PDA

View Full Version : Houding van fret-hand?



Jorikm
23 december 2012, 18:14
Beste,

Ik ben bang dat ik mijzelf (lang geleden) heb aangeleerd om mijn fret-hand verkeerd te houden.
Als ik youtube filmpjes zie dan zie ik iedereen de duim achter de hals houden.
Als ik mezelf zie spelen dan houd ik mijn duim ruim boven mijn hals, heb ik mezelf onbewust aangeleerd om bijv. de lage E te dempen bij het spelen van akkoorden.
Nu lees ik dat dit een slechte houding kan zijn en dat je hierdoor, naarmate je erg veel gaat spelen, last van KUNT krijgen in de vorm van allerlei rare syndromen en ziektes e.d.

Wel, ik heb geprobeerd om mijn hand zo te houden zoals het 'hoort' maar dit voelt verschrikkelijk onnatuurlijk en ik kan er absoluut niet beter van spelen. Wel wordt mijn bereik beter.
Ook heb ik eigenlijk nooit last gehad van blessures o.i.d. (op kapotte vingertoppen na in den beginne).

Is het, ondanks dat ik er slechter door speel en ondanks dat ik nog nooit blessures heb gehad, van belang dat ik leer spelen op de juiste manier? Of kan het geen kwaad en moet ik gewoon lekker zo door blijven spelen?

Jorik.

Harald
23 december 2012, 18:23
Om daar nu echt iets zinnigs op te zeggen zonder te zien wat je doet valt tegen.

Belangrijkste clue is of je ontspannen kunt spelen, of juist veel spanning creeert. En duim over de hals is voor steelstring en elektrisch heel gebruikelijk. Op een klassieke gitaar, met een klassieke houding is het bepaald niet aan te raden echter.

VLP
23 december 2012, 18:36
Ik zou toch proberen met de juiste houding te spelen. Anders ga je nooit egt snel kunnen spelen en later echt vast lopen.
Misschien dat je wel vanzelf je houding aanpast

Rizz
23 december 2012, 18:47
Het is idd het belangrijkste dat je hand ontspannen is, dat je de goede kant op knijpt. Met soleren is het echter niet handig en zoals VLP zegt: je levert snelheid in..

Ik heb mezelf alles aangeleerd en het is heel erg afhankelijk van het akkoord hoe je je hand houdt, zoek altijd de meest comfortabele positie en zorg dat je maximaal effect krijgt met zo min mogelijk moeite. Als dat betekent dat je duim over de hals hangt, so be it en zoals je zelf zegt is het handig om de lage E te dempen.. Ik heb 1 leerling heel wat af moeten leren en aan moeten leren wat dit betreft, dus blijf altijd zoeken..

barno
23 december 2012, 19:00
niks fout met die duim daar, er zijn zelfs stijlen waarbij de duim courant gebruikt wordt om de lage E en soms de A te fretten. Wat nefaster is, en dat doen wel veel rockers, is hun gitaar te laag hangen (sooo coolll) waardoor pols scherpe hoek moet maken

Dippides
23 december 2012, 19:31
Het hangt van de situatie af. Als je duim er altijd bovenuit steekt, denk ik dat dat te beperkt is. Vooral veel loopjes zijn dan lastig te spelen. Maar ik ben wel blij dat ik 'm soms kan gebruiken om de E snaar te fretten. D/F# bijvoorbeeld, zonder duim vind ik die bijzonder lastig. En in veel gevallen vind ik een F met de duim op de E snaar en alleen de B en e snaar in een kleine barré, toch veel praktischer dan een volle barré. En bij een open C of A akkoord demp ik graag met m'n duim de E-snaar.

Thiez
23 december 2012, 19:31
Ik doe het zelf ook met me duim over de hals spelen. Alleen bij snellere runs of bredere stretches zet ik mijn duim recht achter de hals. Zoals je zelf al zegt wordt je bereik wel wat groter. Aan de andere kant vind ik dat je met je duim over de hals meer gevoel hebt in vibrato's en bends. Overigens dat snelheid een probleem is met je duim over de hals, gaat yngwie malmsteen het niet mee eens zijn ;)
Wat barno zegt klopt wel, en dit is ook de reden dat ik veel met mijn duim over de hals speel. Als je gitaar lager hangt (wat hij bij mij ook doet) speelt het lekkerder met je duim eroverheen. Wanneer ik breder bereik nodig heb trek ik gewoon mijn gitaarhals wat verticaler omhoog en is dat ook geen probleem.

Harald
23 december 2012, 20:27
Betreffende de polshoek, dat is wel een belangrijke. Maar ook daar is het eigenlijk vrij simpel. Een scherpe hoek van de pols is gewoon niet ontspannen. Sterker nog, dat belemmert echt enorm. Dat gaat overigens bij de meeste beginners mis. De reden is ook eenvoudig. Ze zitten te spelen en willen zien wat ze doen. Om dat te doen wordt de gitaar gekanteld. Als resultaat staat de hals in een behoorlijke hoek schuin. Je kunt het wel zien, maar de polshoek is ineens in de buurt van de 90 graden.

Jorikm
23 december 2012, 23:13
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Ik heb het idee dat ik wel redelijk ontspannen kan spelen met mijn duim erboven, maar wel heb ik inderdaad het probleem dat ik naar mijn weten niet echt snelheid kan creëren. Volgensmij moet dat beter kunnen!
Om het e.e.a. te verduidelijken zal ik morgen een klein filmpje maken waarin hopelijk duidelijk wordt wat mijn houding is en ik hoop dan ook dat er mensen zijn die een filmpje van zichzelf maken, of eventueel van internet plukken hoe het wél juist is.

Wat ik nog even kwijt wil, is dat ik met mijn huidige manier van vasthouden (dus met duim over de hals) wel veel meer stabiliteit heb. Als ik mijn duim op de manier houd zoals velen het doen, dus schijnbaar de ''juiste'', dan heb ik die stabiliteit niet en ben ik veel meer aan het knoeien en zoeken om zonder te kijken de juiste frets te vinden. Mijn gitaar hangt trouwens redelijk hoog, vind ik fijner omdat dan inderdaad mijn pols recht staat dus dat zal het probleem niet zijn.

Jorik.

Harald
24 december 2012, 09:40
Stretchy (understatement) en veel beweging in de hand. Uitgangspositie voor duim is dat hij op de hals op het midden, of de onderste helft zit bij dit soort vulcan greeting grepen. Grofweg ter hoogte van de middelvinger. Voor echte grote strekkingen kom ik dan met de hand nog naar voren zodat de knokkels ruim voor de hals zitten.


http://www.youtube.com/watch?v=Ou8j1zs-LX0

Harald
24 december 2012, 09:41
PS ik heb relatief kleine handen met korte vingers.

ShredTallicA
24 december 2012, 09:43
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Wat ik nog even kwijt wil, is dat ik met mijn huidige manier van vasthouden (dus met duim over de hals) wel veel meer stabiliteit heb. Als ik mijn duim op de manier houd zoals velen het doen, dus schijnbaar de ''juiste'', dan heb ik die stabiliteit niet en ben ik veel meer aan het knoeien en zoeken om zonder te kijken de juiste frets te vinden. Mijn gitaar hangt trouwens redelijk hoog, vind ik fijner omdat dan inderdaad mijn pols recht staat dus dat zal het probleem niet zijn.

Jorik.

Dat is gewoon oefening, met je duim over de hals raakt een groter oppervlakte van je hand de hals, wat die stabiliteit geeft, maar als je genoeg oefent kun je dat met je duim achter de hals ook wel, kijk maar naar mensen als Chris Broderick ;) Misschien is het eens een idee om het boek Pumping Nylon van Scott Tennant op te zoeken en daar wat linkerhandoefeningen uit te halen, dit heeft mij destijds ook wat geholpen.

Thiez
24 december 2012, 11:19
Ik zou zeggen, probeer beide houdingen onder de knie te krijgen. Er is geen goed of fout. Ga maar eens kijken naar filmpjes van je favorieten artiesten. Ze wisselen bijna allemaal af. Zeker blues en rock artiesten hebben regelmatig de duim over de hals heen. Om er maar een paar te noemen: eric clapton, bb king, slash, david gilmour, zakk wylde, yngwie malmsteen, jimmy hendrix, jeff beck, joe satriani, steve vai.

Jorikm
24 december 2012, 11:59
Tot dusver bedankt voor jullie hulp en insteek! ;-)
Ik zal even google'en naar een aantal linkderhand-oefeningen en als ik het dus goed begrijp is dat gewoon een kwestie van opnieuw aanleren, hoe moeilijk/onnatuurlijk dat ook aanvoelt?

@ Harald: Bij jou is inderdaad duidelijk te zien wat ik bedoel, als je vanaf de voorkant kijkt zie je je duim bijna niet boven de hals uitkomen. Als ik mijzelf zou filmen zou die duim constant ''gebogen'' zitten over de bovenkant van de hals. Raak inderdaad met een groot deel van mijn hand de achterkant van de hals aan. Erg mooi gespeeld trouwens!

Ik ga even een paar oefeningen opzoeken en mocht ik vragen hebben dan stel ik ze wel in deze thread.

Jorik.

Rizz
24 december 2012, 12:34
@ Harald: Bij jou is inderdaad duidelijk te zien wat ik bedoel, als je vanaf de voorkant kijkt zie je je duim bijna niet boven de hals uitkomen. Als ik mijzelf zou filmen zou die duim constant ''gebogen'' zitten over de bovenkant van de hals. Raak inderdaad met een groot deel van mijn hand de achterkant van de hals aan.

Hou in gedachten dat dit vooral door de grepen komt die hij in dit nummer moet pakken, voor open akkoorden gebeurt dit nog wel eens. En spelen kan hij idd, heb 't al een keer live mogen ervaren! ;)


http://www.youtube.com/watch?v=ONR7vJ-H5qo

Ik ben nu bezig met dit nummer en hier komt m'n duim ook nauwelijks boven de hals uit. Met kampvuurliedjes waar ik bij zing bijna alleen maar, dus zoals hierboven al eens gezegd, hou voor jezelf een mengeling aan..

Jorikm
24 december 2012, 14:55
Als ik een barré akkoord speel zit mijn duim wel achter de hals, omdat het anders gewoon niet kan.. Dus misschien is er inderdaad niet zoveel aan de hand en moet ik in eerste instantie gewoon zo door spelen.
Aan de andere kant, als ik nu zo blijf spelen en het blijkt achteraf dat ik mijn snelheid niet goed kan opvoeren omdat ik dus de verkeerde houding heb, dan wordt het nóg moeilijker om het mezelf goed aan te leren.

Beetje een dilemma dus haha. Heb zojuist geprobeerd om een filmpje te maken maar dat gaat hem niet worden, krijg hem niet op mijn computer aangezien ik mijn USB kabel kwijt ben.

Jorik.

Harald
24 december 2012, 16:17
Grootste fout die mensen maken als ze snel willen spelen, is dat ze snel oefenen.

Oefen langzaam en nauwkeurig. Dan pas opvoeren. Als de beweging goed zit, is snelheid opvoeren vaak een makkie (behalve extreme snelheid) Het is natuurlijk verleidelijk om te denken dat we allemaal net zo snel als Steve Vai, net zo apart als Alan Holdsworth, net zo speels als Tommy Emmanuel en net zo jazzy als Joe Pass kunnen spelen. Maar de meesten van ons hebben amper tijd om één van die speelstijlen tot in de puntjes te beheersen. Het lijkt allemaal zo makkelijk als je op youtube kijkt...

barno
24 december 2012, 16:37
bovendien wordt het belang van snelheid overschat, en dat van timing en phrasering onderschat. ff provocatief maar ik meen het wel: veel gitaristen die supersnel kunnen spelen doen dat uit onzekerheid en gebrek aan muzikaliteit.

Mind you, ik zei "veel", niet allemaal.

Riny
25 december 2012, 10:44
Harald,

Ik deel je uitspraken, alles is een kwestie van O.B.K Oefening Baart Kunst.
Wanneer je veel tijd aan oefenen, oefenen en nog eens oefenen kan besteden en de discipline op kan brengen om de oefening serieus te nemen en uit te voeren, dan is er hoop (hahahahaha).