PDA

View Full Version : Hulp nodig trouble-shooten storing Twin Reverb



Little Jay
23 december 2012, 18:05
Ik heb het weer voor elkaar hoor.... dacht wat klusjes aan m'n amp te verrichten die nog gedaan moesten worden: er zat nog een knullig bias-plaatje in van de vorige eigenaar op experimenteer-print en ook de metaalfolie/afscherming in de kast boven het chassis was weg. Dus: nieuw bias-board gemaakt (plaatmateriaal van TubeTown met turrets) en een dunne plaat aluminium (0.5mm) bovenin de kast geniet.

Op het eerste gehoor speelde de amp prima, minder storing en nu eindelijk een bias-board waarvan ik niet hoefde te twijfelen of het halverwege uit elkaar zou vallen...... maar, na enige tijd deden zich de volgende verschijnselen voor:

- een af en toe optredende heftige ruis - als een TV of radio die van de zender af staat - wel iets zachter dan het speelgeluid, maar zeer irritant. De ruis komt en gaat at random.

- als ik tegen het chassis of de kast tik hoor je een duidelijk versterkte scherpe tik/knal, ook niet altijd, maar na een paar tikken komt 'ie meestal wel en houdt dan even aan (zolang je tikt) en verdwijnt dan ook weer (het is zeker niet de reverb, treedt trouwens ook op als de reverb is afgekoppeld).

Heb al van alles geprobeerd: ik dacht aan slechte of losse aarde-verbinding of slecht soldeerpunt, dus alles nagelopen en verdachte soldeerverbindingen opnieuw laten vloeien (vooral van het nieuwe bias-plaatje) en ook uitgebreid 'ge-chop-sticked': met een houten stick alle verbindingen en componenten getest (tikken/bewegen).

Verder speelt de amp prima, klinkt super en alle B+ en B- voltages zijn zoals het hoort, net zoals alle overige spanningen (470V op de anodes, had 'ie altijd, bias plaatje levert -49V). Bias heb ik (uiteraard) opnieuw ingesteld aan de koele kant (spanningsverval over 1 Ohm weerstand aan pin 8, geeft niet een helemaal juiste weergave, ben ik me van bewust), ik meet -35 mV wat gelijk zou moeten staan aan - 35 mA ruststroom. Trafo's worden ook niet overmatig heet of zo.

Paar dingen die door mijn hoofd speelden:
- misschien de nieuwe diodes (1N4007 1A/1000V) op het bias-board te heet gesoldeerd? Bias plaatje doet verder z'n werk prima.
- de nieuwe caps (47uF/350V) te heet gesoldeerd? Polariteit klopt.
- eindbuis gaar geworden door het in- en uitrekken voor meting met bias-adapter (bedenk ik me nu al typende)

Wie heeft een inval wat te testen of herkent misschien zelfs de verschijnselen en kan me in de goede richting sturen?? Ik weet 't effe niet meer.....

jacky
23 december 2012, 20:04
heeft hij het ook buiten de kast ? dus spelen en alleen je speakers aansluiten

Little Jay
23 december 2012, 20:17
Ja, met het chassis uit de kast (stond er wel bovenop) doet ' ie het ook...

nico verduin
23 december 2012, 20:28
Ik zou eerder denken aan een rotte buisvoet....

Little Jay
23 december 2012, 20:57
Ha!

N.a.v. Nico's comment even aan de buizen gemorreld en.... het lijkt V4 te zijn! V4 en V5 even omgewisseld en dan is het weg!
(Zou misschien ook de buisvoet nog kunnen zijn idd)

Halleluja! Dat ik daar niet eerder aan dacht....... nou ja, omdat ik aan hele andere zaken in de amp had zitten werken natuurlijk, zocht ik het daar.

Dank voor de inval Nico!

cluseau
23 december 2012, 21:02
Ah, net te laat zie ik. Als je buisjes er zo uitvallen dan eerst de buisvoeten vervangen. Als je pin 5 toevallig slecht contact maakt blaas je zomaar spontaan een buis op.

Little Jay
23 december 2012, 21:35
Ja, de buisvoeten zijn inderdaad niet al te best meer (waren natuurlijk in de eerste plaats al cheap-ass Japanese stuff... we hebben het over een Guyatone Twin). Heb al eens de lipjes in de voeten wat bijgebogen. Dus dat wordt de volgende stap in dit meerjarenplan: buisvoeten vervangen (heb ze al tijden liggen eigenlijk) en dan meteen de 6.3V-bedrading mooi getwist aanleggen zoals in oude Fenders.... heb stiekem het vermoeden dat 'ie daar nog wel eens wat stiller van gaat lopen.

Anyway, thanx voor het meedenken! (En sorry voor de storm in het glas water.... )