwe pc /MAC audio opnamen. Tot hiertoe heb ik me bij het zoeken steeds gericht op laptops en andere compacte toestellen zoals mac mini .

Dit heeft echter wel nadelen :
- duurder
- herstelmogelijkheden en dus levensduur beperkter
- specifiek voor de mac moet ik ook direct nieuwe software etc aanschaffen, ander systeem

Met het nodige schuifwerk moet een desktop ook lukken.
Nu zag ik onlangs een desktop met volgende specs voor rond de 1000 eur :

Intel Core i7 3770 Quad-Core processor
8 GB RAM (uitbreidbaar tot 32 gb)
Harddisk WD 1000 GB
Xilence Black Hornet case met voeding Xilence 550W
Moederbord MSI Z77A-G43 met Gigabit LAN, Sound, USB3.0
VGA MSI R7850 Power Edition 2GD5/OC met 2 GB DDR5 en HDMI en DVI uitgangen
DVD-Rewriter
2 jaar garantie

Lijkt dit jullie ok ? Is het moederbord geschikt ?
Voordelen op het eerste gezicht :
- msi moederbord blijkt degelijk te zijn (solid caps die niet kunnen lekken).
-moederboard voldoet kennelijk aan "military class III" norm (kennelijk een soort van betrouwbaarheidskenmerk , men spreekt VB. van een levensduur van 10 jaar van de caps bij zware belasting en zelfs 40 jaar bij gewoon office gebruik)
Is dit reclamekul of toch een beetje ernstig te nemen ?)
- De case biedt ruimte voor meerdere harde schijven die kunnen gehotswapped worden (dus gemakkelijk te vervangen,systeem kan makkelijk uitgebreid worden)
- videokaart lijkt wel wat overkill voor daw maar laat meerdere beeldeschermen toe en da's ook wel goed
-volgens reviews is de case en kaart redelijk stil (kaart kan wel meer lawaai maken indien ze zwaar belast wordt maar ik ga er van uit dat dit bij daw niet gebeurt
-voor een redelijk bedrag kan garantie naar 3 jaar


Anderzijds is dit wel voor een stuk een game pc met de nodige overklokpoespas (maar dit hoeft op zich niet slecht te zijn.).

Ik wil de pc gebruiken voor wat (bescheiden) thuis opnames (gebruik nu cakewalk guitar tracks pro met wat vst's oa : hyper canvas, b4, , band in a box, later evt nog amplitube etc...

Bedoeling is een betrouwbare pc te hebben die naar redelijke verwachtingen heel wat jaren meekan ook al is hij later technisch verouderd.

Link naar case :
Xilence Black Hornet Mid-Tower Gaming Case Review - YouTube
Link naar moederbord :
MSI ? Mainboard - Z77A-G43

Graag jullie advies.
Mvg,


Denis

-Martijn-
23 december 2012, 23:19
Mooi om te zien hoe je je er in verdiept, maar je kan het jezelf wel erg moeilijk maken.



Ik wil de pc gebruiken voor wat (bescheiden) thuis opnames
Die computer draait z'n hand niet om voor dit soort werk. Voor de helft van het geld heb je al iets waar je de komende 4/5 jaren moeiteloos mee vooruit kan.

The Bertman
23 december 2012, 23:41
-Levensduur van 40 jaar voor de caps is echt bullshit, na een jaar of vijf ben je echt wel aan een nieuw moederbord toe.
-Msi is een betrouwbaar merk, goeie keuze dus. Maar zoals Martijn al zei, audio is een eitje voor een modern mobo, je hoeft echt niet voor het duurste te gaan.
-Videokaart is niet nodig, ik heb zelf ook twee schermen draaien, gewoon met video on board. Verder zou ik je sowieso een videokaart afraden met een ventilator, want dat maakt herrie, en dat wil je niet als je met geluid werkt. Op het mobo heb ik gewoon de standaardkoeler op de processor. die draait meestal op een laag toerental, meer is niet nodig. Voeding met een stille ventilator is een prima plan, maar daar had je al aan gedacht.
-Mijn mobo is een MSI B75MA-p45, zeker niet de duurste, maar absoluut een modern ontwerp. Wat ik gedaan heb, is een relatief goedkope Intel I-3 processor kopen. (Gewoon, om budgetredenen.) Als ik wil, kan ik hel later zo upgraden naar I-7.
-Geheugen kan je niet genoeg hebben, maar dat is goedkoop dus geen probleem.

denis.hermans
24 december 2012, 10:27
Bedankt voor jullie reacties !

Pc betreft een aanbieding van een nabijgelegen pc winkel.
Ik heb dezelfde vraag gesteld op een homerecording forum en daar had een lid bedenkingen bij de gebruikte voeding...

Ik moet het me idd. niet te moeilijk maken.
In die zin blijft ook voor mij de nieuwe mac mini aantrekkelijk : compact (zit een beetje met plaatsgebrek) logic pro erop , wat geheugen bijsdteken en het werkt voor homerecording....verder geen gezeur....
Geen antivirus nodig...

Wel moet ik band in a box wat ik veel gebruik gaan crossgraden naar de MAC versie....

Hoe ernstig is garageband te nemen als opnamesoftware overigens ?

Het leven kan moeilijk zijn als je te veel nadenkt ZUCHT... ;););)

Voor vanavond : PRETTIG KERSTFEEST AAN ALLE FORUMLEDEN !!!!! Ik hoop dat jullie allemaal iemand hebben om een fijne avond mee door te brengen.

harrie-beton
24 december 2012, 12:10
Je kunt voor 600 euro een systeem samenstellen rond een i3 CPU waar je prima 5 jaar audio mee kunt opnemen.

Als case heb ik deze tip: een R4 van Fractal, dat is een dubbelwandige case met stoffilters voor 94 euro.
De stilste die ik heb gehoord. http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=99
Ik heb er 1 voor de woonkamer en je hoort niet dat hij aan staat!

paulusdeBKB
24 december 2012, 12:28
Hi Dennis,

Over Garageband: het is een prima sequencer, met ruim genoeg toeters en bellen om goed klinkende thuisopnames te maken. In Logic Pro profiteer je van een veel uitgebreidere verzameling virtual instruments maar ik heb ze inmiddels allebei, en grijp nog steeds regelmatig naar Garageband als ik bang ben dat ik me anders verlies in geneuzel met inserts, automatisering en andere instellingen die je niet nodig hebt om een idee vast te leggen.

Wil je je bekwamen in het recording-vak, dan loop je al snel tegen de grenzen van Garageband aan.

En wat die opname-PC betreft: heb je nou nog geen keus gemaakt? Koop gewoon een kleine pc (of een Mac mini) en begin! ALLE NIEUWE PC's zijn krachtig genoeg om audio mee op te nemen, en alle Macs ook. Je kunt het niet fout doen!

denis.hermans
24 december 2012, 16:15
@Paulusdbk : bedankt voor je uitgebreid antwoord.

Ik heb een tijdje gewacht op de nieuwe mini's . Toen bleek dat bij de nieuwe lading er problemen waren met de videokaart en heb ik me terug verdiept in pc. Evenwel de problemen met mini zijn blijkbaar opgelost door een update en het feit dat garageband blijkbaar toch goed is , spreekt me erg aan ( zowat om dezelfde redenen als jij nl eenvoud , het gaat me toch meer om het spelen) . Als ik dan meer wil kan ik via logic werken.
Draai jij op mountain lion ? In her begin kloeg men er wel eens over dat logic pro wel eens kuren kon hebben bij dit os maar ik neem aan dat dit nu wel verbeterd is.

Sorry voor het talmen overigens !
Mvg,

Denis

denis.hermans
26 december 2012, 20:18
Ik heb de sprong gewaagd en een mac mini gekocht. Dit bericht werd verstuurd met mijn mac mini !!!!!!!!
:cheerup:

paulusdeBKB
27 december 2012, 00:22
Good for you! :)

Mac Mini is een mooi dingetje en met Garageband ga je een hoop plezier beleven! 1 tip: verlies jezelf niet in het afluisteren van de meegeleverde beats als je een ritme zoekt bij je spel - die beats zijn toch nooit precies wat je wilt. Maak gewoon een simpel boemklak-ritme via note input of een midi-keyboard en besteed daar in eerste instantie zo weinig mogelijk tijd aan. Het liedje komt eerst.

En wat dat talmen betreft: heel herkenbaar, echt waar! Nogmaals gefeliciteerd met je aanschaf en heel veel plezier met recorden en thuisknutselen.

denis.hermans
27 december 2012, 00:31
Bedankt ! setup is nu min of meer in orde maar ga nu slapen !

groeten vanuit belgië,

Denis